KING ARTHUR II: ROLE-PLAYING WARGAME

KING ARTHUR II: ROLE-PLAYING WARGAME

7.0

Boj o Artušovu Britániu pokračuje

Zem kráľa Artuša sa opäť zmieta vo víre vojny, ale veľký vládca nedokáže čeliť nástrahám. Z hradu Kamelot je len zašlý tieň bývalej slávy a krajinu pľundrujú hordy krvilačných fomorianov, ktorým nič nestojí v ceste. Ak vo vás bije srdce rytiera, určite to tak nenecháte, postavíte sa na čelo vojska a budete bojovať za Boha, za kráľa a Britániu!

Pohľad na obrázky môže byť klamný a ak si myslíte, že King Arthur II je klon série Total War vo fantasy prostredí, veľmi sa mýlite. Kto hral prvého Artura, dobre vie, o čom hovorím. V hre síce nájdete prvky obľúbenej stratégie, ale v skutočnosti kráča vlastnou cestou, ktorá je výrazne odlišná a navyše nesadne každému. Nie nadarmo je hra označená trochu záhadným „role-playing wargame“. King Arthur II kombinuje súčasti hneď niekoľkých žánrov a to môže predstavovať problém. Manažmentová hra zlepená s vojnovou stratégiou, RPG a dokonca textovou adventúrou, to je celkom slušný guľáš.

King Arthur II: Role-playing Wargame
King Arthur II: Role-playing Wargame Hrdinov posilňujú artefakty a vedú do boja jednotky, ktoré sa postupne zlepšujú.
Hrdinov posilňujú artefakty a vedú do boja jednotky, ktoré sa postupne zlepšujú.

King Arthur II: Role-playing Wargame Pri riešení úloh vás čaká veľmi veľa čítania.
Pri riešení úloh vás čaká veľmi veľa čítania.

King Arthur II: Role-playing Wargame Vojaci sú pripravení dobyť hrad.
Vojaci sú pripravení dobyť hrad.

V hre sa stotožníte so sirom Williamom Pendragonom a osud krajiny spočinie na vašich bedrách. Zastúpiť nevládneho kráľa však nie je vôbec jednoduché. Treba presvedčiť obyvateľov krajiny o vašich schopnostiach a dobrých úmysloch, nájsť liek pre stonajúceho Artuša a stopy Merlina, ktorý ktoviekam zmizol. Na každom kroku číhajú fomoriánske kreatúry vyliezajúce z hniezd a brán Iného sveta. Okrem toho treba zastaviť posadnutých šľachticov, vysporiadať sa s nákazou, zdolať Hadrianov val a zhromaždiť bývalých rytierov okrúhleho stola, ktorí sa bezradne prizerajú rastúcej hrozbe. A to zďaleka nie je všetko, s čím je nutné sa popasovať.

Ťaženie je rozdelené do piatich kapitol a každá zahrňuje niekoľko dôležitých úloh. Niekedy sú separované, inokedy podmienené splnením predošlých zadaní. Nie je nevyhnutné splniť úplne všetky, avšak odmeny v podobe zlata, nových predmetov, jednotiek a vylepšených vlastností hrdinu sú užitočné. Navyše si tak uľahčíte postup k primárnemu cieľu. Okrem toho sa objavujú nepovinné úlohy, najmä diplomatické misie. Pomáhajú zlepšiť vzťahy so susednými vládcami, ale aj biskupom a spolkami vydedencov a pútnikov. Dobré vzťahy otvárajú možnosti v diplomatickom okienku. Zvolíte mocnára alebo spolok, uzatvárate spojenectvá, obchodné dohody, požadujete služby. Získate znalosti, bonusy a aktivity, napríklad výstroj, extra tréning, skúsenosti a lepší účinok vašich jednotiek, môžete nechať zavraždiť nepriateľského hrdinu. Užitočné služby však stoja peniaze, niekedy obmedzenia pohybu alebo dočasné odvolanie vybraných jednotiek.

Úlohy sú vyznačené na makete krajiny vo forme osvetlených zvitkov. Po krajine, rozdelenej na sektory, putujete s armádou, na čele s hlavným hrdinom. Armádu tvoria jednotky, kúpené na domovských územiach a podriadení hrdinovia, ktorí sa pridajú na vašu stranu. V neskoršej fáze môžu vybrané postavy viesť osobitné armády a budú to známe osobnosti z legiend ako Morgana Le Fay a Lancelot. Niektoré úlohy vyžadujú prítomnosť konkrétneho hrdinu, inak ich nesplníte. Po otvorení zvitku s úlohou vás spravidla čakajú situácie a rozhovory, ktoré sú riešené výlučne formou písaného textu. Obvykle to predstavuje množstvo čítania s častými voľbami odpovedí. Nie, že by bol obsah fádny, ale časy textových adventúr sú už predsa len minulosťou a rozsiahle porcie textu vás skôr , či neskôr začnú frustrovať a nudiť. Nezbavíte sa ich však do konca hry. Odklepávať naslepo odpovede sa niekedy neodplatí, pretože tým ovplyvníte výsledné riešenie úlohy aj odmenu, ktorú zinkasujete. Navyše neraz sú v texte hádanky a rébusy a odpovedať treba v správnom poradí.

Hrdinovia a vojsko tiahne krajinou.

Po bežnej čitateľskej štvrťhodinke je neraz úloha vyriešená a to aj bez boja. Niekedy však prehovoria aj meče a vtedy sa z krajiny v ťahovom režime presuniete na bojisko v reálnom čase. V teréne zúročíte skúsenosti zo série Total War, postup v bitke je totiž podobný. Najskôr si rozostavíte jednotky a hrdinov na štartovacom poli, potom spustíte boj a musíte vyhladiť jednotky protivníka. Na rozdiel od Total War je v boji menej taktických možností pri ovládaní vojska. Tvorcovia sa to snažili kompenzovať prítomnosťou lietajúcich jednotiek, mágie a obsadzovaním vežičiek s podpornými bonusmi. Výsledok je však trochu rozpačitý a to aj kvôli podivnej AI (nie len) vašich jednotiek, ktoré niekedy svojsky splnia úkon, ktorý požadujete. Buď oneskorene reagujú, alebo vás ignorujú, či sa pustia za nepriateľom a potom kdesi zablúdia. Spravidla sa boj zvrhne na prostoduchú mlátičku znepriatelených armád už krátko v úvode, kedy na vás protivník bezhlavo vyrukuje so všetkým, čo má. Na normálnej obtiažnosti síce zvíťazíte bez problémov, ale z boja sotva budete mať pôžitok. Bitky v skutočne veľkolepo spracovaných prostrediach som pôvodne považoval za najväčšie lákadlo, no nepresvedčili ma a rýchlo som prešiel na možnosť automatického výsledku. Len škoda, že kľúčové boje je nutné vybojovať osobne, bez automatiky. Po bitke pri táborení na svojom území za poplatok vyliečite zranených alebo ich nahradíte nováčikmi a rezervami.

Zdalo by sa, že najväčšie lákadlá zlyhali, lenže keď sa na Arthura pozriete z iného uhla pohľadu, zistíte, že podstata hry spočíva v niečom inom a boje sú iba spestrením. To, čo si skutočne zasluhuje pozornosť, je manažment vojska a RPG elementy. Postup na mape krajiny je rozdelený na štyri ročné obdobia. V jarnej, letnej a jesennej etape presúvate hrdinov s armádou, bojujete a obsadzujete územia. Počas zimy zúročíte celoročné skúsenosti a prerozdelíte získané body. Nie je zvlášť také prekvapivé, že sa zdokonaľujú hrdinovia, lenže v hre vylepšujete aj armádu a to každú jednotku individuálne. Pravdaže, rozvoj hrdinov je komplexnejší.

Každý hrdina má základné parametre, s možnosťou priradiť tri z vašich provincií. Z privlastnených sektorov čerpá príslušné bonusy. Vybraným postavám môžete zvoliť aj manželku, pričom s nápadníčkou vyženia ďalšie štyri bonusy, prípadne nejakú zápornú vlastnosť. V konečnom dôsledku však zo vzťahu profitujú. Skúsenosti z bitiek zvyšujú úrovne hrdinov. Za skúsenostné body získate nové pasívne a aktívne schopnosti a kúzla použiteľné v boji a to podľa zamerania postavy. Šampión môže útočiť na viac cieľov naraz, posilní vybrané jednotky alebo má vyššiu obranu. Mágovia spália sily protivníka ohnivou guľou, či bleskom, použijú teleport, vyvolajú búrku, alebo hmlu. Warlord je najlepším vodcom a stratégom. Okrem individuálnych môžu hrdinovia použiť aj morálne schopnosti, teda kúzla alebo vlastnosti, ktoré získate na základe svojich morálnych rozhodnutí počas postupu. Ak ste spravodlivý, dokážete vyliečiť časť zabitých jednotiek, spôsobíte vyššie poškodenie tromoriánom a môžete najímať jednotku springborn. Iné možnosti sú, keď sa správate ako tyran, stojíte na strane cirkvi alebo uprednostňujete staré náboženstvá. Kvality hrdinov podporia ešte artefakty, zbrane, brnenie, štít a šperky. V dielňach je možné vyrobiť silnejšie artefakty obetovaním niekoľkých slabších predmetov. Užitočné vylepšenia získate aj výskumom, pričom nové možnosti sa otvárajú pri vysokej hodnote tradícií.

King Arthur II: Role-playing Wargame
King Arthur II: Role-playing Wargame Niektoré bojiská sú úchvatné.
Niektoré bojiská sú úchvatné.

King Arthur II: Role-playing Wargame Hrdinov pokojne môžete aj oženiť.
Hrdinov pokojne môžete aj oženiť.

King Arthur II: Role-playing Wargame Hlavné zadania sú členené v kapitolách a dopĺňajú ich vedľajšie úlohy.
Hlavné zadania sú členené v kapitolách a dopĺňajú ich vedľajšie úlohy.

Počas zimy zdokonalíte aj vojenské jednotky, ktoré sprevádzajú hrdinov. Za levely sú body na zlepšenie atribútov, sily útoku, počtu životov, účinku streľby, obrany a chuti bojovať, ktorá tiež ovplyvňuje efekt v bitke. Elitné jednotky sú na ikonách vyšperkované hviezdami. Vždy po niekoľkých leveloch priradíte aj nejaký užitočný bonus. Lukostrelci vystrelia dva šípy naraz, jazda je rýchlejšia, alebo sa hodí bonus proti kreatúram. Netreba zdôrazňovať, že na vysokých úrovniach sú jednotky poriadne silné a odolné a ak padnú v boji, je to ťažká strata.

Popri rozsiahlom ťažení s premysleným príbehom si môžete zabojovať v samostatných scenároch, kde zvolíte jednotky pre seba aj nepriateľskú armádu. Využijete aj sortiment fomoriánskych kreatúr. Oproti prvému Arthurovi sa v hre zlepšili animácie a možnosti kamery. Všimnete si vylepšený tutoriál a viac jednotiek na bojovom poli. Hra má výbornú atmosféru a to aj vďaka kvalitnému spracovaniu. Globálna mapa pôsobí živo a je plná doplnkových objektov a detailov. Fascinujúca je zmena krajiny v každom kole, keď sa strieda svieža jar so slnečným letom, daždivou jeseňou a rozprávkovou zimou ako z Mrázika. Aj pekne modelované bojiská majú svoj štýl, hoci pri priblížení jednotiek je to už o niečo slabšie. Bitka však poriadne vyžmýka nielen vaše jednotky, ale aj počítač. Hru dopĺňa štýlová hudba. Siahodlhé texty úloh kompletne nahovoril trpezlivý rozprávač.

King Arthur II opäť elegantným spôsobom oživuje legendy o kráľovi Artušovi. Nie je to fantasy Total War, ale svojská hra, ktorá si kráča vlastnou cestou. Aj tu sa síce zapojíte do epických bojov s početným vojskom, no s obmedzenými taktickými možnosťami a tým podobnosť končí. Dej je komplexný, ale servírovaný formou čitateľského denníka, ktorý má priveľa slov a brzdí dynamiku hry. Lenže King Arthur II má aj premyslený manažment vojska a kvalitný RPG vývoj hrdinov aj jednotiek. To všetko zabalené v peknej grafike a servírované s dokonalou atmosférou, dokáže poskytnúť naozaj zaujímavý zážitok.

King Arthur II: Role-playing Wargame
King Arthur II: Role-playing Wargame V boji narazíte aj na lietajúce jednotky a silných gigantov.
V boji narazíte aj na lietajúce jednotky a silných gigantov.