IL-2 STURMOVIK: CLIFFS OF DOVER

IL-2 STURMOVIK: CLIFFS OF DOVER

3.0

Veľké nádeje, tvrdý pád

IL-2 Sturmovik je legenda. Jeden z najlepších simulátorov vôbec a jednoznačne najlepší letecký simulátor z obdobia druhej svetovej vojny. Priniesol viac ako všetka jeho konkurencia dohromady, úplné nové, tisíc krát neokukané prostredie východného frontu a žiadna sa mu nedokázala odvtedy priblížiť ani len na dohľad, nie to na dostrel. Preto všetci čakali na nové pokračovanie ako na možného nástupcu, na nového kráľa, na novú generáciu nebeského raja simulátorových nadšencov. Žiaľ, niekto zabudol natankovať a tak sa IL-2 Sturmovik Cliffs of Dover nepodarilo ani len rozbehnúť po štartovacej dráhe.

Pôvodný Sturmovik okrem východného frontu ponúkal aj všemožné iné dejiská bojov po celom svete. Jedno však viac či menej opomínal a tým bola Bitka o Britániu. Síce už sto krát prevarené v iných simulátoroch, ale snáď v tomto pokračovaní legendy nájdeme svieži vietor pod krídla Spitfirov. No vlastne ani nie. Pár misií pre jedného hráča, suchá, lineárna kampaň za dve strany bez akéhokoľvek príbehu či následnosti naozaj nepoteší. Aspoň slabou náplasťou je inak celkom podarený quick editor misií, kde si môžete pomerne rýchlo navoliť takmer akúkoľvek situáciu a hneď sa chopiť kniplu. Ešte lepšie je na tom už kompletný editor misií, kde si môžete jednoducho pripraviť akúkoľvek misiu, ktorá vás napadne.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Stmievanie pred príchodom smrti.
Stmievanie pred príchodom smrti.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Hydrant s vodou by bodol.
Hydrant s vodou by bodol.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Pár otočiek a som z toho vonku alebo sa dovraciam.
Pár otočiek a som z toho vonku alebo sa dovraciam.

Žiaľ, tieto nástroje budete potrebovať, aby ste dohnali to, čo autori zanedbali tak ako celú hru. Nezanedbali totiž len málo nápadité misie, lineárnu kampaň a mnoho ďalších vecí, ale hlavne samotnú hru, ktorá je plná bugov. Je tak plná chýb, že to už ani nie je nedoladenosť alebo zabugovanosť. Je to jednoducho nedokončená hra, ktorú snáď časom uvidíme v letu schopnom stave, inak je to v podstate nehrateľný kus šrotu. Neustále padanie hry, grafické chyby, nízky framerate, miznutie objektov, divné chovanie umelej inteligencie a mnohé iné nedostatky. Nielen že kazia zážitok, ale pôsobia až frustrujúco či jednoducho bránia tomu, aby ste mohli ostať medzi oblakmi dostatočne dlho pre vychutnanie letu.

Ak sa vám ale pošťastí letieť, je to naozaj zážitok hodný svojho predchodcu. Letový model je naozaj historicky presný na každom z niekoľkých lietadiel nemeckej, anglickej či talianskej letovej flotile. Každé lietadlo má svoje charakteristiky, ktoré sedia s tabuľkami, grafmi, popismi ľudí, ktorí na nich lietali a inými historickými záznamami. Avionika prepracovaná do morku kostí, každé tlačítko má svoju funkciu, ktorú musíte, ale i nemusíte ovládať, ak si navolíte arkádové nastavenie. Dokonca autori implementovali funkciu, ktorú ak zapnete, môžete používať ovládače len tak rýchlo ako by ich stihol s dvoma rukami používať ozajstný pilot v skutočnosti, takže rýchle naklepávanie na klávesnici vám bude k ničomu.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Trochu lepiacej pásky to spraví.
Trochu lepiacej pásky to spraví.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Sem tam trošku prehnané efektíky.
Sem tam trošku prehnané efektíky.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Rušno v oblakoch.
Rušno v oblakoch.

Výborný je aj model poškodenia. Zase o krok ďalej. Vidíte diery a miery poškodenia presne tam a presne také, aké ich vzhľadom na zbraň, vzdialenosť a množstvo vysypaného olova narobíte. Systémy sú navzájom previazané, takže akékoľvek poškodenie ovplyvní nie len systém samotný, ale aj ostatné nadväzujúce. Zároveň aj všetky poškodenie krásne do detailu vidieť. Stopy po guľkách, odtrhnuté kusy lietadla, rozbité sklá, ulomené panely či ohorené časti pridávajú už na tak vysokej realističnosti.

Celkovo grafické spracovanie lieta veľmi vysoko. Síce budete naňho potrebovať kvalitný stroj, ktorý vás do týchto výšin vynesie, ale stojí to za to. Žiaľ, aj tu sa prejavuje nedokončenosť, takže sa mnohým stáva, že im jednoducho hra nebeží ako má pri niektorých zapnutých efektoch, detailoch, alebo že jednoducho framedropy sú až príliš vysoké bez ohľadu na zvolené nastavenie grafiky. Keď to ale nejako predsa len nastavíte, rozbeháte, je sa na čo pozerať. Neskutočné detailné kokpity, krásne lietadlá, nádherné scenérie, mestá, dedinky i svetoznáme budovy v prostredí Anglicka, Francúzska, Belgicka nepustia z kabíny žiadneho letca. Detaily ako námraza na oknách, ochranné náplasty na kanónoch okamžite sa trhajúce po prvej salve a mnohé iné len pridávajú na autenticite.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Rušno za zadkom
Rušno za zadkom

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Dúfam, že som nezabudol padák.
Dúfam, že som nezabudol padák.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Asi ma nevidia radi
Asi ma nevidia radi

Samozrejme, dlho v nej neostanete, keďže každú chvíľu vás vyruší nejaký bug. Tak ako dlho neostanete ani pri multiplayerovom hraní. Buď sa ani nebudete mať kam pripojiť, keďže služba nefunguje tak ako zbytok hry a keby aj náhodou áno, nebude vás dosť a skôr vás vyradí ďalšia programátorská chyba ako nepriateľské lietadlo. K tomu nevýrazná hudba, ktorá síce v hre takéhoto zamerania vôbec nie je dôležitá, ale už keď ju začujete prvý krát v menu, akoby hneď upozorňovala, že niečo nie je v poriadku. Žiaľ, jej vypnutie bude jedna z prvých vecí, ktorú v tejto hre urobíte a zanedlho vypnete hru celú pre jej celkovú nehrateľnosť.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover sa nedá odporučiť nikomu. Jedine ozajstní fanúšikovia môžu aspoň skúsiť cez frustrujúci pancier bugov potenciál driemajúci v hre, ostatní nemajú jednoducho čo testovať. Všetci ale môžu sledovať postupne vychádzajúce patche, ktoré ju dokončujú a robia ju postupne viac a viac hrateľnejšiu. Možno sa aj dočkáme verzie meniacu túto tragédiu na hodného nástupcu pôvodného Sturmovika, prípadne nebude svojmu predchodcovi, keď už nič iné aspoň kaziť meno, pretože jeho tieň istotne neprekročí. Žiaľ.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover Toto už lepiaca páska nespraví.
Toto už lepiaca páska nespraví.