BORDERLANDS 2

BORDERLANDS 2

Kto vystrieľa náboje z miliardy zbraní?

Budete svedkami bugov, nedorobených častí a nechceného zamŕzania kódu. Berte na vedomie, že ide o pre-alpha verziu. A potom sa to stalo. Nebolo žiadne kam, komu ani ako. Áno, áno, táto misia sa nedá dohrať, pretože jej druhá časť nebola do tohto kódu ešte zakomponovaná. Spomenul som si na slová Stevea Gibsona viceprezidenta Gearbox Software, počas bleskového brífingu pred tým, než sme vykročili po vynovenej Pandore. Takže nemôžem vydierať Moxxi s jej odhalenými fotkami? Nie!

Svet Borderlands 2 je nákazlivý ako toxické jazerá plné síry a kyseliny, v blízkosti ktorých sa odohrávala misia, ktorej účelom bolo ukázať, že prostredia narástli, roztiahli sa a že misie nebudú iba o lootovaní a poslíčkovaní predmetov. S kolegom Lukášom Grygarom z Games.cz systematicky sliedime po skalnatej krajine a i keď sedíme vedľa seba v nie príliš pohodlných boxoch londýnskeho klubu Proud Camden (s televízorom položenom príliš nízko), nemusíme vôbec koordinovať naše kroky. Každý vie, čo má robiť. Kosiť, kosiť, kosiť. Jeden vpredu a druhý v bezpečnej vzdialenosti ostreľovať.

Borderlands 2 je pokračovaním a ako také nemá cieľ meniť niečo, čo fungovalo. „Berieme vážne to, čo hráči chcú,“ priznal farbu výtvarník Kevin Duc v krátkom rozhovore. Gearbox sa snaží vylepšiť každý aspekt, ale bez obetovania toho, že bude príliš nový alebo unikátny. „Na nás je, aby sme prišli na to, ako ich zakomponovať a potom ich integrovať do hry.“ Koncept FPS RPG sa meniť nebude vôbec ani nemá prečo, je jedinečný a čo nám pred tromi rokmi autori ukázali, aj funguje.

„Jednou z vecí, ktorú sme chceli mať v Borderlands 2, sú unikátne zbrane a viac výrobcov.“ Viac neznamená automaticky lepšie. Lenže ako zväčšíte arzenál, ktorý už má milióny pištolí, brokovníc, útočných pušiek, raketometov a sniperiek? Keď tam prihodíte tri nové, nič sa nestane. „Máme osem výrobcov, každý vyrába päť – šesť druhov zbraní,“ otvára tému arzenálu Duc, ale hneď dodáva, že zbrane budú mať charakter. Podľa ich výzoru spoznáte, z ktorej fabriky boli vyrobené a dokonca aj ako ovplyvnia strom schopností postavy.

Zoberte si také zbrane banditov, majú obrovské zásobníky, ale mizernú rýchlosť paľby. V skilloch však tento nedostatok môžete kompenzovať investovaním do zvýšenia kadencie. U inej to môže byť zase zrýchlenie nabíjania, zvýšenie šance na zapálenie pri ohnivej munícii alebo nafúknuť zásobníky. „Čo bola ich slabosť, teraz už nehrá vôbec rolu.“ Ani neviete ako a už máte s výrobcom vytvorený vzťah, zo zeme beriete iba lacno vyzerajúce napodobeniny smrtiacich nástrojov, ktoré majú namiesto ďalekohľadu plastové fľaše, a sú tak opotrebované, ako keby boli zakopané na smetisku celé stáročia.

Pri pohľade na zbraň Vladof okamžite viete, že ide o mladšieho brata AK-47 a že tento výrobca má rád červenú. Sú to práve takéto drobné detaily, ktoré definujú váš arzenál namapovaný na d-pade a dvoch – troch kúskov odložených v inventári pre horšie časy alebo obrovských nepriateľov. Tediore zase produkuje tak lacné zbrane, že sú jednorazové. Nenabíjate ich, ale zahadzujete. Čo je ich výhodou? Že po spotrebovaní munície explodujú ako granát! Ak uvidíte modrú zbraň viete, že pochádza z dielní Hyperion a jej presnosť bude závisieť od toho, ako dlho bude kohútik stlačený.

Gearbox sa podľa slov Duca pozerá ďalej ako len na to, čo uvidíte cez mieridlá. „Ako vyzerá architektúra Hyperion, ako vyzerajú iní roboti tejto firmy?“ kladie si rečnícku otázku. „Chceme, aby hra pôsobila novo aj po grafickej stránke,“ dodáva. Celshadovaný štýl zostal zachovaný, jeho variabilita a hlavne farebná paleta robia hru živšou a to nielen po stránke prostredí Pandory, ale aj monštier, ktoré sa tu pohybujú. A že budete mať plné ruky práce!

Alfa verzia ponúkala iba dve zo štyroch nových postáv. Gunzerker Salvador v amoku berie do rúk dve zbrane bez rozdielu (aj raketomety) a ako šialený dávkuje olovo, rakety, míny čokoľvek. Siren Maya po novom dokáže uväzniť a paralyzovať akéhokoľvek nepriateľa do priehliadnej gule (Phaselock). Ani minibossovia, lávoví pavúci nemajú šancu. Stačí už len pribehnúť a napumpovať do nich tisíc guliek, zatiaľ čo visia uväznení vo vzduchu. Druhá dvojica hrdinov nie je zahalená tajomstvom; zabijak Zer0 sa sústredí na útoky na blízko s katanou a špeciálnou schopnosťou vojaka Axtona je kládenie vežičiek.

„Veríme, že sa hráči stotožnia s novými postavami tak rýchlo ako v pôvodnom Borderlands.“ Bricka alebo Lilith stretnete už iba ako NPC postavy. Budú vám zadávať misie, aj vám pomáhať. Borderlands 2 sa odohráva päť rokov po udalostiach v prvej hre, Handsome Jack si privlastnil všetky zásluhy za nájdenie Vaultu a stal sa hlavou Hyperionu. Vašou úlohou bude Jacka zabiť.

Ani v koži nových postáv nie je tesno. Borderlands kladie na prvé miesto kooperatívnu hru, sami si zastrieľate a nakŕmite olovom potvory, ale gro hry leží práve v spolupráci. Situácie a mini úlohy zakomponované do misií teraz už označované navigačnými majákmi na minimape vás donútia meniť stratégiu aj posty po každej vlne. Skladba nepriateľov je premenná ako počasie na horách, do prvej vlny sú nasadzovaní obrnení roboti, ktorí útočia so štítom, nad hlavou vám lietajú drony a niekde v pozadí sa schovávajú a kotúľmi menia pozície vojaci. Bojiská žijú, jeden druh pavúkov sa dokáže zneviditeľniť a bleskovo teleportovať za váš chrbát.

Misia Wildlife Preserve nás naučila byť milosrdnými a útočiacich robotov nedoraziť, iba zraniť. Stále dokážu páliť, ale vy takticky vyčkávate na prílet dron, ktoré ich cez inak zatvorenú bránu vezmú naspäť do farbiky. Prelomenie obrannej línie strieda nová bojová situácia, až kým sa neprebojujete do vnútra, kde s príchodom obrovského bossa nabieha chybová hláška „To be Continued.“

Borderlands 2 si neadaptuje úplne zásah do vývoja udalostí, ale dá vám voľnú ruku pri rozhodovaní čo urobiť napríklad s kompromitujúcim fotkami Moxxi. Vrátiť jej ich alebo ju vydierať? Unikátnosťou misie Caustic Caverns bola jej rozloha, cestičky sa okolo kyselinových jazier a úzkych jaskýň prepletali, čo rozhodne pripiesva k faktu, ak budete štyria, môžete útočiť z dvoch strán alebo obkľúčiť drobčeka s dorastajúcimi kryštáľmi na štyroch nohách, ktorého nezraní nič, kým mu ich nezničíte.

Dvojhodinové okno vyhradené hraniu Borderlands 2 nestačilo. Aj s vedomím, že nemožno dokončiť misiu pre jej aktuálny stav, sme stále sliedili a na rozľahlej mape zabíjali všetko v dohľade do poslednej sekundy. Už v alpha verzii vyzerá Borderlands 2 tak, že vám ukradne všetok voľný čas a pritom nepotrebuje meniť zásadne žiadne zo svojich prvkov. S vylevelovaným hrdinom na 21. úrovni sa to možno ľahko hovorí, ale RPG časť sa tlačí tentoraz do popredia a každé zlepšenie je okamžite viditeľné. Aj na tom, ako dlho bude horieť zapálený príslušník Hyperionu. Previazanie skillov na zbrane a naopak vás donúti rozmýšľať, kam investujete každý jeden bod a ktorú schopnosť vymaxujete.

A jedna pozitívna správa na záver, ak ste u predchodcu penili nad odpájaním a problémami pri co-ope, tak Gearbox našiel liek. „Zjednodušili sme vstup do co-opu. Povedzme, že hráte sólo a príde k vám kamarát. Pripojí ovládač a bum, už hráte v splitscreene!“ Duc odmieta priznať farbu, či bude na jednej konzole možné hrať online, ale aj tu budete môcť hrať misiu s hráčmi, ktorí ju už splnili a sú ďaleko pred vami s dosiahnutým levelom.

Každý chce na Pandore strieľať, aj vybudete môcť 21. septembra, kedy sa Borderlands 2 dostane do predaja.

napísal spacejunker 4.4.2012
BORDERLANDS 2