TUNNELERS

TUNNELERS

6.5

Tunelári po slovensky

Slovenskí "tunelári" z Floating Minds dávno nie sú neznámou a už minulý rok bola možnosť získať prvé fragy v multiplayeri. Oficiálne však hra zahájila boje tento mesiac a tak sme sa jej lepšie pozreli na zúbky, či lepšie povedané na hlavne tankov, ktoré zohrávajú hlavnú úlohu.

Tunnelers je čisto multiplayerová záležitosť a keďže všetky tri funkčné režimy z plánovaných štyroch nepotrebujú a neriešia žiadny príbeh, nie je dôvod rozpitvávať pozadie hry. Hráčom stačí vedieť, že ovládajú svoj vlastný tank a v každom režime predovšetkým likvidujú nepriateľa. Za to získavajú skúsenosti, levely a odomykajú nové doplnky, ktoré využijú v ďalších bitkách. V režime free for all sa strieľa po všetkom, čo sa hýbe a bitka končí po uplynutí časového limitu alebo dosiahnutím víťazného počtu zabití. Team showdown je súboj družstiev, kde musíte s vašimi spolubojovníkmi eliminovať čo najviac členov opozičného tímu. Capture The Flag je klasické kradnutie vlajky, ktorú treba dopraviť k vlastnej vlajke a tak skórovať. Všetky režimy majú identický systém a pravidlá, líšia sa len spôsobom dosiahnutia víťazstva.

Na začiatku si hráči vyberú tank, preháňajú sa a bojujú na mapách, ktoré sú tvorené priehlbinami a podzemnými chodbami. Niekedy sa vyskytujú aj mäkké vrstvy pôdy, v ktorých môžete tvoriť vlastné chodby a cestičky, každý tank má totiž vrták a dokáže krtkovať. Od toho je odvodený aj názov hry, hoci treba povedať, že tento doplnok je spestrením, ale nie až takým významným prvkom hry. Omáčka na pozadí hry hovorí o bojoch o vzácne podzemné suroviny, v skutočnosti však ide vždy o zbieranie fragov a vlajok. Na necelej desiatke máp s rôznymi barikádami, potrubiami, turbínami, teleportmi a bunkrami s ostreľovacími vežami sa pohybujete pomocou kláves a myšou zameriavate svojich protihráčov.

Tunnelers
Tunnelers Kde sa dvaja bijú, tam sa pridá tretí.
Kde sa dvaja bijú, tam sa pridá tretí.

Tunnelers Prémiové tanky nie sú výrazne silnejšie ako štandardné.
Prémiové tanky nie sú výrazne silnejšie ako štandardné.

Tunnelers Je najvyšší čas použiť opraváresnký modul, ktorý mám v zálohe.
Je najvyšší čas použiť opraváresnký modul, ktorý mám v zálohe.

Pri prestrelkách nejde ani tak o to, aký tank používate, skôr o šikovnosť, využívanie terénu a zber zasobníkov energie a štítov. Práve tieto dve zložky určujú výkon a výdrž vášho tanku. Ak pri bojoch priebežne zberáte zásobníky a súčasne ostreľujete obete, neraz zložíte aj oveľa silnejších súperov, najmä keď podceňujú účinok nálezov. Keď navyše použijete zozbierané bonusy, ktoré nakrátko zvýšia vašu ničivú silu, opravia, zrýchlia alebo zmenia váš stroj na časovanú bombu, protivníkom poriadne zavaríte. Bonusové doplnky môžete mať maximálne dva, ale kedy ich aktivujete, je len na vás. V boji málokedy bojujete jeden na jedného, zvyčajne sa na jednom mieste zhromaždí niekoľko hráčov a to je potom poriadna mazanica. Strely sa sypú z každej strany a pri neopatrnom pohybe sa dokonca môžete nechtiac zabiť vlastnými zbraňami. Nie je zbabelosťou, ale rozumnou stratégiou, včas sa stiahnuť a doplniť štíty, energiu a bonusy, ktoré sa stále znovu objavujú na predvolených miestach.

Pri hodnotení na konci zápasu sa zohľadňuje poškodenie a počet zabitých nepriateľov, prípadne ukradnutých vlajok. Úspešní hráči rýchlo nazbierajú prvé levely a dostanú body na odomknutie nových modelov tankov a sekundárnych zbraní. Tanky sú rozdelené do troch tried od ľahkých po ťažké, samozrejme sa líšia parametrami a majú svoje plusy aj mínusy. Sortiment je však pomerne skromný a to aj keď máte pár kúskov navyše v prípade prémiového konta. Okrem toho na tank s guľometom, raketometom, brokovnicou, boxerom, granátometom a EMP nestačí len dostatok bodov, ale potrebujete mať aj patričný level. Desiatu a vyššiu požadovanú úroveň na top tanky ale dosiahnete až po dlhej dobe, ak sa vám hra dovtedy nezunuje.

Paradoxne, v praxi je jedným z najefektívnejších základný tank s vulkánom, ktorý vďaka jednoduchej manipulácii a presnej streľbe, prekoná aj výhody vysoko deštrukčných strojov. Tank s raketometom síce vyzerá dobre, ale rakety letia pomaly a často minú pohyblivý cieľ. EMP tank má zas strely so spomaľovacím účinkom, no sám je ťažkopádny a vhodný maximálne na obranu vlajky. Z odomykateľných sekundárnych zbraní sa v boji dá zužitkovať kladenie mín, elektrické výboje a posilňovače štítov, brnenia, energie a poškodenia.

Tanky, vpred! Kto zaváha, bude zastrelený!

Základ hry Tunnelers je zdarma, čo je rozhodne plus, ale nechýba možnosť využívať platné prémiové konto. Prináša navyše pár prémiových tankov, zbraní, bodov, avatarov a 25% skúseností naviac z každej bitky. Okrem toho má hráč zvýraznený nick, čo už taká výhoda nie je, pretože „neplatiči“ radi poľujú na takto zvýraznený cieľ. V praxi vás dané vymoženosti nijako výrazne nevyvyšujú nad ostatných a tak Premium konto odporúčam len v prípade, že chcete podporiť tím nezávislých vývojárov, ktorý odviedol kus dobrej práce.

Systému hry nie je čo vytýkať, grafika je pozoruhodná, rovnako ako dizajn máp. Efekty aj ozvučenie nezaostávajú, užívateľské rozhranie je praktické a prehľadné, ale... Tunnelers má neprehliadnuteľnú závadu, ktorá sa týka serverov a online pripojenia. Keďže hra je výlučne multiplayerovou záležitosťou, je to skutočne pálčivý problém. Chvíľami všetko ide ako po masle, ale v najlepšom sa dostavia lagy. Hoci automatická synchronizácia zabráni, aby ste pri krátkodobom výpadku boli odpojení, pri niekoľkých zakolísaniach za sebou sa zápas stáva neznesiteľným. Občas hra rovno celá spadne a ušetrí vás kŕčovitých momentov pri postupnom zlyhaní. Vysoké pingy a mrznutie nie sú príčinou nekvalitného pripojenia hráčov , ale skutočne sa jedná o internú chybu a patálie so sieťovým kódom. Vývojári sa s problémom pasujú, ale nateraz neúspešne ani najnovšia verzia zatiaľ nezlepšila stabilitu.

Tunnelers je pozoruhodná multiplayerová akcia na nezávislej hernej scéne. Určite by ste ju mali vyskúšať, pretože má čo ponúknuť a nežiada za to ani cent. Hoci sú zápasy sprevádzané určitými  technickými problémami, čo má negatívny vplyv na hráčsku základňu, Tunnelers odporúčame do vašej pozornosti. Je to zábavné a navyše slovenské. Časom sa hra zrejme dočká nie len stabilných serverov, ale aj nových máp a módov.

Vedeli ste, že na hre Tunnelers sa podieľali aj redaktori Sectoru? Za ozvučenie môžete pochváliť Fendiho a je2ry preukázal svoje schopnosti ako game designer.

Tunnelers
Tunnelers Úspešný zásah, skórujem!