TRIBES: ASCEND

TRIBES: ASCEND

8.5

Sci-fi lyžovačka

Keď sa pozeráte na názov Tribes, tak musíte zaloviť v pamäti pomerne hlboko. A nie je to kvôli tomu, že by sa jednalo o sériu pre dôchodcov. Stála vždy bokom, pritom má históriu bohatú. Siaha až do roku 1994, keď sa objavila prvá časť Earthsiege, čo bol, ako bolo v tejto dobe populárne, zaujímavý simulátor mechov. Dočkal sa druhej časti a dvojnohým robotom dali autori zbohom. V roku 1998 už ale prišlo Starsiege: Tribes, tímovo založená multiplayerovka a začala písať dejiny kvalitnej, no ignorovanej série. A to aj napriek tomu, že v tej dobe bola konkurencia pomerne obmedzená. Prišla druhá časť, tiež kvalitná, tiež zabudnutá. PS2 verziu nehral snáď už vôbec nikto. A v roku 2004 Ken Levine (tvorca System Shock 2 a Bioshocku) priniesol špičkovú tretiu časť s podtitulom Vengeance, ktorá opäť stále v tieni. Niet sa preto čomu čudovať, že ďalší pokus o pokračovanie stroskotal a neskôr sa z neho vykľulo Tribes: Ascend.

Preč je Sierra aj Irrational Games. Hru majú pod palcom Hi-Rez Studios. Vytvorili ju sami a sami ju aj distribuujú. Nestojí ich to veľa, veľa za ňu ani nepýtajú, no výsledok ich práce je o to väčším prekvapením. Teda aby som bol presný, tak za hru nepýtajú nič. Tribes: Ascend je totiž free to play titulom a ako taký sa spolieha hlavne na mikrotransakcie a základ hrania ponúka každému úplne zadarmo. Je tu však jeden problém. Tak ako boli kedysi v móde súboje veľkých mechov na začiatku série, tak teraz sú to free to play online FPSky. Konkurencia je veľká, tak prečo by ste práve za túto hru mali neminúť svoje peniaze?

V prvom rade pre to, že je to Tribes. Ako dôvod to síce môže znieť divne. Verte tomu, že je to záruka kvality. Aj napriek dlhoročným pauzám a zmenám tímov si jednotlivé diely v sérii zachovávali stále veľmi dobrú hrateľnosť a inak tomu nie je ani v tomto prípade. Je tu takmer všetko, s čím sme sa už v minulosti stretli a navyše k tomu autori pridali aj niektoré novinky. V základe ide stále o tímovo založenú rýchlu sci-fi akciu odohrávajúcu sa v ďalekej budúcnosti, kde bojujú znepriatelené frakcie. V Tribes je však rýchlosť niečo úplne iné, než na čo ste z ostatných hier zvyknutí.

Tribes: Ascend
Tribes: Ascend Vozidlá sú prakticky nepoužiteľné.
Vozidlá sú prakticky nepoužiteľné.

Tribes: Ascend Rôzne stupne výbavy vás postupne posúvajú ďalej.
Rôzne stupne výbavy vás postupne posúvajú ďalej.

Tribes: Ascend Mapy a podobajú ako vajce vajcu.
Mapy a podobajú ako vajce vajcu.

Hlavne je to kvôli „bugu“. Áno, jedna z vecí, vďaka ktorým je séria Tribes jedinečná, je bug. A ten, o  ktorom je reč, sa objavil už v prvej časti a stal sa tak populárny medzi hráčmi, že sa z neho postupne stala úplne normálna herná súčasť. Dokonca sa stal jedným z najlepších zlých videoherných bugov vôbec. Jedná sa o lyžovanie. Už v prvej časti mohli hráči využiť chyby vo fyzikálnom engine tak, že dole kopcami „lyžovali“. A lyžovanie v závratných rýchlostiach samozrejme nesmie chýbať ani v Ascend. A je snáď lepšie ako kedykoľvek predtým a jeho zvládnutie si vyžiada viac ako len stlačený medzerník, ktorým ho aktivujete.

Druhým typickým prvkom je používanie jetpackov na krátkodobý let po mapách. Výšková prevaha nad súpermi totiž často v boji znamená nezanedbateľnú výhodu a pomáha vám aj pri manévrovaní. V boji sa tak nestávate ľahkým terčom, získavate väčší prehľad nad bojiskom a zvyšujú sa aj šance na zásah súpera. Kľúčovým je schopnosť kombinovať tieto dva prvky do rýchleho pohybu po mape, kedy jetpackom boostujete lyžovanie. Zvlášť nováčikovia zo začiatku budú mať problém v boji niečo trafiť. No netreba sa hneď báť, hra disponuje aj tréningom, ktorý hráčov zavedie do tajov jej mechanizmov.

Tomu sú samozrejme prispôsobené aj mapy. Hry Tribes vždy disponovali bojiskami na rozsiahlych mapách, kde sa nachádzajú len veľmi malé základne. Dokonca niektoré mapy v Ascend sú upravené z predchádzajúcich hier. Len málo z nich sa vymyká schéme otvorenej krajiny s výškovými rozdielmi. Problémom však môže byť fakt, že sú si až príliš podobné. Citeľne chýba väčšia variabilita, vďaka ktorej by mapy mohli byť zaujímavejšie.

Čo treba vyzdvihnúť, to je systém tried v hre. Nájdete ich tu až deväť, no samozrejme nie sú všetky od prvého spustenia prístupné. V úvode si môžete vybrať, či budete hrať ako Pathfinder, Soldier alebo Juggernaut. Máte na výber zástupcov troch typov výstroje: ľahkej, strednej a ťažkej. V každej potom máte na výber ešte ďalšie dve, ktoré si musíte buď odomknúť za reálne peniaze, alebo skúsenostné body získané v zápasoch. Svoju triedu si potom môžete postupne vylepšovať a upravovať v podobnom štýle tak, aby vám čo najviac vyhovovala v boji. Triedam zodpovedajú zbrane, ktoré sú taktiež typické pre sériu od jej začiatkov a škálujú sa podľa stupňa výstroje. Najväčšou klasikou je Spinfusor strieľajúci energetické výbušné disky v piatich prevedeniach. Dobre sú vyvážené aj perky. Jedinou chybou môže byť slabšia využiteľnosť sniperov a fakt, že pred orbitálnym útokom alebo vzdušným sa nie je ako účinne brániť.

Trošku zbytočne v hre pôsobia vozidlá. Jednak kvôli tomu, že nie sú potrebné ani na presuny na väčšie vzdialenosti a potom aj preto, že využiteľnosťou nezapadajú do koncepcie titulu. Nájdete tu tri cenovo odlíšené typy - motorku, vznášadlo a tank - no ich účinnosť nie je nijak závratná a dokáže ich zničiť aj jeden vojak. Reálny obraz je teda taký, že tu sú len do počtu.

V Ascend sú režimy len tri, všetko sú to zaužívané klasiky bez jediného náznaku inovácie, no to im z hrateľnosti nič neuberá. Najväčšou klasikou a stávkou na istotu je Team Deathmatch. Na mape sa stretnú dva tímy 16v16, každý má 100 slotov na životy a kto ich skôr vyčerpá, ten prehráva. A funguje to bezchybne. Ďalej je tu Capture The Flag, kde už aj základne rozmiestnené na mapách naberajú opodstatnenie. Aj tento režim funguje výborne. A nakoniec je tu Capture and Hold. Úlohou tímov je obsadiť a držať kontrolné body čo najdlhšie tak, aby za každý vyťažili 100 bodov. Vyhľadávanie hier je rýchle a jednoduché. Rovnako to platí aj pre manuálny filter. Hráčov je na serveroch dostatok a za reálne peniaze môžete zakladať aj vlastné hry. S lagmi je to však horšie, občas sa im nevyhnete. Hra obsahuje aj režim Rabbit, kde všetci hráči naháňajú jedného, ktorý má vlajku. Tento je však zatiaľ vystrihnutý.

Tribes: Ascend
Tribes: Ascend Každé ďalšie ocenenie poteší, spolu vám pomáhajú v progrese.
Každé ďalšie ocenenie poteší, spolu vám pomáhajú v progrese.

Tribes: Ascend Takúto lyžovačku len tak nezažijete.
Takúto lyžovačku len tak nezažijete.

Tribes: Ascend Komunikácia s tímovými kolegami sa obmedzuje len na jednoduché povely.
Komunikácia s tímovými kolegami sa obmedzuje len na jednoduché povely.

Tribes Ascend presne zapadá do svojho univerza aj po stránke výtvarného štýlu. V Hi-Rez majú zjavne svet Tribes dokonale naštudovaný, horšie je to už s kvalitou grafiky, ktorá je fádna. Unreal Engine 3 má to najlepšie už za sebou, snáď len mágovia z neho dokážu vyžmýkať na dnešnú dobu niečo špičkové. Aspoň hra plynule beží aj na priemerných zostavách. Často sa dívate na jednoduché modely, vtipne vyzerajúce neprirodzené tiene a uši vám píli zvuková banka. Hudba je však príjemná na posluch.

Pýtate sa, za čo sa teda platí, keď v základe máte toho viac než dosť? Za progres. V hre expíte strašne pomaly a niektoré veci, napríklad triedy, sú pomerne drahé. Vybrať si teda inú ako základnú postavu a vypracovať si ju na 100% vás bude stáť mnoho hodín, pokiaľ si nechcete priplatiť. Okrem rýchlosti progresu a prístupnosti výbavy nie sú platiaci hráči nijak zvýhodňovaní. V hre je dostatok možností ako si ju užiť čo najviac, vrátane množstva ocenení a medailí hneď na niekoľkých úrovniach a až 50 rankov. Aj vďaka tomu je Tribes: Ascend najlepšia free to play FPS a pravdepodobne aj jedna z najlepších free to play hier vôbec.

napísal matus_ace 10.5.2012
8.5
8.7