MINER WARS ARENA

MINER WARS ARENA

6.0

Starý tunelár v novom kabáte

Je to tak trochu vtipný paradox, že sa u nás tak vo veľkom darí tunelovaniu. A teraz, samozrejme nemyslím, reálnu výstavbu cestných či železničných tunelov. Narážam skôr na to, že sa v slovenských rukách celkom dobre darí tunelárskym videohrám. Prvú dieru do skaly prerazili „tunelári“ z Floating Minds v hre Tunnelers, na ktorej sa podieľali aj redaktori Sectoru. Neboli však sami. V Prahe sa pod vedením Mareka Rosu usídlilo štúdio Keen Software House tvorené vývojármi z Česka aj Slovenska (a aj zopár externistami z cudziny). Netrvalo dlho a po získaní miliónovej investície sa pustili do vlastného tunelovania.

A vrhli sa doň s vervou a obrovským odhodlaním, pričom tomu zodpovedali aj ich ciele. Najskôr sa pustili do vesmírneho tunelárskeho simulátoru Miner Wars 2081 so sandboxovou hrateľnosťou, v ktorom navyše okrem kampane plánujú priniesť aj multiplayer. Nezostalo však len pri jednom titule a autori si na plecia naložili ďalší náklad – Miner Wars MMO. Tu sa však cesta značky ani zďaleka nekončí. Začala započala ešte v roku 2002 a do svojho cieľa má ďaleko, no dnes si robí nečakanú drobnú prestávku. A vlastne aj odbočku.

V Miner Wars 2081 autori predstavujú depresívnu víziu sci-fi budúcnosti, kedy už 10 rokov nejestvuje planéta Zem a ľudstvo je odkázané na drsné súboje o suroviny v temnom a chladnom vesmíre. A do tohto svojho univerza sa rozhodli zasadiť ďalší, menší a nenápadný projekt. Miner Wars Arena je takpovediac neplánovaný titul, preto aj vyšiel bez toho, aby sa o ňom hovorilo. Ako už samotný názov naznačuje, tak sa jedná o menšieho súrodenca veľkého projektu, ktorý vám pomôže skrátiť chvíle čakania. V roku 2090 v tom istom vesmíre stále pretrváva ten istý konflikt. Naša Slnečná sústava je na prahu politického zrútenia a boje o zdroje v asteroidoch sú cestou k prežitiu. Čiže premisa zostáva rovnaká, aj keď z hry sa o nej veľa nedozviete.

Miner Wars Arena
Miner Wars Arena Mapa je pieskoviskom, v ktorom sa môžete ľubovoľne vŕtať.
Mapa je pieskoviskom, v ktorom sa môžete ľubovoľne vŕtať.

Miner Wars Arena Život a energiu si treba ustriehnuť a postupne dopĺňať.
Život a energiu si treba ustriehnuť a postupne dopĺňať.

Miner Wars Arena Splitscreen prináša zábavu zo starej školy.
Splitscreen prináša zábavu zo starej školy.

Mení sa však hrateľnosť a to je najdôležitejšie. Miner Wars Arena sa vracia k pradávnemu základu, ktorý vlastne všetky podobné hry započal. V roku 1991 vytvoril Geoffrey Silverton hru Tunneler. Dvaja hráči sa postavili proti sebe v tankoch, najskôr si však k sebe museli preraziť cestu prostredím. A to je zhruba základom aj tejto hry. Arena tento koncept rozširuje, no oldschool hrateľnosť predlohy si dokonale zachovala.

Sila podobných hier tkvie v tom, že so schopnosťou hrať ich sa pravdepodobne už narodíte. Žiadne zdĺhavé úvody či prekombinované ovládanie nepripadá do úvahy. Všetko je oklieštené len na úplné jadro - pohyb, streľba, vŕtanie. A to v obrovskom pieskovisku, ktorým sa môžete v 2,5D pohľade prevŕtať z jedného konca na druhý a pokojne aj späť. Nie ste však sami. Podobne sa týmto prostredím plánujú prevŕtať aj vaši súperi a ku konfliktu dochádza akonáhle na nich narazíte. A to je vlastne všetko. Nemusíte nič zbierať, nad ničím si lámať hlavu, len vŕtate, bojujete a bavíte sa.

A to je vlastne aj kameňom úrazu. Baviť sa môžete nesmierne, koncept sa však nemení a po zopár nedlhých chvíľach sa dostaví jeho opotrebovanie. Mapy sa vždy generujú, súperi reagujú inak, žiadne dve hry nie sú rovnaké, no aj tak je to stále to isté. Hra vás dokáže zabaviť v krátkych intervaloch a pomáhajú tomu aj rôzne zmeny nastavení a pravidiel ako AI, terén a veľkosť mapy, no z dlhodobého hľadiska žiadnym zázrakom nie je.

V základe Miner Wars Arena ponúka tri režimy. Za hlavný by sme mohli označiť Tournament. Ten pozostáva z 15 „misií“, v ktorých sa postavíte postupne silnejúcim protivníkom. Nezlepšuje sa len ich AI, ale taktiež sa zvyšuje ich počet. Nejedná sa však o plnohodnotnú náplň, nakoľko pozostávajú len z typov Last Man Standing a Deathmatch. Vašou úlohou je postúpiť do ďalších úrovní a v niektorých prípadoch sa k vám pridá aj AI partner. V Skirmish režime si zas sami určíte pravidlá a vrhnete sa do rýchlej hry. No a nakoniec v hre narazíte aj na splitscreen multiplayer pre 2 hráčov, ktorý je snáď najjasnejším odkazom na pôvodného Tunnelera. A v prípade, že máte koho posadiť vedľa seba, tak si užijete skutočne zábavné chvíle. Špeciálna edícia hry ponúka aj režim obraňovania generátoru pred vlnami nepriateľov.

Miner Wars Arena
Miner Wars Arena Energetické búrky dokážu zamiešať kartami.
Energetické búrky dokážu zamiešať kartami.

Miner Wars Arena Prostredie môžete využívať vo svoj prospech.
Prostredie môžete využívať vo svoj prospech.

Miner Wars Arena Silnou zbraňou je aj samotný vrták.
Silnou zbraňou je aj samotný vrták.

Na výber máte tri typy lodí, ktoré aj zodpovedajú rozdielnym triedam. K tomu môžete lode vybaviť zbraňami, pričom využitie nájdete pre každý typ a aj čo sa týka vyváženia, tak sú spracované veľmi dobre. K tomu musíte taktiež pripočítať 10 rôznych power-upov, ktoré sa skrývajú pod povrchom máp, takže si ich najskôr musíte odhaliť. Každý má na mape aj svoju základňu, kde sa spawnuje a taktiež regeneruje. V hre sú dôležité tri ukazovatele: energia (ktorá sa stále míňa a treba ju dopĺňať), štít a život. Zaujímavým elementom sú energetické búrky, ktoré náhodne putujú po mape a poškodzujú lode.

Takáto povaha hry má jednu obrovskú výhodu a to v tom, že sa v nej snáď ani nemôžu vyskytovať bugy a Miner Wars Arena je v tomto ohľade dokonalá. Nenarazíte tu na žiadne ani technické chyby. Výhrady však smerujú k AI, ktorá je síce schopná vo vŕtaní a taktiež v „motaní sa“ po mape, no aj na najvyšších nastaveniach nepredstavuje veľké nebezpečenstvo. Maximálne sa od nej dočkáte toho, že sa vás občas pokúsi obísť.

Miner Wars Arena prekvapivo nebeží na internom engine štúdia – VRAGE. Namiesto toho využíva Unity, ktorý sa v nezávislej sfére teší obrovskej popularite. Výsledkom je síce jednoduchý, no rýchly a aj celkom príťažlivý vizuál. Navyše s hrou nebudete mať problém ani na starších kancelárskych PC, čiže nie len doma, ale ani v práci by ste s ňou nemali mať problém. Hudba je podobne jednoduchá ako grafická stránka, no počúva sa dobre, boj vhodne dokresľuje a to isté platí aj pre zvukové efekty.

Rýchla a jednoduchá zábava je niečo, čo sa Miner Wars Arena ani uprieť nedá. Problém však tkvie hlavne v tom, že sa celý koncept až príliš rýchlo opotrebuje. Na hranie v práci je ideálna, na dlhodobejšie hranie už nie a to hlavne kvôli tomu, že jej chýba väčšia rôznorodosť módov. Najviac to cítiť na absencii online podpory. Aspoň to čiastočne kompenzuje bohaté prepojenie so sociálnymi sieťami a pozitívom je aj cena.

napísal matus_ace 13.9.2012
6.0
MINER WARS ARENA