007 LEGENDS

007 LEGENDS

5.0

James Bond oslavuje 50

Aká bola najlepšia bondovka, ktorú ste hrali? Pár pamätníkov vystrelí GoldenEye, iní skúsia čosi z EA produkcie minulej dekády (Nightfire či Everything or Nothing) a recesisti dajú No One Lives Forever, ktorá skôr vzdávala hold bondovkám ako by skutočnou bola. Ale pokiaľ ide o videohru ako médium, ktoré by zachytilo správny duch Agenta jej veličenstva, dej i svižné akčné scény, predvlaňajší Blood Stone mal k nemu asi najbližšie. Predstava, že by mal rovnaký distribútor dať dokopy novú hru k 50. výročiu série bola zaujímavá, rovnako aj prepojenie so súčasným blockbusterom Skyfall.

Pri tejto príležitosti sa rozhodol Activision vymeniť štúdio (žiaľ, Bizarre Creations za Eurocom) a zložiť dej zo šiestich známych filmov a prepojiť ich do jedného celku. Sčasti paradoxná misia, pretože v každom hral Bonda iný herec a odohráva sa aj v inej dekáde, no na druhej strane sľubná premisa - začne v úvodnej scéne Skyfallu po zásahu Bonda, ktorý padá do vody, postupne si spomína na jednotlivé misie a takto môžete odohrať päť príbehov a vždy je v hlavnej roli Daniel Craig. Akurát pozor na pripojenie na internet, nový Skyfall je iba v DLC podobe.

Úprimne, podarilo sa to iba spolovice. Pokiaľ máte napozeraných šesť filmov, ktoré sa dostali do 007 Legends, čaká vás množstvo zaujímavých a pamätných scén. Pre znalcov série ide o solídnu prehliadku známych vrážd, prestreliek, krásnych žien, zloduchov i vedľajších postáv. Casting je pomerne kvalitný a s niekoľkými výnimkami všetky charaktery kopírujú filmové predlohy - tešiť sa nemožno napríklad na Halle Berry ako Jinx. Ale ostatní prišli v plnej paráde a dokonca aj prepožičali hlasy svojim postavám. Pre vychutnanie správnej atmosféry je vítaná najmä Judi Dench v úlohe M. Daniel Craig sa na dabing opäť raz vybodol.

Pokiaľ sériu bondoviek sledujete posledných dvadsať rokov, bude pre vás hranie trochu zmätené. Dve tretiny epizód totiž nebudete poznať a možno vám niektoré kroky zloduchov budú pripadať až príliš archaické (do súčasnej hry sa nehodia). Hoci budete nimi prechádzať bez problémov, z dejových útržkov si asi len ťažko poskladáte výslednú mozaiku. V tomto smere škodí všetkým epizódam ich minimálna dĺžka, sotva nájdete jednu, ktorá by trvala aspoň hodinu, čo je pri porovnaní s celovečernými filmami problém. Hra sa snaží zhutniť filmy na menej ako polovičnú dĺžku - a hoci akcia ostáva zachovaná, prídete akurát o kúzelné dialógy či vedľajšie línie filmov.

Celý nápad na najlepšie legendy 007 tak ostáva trestuhodne nevyužitý. K dispozícii bolo 23 častí série, z ktorých si autori mohli vyberať a vytipovaná štvrtina je síce fajn, no spracovanie už odfláknuté. Prirodzene sa tento aspekt odrazil aj na výslednej dĺžke hry: menej ako 6 hodín. Prečo netrvá každá epizóda aspoň dve-tri hodiny ako film? Prečo ho nedokáže rozšíriť či akciu ešte viac predĺžiť? Keď sa už autori i scenáristi pachtili s reáliami, mohli ich krásne obohatiť a dostali by sme 15-hodinovú poctu bondovkám. A namiesto nej čaká jednohubka ako zo série Call of Duty.

007 Legends si nezobrali k srdcu kvalitné spracovanie akcie z pohľadu tretej osoby a vrátila sa k FPS. A uhol pohľadu výrazne ovplyvňuje aj hrateľnosť. Namiesto vyváženého celku sa na nás rúti akcia, ktorá ponúka v podstate dva druhy prechádzania hry. Väčšinu času si vystačíte so sledovaním počtu nábojov a dobíjať si muníciu. Po druhej epizóde už viem, prečo je 007 Legends taká krátka hra a prečo si vyberá iba niektoré scény. Hrá sa tu na najväčší efekt a predovšetkým strieľačku proti presile nepriateľov, ktorí sa neváhajú rojiť dookola a znepríjemniť vám pochod k najbližšiemu checkpointu alebo k bossovi. Strieľať, strieľať, strieľať proti tým istým nepriateľom, kým vás hra ochotne nepustí ďalej. Väčšinu času je to prostá zábava, ale niekedy sa do kulís skrátka nehodí. Iste, vo veľkej železničnej scéne, kde skáčete pomedzi koľaje a pálite po protivníkoch je to fajn. Keď sa máte dostať do určitej pevnosti, tam tiež. Škoda, že si hra nenašla priestor aj na trochu komornejšie prestrelky a čo najskôr chce hrať na efekt. Páliť naplno, vyvaľovať dvere a postupne prejsť cez poskokov až po bossa. A prvé dva razy je to zábava, no potom sa rovnaký recept opakuje dookola.

Preto sa autori rozhodli zapojiť aj stealth mechanizmus, no ten je často zbytočný. Má často aj časový limit a najradšej by vás videli kráčať opatrne, nožom či pištoľou s tlmičom zabíjať a opatrne vykračovať vpred. No to mali zakomponovať aj ďalšie možnosti ako odpratávanie tiel či tvorbu pascí. Také možnosti 007 Legends nemá, len chce utíšiť neprestajnú streľbu a míňanie desiatok nábojov vymeniť za pomalší postup v misii, aby mohla prísť ďalšia akcia. Stealth nie je ťažký, občas predstavuje určitú prekážku, keď prídete naladení na iné tempo.

Súboje s bossmi sú zostavou quick-time efektov a pästných súbojov, kde máte stláčať vopred dané sekvencie tlačidiel, aby ste mohli ich poriadne zmastiť a po minutí ukazovateľa zdravia vychutnať koniec, prípadne útok z jeho skrýše, hackovanie okolitých PC či zariadení a šup na ďalšiu misiu. Ale toto nie je žiadna výzva pre hráčov, pretože som jakživ nezažil moment, kedy by som musel taký súboj opakovať a hackovanie starým telefónom je otázka pár sekúnd.

Štvrtým elementom hry sú jazdecké sekvencie, kde sa dočkáme viacerých štvorkolesových tátošov. Špeciálne Die Another Day s ľadovou naháňačkou dopadol celkom dobre (čo je dobre vzhľadom na očakávania z filmu!), ostatné akcie sú tiež slušne zvládnuté a obohacujú dej. Prekvapivo, toto je asi jedna z lepších častí hry, ktorá svižne ubieha a nenudíte sa pri nej.

No to je všetko. Je tu síce ešte lokálny i 12-členný multiplayer, kde môžete využívať napríklad aj zbrane protivníkov alebo Challenge Mode s vybranými úlohami, ale na rozšírenie hrateľnosti je to dosť málo. Graficky nevyzerá 007 Legends veľmi pôvabne, skôr sa na ňom podpisuje krátky vývoj, viaceré modely postáv sú vyslovene narýchlo vytvorené. Zvuková stránka je v poriadku, no od AAA hry čakáte určitý štandard. Hudba pasuje, no zapamätateľná s výnimkou motívu nie je.

007 Legends je teda priemerná strieľačka a najmä premárnená príležitosť. Ako Bond fanúšik som sa rád prestrieľal na koniec a videl najmä podstatne akčnejšie variácie známych filmových scén. Je dobré vidieť, že hra ako-tak drží pokope a pri svojej krátkej dĺžke má dobré tempo. Na pomery FPS ide o obstojný počin a nie je to žiadna nuda ako vlaňajší Bodycount či iné podpriemerné kúsky. Ale ak ste čakali veľkú hru k polstoročnici, ostanete sklamaní, lebo dostanete jednohubku na dva-tri večery. Nič viac, nič menej.

napísal korec 27.11.2012
5.0
4.2