LORDS OF FOOTBALL

LORDS OF FOOTBALL

4.5

Futbalová kuriozita

Čím ďalej sa futbalové hry dostali pri honbe za čo najvernejším spracovaním  a najreálnejším spracovaním každého aspektu, tým menšia variabilita sa na tomto trhu vyskytovala. FIFA dokonale ovládla loptu, jej fyziku, pohyby hráčov a umelú inteligenciu hráčov. Alebo sa o to aspoň snaží. Football Manager pre zmenu ide do hĺbky a dáva vám do rúk moc, ktorou vládnu skutoční futbaloví tréneri. Kedysi tento žáner prekvital viacerými menami, dnes o miesto na trhu bojuje len zlomok hier.

Na takto prísne segmentovaný trh teraz vstupujú talianski vývojári z Geniaware so snahou vniesť do futbalových videohier niečo odľahčujúce, vďaka čomu vystúpia z radu. Lords of Football prekračuje medze manažérskych hier a zachádza ešte o niečo ďalej - prináša simuláciu života futbalistov, ktorý sa samozrejme netočí len okolo trávnikov.

Na prvý pohľad to vyzerá tak, ako by sa jednoduchší futbalový manažér zrazil s datadiskom do Sims 3, pričom z tejto zrážky vychádza poriadne poodieraný bastardík, ktorý vyzerá ako futbal, no ako futbal sa nehrá. Hra vás postaví do čela futbalového klubu v jednej z piatich krajín: Anglicko, Nemecko, Taliansko, Francúzsko a Španielsko. V každej narazíte na dve súťaže – nižšiu a vyššiu (nemusíte prechádzať oboma). Voľba tímu je len a len na vás, takže už vo svojej prvej sezóne si môžete vybrať favorita na titul.

Lords of Football
Lords of Football Ťahový taktický systém patrí medzi najzaujímavejšie prvky hry.
Ťahový taktický systém patrí medzi najzaujímavejšie prvky hry.

Lords of Football Do priebehu zápasu môžete zasahovať len vo veľmi obmedzenej podobe.
Do priebehu zápasu môžete zasahovať len vo veľmi obmedzenej podobe.

Lords of Football Hráčov musíte udržať v pohode, no aj na uzde.
Hráčov musíte udržať v pohode, no aj na uzde.

Nízky rozpočet Lords of Football sa odrazil na absentujúcich licenciách. Tímy, ktoré sa tu nachádzajú, vychádzajú zo svojich reálnych predlôh. A tak napríklad v názve Liverpool Griffins nájdete FC Liverpool, či v Torinu Stars Juventus Turín. Aspoň treba kvitovať, že vygenerované mená hráčov zodpovedajú krajine, odkiaľ skutočne hráč pochádza. Stopérom Liverpoolu je tak napríklad Ján Halenár. Tímy však môžete editovať a pracne si tak vytvoríte reálnu súťaž so skutočnými menami aj dresmi.

Keď už si vyberiete tím, upravíte dresy a premenujete aspoň svojich obľúbencov, tak pred vami stojí len jediný cieľ - vyhrať Európsku ligu (tiež bez licencie). A to nejde len tak samé od seba. Cez priateľské zápasy prejdete až do národnej súťaže, v nej sa musíte dostatočne kvalifikovať a potom sa môžete merať s najlepšími súpermi z ďalších európskych krajín.

Cesta k trofeji však nie je takou, na aké ste zvyknutí. Presvedčia vás o tom už podivné loadingy. V nich sa vám predstavujú vaši hráči, avšak nie v rolách, ktoré im prislúchajú na trávnikoch, ale ako gambleri, alkoholici, introverti, vtipkári a podobne. Prichádzate na ihrisko v úlohe boha. Na všetko sa dívate z vtáčej perspektívy, všetko máte pod palcom. Nie je to však len ihrisko, pod sebou vidíte kancelárie, telocvične, rehabilitačné centrá, šatne, tréningovú plochu a aj časť mesta. A v tomto momente už viete, že Lords of Football je úplne inou futbalovou hrou.

Písknutím zvoláte hráčov na jedno miesto. Jednotlivým plochám a miestnostiam kliknutím pridelíte funkciu a už len prideľujete hráčov na určité miesta. Niektorých necháte behať okolo ihriska, brankárom určíte samostatný tréning, niektorých dáte do posilňovne a ak sa niekto zraní, tak ho pošlete na masáž. Všetkých stačí len chytiť za krk, ako keď mačka vláči svoje mačatá. Hráči si svoje umiestnenie pamätajú a na ďalšom tréningu sa tam vrátia, umiestnenie im však môžete aj meniť.

V hre plynie denná doba - tréningy začínajú ráno a podvečer končia (rozfázovanie nie je možné). Môžete hráčov despoticky držať až do noci, ale na nálade im to nepridá. Takže po tréningu ich necháte rozbehnúť sa kade tade. Niektorí pôjdu do kasína, iní do barov, ďalší na striptíz, či na rande. Tieto činnosti máte možnosť mierne regulovať, aby ste sa vyhli závislostiam. Ak vidíte, že hráčovi klesá morálka keď tancuje so striptérkou, tak ho odtiahnete. Ráno sa ale aj tak môže stať, že niekto závislosti prepadol a zostal opitý ležať na chodníku. Vtedy ho musíte dať na odvykačku alebo potrestať. Nálady hráčov sú veľmi jednoduché, reprezentujú ich len smajlíky a podobné jednoduché symboly.

Keď máte po tréningoch, tak prichádza rada aj na zápasy. Tie si môžete odsledovať alebo nechať simulovať. Zápasy sa nedajú urýchliť a strašne sa vlečú. Je tu však jedna vec, ktorú hre môže závidieť aj Football Manager. Zápas môžete zastaviť a vtedy máte možnosť pomocou ikon a šípok naznačiť, kam majú vysunúť spoluhráča alebo kam centrovať. Reálne to často pokazia, ale ak by sa tento systém podarilo vylepšiť, jednalo by sa o veľmi príjemnú vlastnosť.

Simulácia zápasov je príliš jednoduchá: máte vyššie hodnotenie ako súper, vyhráte, a naopak. A po zápasoch sa opäť musíte vrhnúť na tréning. Vedenie sa teší z každej maličkosti a tak vám každú chvíľu niečo vylepšia – posilňovňu, ihrisko a podobne. Tento kolotoč, aj keď sa zo začiatku môže javiť zaujímavo, omrzí už po prvej hodine a aj keď toho veľa na starosti nemáte, najradšej by ste to všetko preskočili. Taktiež ste si asi všimli, že sa recenzia zatiaľ nevenovala taktike, nákupom, tabuľkám a podobným prvkom.

Lords of Football
Lords of Football Editor dokáže aspoň čiastočne vykompenzovať absenciu licencií.
Editor dokáže aspoň čiastočne vykompenzovať absenciu licencií.

Lords of Football Hráčov občas musíte aj potrestať.
Hráčov občas musíte aj potrestať.

Lords of Football Tréningové činnosti sú plne vo vašej kompetencii.
Tréningové činnosti sú plne vo vašej kompetencii.

Lords of Football ich stavia na vedľajšiu koľaj. Akoby ani nebolo podstatné vaše umiestnenie, či štýl hry. Kým na ostatné veci máte niekoľko umiestnení, na toto slúži len vaša kancelária a možnosti sú oklieštené viac-menej akurát na rozostavenie. Taktiež aj prestupy sú úplne elementárne. A kým nájdete svoje umiestnenie v tabuľke, tak vám to chvíľku potrvá. Lords of Football úplne prevrátil hierarchiu vašich povinností.

V čom Lords of Football vyniká je grafika. V tejto oblasti bol doteraz najlepší FIFA Manager, ale Lords of Football ho prekonáva v bohatosti aj detailnosti prostredí. Navyše môžete až neuveriteľne detailne zazoomovať na hráčov a hra stále beží rovnako plynule. Optimalizovaná je rozporuplne. Na starších strojoch beží výborne, no stačí zapnúť zrýchlenie na tréningoch a framerate prudko klesá. Hudba a zvuky sú také nijaké, ani po vypnutí hry si nebudete pamätať, že ste niečo počuli.

Lords of Football je okamžite prístupnou hrou. Pôsobí ako neautorizovaný datadisk pre Sims 3. Nie sú v nej prakticky žiadne kritické chyby a takmer všetky jej mechanizmy fungujú. Akurát to nie je veľká zábava, nakoľko zaujímavé činnosti sú redukované a neustále sa pred vami opakuje jedna schéma. Takto dokáže zaujať len počas prvých hodín a väčšina hráčov dá od nej ruky preč. Hra sa nikam neposúva a tým pádom sa nikam neposuniete ani vy. A to je cesta k nude lemovaná frustráciou.

napísal matus_ace 21.5.2013
4.5
5.1