DIVINITY: DRAGON COMMANDER

DIVINITY: DRAGON COMMANDER

8.0

Draci s jetpackmi

Recenzia na PC verziu

Divinity univerzum prichádza s ďalšou hrou, ktorá je atypickým kúskom nie len v tvorbe Larian Studios, ale aj žánri stratégií. Kým predošlé tituly brázdili vo vodách RPG, Dragon Commander letí trochu iným smerom a v novej netradičnej polohe to sérii Divinity celkom pristane.

Už názov naznačuje pletky s drakmi a preto neprekvapí výber okrídleného krásavca v úvode príbehového ťaženia. V ponuke sú tri druhy: jeden je zameraný hlavne na fyzickú silu a výdrž, druhý na schopnosti ducha a myšlienok, tretí má obidve zložky patrične vyvážené. Drak, to ste vy, kapitán lode Raven, ktorá má skrytú dušu démona a na palube posádku, čo nie je nadšená vašim velením. To sa môže časom zmeniť a len na vašich rozhodnutiach závisí, či k lepšiemu, alebo horšiemu. Ste novým imperátorom, ktorý má zjednotiť krajinu a postupne dobyť územia okupované nepriateľmi. Nestačí však len preukázať svoje schopnosti v boji, musíte riešiť aj vzťahy posádky a piatich dominantných rás impéria.

Paluba vlajkovej lode Raven vám pripomenie krížnik Hyperion Jima Raynora zo Starcraft II. Má niekoľko sekcií, ktoré slúžia na komunikáciu s generálmi a diplomatmi, oddelenia výskumu a mostík, odkiaľ sa presúvate na strategickú mapu. Oproti Starcraftu sú však možnosti lode nepomerne bohatšie a majú hlbší význam. Zoznámite so staršinom, ktorý vám dá otcovské rady, ako čo najlepšie vládnuť a popri tom v kráľovských komnatách učí dračie schopnosti. Vyššiu odolnosť a rýchlosť, silnejšie útoky doplnené napríklad o jedovaté výpary, ale aj liečivý dych, kupujete za body výskumu a použijete v dračej podobe na bojisku. Ušatý Grumio v technickom oddelení vám podobným systémom umožní odomknúť nové jednotky a ich pokročilé schopnosti. Bar je primárne, ale nie jediné miesto na komunikáciu s generálmi, ktorí pomáhajú v boji a poradia s taktikou. Každý zo štyroch dôstojníkov je individuálna osobnosť , majú požiadavky a medzi sebou neraz spory, ktoré musíte riešiť.

Divinity: Dragon Commander
Divinity: Dragon Commander  Zoznámte sa, toto ste vy.
Zoznámte sa, toto ste vy.


Divinity: Dragon Commander  Mapa ťaženia trochu pripomína Total War.
Mapa ťaženia trochu pripomína Total War.


Divinity: Dragon Commander  Výskum jednotiek, dračích a vojenských schopností je dôležitý.
Výskum jednotiek, dračích a vojenských schopností je dôležitý.





Viac a náročnejších rozhodnutí vás čaká v zasadacej miestnosti, kde sídli poradné zhromaždenie zo zástupcami všetkých piatich rás. Tu sa často hlasuje o zásadných otázkach, ktoré rázne zmenia ďalší vývoj impéria, mienku populácie a stav príjmov. Rozhodnutia nie sú ľahké, pretože nikdy nevyhoviete všetkým a treba myslieť na to, aké prinesú výhody, ale aj dôsledky. Napríklad ak dovolíte impom robiť výskum na posvätnom pohrebisku, pomôže to pri rozvoji technológií, ale nahneváte elfov. Niekedy sa riešia závažné politické a spoločenské otázky, ako slobodné voľby a eutanázia, inokedy prídu na rad aj zábavné témy ako povolenie nudistických pláží. Verdikty ovplyvnia podporu od jednotlivých rás a sú neustále kritizované v novinách, ktorých titulky sa po každom kole objavia na obrazovke. Môžete urobiť hocičo, hyeny z médií vás vždy zobrazia v tom najhoršom svetle. Po dosiahnutí prvých úspechov pribudne ešte kráľovská komnata, kde budete riešiť rozmary manželky, ktorú si musíte vybrať spomedzi niekoľkých kandidátok, vrátane nemŕtvej nevesty a prsnatej trpaslíčky. Nepodceňujte výstrelky svojej polovičky, pretože môžu viesť k diplomatickým nezhodám a zbytočným komplikáciám v impériu.

Po rozhovoroch a úkonoch s poriadne utáranými obyvateľmi Raven, sa z mostíka konečne presuniete na strategickú mapu, kde už ide naozaj do tuhého. Na mape vidíte krajinu rozdelenú na sektory, ktoré musíte ovládnuť. Každé územie umožňuje výstavbu jednej budovy. Továreň produkuje jednotky, baňa zlato, ostatné budovy generujú taktické karty, ktoré po aplikovaní pridávajú výhody vášmu impériu, alebo poškodzujú súperov. Sektory sú zdrojom príjmov a tie sa dajú dočasne zvýšiť ekonomickými kartami, zóny súperov poškodíte diverznými. V oblastiach s továrňou produkujete posily, ktoré ste odomkli na palube lode. Na mape sa ukážu vo forme figúrok, ktoré presúvate medzi vašimi a nepriateľskými oblasťami, kde prirodzene dochádza k boju. Ak sa chcete dostať na pevninu oddelenú morom, musíte mať vyrobené transporty alebo použiť námorné a letecké jednotky. Postup na mape, podobne ako manažment na lodi, prebieha v ťahovom režime a do istej miery pripomína Total War. Na rozdiel od aktuálnej stratégie Total War Rome II však nemusíte dlhodobo čakať na vykonanie úkonu súperov, jediná ikona zariadi, že sa všetky ťahy vykonajú naraz.

V prípade boja nabehne taktická obrazovka, kde sa pripravíte na konflikt. Môžete sa osobne angažovať alebo prenecháte velenie niektorému z generálov - vtedy je výsledok automatický. Viete však zmeniť parametre boja, ktoré naklonia misku váh na vašu stranu. Pravdepodobnosť úspechu ovplyvní výber veliteľa. Jeden je zručnejší s ľahkými jednotkami, iný schopnejší na mori. Keď k tomu pridáte jednu alebo viac taktických kariet, môže sa dramaticky zmeniť šanca na výhru. Niektoré karty na jednu bitku pridajú žoldnierov alebo umožnia produkciu jednotky, ktorú ste ešte neodomkli. Iné zlepšia efekt bojovníkov alebo spomalia, či inak obmedzia posily súpera. Ak budete viesť boj osobne, oplatí sa pridať aj karty s extra schopnosťami draka.

Kým výsledok automatickej bitky vychádza iba z vojsk umiestnených na mape, pri osobnom boji môžete vyrábať aj ďalšie posily. Prenesiete sa na bojisko s malou základňou a už vyrobenými jednotkami. Sú tam základy na umiestnenie stavby generujúcej regrútov a iné základy na výrobu niektorej budovy na bežné, pokročilé, letecké alebo námorné sily. Okrem toho postavíte obranné vežičky, ktoré majú vlastné vymedzené posty. Ďalšie budovy sa dajú postaviť len po osvojení neutrálnych základov v okolí, alebo dobytí nepriateľských báz. Na produkciu je potrebný dostatok regrútov, ktorí pribúdajú zo zásobníka populácie sektoru. Súper, aj vy, vyrábate nové jednotky a objekty dovtedy, kým počet regrútov neklesne na nulu. Tento fakt sa dá využiť v boji, ktorý síce umožňuje využívanie taktiky, ale bohužiaľ sa zvyčajne zvrhne na pretláčanie, kde ide o to, kto posiela viac jednotiek.

Protivník vcelku logicky postupuje a keď spozoruje, že máte jeden vstup do základne slabšie chránený, radšej okľukou zaútočí na oslabený vchod. Stačí chvíľka nepozornosti a vylepšení nepriateľskí trooperi vám stihnú prebrať obranné veže a produkčné budovy a chrlia posily priamo vo vašom sídle. AI je skutočne zákerná a zjavne zvýhodňovaná, už v úvode ťaženia máva technológie, ktoré ste vy ešte nemali kedy dosiahnuť. Na druhej strategickej mape, v pokročilej fáze kampane, kde už je niekoľko frakcií a dochádza aj k bojom viacerých strán súčasne, už tieto rozdiely také markantné nie sú. A našťastie vy máte ešte jeden tromf, ktorý výrazne pomáha v bitke.

Po zdĺhavom prvom odpočítaní v boji môžete vyvolať draka, teda vašu reinkarnáciu a podnikáte letecké nálety. Spočiatku veľa nevydrží, ale po vylepšení je skutočne na nezaplatenie. Protivníkom podkúrite ničivým ohňom alebo ďalšími schopnosťami, ktoré ste odomkli a priradili drakovi pred bitkou. Keď okrídlenec skoná, obetujete dve desiatky regrútov a po niekoľkých sekundách znova brázdite oblohu. V dračej podobe vnímate všetko z pohľadu tretej osoby a aj keď sa váš miláčik ovláda jednoducho, koordinácia armády je v tomto stave veľmi nepohodlná. Klávesami sa dajú vybrať všetky jednotky, alebo tie blízko vás a poslať na určitý cieľ, udeľovanie náročnejších pokynov je ale tvrdý oriešok. Podstatne lepšie sa koordinuje produkcia posíl, výstavba nových a okupovanie nepriateľských budov, keď nie ste drakom a používate tradičné strategické rozhranie.

Divinity: Dragon Commander
Divinity: Dragon Commander  Tak, ktorú si vyberiete za manželku?
Tak, ktorú si vyberiete za manželku?


Divinity: Dragon Commander  Drak je v spojení s armádou smrtonosnou zbraňou.
Drak je v spojení s armádou smrtonosnou zbraňou.


Divinity: Dragon Commander  Návrhy rady nepodceňujte, rozhodnutia prinášajú dôsledky.
Návrhy rady nepodceňujte, rozhodnutia prinášajú dôsledky.





Boj vyhráte buď rýchlym ráznym postupom, kedy pripravíte rivala o všetky budovy, alebo defenzívnou taktikou. Vtedy sa skrátka bránite hordám dovtedy, kým sa neminú regrúti. Potom súper prestane chrliť posily a vy zaútočíte a využijete schopnosti zostávajúcich jednotiek. Špeciality sú pritom skutočne efektné. Lietajúci stroj Warlock premení protivníkov na lienky alebo ich zasiahne meteormi, liečivé vzducholode Šaman aktivujú spojencom ochranné štíty. Trooperi zas vedia po vylepšení ovládnuť každú budovu nepriateľa a ťažké bojové lode vystrelia ničivú nukleárnu hlavicu. Možností po odomknutí výskumu je pritom oveľa viac. Len škoda, že sú jednotky všetkých strán rovnaké a určite by sa hodila aj bojová clona, ktorá by zakrývala nepriateľov mimo dohľadu.

Príbehovú, poupravenú vlastnú kampaň a voľnú hru pre jednotlivca dopĺňa multiplayer. Ťaženie pre viacerých hráčov vypúšťa manažment a rozhovory na lodi. Výskum dračích schopností a jednotiek sa odohráva výlučne na strategickej mape a doplnkové schopnosti armády vyvíjajú na bojisku. Okrem toho je možné spustiť aj samostatné bitky. Multiplayer zahrňuje aj hodnotené rebríčkové hry.

Grafika Dragon Commander je slušná, bojiská nie veľmi rozsiahle, ale s dobrým dizajnom, rôznym povrchom, stromami a doplnkovými objektmi. Tvorcovia venovali veľkú pozornosť spracovaniu priestorov lode Raven, s precíznymi detailmi a uveriteľnými charizmatickými postavami. Ešte väčší priestor dostali dialógy s množstvom plne nahovoreného obsahu. Dobré sú aj zvuky na bojisku a rôzne hlášky jednotiek, vrátane mojej obľúbenej: "I see dead people!" Dynamická hudba je šitá hre na mieru.

Larian Studios prekvapuje hrou, ktorá kombinuje prvky Starcraftu, Total War a Magic The Gathering a pridáva vlastné ingrediencie. Výsledok je pozoruhodný, aj napriek určitým rezervám hlavne v bojovej zložke a pri koordinácii jednotiek s drakom. Niektorých hráčov môže vystrašiť aj more dialógov. Atypický Dragon Commander ale po náročnom úvode prirastie k srdcu spolu s posádkou. Drak s jetpackom nepoukazuje len na súlad fantasy a moderných technológií, ale aj originálny prístup, ktorým si vás získa.

Divinity: Dragon Commander
Divinity: Dragon Commander  Idilka v úvode multiplayeru sa čoskoro zmení na neľútostné krviprelievanie.
Idilka v úvode multiplayeru sa čoskoro zmení na neľútostné krviprelievanie.


Divinity: Dragon Commander  Výsledok boja ovplyvňuje výber veliteľa a kariet.
Výsledok boja ovplyvňuje výber veliteľa a kariet.


Divinity: Dragon Commander  Noviny nešetria uštipačnými komentármi.
Noviny nešetria uštipačnými komentármi.





napísal uni 25.9.2013
Páči sa mi!
8.0
Vo svete
7.6
Ohodnotiť
DIVINITY: DRAGON COMMANDER
+ vydarený mix žánrov s originálnym konceptom
+ rozhodnutia a možnosti na vlajkovej lodi
+ postup doplnený taktickými kartami
- rezervy v bojovej zložke
- niektorých hráčov odpudí priveľa rozhovorov
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Intel Core2 Duo E6600, 2 GB RAM, VGA 512 MB, 15 GB HDD


RECENZIE HRÁČOV
PC
Xbox 360

Vývoj: Larian Studios / Larian Studios
Štýl: Stratégia / RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 6. august 2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (7)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (0)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (3)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19855)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk