WONDERBOOK: WALKING WITH DINOSAURS

WONDERBOOK: WALKING WITH DINOSAURS

7.5

Do praveku cez stránky magickej knihy

Wonderbook je technológia Sony, ktorá urobila slušný rozruch počas E3 2012 a otázne bolo, koľko kníh pre ňu vyjde a v akom časovom rozsahu. Štart v podobe Book of Spells s podporou J.K. Rowlingovej nebol zlý, ale potenciál nevyužila naplno. Diggs Nightcrawler z mája 2013 ukázal, že keď nie sú autori viazaní licenciou a popustia uzdu fantázii, vznikne pútavý príbeh a naplno využije aj manipulovanie s interaktívnou knihou.

Tieto Vianoce dostáva Wonderbook ďalšie dve knihy - Book of Potions pokračuje v línii čarodejníckych hier, kde miešate magické prípravky, Walking With Dinosaurs je konečne ďalším titulom s novým svetom a iným zážitkom. Prichádza v čase, keď Briti poslali do kín rovnomenný 3D film a na PS3 môžete zažiť pravek na vlastnej koži s PS Move v rukách.

Štart Walking With Dinosaurs chvíľu trvá, titul je náročný na kalibráciu a najmä svetelné podmienky. No potom sa rýchlo rozbehne. Hra obsahuje päť kapitol a každá je rozdelená do dvoch častí, v ktorých zistíte čosi nové alebo zažijete kus dobrodružstva. 3D kinofilm sleduje dinosaury a tie sa mihnú aj v deji hry, takže môžete okamžite nájsť určité spojitosti. Rovnako dobre si užijete novinku aj bez znalosti filmu, ktorý zdieľa totožné postavy i dejové momenty, no tiež nemá súdržný dej. Herný titul pôsobí skôr ako výuka, za úlohu si dáva poučiť a paralelne zadávať hráčom ľahké úlohy, pohyb v priestore či využívať rozšírenú (augmented) realitu a dať odpovede na to, aké dinosaury pred 75 miliónmi rokov žili, čím sa kŕmili, ako sa párili a v neposlednom rade aj ako súperili.

Wonderbook: Walking With Dinosaurs
Wonderbook: Walking With Dinosaurs Zmenšená obývačka v pravekom svete je výborný trik, aktívna účasť ako kŕmenie ho ešte zlepšuje.

Zmenšená obývačka v pravekom svete je výborný trik, aktívna účasť ako kŕmenie ho ešte zlepšuje.

Wonderbook: Walking With Dinosaurs Wonderbook vynikajúco zobrazuje modely dinosaurov - kostry, stavbu tela aj postavenie.
Wonderbook vynikajúco zobrazuje modely dinosaurov - kostry, stavbu tela aj postavenie.

Wonderbook: Walking With Dinosaurs Po prvý raz Wonderbook nemá problém odlepiť sa od zeme. Nechá vás otáčať scénou a ďalšie triky.
Po prvý raz Wonderbook nemá problém odlepiť sa od zeme. Nechá vás otáčať scénou a ďalšie triky.

Rozdelenie na desať častí je výborné, každá trvá cca 40-50 minút, deti ich môžu absolvovať počas večerov a vy im môžete dávkovať hru postupne (navyše viac ako hodinu neobsedia). Hltanie kapitol naraz nie je ideálne, po čase sa začnú opakovať niektoré úlohy, alebo sa už dostatočne nesústredíte a nedokončíte stránky na plný počet bodov, čo by prinieslo zisk zlatej medaily. Pri investícii 30 eur je rozsah titulu celkom dobrý.

Walking With Dinosaurs využíva naplno Wonderbook v každej podkapitole – šesť dvojstránok v sebe skrýva 20 - 25 skrytých kariet dinosaurov či prehistorickej flóry. Tie potrebujete zbierať, aby ste dostali plné hodnotenie. Niekedy príde karta ako odmena za úlohu, inokedy hľadáte interaktívne časti a po kliknutí na ikonu i konkrétny predmet objavíte kartu na obrazovke. Kartičky sú motivujúci spôsob na udržanie hráčov aj repete vybraných minihier v kapitolách a zlepšenie ich skóre.

Ako každý iný Wonderbook titul, aj novinku hráte posediačky na zemi s PS Move v ruke. Hneď na začiatku je výborný nápad, kedy máte dovolené pracovať s vykopávkami - striedate nástroje a Move vždy simuluje ich prácu. Najprv máte v ruke kladivko na rozbitie povrchovej hliny, potom kefku na oprášenie nečistôt a potom kliešte, ktorými uchopíte vykopané časti a vložíte ich na interaktívnu kostru dinosaura.

Najočakávanejším momentom je však sledovanie dinosaurov v 3D pohľade na vlastné oči – hra občas využije trik, ktorý vašu obývačku vloží do prehistorického sveta a nechá okolo vás behať mäsožravca, aby ste pocítili jeho moc (prirodzene šikovný odkaz na Jurský park) alebo vás zachytí na obrazovke a Move slúži ako aktívny prvok. Takto napríklad kŕmite bylinožravca - odtrhnete ker, začnete ním mávať (ako s Move) a on pribehne. 3D pohľady, resp. renderované scény so štipkou augmented reality sa používajú často, graficky vyzerajú celkom dobre, no nečakajte kinokvalitu obrazov či zobrazených dinosaurov.

V hernej náplni vás spočiatku čaká hádanie typov prehistorických jašterov. Keď stretnete prvých päť, hra od vás prirodzene čaká, že sa naučíte ich meno a podobu, aby ste ich mohli neskôr hľadať na lúke či pri rieke. Tie väčšie uvidíte okamžite, tie menšie treba nájsť za skalami či vzadu na čistinke. Aby nebolo spoznávania dinosaurov málo, neskôr zistíte, čo napríklad žerú. Vtedy sa Wonderbook mení na pomôcku, ktorá zobrazí aktívnu scénu skromnejšieho rozsahu (a nie plnej obrazovke), menšie dinosaury začnú behať po okolí a vy ich musíte priviesť do diania, ale najmä zistiť, ktoré kríky sú prijateľné ako potrava. Flóra sa odlišuje veľkosťou i tvarom a najmä sa nachádza často na neprístupných miestach.

Walking With Dinosaurs vám dovolí s Wonderbookom stvárať nové kúsky, nestačí knihu iba držať, na povel alebo aj podľa vlastného uváženia si ju treba nakloniť, otočiť alebo otrieť. Fakt je, že nájdenie skrytej rastlinky po otáčaní a jej zobrazení je vďačnou odmenou. Oceníte, ako sa autori hrajú s knihou a jej využitím. Väčšina deja sa síce odohráva na jej stránkach, no autori sa jej otrocky nedržia. Napríklad súboj dinosaurov by na knihe nevyznel – ale v plnom 3D, kde je váš zverenec bližšie kamere a protivník útočí spredu, je intenzita podstatne vyššia. Jednotlivé zásahy či krytie potom supluje práca s Move – pohyb do jednej zo strán, zhora nadol alebo rýchly pohyb zvládnete. Iste, je to akoby QTE sekvencia, no menší hráči konečne objavia, čo v súčasnosti hrajú dospeláci. Obtiažnosť týchto častí je navyše zvýšená nutnosťou bezchybne zvládnuť pohyb na prvý raz, inak vás opäť bude stáť zlatú medailu. Ide o veľa a škála emócií, ktoré hra prináša, nie je malá - radosť z objavu, troška napätia i milého humoru.

Novinka solídne využíva nielen Wonderbook a Move, snaží sa vyžmýkať aj kameru PS Eye. Pár sekvencií od vás očakáva aj hlasový prejav - pokrik na dinosaury, napodobňovanie ich revu alebo prednášanie iných zvukov. Nemusíte byť síce presní a presvedčiví, no keď budete ticho, nezískate body. Zavolanie je fajn, ak sa blíži nebezpečenstvo, revať treba, keď sa snažíte hrdinovi pomôcť získať partnerku. Wonderbook a Move sú prístupné aj hráčom-začiatočníkom, ktorí intuitívne prídu na to, kam kliknúť, mieriť a čo robiť.

Na konci každej kapitoly navyše príde kvíz, ktorý vyskúša hráčov, či dávali pozor počas diania. Autori sú však prísni, musíte zodpovedať päť otázok, inak zlato neudelia. Opakovanie testov navyše ukázalo, že viaceré otázky sa striedajú, aj pri piatom či šiestom pokuse môže prísť úplne nová a vy sa k plnému počtu tak ľahko nedopracujete. Je to však výborný spôsob hodnotenia a spätnej väzby.

Škála pohybov a možností nie je malá, Walking With Dinosaurs sa vďaka nej radí medzi tie lepšie Wonderbook tituly. Netreba čakať kvalitný dej, ale zaujímavú ukážku vzdelávania detí na konzole. Je to poučná hra, ktorá mladých fanúšikov dinosaurov (a prípadne ich rodičov) poteší. A ak náhodou pôjdete do kina na rovnomenný film a deti budú chcieť vedieť a vidieť viac, Walking With Dinosaurs ich záujem zasýti.

napísal korec 3.1.2014
7.5
WONDERBOOK: WALKING WITH DINOSAURS