WORLD OF WARPLANES

WORLD OF WARPLANES

7.0

Dynamická online nádielka v oblakoch

Nedávno skončilo testovanie World of Warplanes a Wargaming vyhlásil oficiálny štart tejto novej leteckej MMO. Pre hráčov by to malo znamenať, že v tam konečne nájdu všetko, čo by v poriadnej online hre nemalo chýbať. Svet lietadiel sa teda konečne odvážil vyletieť v ústrety šírej oblohe a je len na hráčoch, či ho podporia, alebo zostrelia. Hlavne, keď si majú z čoho vyberať, pretože do boja v rovnakom čase tiahne aj konkurenčný WarThunder.

Ešte predtým, než vstúpime do hry, je nutné upozorniť na prepojenie World of Warplanes s prvou veľkou MMO z dielne Wargaming.net - World of Tanks. Tí z vás, ktorí už titul hrali, sa vyhnú novému procesu registrácie a môžu sa prihlásiť rovnakým e-mailom a heslom, ako do tankových bitiek. Na rozdiel od ruskej konkurencie a ich MMO titulu WarThunder, sa Wargaming nechystá zlúčiť tankové a letecké boje na spoločných mapách. Tvorcovia majú čiastočne pravdu, keď tvrdia, že spojenie dvoch tak rôznych svetov by nemuselo robiť dobrotu. Napriek tomu, Wargaming vytvára jednotný ekosystém, v ktorom vás jeho MMO-čky rozpoznávajú ako jedného a toho istého hráča. Vďaka tomu môžete voľné skúsenosti i zapotrošené zlatky využiť na pohodlnejší štart vo svete bojových lietadiel. Len čo budú Bielorusi so svojimi lietadielkami spokojní, pridajú do svojho ekosystému ešte World of Warships.

Vráťme sa ale k samotnému World of Warplanes. Hneď po prihlásení čaká na nových letcov výcvik. Síce by bolo rozumnejšie, najprv hráča upozorniť na štyri rôzne spôsoby ovládania bojových lietadiel a vysvetliť aj rozdiely medzi nimi, ale povedzme, že je to v poriadku. Slovenským a českým letcom spríjemní výcvik český dabing leteckého inštruktora. Ten vás môže sprevádzať celou leteckou kariérou a v ničom nezaostáva  za dabingom, na ktorý si mnohí zvykli vo svete tankov. Výcvik je jednoduchý, jasný a krátky, teda presne taký, aký by mal byť. Druhá kapitola výcviku, zaoberajúca sa bombardovaním, sa sprístupní, až keď si zakúpite svoj prvý taktický bombardér.

World of Warplanes
World of Warplanes V hangári vyzerajú niektoré stroje skutočne impozantne.
V hangári vyzerajú niektoré stroje skutočne impozantne.

World of Warplanes Ponuka lietadiel je široká a k najlepším kúskom sa musíte poctivo prepracovať
Ponuka lietadiel je široká a k najlepším kúskom sa musíte poctivo prepracovať

World of Warplanes Toto lietadlo nikdy nevzlietlo, nebolo vyrobené, neexistovalo, ale v pohode s ním zostrelíte Spitfire.
Toto lietadlo nikdy nevzlietlo, nebolo vyrobené, neexistovalo, ale v pohode s ním zostrelíte Spitfire.

Tým sa dostávame k ponuke lietadiel. Od naozaj chudobného sortimentu v prvých fázach otvorenej bety, sa World of Warplanes  dostal až k 113 lietadlám, zastupujúcim 5 najväčších leteckých mocností druhej svetovej vojny. Na výber je Veľká Británia, USA, Sovietsky zväz, Nemecko a Japonsko. Pri opätovnom pohľade do sesterského World of Tanks sa môžeme domnievať, že francúzske stroje na seba nenechajú dlho čakať. Začínate s garážou plnou dvojplošníkov a japonským Type-91. Od každej z piatich veľmocí ste totiž obdržali lietadlo prvej úrovne. Stroje sú v základnej výbave úplne zadarmo a riešiť nemusíte ani cenu munície, ktorá je u nich tiež zdarma. Všetko sú to modely vyrobené medzi prvou a druhou svetovou vojnou a poslúžia vám k získaniu prvých skúseností z nebeských súbojov. Veľmi rýchlo vás ale omrzia a začnete sa obzerať po možnosti zakúpiť si nejaký ten Spitfire, alebo nemeckú Bf 109-ku. Každá z piatich frakcií má desaťúrovňový vývojový strom, pričom s postupom k vyšším úrovniam sa zároveň posúvate aj po časovej osi. Prejdete od od medzivojnových dvojplošníkov k strojom, ktoré slúžili v druhej svetovej vojne, až po lietadlá, navrhnuté po roku 1945 na základe bohatých skúseností vojnových pilotov a konštruktérov.

Nešvárom, z ktorého väčšina letcov nemá radosť, je miešanie lietadiel, ktoré sa skutočne zúčastnili najväčších leteckých konfliktov ľudskej histórie, so strojmi, ktoré vždy existovali iba na papieri a nikdy podľa nich nebol zostrojený čo i len prototyp. Je teda jasné, že si Wargaming údaje o kvalite týchto strojov musí “cucať z prsta”, alebo skôr prispôsobovať lietadlá tak, aby zapadali do niektorej z vývojových vetví danej frakcie. Každé lietadlo môžete, či skôr musíte vylepšovať. K dispozícií máte rôzne verzie konštrukcií lietadla, motorov, guľometov, prípadne aj rakiet a bômb. Tie vyústia do vývoja celkom nového lietadla, ktorým sa posuniete opäť o úroveň vyššie. Postup opakujete až do poslednej, desiatej úrovne. Každý stroj a každú novú súčiastku je nutné najprv vyskúmať a následne aj zakúpiť. Lietadlá jednej frakcie a podobnej úrovne našťastie neraz používajú rovnaké súčiastky, takže ak sa chcete rýchlejšie dostať k pokročilejším modelom, je vhodné zamerať sa na výskum v rámci jednej frakcie.

Tým sa zas dostávame k hernej mene, či skôr menám a free to play modelu. Pre tých, ktorí nehrali World of Tanks, môže byť systém dvoch platidiel, dvoch typov skúseností a spôsob prevodov a kombinácií medzi nimi trocha mätúci a Wargaming na nejaké zasvätenie do tohto systému pozabudol. Za svoje bojové snaženie teda získavate tri typy odmien - skúsenosti, voľné skúsenosti a “strieborniaky”. Obyčajné skúsenosti sú viazané na lietadlo, s ktorým ste ich získali a dajú sa využiť iba na výskum jeho vlastných vylepšení, plus odomykanie lietadiel, ktoré na tento stroj vo vývoji priamo nadväzujú. Voľných skúseností dostanete po každom boji oveľa menej, než obyčajných, ale zas ich môžete použiť v prospech ktoréhokoľvek lietadla, alebo dokonca ktoréhokoľvek tanku vo World of Tanks. Čo si vyskúmate, je ešte nutné zaplatiť strieborniakmi, ktoré sa pripisujú na váš účet, spoločný pre všetky lietadlá. Na rovnakom princípe ako strieborniaky slúži aj zlatá mena, ktorá sa dá zakúpiť iba za reálne peniaze, alebo vyhrať v turnajoch. Tá vám umožní prístup k niektorým menej známym lietadlám, špeciálnemu druhu munície, alebo rozšírenie hangáru a získanie miesta pre ďalšie stroje. Za zlaté mince si navyše môžete svoj účet dočasne zmeniť na “Gold”, vďaka čomu budete z bitiek odchádzať s väčším balíkom skúseností, voľných skúseností aj strieborniakov. Zlatky si, rovnako ako voľné skúsenosti, môžete prenášať medzi svetom tankov a lietadiel.

Prístup Wargamingu k free to play modelu by takmer mohol byť vzorom pre ostatné F2P tituly. V hre nie je možné víťazstvo si „kúpiť“. Rýchlejší zber skúseností, či zakúpenie prémiových lietadiel, hráča síce katapultuje k pokročilejšej technike, ale zároveň aj medzi skúsenejších hráčov s minimálne rovnako kvalitnou technikou. „Neplatiči“ môžu dosiahnuť tie isté méty, ako majitelia gold účtov, akurát im to potrvá omnoho dlhšie. Jedinou malou bojovou výhodou, ktorá sa dá za zlatky zakúpiť, zostáva používanie jedného špeciálneho typu munície, lekárničky a hasiaceho prístroja. Okrem toho, dostatok financií ešte zjednodušuje prechod medzi jednotlivými typmi lietadiel, vďaka možnosti posadiť do lietadiel vždy iba dobre vyškolených pilotov a strelcov. Jediným zásadnejším  free to play neduhom je, že lietadlám vyšších úrovní stúpajú náklady na muníciu a opravy neúmerne rýchlo k odmenám za dosiahnuté bojové úspechy (zostrely, poškodenia, odstránenie pozemných cieľov...). Tým sa prevádzka najvyspelejších lietadiel stáva nerentabilnou a šetrnejší hráči musia ich lety dotovať strieborniakmi, "nafarmenými" v kokpitoch starších strojov.

Skôr, než sa pustíme do virtuálnych leteckých súbojov, je nutné titulu vytknúť ešte jednu vec - herné režimy. Okrem výcviku, ktorý nemá zmysel absolvovať opakovane a klasickej voľnej bitky, je už k dispozícií iba voľba tímového výcviku. Ide o režim, kde sa môžete s kamarátmi do sýtosti vyblázniť, bez toho, že by vás to stálo strieborniaky, ale aj bez získavania virtuálnych skúseností. Milo ma prekvapila možnosť, zapojiť do bitky botov. Nie, že by boli mimoriadne skvelými letcami, to ale v pohode to vyvážite, ak im priradíte technicky vyspelejšie lietadlá. Inak ale Wargaming očakáva, že sa budete dennodenne vracať do jediného herného režimu - už spomenutej voľnej bitky. S istotou môžeme konštatovať, že tu Bielorusi tvrdo narazili. Jediný herný režim, vždy s dvomi rovnakými cestami k víťazstvu, hráčovi nestačí a už po pár nalietaných hodinách prichádza pocit stereotypu. A to je u MMO s tak lákavou tematikou, akou vzdušné súboje nepochybne sú, priam trestuhodné.

Najlepším spôsobom, akým si môžete hru ozvláštniť, je striedavo lietať na všetkých troch typoch lietadiel. Najbežnejším typom je ľahký stíhač, ktorý obyčajne vyniká svojou manévrovateľnosťou a nezaostáva ani v maximálne dosiahnuteľnej rýchlosti. Vzácnejšie sú ťažké stíhače. Tie, vďaka výkonu svojich motorov, môžu uniknúť do výšok nedostupným ľahkým stíhačom. Tiež majú k dispozícií účinnejší arzenál zbraní a lepšie pancierovanie, ale ich nevýhodou je menšia obratnosť, než akú si užívajú piloti ľahších stíhačov. Stále sú ale pomerne obratné, ak ich porovnáte s triedou taktických bombardérov.

V hre nehľadajte veľké kolosy, určené na kobercové bombardovanie veľkých miest. Taktické bombardéry sú ich oveľa menší príbuzní, vhodní na presné bombardovanie vybraných cieľov. V hre teda nie sú určené na likvidovanie nepriateľských lietadiel, ale zameriavajú sa na ničenie súperových pozemných štruktúr a lodí. Vďaka veľmi ťažkopádnym manévrom sú v dogfightoch takmer bezbranné. Vo vzdušných súbojoch je ich jedinou silnou stránkou čelný stret s nepriateľom. V tejto situácií sú, vďaka ničivej sile svojich zbraní a svojej odolnosti, naopak mimoriadne smrteľnými zabijakmi.

Samotné boje Wargaming na svojich stránkach opisuje ako kompromis medzi simuláciou a arkádou. A s takým opisom by sa aj dalo súhlasiť. Súboje si na jednej strane vyžadujú určitú zručnosť a dôležité je aj vedieť čítať hru. Do skupiny arkád ťahá World of Warplanes ovládanie a správanie sa lietadiel. Tie jednak lietajú akosi pomalšie, než ukazuje tachometer a takmer neexistuje šanca, že by ste nad nimi počas manévrovania stratili kontrolu. Okrem toho je možné lietadlo ovládať aj čisto pomocou myšky. Jednoducho stačí, aby ste lietadlu ukázali, kam chcete aby letelo a ono sa tam naozaj zo všetkých síl pokúsi dostať. Okrem myšky je možné lietadlá ovládať aj joystickom, gamepadom alebo klávesnicou.

World of Warplanes
World of Warplanes Letiská slúžia len ako kulisy.
Letiská slúžia len ako kulisy.

World of Warplanes Cieľ na dostrel. Dostanem ho!
Cieľ na dostrel. Dostanem ho!

World of Warplanes Tak tentoraz to nevyšlo...
Tak tentoraz to nevyšlo...

Keď je vaše lietadlo značne poškodené, zanecháva za sebou dymovú clonu, ale jeho bojaschopnosť to prakticky neovplyvní. To hru v očiach mnohých hráčov už definitívne posiela medzi arkády. Slovo arkáda, ale predsa nie je nadávkou. Práve naopak, hráči by sa mali pri dobrej arkáde kráľovsky baviť. Tu sa ale vraciame opäť k jedinému hernému režimu. Dve letky, vždy po 15 lietadiel na každej strane mapy, sa pokúšajú eliminovať všetky lietadlá nepriateľského tímu, alebo vyhrať pomocou ničenia pozemných základní, prípadne lodí nepriateľa.

Dogfighty sú zo začiatku strašne fajn, ale… V každom dobrom filme o bojových stíhačoch je predsa aspoň jedna, ale skôr dve scény, kde hlavný hrdina uniká silnejšiemu, alebo početnejšiemu nepriateľovi pomedzi vysoké hory, lieta prekliato nízko pri zemi. Alebo vyletí nad oblaky, stratí kontrolu nad lietadlom a vzápätí sa rúti kolmo dole k zemi sťa meteor, aby na poslednú chvíľu ovládol lietadlo asi 5 metrov nad zemou. To všetko môžete aj vo World of Warplanes! Ale je to tak ľahké, až to prestáva byť zábava. A hlavne si tým obyčajne vôbec nepomôžete, keďže vaši prenasledovatelia dokážu presne to isté, čo aj vy.

Ešte musím spomenúť dva veľké nešváry charakteristické pre túto MMO. Po prvé, je to „taranovanie“. Áno, hráčska komunita z World of Tanks sa nezaprie. Nečudujte sa, ak súperovi odstrelíte polovicu jeho bodov výdrže a on, namiesto toho, aby sa pokúšal uniknúť, obráti lietadlo rovno na vás a pripíše si tak na konto aspoň jedného skoleného súpera - vás. Hra ho za kamikadze odmení dodatočnými skúsenosťami aj strieborniakmi! Druhou vecou, ktorá mi na súbojoch vadila, je vysoký počet lietadiel na primalom bojisku. Boje 15 proti 15 sú dosť divoké aj vo svete tankov, kde si ale hráči predsa len dokážu držať aký-taký odstup. Vo World of Warplanes sa vzdávate akejkoľvek nádeje, že by ste boli pánom svojho osudu. Pokiaľ sa práve nachádzate uprostred dogfightu s vyrovnaným súperom, obyčajne sa stane, že sa do súboja zapojí aj tretie lietadlo. Ak je nepriateľské, padáte k zemi. Ak je spojenecké, vyhrávate, ale pocit zadosťučinenia sa aj tak nedostaví. Česť výnimkám. Navyše náhodne zostavené pätnásťčlenné tímy ani náhodou nedokážu efektívne spolupracovať a hráči sa obyčajne proste len rozpŕchnu vo väčších či menších skupinkách naproti nepriateľským pozíciám.

Po grafickej stránke možno World of Warplanes vytýkať len máločo. Modely nie sú úplne detailné, ale to od MMO titulu nikto ani nečakal. Navyše niektoré lietadlá, hlavne bombardéry, zaparkované vo vašom hangári, pôsobia naozaj impozantne. Ale ak ste už skúšali otvorenú betu, tak sa musíte pripraviť na vyššie hardvérové požiadavky. Je možné, že s nastaveniami kvality grafiky budete musieť ísť dole aj o dve úrovne, inak vás čakajú veľmi nepríjemné pády frameratu. Niet divu, hra chce vyzerať moderne a priradiť lietadlám aspoň náznaky fyzikálnych vlastností, lenže engine má veľký problém poriadne využiť čo i len dve jadrá vášho procesora. Zvuky v tejto leteckej MMO nie sú určené na dotváranie atmosféry, ale aspoň plnia svoju základnú úlohu a poskytujú lepší prehľad o bojisku.

World of Warplanes
World of Warplanes Prvé pokusy vás čakajú so strojmi nižších tried.
Prvé pokusy vás čakajú so strojmi nižších tried.

World of Warplanes Čoskoro prejdete k leteckým legendám...
Čoskoro prejdete k leteckým legendám...

World of Warplanes ...a dostanete sa až k prúdovým kráľom oblohy.
...a dostanete sa až k prúdovým kráľom oblohy.

Celkovo sa na World of Warplanes cení hlavne odvaha vývojárov, pustiť sa do leteckej MMO a snaha Bielorusov pridávať nový obsah. Samotné prevedenie ale už dosť pokrivkáva a mnoho hráčov dáva prednosť konkurenčnému titulu WarThunder. Všetkým tým, ktorým ale WarThunder z najrozmanitejších dôvodov nesadol, nič nebráni skúsiť to práve s World of Warplanes. Pomerne rýchlo prichádzajúci pocit repetetívnosti aspoň zabráni, aby virtuálnych nočných stíhačov prekvapilo ranné brieždenie.

Hru si môžete rovno zahrať na Wargaming.net.

napísal roberto 28.2.2014
7.0