HAZARD OPS

HAZARD OPS

8.0

Likvidačné práce každého druhu

Bezplatné multiplayerové online hry sú v kurze, aj keď často nebývajú tak celkom zadarmo. V každom prípade, sú prístupné každému, kto má internetové pripojenie a chuť zápoliť s inými hráčmi. K novinkám vo sfére free-to-play online akcií patrí aj Hazard Ops od štúdia Yingpei Games, ktoré bolo pôvodne známe pod názvom Epic Games China. Po oficiálnej premiére, ktorej predchádzali beta testy, sme sa pozreli na aktuálnu ponuku hry a zhodnotili jej  obsah.

V hre sa stanete členom elitnej organizácie ICF, ktorá po celom svete likviduje hrozby, čo zahrňujú pochybné experimenty a nebezpečných mutantov. Po vytvorení žoldniera, v úlohe ktorého sa zúčastníte bojov, nasleduje výber PvP alebo PvE serverov. Je teda jasné, že hra ulahodí tým, ktorí radi likvidujú iných hráčov, ale aj priaznivcom kooperačného postupu. Každý formát obsahuje niekoľko režimov, od tradičných, ktoré nájdete skoro v každej multiplayerovke, až po atypické, ktoré sú ojedinelé alebo dokonca pôvodné a šité na mieru Hazard Ops.

Takže v PvP narazíte na tradičný deathmatch a team deathmatch, kde jednotlivci alebo dve družstvá bojujú proti sebe až do vypršania časového limitu. Eliminácia je režim zameraný na úplnú likvidáciu opozičného tímu, pričom hráči sa oživujú až v nasledujúcom kole. King of The Hill vyžaduje obsadzovanie kľúčových bodov a Defusion je klasika z Counter Strike, kde jeden tím umiestni nálož a druhý sa ju snaží deaktivovať. V Infection je jeden hráč mutantom a ostatní žoldniermi, ktorí sa po úmrtí zmenia na infikovaných a pridajú na druhú stranu.

Nápaditejším PvP režimom je Beast, kde jedno družstvo preberie úlohy ľudí a druhé zombie kreatúr. Bojuje sa v dvoch kolách a každý tím si zahrá za obidve strany. Začína sa so základnými postavami a za úspechy v boji pribúdajú body, za ktoré si po úmrtí hráč kupuje vyspelejších borcov. Na strane ľudí je na najnižšom stupienku žoldnier s pištoľou. Čoskoro už sa dá kúpiť vojak s brokovnicou alebo vašou vlastnou výzbrojou, kolohnát so štítom a elektrickým obuškom a ničivý bojový stroj. Nemŕtvi začínajú s čínskym zombíkom (keďže zatiaľ jediná mapa pre tento mód je v čínskom chráme) ktorý používa pazúry. Pribudne lukostrelec a rôzni mutanti s devastačnými účinkami. Osobne som si obľúbil nemŕtvu krásku Broken Bride, ktorá sa rýchlo pohybuje a hlavne dokáže byť neviditeľná, takže vie prekvapiť nepriateľov odzadu a na nečakanom mieste a rozhtrahať ich na kusy.

Hazard Ops
Hazard Ops Prostredia sú rôznorodé. Raz sa ocitnete na púšti, inokedy na vás bude padať sneh.
Prostredia sú rôznorodé. Raz sa ocitnete na púšti, inokedy na vás bude padať sneh.

Hazard Ops Táto dievčinka stojí na strane nemŕtvych a vie byť neviditeľná a smrtiaca.
Táto dievčinka stojí na strane nemŕtvych a vie byť neviditeľná a smrtiaca.

Hazard Ops Na muške budete mať aj mytologické bytosti.
Na muške budete mať aj mytologické bytosti.

Na osobitnom PvP serveri je umiestnený mód Mech Wars, kde hráči stoja v tímoch proti sebe v bojových strojoch. Úloha je jasná, zničiť čo najviac protivníkov v aréne, vďaka robotickému obleku sú však pridané zaujímavé možnosti. Stroje ľahkej, strednej a ťažkej váhy majú rôzne vlastnosti a spravidla dve primárne zbrane umiestnené na ľavom a pravom ramene. Môžu sa krátkodobo vzniesť do určitej výšky a v boji majú devastačný efekt. Žoldnier smie kedykoľvek opustiť stroj a napríklad sa schovať v budove a ostreľovať protivníkov stacionárnym guľometom. Je však dosť ľahkou korisťou. Niekedy je ale vhodné vyskočiť z kovového obleku, aby ste opravili svoj poškodený stroj. Samozrejme, je optimálne byť vtedy v úzadí, kde je menšia šanca, že sa náhle objaví nepriateľ. K PvP už len dodám. že pri vytváraní miestností hráči môžu určiť parametre zápasov, vrátane friendly fire a obmedzení na boj zblízka alebo určitými zbraňami, brokovnicami či snajperkami.

Zaujímavejšia ponuka čaká na PvE serveroch. V Assault režime pre maximálne päťčlenný tím a Mass Assault pre osem hráčov v družine, treba vo viacerých kolách zlikvidovať niekoľko vĺn prichádzajúcich nepriateľov. Survival 2.0 režm je obohatený o extra prvky. Žoldnieri získavajú za počínanie v boji body, za ktoré môžu dostať muníciu a zbrane roztrúsené po mape. Body používajú aj na aktivovanie špeciálnych doplnkov, napríklad pascí na nepriateľov a odomknutie ďalších oblastí, čím sa zväčší celkový priestor. Zaujímavosťou je opravovanie a zatĺkanie okien a dverí (prinášajú ďalšie body), takže nepriatelia sa do ulíc dostávajú pomalšie, musia najskôr prelomiť bariéry a žoldnieri ich môžu pohodlnejšie spacifikovať.

Ďalej je v ponuke Assault Ops, kde skupina žoldnierov plní misiu, postupuje do stále nových oblastí, čelí hrozbám, absolvuje menšie úlohy a na konci musí spacifikovať bossa. Primieval Ops má obdobný postup, ale všetko sa odohráva na ostrove s nebezpečnými dinosaurami, čo sa vymkli spod kontroly vedcov, ktorí ich skrížili s modernými technológiami a tak vznikli agresívne a výbušné potvory. Extermnination Ops prináša ďalšie rozsiahle misie pre osem žoldnierov, ktorí v kooperácii čelia náročným výzvam v rôznych častiach sveta, napríklad v Egypte, kde ich čakajú múmie a potvory z piesočných kobiek.

Najnovším PvE prírastkom je Turret Defense. Ako už názov napovedá, pôjde hlavne o obranu pomocou stacionárnych veží. Hráči čelia vlnám nepriateľov, ktorí vychádzajú z portálov alebo letia po oblohe a treba ich zničiť skôr, ako sa dostanú k chránenému  miestu. Žoldnieri bojujú tradičnými zbraňami, ale v boji získavajú body, za ktoré môžu kúpiť automaticky strieľajúce stacionárne veže. Tie sa dajú aktivovať len na miestach, kde sú umiestnené stojany a majú limitovanú trvanlivosť. Potom sa tam môže kúpiť nová veža, prípadne aj s iným účinkom. Takže namiesto guľometného postu vznikne napríklad spomaľovacie pole, ktoré zadrží nepriateľov v okolí. Hráči môžu za body používať aj manuálne stacionárne zbrane, prípadne kúpiť bojový stroj.

Ponuka režimov je teda dostatočne široká a vyberie si z nej každý. Mapy najprv musíte zdolať na normálnej úrovni, potom sa vám sprístupnia aj vyššie obtiažnosti, ktoré sú náročnejšie. Zaujímavý je aj samotný postup v boji, kde spoznáte princípy z Gears of War, čo vôbec nie je na škodu. V boji sa dá pohodlne kryť za stenami a rôznymi objektmi, vykláňať sa alebo len vystrčiť zbraň a strieľať z bezpečia na zvolené ciele. Na krytie a beh slúži jediné tlačidlo, ktoré stačí podržať alebo spojiť s pohybovými klávesmi a mení sa jeho účinok. Veľmi jednoducho sa tak rozbehnete k bariére a schováte skôr, ako vás zasiahne guľka.

V PvE sa dá okrem osobných zbraní použiť a rozložiť aj automatická stacionárna vežička, čo neraz pomôže pri nápore protivníkov. V boji sa rozlišujú základné zásahové body, počítajú sa hlavne headshoty a bonus je aj za zabitie na veľkú vzdialenosť. Ťažko ranený nepriateľ ešte leží po zemi a môžete ho doraziť. Keď zasiahnu vás alebo spolubojovníka, postava sa chvíľu môže plaziť a buď ju postaví na nohy spojenec alebo definitívne umiera. Tím sa môže dorozumievať aj pomocou predvolených príkazov s hlasovou voľbou. Dôležité je aj nabíjanie zbrane v správnej chvíli, inak vás to môže stáť život. Pri nabíjaní sa zobrazí línia s vyznačenou plôškou a ak včas zareagujete, zásobník sa okamžite naplní aj s bonusovou muníciou. Najväčšie zásobníky majú guľomety, ktoré sa však pomalšie nabíjajú, no je to možné aj v pohybe.

Tvorcovia do hry nastrkali slušné množstvo máp (v niektorých režimov viac, v iných len jednu - dve) v rôznych prostrediach, v džungli, na púšti, v zasneženej krajine, bani alebo chráme a ich počet priebežne rastie. Plusom je aj rozmanitosť protivníkov. Poľujete na ľudí, robotov, nemŕtvych alebo dinosaurov s rôznymi vlastnosťami a efektom. Dobré je, že sa môžete zapojiť aj do rozohranej hry, kde sa štandardne oživíte v najbližšom kole, respektíve v nasledujúcej časti misie. Dovtedy môžete sledovať udalosti v režime pozorovateľa a takto sa aj pohodlne zoznámite s mapou.

V hre je dôležitá aj príprava pred vstupom na bojisko. Váš žoldnier si so sebou vezme primárnu a sekundárnu zbraň, čo môžu byť útočné pušky samopaly, brokovnice, snajperka alebo kuša. K tomu jednu podpornú zbraň, čiže pištoľ alebo sekeru či katanu a ešte sú voľné miesta na granáty a doplnkové predmety. Môžete si nastaviť niekoľko konfigurácií výzbroje a pred bojom alebo oživením prehodiť arzenál. Žoldnierovi môžete vybrať pokrývku hlavy, odev, nohavice  a doplnky na ruky a nohy. Osobitnú položku s výzbrojou majú bojové stroje, ktoré používate len v PvP Mech Wars režime.

Hazard Ops
Hazard Ops V aréne s bojovými strojmi si môžete aj opravovať svojho plecháča.
V aréne s bojovými strojmi si môžete aj opravovať svojho plecháča.

Hazard Ops Vitajte v jurskom parku.
Vitajte v jurskom parku.

Hazard Ops Táto stacionárna veža spomaľuje nepriateľov, takže sa pohodlnejšie likvidujú.
Táto stacionárna veža spomaľuje nepriateľov, takže sa pohodlnejšie likvidujú.

Prakticky všetky predmety, vrátane modifikácii zbraní a doplnkov, majú stanovený čas exspirácie. Mnohé chutné kúsky si užijete len nakrátko, niekedy sú vaše počas troch dní alebo dokonca iba 24 hodín. Iné vydržia mesiac.  Neraz sa ale dajú kúpiť permanentne, takže vám zostanú navždy. Ak sa spoľahnete len na základnú hernú menu, mince, ktoré bežne zarobíte v boji, výber je dosť obmedzený. Niekoľko zaujímavejších kúskov získate za kredity, ktoré sú často odmenou za plnenie nespočetných úloh typu: zabi 10 nepriateľov snajperkou alebo vyhraj zápas na mape XY. Spolu s dennými úlohami je týchto zadaní vždy dostatok, takže vás dokážu permanentne motivovať. To najlepšie ale dostanete hlavne za reálne peniaze alebo je vyhradené pre VIP členov. Buď si môžete kúpiť jednotlivé kusy výbavy alebo celé balíčky s komplexným obsahom, ale tie sú značne predražené. Výstroj je použiteľný aj v závislosti od levelu vašej postavy.

Hra zahrňuje aj klany a rebríčkové boje, hodnosti, podrobné štatistiky hráča aj s trofejami. Zaujímavosťou je možnosť kúpiť si alebo vyslúžiť lístok na zmazanie negatívnych údajov -  keď vyskočíte z hry pred ukončením zápasu alebo misie, ktoré vám pošramotia povesť poctivého hráča.  A za zmienku stojí aj strelnica, kde si za strieborné, zlaté a platinové guľky, prípadne zásoby, získané za splnené úlohy, vyberáte terčíky a pod každým sa ukrýva nejaký darček. Občas je to zbraň na niekoľko dní, ale častejšie sú to tokeny - symboly potrebné pre vaše oživenie po úmrtí (alebo oživenie vášho tímu) vo väčšine herných režimov.

Grafika hry, ktorá je založená na Unreal engine, je solídna, aj keď vám nevyrazí dych a niekedy by sa hodili precíznejšie detaily. Nechýbajú rôzne efekty striel a výbuchov, ale aj poveternostné vplyvy, napríklad snehová búrka, ktorá zahmlieva výhľad. Všimnete si aj nakláňanie hlavy žoldnierov pri hlučnej streľbe alebo neisté pohyby, keď zinkasujú dávku. Ozvučenie v ničom nezaostáva a dopomáha k dobrému zážitku.

Hazard Ops je veľmi slušná online akcia, ktorá presvedčí hlavne v kooperácii, ale dáva priestor aj PvP režimom, hoci tie až tak neprekvapia. Platené doplnky nepotešia, ale v takomto type hry sú bežné a treba s nimi počítať. Titul od Yingpei Games patrí k nadpriemerným multiplayerovým akciám (aj keď je viditeľný vplyv Gears of War), má bohatý obsah a popri bežných, notoricky známych režimoch, prináša aj niekoľko pôvodných nápadov a módov, ktorými zaujme. Vďaka tomu pôsobí vcelku osviežujúco a nenudí.

Hazard Ops
Hazard Ops Slepých pasažierov vo vlaku netolerujeme.
Slepých pasažierov vo vlaku netolerujeme.