NBA 2K15

NBA 2K15

8.5

Ďalšia porcia skvelého basketbalu

Keby neexistovali atómové a molekulárne hodiny, čas by sa dal pomerne presne merať aj každoročným publikovaním nových herných športových sérií. Futbal, hokej, basketbal a americký futbal nesmú spolu so začiatkom sezóny ich reálnych predlôh chýbať v mechanike žiadneho nadšenca. Basketbal, kde historicky vždy vládla EA s Live sériou, je už niekoľko rokov po sebe v pevnom zovretí konkurencie. 2K je síce jednotkou na trhu, ale nemôže si dovoliť zaspať a tak tu máme NBA 2K15.

Obal tohtoročnej edície patrí jednej z najjagavejších hviezd NBA, Kevinovi Durantovi. Tomu sa ale paradoxne zatiaľ v realite vôbec nedarí, keďže aj vďaka jeho zraneniu je Oklamhoma City na chvoste severozápadnej konferencie. Samozrejme, platí, že studená šnúra každého tímu v realite je zapracovaná aj do hry, spolu so závažnými udalosťami, prestupmi a zraneniami. Akonáhle sa pred pár dňami zranil Steve Nash z Lakers, hra už o tom informovala tučnými titulkami v príslušnom menu.

Keď už hovoríme o hlavnom menu, nedá mi nespomenúť prídavok vo forme NBA2K TV, akejsi športovo-dokumentárnej show, ktorá zhruba v týždenných intervaloch prináša rozhovory s hráčmi, to najlepšie z akcií z hry a rôzne ďalšie pikošky. Show uvádza sympatická moderátorka Rachel A. DeMita, ktorá navyše v jednej z častí predvedie aj trochu zo svojho basketbalového umenia. Prepracované hlavné menu okrem TV show toho veľa neponúka a na prvý pohľad sa môže zdať, že titul bude trpieť nedostatkom režimov, ale nemusíte sa báť – všetko je tak ako má byť.

NBA 2K15
NBA 2K15 Davisovo obočie je priam hypnotizúce rovnako v realite i v hre.
Davisovo obočie je priam hypnotizúce rovnako v realite i v hre.

NBA 2K15 MVP minulého ročníka útočí na kôš.
MVP minulého ročníka útočí na kôš.

NBA 2K15 Šestky sa rovnako ako po minulé roky ovládajú pravým analógom.
Šestky sa rovnako ako po minulé roky ovládajú pravým analógom.

Kroky mnohých budú zrejme smerovať do menu NBA Today, ktoré je domovom pre všetky základné herné režimy. Nájdete tu jeden rýchly zápas, niekoľko variantov online hrania (jednoduchý zápas, celá liga, All Stars Team Up)a streetballovo orientovaný Blacktop režim. Rovnako tu nájdete aj vstupnú bránu do 2K univerzity, strediska pre nových hráčov, kde ich hviezdy zámorskej ligy komentovanými videami zasvätia do ovládania a možností hry.

MyLeague je simulácia kompletnej sezóny zameranej na samotný basketbal. Ak vás zaujíma aj dianie okolo, trejdy, koučovanie, rozdeľovanie financií, plnenie príkazov od majiteľov klubov (a keď máte náladu, tak aj hranie ako také), režim MyGM je stvorený priamo pre vás. Špecialitkou je mód MyTeam kde s osobne vytvoreným tímom prechádzate rôznymi výzvami (vyhrajte nad najviac potetovanými hráčmi atď.), pričom tento mód je obohatený o zbieranie kartičiek.

No a potom tu máme MyCarrer, podľa mnohých to najlepšie, čo 2K séria už niekoľko rokov po sebe ponúka. Nápad je to pritom veľmi jednouchý, avšak práve jednoduché nápady končia často nečakane úspešne. Vy si vytvoríte svojho hráča, nadefinujete jeho fyzické atribúty a schopnosti a s takto poskladaným virtuálnym alter egom sa vrhnete do svetiel reflektorov na palubovky najlepšej basketbalovej súťaže na svete. Vlastne nie, nevrhnete, pretože tento rok vás 2K nechá vyváľať “v blate”, keďže ani jeden z tímov o vás v drafte neprejaví záujem. Len náhoda (a ukecaný manažér) spôsobia to, že dostanete krátku 10-dňovú ponuku od jedného zo slabších družstiev a nebudete začínať ani od nuly, ale niekde hlboko pod ňou. S narastajúcimi výkonmi porastie objem času stráveného na ihrisku a z úplného outsidera sa postupne stane člen základnej päťky. MyCareer je v pätnástke mierne prerobený a líši sa od toho, na čo sme zvyknutí z minulých dielov. Niektoré veci sa posunuli k lepšiemu, iné sa naopak až tak celkom nepodarili.

Za pozitívnu zmenu možno rozhodne označiť odpadnutie generických rozhovorov s novinármi po zápasoch. Objavujú sa aj teraz, avšak sú skombinované s “RPG” rozhovormi so spoluhráčmi na chodbách po zápasoch, debatami s trénermi zo strednej školy, výučbovými sedeniami s hlavným trénerom (po zápasoch alebo aj v prestávke, keď sa snaží radami upozorniť na nedostatky). Ako celok pôsobí dianie mimo ihriska znova o čosi vierohodnejšie a zaujímavejšie.

Zachované ostalo hodnotenie vašej snahy na ihrisku. Každý kôš, dobrá nahrávka, zbehnutie, clona či správne vrátenie sa do obrany pri rýchlom protiútoku je ohodnotené pozitívne. Fauly, nepodarené strely, straty lopty, nešikovné prihrávky a podobne znamenajú mínusové body. Pri poslednom odpískaní rozhodcu na konci zápasu dostávate akési vysvedčenie, jednak za snahu a tiež za plnenie trénerových požiadaviek. Snaha je následne transformovaná do zlatiek (ktoré sa dajú nakúpiť aj za reálne peniaze, čo sme pri posledných ročníkoch kritizovali, ale zrejme sa toho už nezbavíme) a tie môžete míňať na čokoľvek dostupné v ingame obchode.

Primáne by ste sa mali zamerať na zlepšenie parametrov vášho hráča. Po novom už neupgradujete každý parameter zvlášť, ale rovno vylepšujete celé balíky atribútov. V balíku Inside scorer jedným kliknutím za mince zároveň zlepšíte smečovanie, hru pod košom a strelu z odskoku. Balíček Playmaker zlepší kontrolu nad loptou, prihrávku a basketbalové IQ. Bloky, kradnutie, bránenie clôn, pomoc pri bránení a ďalšie atribúty nájdete v balíčku Defender. Z nášho pohľadu toto nie je najlepšia zmena, balíčkov je dokopy iba 6 a tak sa nedá docieliť taká špecializácia hráča ako v posledných ročníkoch. Mince tiež môžete minúť na rôzne animácie, nové smeče, oblečenie atď.

Z ponuky úplne vypadli tréningy a minihry, ktoré boli po minulé roky celkom obľúbenou časťou MyCareer. Naopak, oveľa viac priestoru v kariérnom režime dostáva MyPark režim. Niečo podobné poznáme napríklad z FPS strieľačiek. Hráči sú v online svete rozdelení do troch súperiacich frakcií. Frakcie medzi sebou bojujú na rôznych ihriskách v rôznych formátoch (2 vs 2, 3 vs 3, 5 vs 5), pričom každá skupina má vlastné streetballové ihriská, vlastné telocvične atď. Raz týždenne prichádza deň zúčtovania a skupina s najviac nahratými bodmi sa stáva šampiónom. MyPark je skutočne výborným osviežením, jednak svojim voľnejším streetballovým spracovaním a jednak silným sociálnym podtónom, ktorý vás núti podporiť svoju frakciu a spočítať to na ihrisku potrimiskárom odvedľa.

Ale pozor na jednu dôležitú vec - NBA 2K 15 ponúka iné herné režimy na starých platformách a iné na nextgenoch. Ospevovaný MyPark si majitelia PS3 ani Xbox 360 verzií nezahrajú. Porovnanie dostupných módov hľadajte priamo na stránkach 2K.

Zatiaľ sme spomenuli všetku tú pozlátku naokolo, no samotný basketbal prichádza na rad až teraz. Ak ste hrali niektoré z predošlých ročníkov, aj tentokrát sa budete cítiť na palubovke ako ryba vo vode. Ovládanie sa dočkalo iba malých zmien. Nováčikovia to budú mať ťažké, 2K séria ponúka neuveriteľné množstvo kombinácií pohybov, dokážete spraviť všetko, čo v reálnom zápase. Či už preferujete hru rozohrávača, krídla, alebo ako pivot pod košom, pre každú pozíciu je pripravená obrovská sada možností a schopností. Crossovery, no look nahrávky, dribling, zadovky, spin moves, circus shoty a samozrejme, smeče všetkých typov a druhov, strely zo stoja, z odskoku, hranie signálov, clony, timeouty a zoznam pokračuje a pokračuje.

Po stránke hrateľnosti sme si všimli niekoľko malých zmien. AI o čosi agresívnejšie bráni clony, respektíve akcie typu pick and roll. Na druhej strane, rozhodcovia začali o dosť citlivejšie sledovať pohyblivé clony a pískať ich. Spomínané circus shoty (t.j. ak je hráč pri prieniku smerom na kôš faulovaný, no aj tak sa mu “zázračne” podarí vystreliť chrbtom ku košu, ponad hlavou alebo inakším bizarným spôsobom) sa v každom zápase udejú najmenej raz a to sme v minulých častiach rozhodne nevídali. Nakoľko každý hráč má iný rytmus a techniku streľby, pomáhať pri skórovaní má za úlohu voliteľný asistent, ktorý v reálnom čase počas streľby formou naplňujúceho sa polkruhu ukazuje, kedy by ste mali loptu vypustiť z rúk.

NBA 2K15
NBA 2K15 Prípravy na úvodny rozskok.
Prípravy na úvodny rozskok.

NBA 2K15 Napínavé súboje pod košom.
Napínavé súboje pod košom.

NBA 2K15 Detaily textúr sú dychberúce.
Detaily textúr sú dychberúce.

Keďže minulý rok sme 2K hodnotili ešte na starých platformách, grafika tohtoročnej verzie nás “odrovnala”. Neuveriteľné detaily tváre, mimika, spracovanie potu, ale i takých drobností ako vlniacich sa dresov, pri prvých zápasoch doslova berú dych. K technickému spracovaniu máme ale aj dve pomerne zásadné výtky. Akokoľvek zábavne pôsobí MyPark režim, ovládanie online zápasov býva pomerne často “zalagované” a najmä v obrane si párkrát zanadávate. Rovnakú mieru frustrácie prináša aj dlhé nahrávanie jednotlivých častí. Najmä v režime MyCareer, keď chcete hrať jeden zápas za druhým, by si autori skutočne mohli odpustiť niekoľko desiatok sekúnd trvajúce loadovanie prázdnej telocvične s vaším hráčom, len aby ste si vzapätí zvolili ďalší zápas a opäť čakali na nahranie športovej haly.

Samostatný odstavec si ako vždy zaslúži soundtrack a komentátori, ku ktorým sa pridal aj Shaquille O’Neal s jeho vtipnými postrehmi. Basketbal v podaní 2K už po hudobnej stránke dávno nie je definovaný iba hip-hopom a Missy Elliot, Busta Rhymes, Pharrell Williams či Public Enemy tak striedajú mená ako Depeche Mode, No Doubt alebo Lorde.

Ak to takto pôjde ďalej, o pár rokov sa už séria NBA 2K nebude mať kam posunúť. Sociálne orientovaný streetballový MyPark prekonal všetky očakávania (aj keď zalagované ovládanie sa hádam čoskoro opraví patchom) a je vítaným rozšírením už aj tak takmer dokonalého MyCareer režimu. A čo je hlavné, pod pokrievkou všetkých herných módov sa skrýva skvelý basketbal, ktorý vás bude baviť takmer rovnako ako ten reálny.

napísal je2ry 7.11.2014
8.5
8.2