HYRULE WARRIORS

HYRULE WARRIORS

8.0

Link a Zelda v atypickej úlohe

Recenzia na WiiU verziu

Crossover je krásna vec i pútavý subžáner. A vytvoriť hru, ktorá by spĺňala toľké atribúty, oslovila fanúšikov oboch táborov a dokázala naplniť očakávania, si vyžaduje poriadny kus umenia. Alebo aspoň veľké srdce a rešpekt. Pri tvorbe Hyrule Warriors sa ukázalo, že v Koei Tecmo je veľa znalcov Zeldy a po viac ako dekáde práce na takzvaných Musou hrách (všetky zo série Dynasty, Samurai, Warriors Orochi) si vývojári chceli splniť sen a prejaviť lojalitu k Zelde (čo je predsa len staršia značka ako Musou). Výsledok je zaujímavý a nastoľuje elementárnu otázku: ku ktorej sérii má tento titul bližšie a ako sa vlastne hrá?

V tom smere víťazí znalosť práce na Musou. Pekné intro vás síce vedie do sveta Hyrule, uvidíte peknú Zeldu a chrabrého Linka pri tréningu, no keď sa dostanete k prvej misii, namiesto skúmania lokalít ste vrhnutí do bojovej vravy. Svedčí o tom aj rozložený interface s príchuťou crossoveru: v ľavom rohu notoricky známe srdiečka ako zo Zeldy, vpravo minimapka bojiska a dolu počet úderov v reťazi či level. Ale zatiaľ čo displej ešte kombinuje obe série, hrateľnosť je zúžená na jednu – a tou je Musou.

U nás táto séria nie je taká známa a k tomu si len málokto udržuje prehľad o vydávaní jednotlivých hier (a to nehovoríme o číslovaní, kde sú Japonci o jeden diel pozadu, respektíve v poradí štandard-Xtreme-Empires). Je známe, že v sérii Musou vychádza obrovské množstvo titulov a mnohí si myslia, že ide o akčnú záležitosť, kde jeden hrdina bojuje s presilami protivníkov- stovkami, tisíckami i bossmi. Vyzerá to ako bláznivá akcia v tých istých prostrediach. Ale pravda je iná. Musou sú strategické hry, nie bezhlavé mlátenie a každá sa odohráva v inom regióne - v Číne, Japonsku či sci-fi ére Gundamu. Je dobré vedieť, čo máte čakať, lebo Hyrule Warriors nie je akčná adventúra a la Zelda, ale za 10-15 minút preverí vaše rozhodnutia.

Hyrule Warriors
Hyrule Warriors Odhodlaní bojovníci málokedy držia spolu, na bojisku sa rozpŕchnu po svojich cieľoch.
Odhodlaní bojovníci málokedy držia spolu, na bojisku sa rozpŕchnu po svojich cieľoch.

Hyrule Warriors Momenty s bossmi sú vizuálne impresívne, ale treba bojovať a hľadať slabiny.
Momenty s bossmi sú vizuálne impresívne, ale treba bojovať a hľadať slabiny.

Hyrule Warriors Jeden z najlepších súbojov celej hry s unikátnou atmosférou sveta Zeldy a Warriors.
Jeden z najlepších súbojov celej hry s unikátnou atmosférou sveta Zeldy a Warriors.

Najprv to vyzerá jednoducho. Máte hrdinu, zvierate v ruke zbraň a skúšate si prvé výpady, švihnutia mečom či kopy. Naučíte sa ich skladať do účinných reťazí a poruke budú aj kombá. Pri boji jeden na jedného je priestor na skúšanie bojových možností a Link má širokú paletu útokov ako parádny ninja (cítiť vplyv autorov z Team Ninja a série Ninja Gaiden). Lenže sólo boje nie sú hlavným bodom programu, skôr predkrm pred bitkami, kde sa rátajú nepriatelia na desiatky a neskôr stovky vo veľkých vlnách. Vtedy môžete zabudnúť na nuansy a beh po bojisku, keď narazíte na melu. Musíte sa prešaltovať na iné ťahy, plošné kombá a zvládať masy, čo je odlišná výzva. Navyše bojiská sú rozdelené na jednotlivé pevnosti a vašou úlohou je postupne zajať viaceré z nich a smerovať k hlavnému nepriateľovi či bossovi. Je to osvedčený a prepojený systém. Ste líder armády, ktorá chce získať dominanciu a prevahu na poli. Ak objavíte pevnosť, snažíte sa poraziť skupinu nepriateľov a dobyť ju. Vylákať bossa, postaviť sa mu. Keď ho zdoláte, patrí už pevnosť vám a získate ďalšie jednotky. Ak máte čoraz viac pevností vo svojej nadvláde, zvýši sa aj morálka jednotiek – vaša stúpa, nepriateľská klesá. Ale pointa série je, že každý hráč môže pochodovať iným smerom a odlišným spôsobom. Vtedy sa prejavujú možnosti taktiky.

Hyrule Warriors vám nedá iba jednu hlavnú úlohu. V rovnakom momente vás môžu osloviť s viacerými dôležitými zadaniami naraz a vy sa musíte (v časovom limite typickom pre sériu) rozhodnúť, čo budete plniť skôr. Upaľovať čo najrýchlejšie ku generálovi? Zajať čo najviac pevností a získať top armádu? Alebo utekať na opačnú stranu bojiska, lebo vaši kamaráti potrebujú pomoc? Kvôli nejednej komplikovanej mape si budete musieť raziť cestu pomocou bômb či iných prostriedkov na odstránenie prekážok. Základom je nelineárny obsah a súlad medzi hlavnými i vedľajšími úlohami. Ktorý Zelda fanúšik by neobetoval aj dobytie jednej pevnosti v prospech získania zberateľnej Skulltuly či na záchranu Deku Tree, keď sa naň valí invázia z viacerých strán? Generáli mávajú dilemy a budete ich mať aj vy.

Aby hra neupadla do monotónnej stratégie s opakujúcimi sa príkazmi, je obohatená o tvorbu zbraní a zber materiálov, ktoré vám otvoria nové schopnosti. Tešiť sa možno na naháňačku za lepším statusom a rastúci level postáv. Systém žiada hrať levely dookola, získavať veľa predmetov aj navštíviť Bazaar či kováča na syntézu zbraní, pridávanie sily a magických účinkov. Hra sa najmä nemusí zvrhnúť na bežný grind – každé prechádzanie misie dáva zmysel, jasnú odmenu a posúva vás vpred.

Jadro hrateľnosti pochádza z Warriors sérií a otázne je, čím prispela Zelda. Nie je toho málo. Svet, kde sa hra všetko odohráva, vám bude pripadať familiárny. Autori vybrali známe lokality z viacerých dielov Zelda série: Ocarina of Time, Twillight Princess či Skyward Sword. Jednotlivé misie sú umiestnené na povedomé miesta prispôsobené hernému štýlu Musou, čiže viac otvorených priestranstiev ako klaustrofobických zákutí. Navyše sa Hyrule Warriors snažia rozprávať aj určitý príbeh a berú si na paškál známe postavy i udalosti. Fanúšikov Zeldy môže kontext potešiť, neznalci sa môžu pripraviť na sériu spoilerov, keď sa dozvedia, čo sa stalo s ktorou postavou, Eventuálny návrat k Zelda hrám ich pripraví o dejové zlomy a prekvapenia v zápletkách. Napriek tomu je systém dobre postavený, lebo vytvára príslušnosť k celému svetu, jeho lokalitám a rešpektuje dej. Jednotlivé animácie sú nádherné a budujú epický dojem z prechádzania hry, ktorý je posilnený veľkými misiami.

Predmety i postavy tiež zodpovedajú sérii Zelda. Notoricky známe srdiečka ako ukazovateľ zdravia či rupees ako herná mena sú namieste a navyše sú tu legendárne postavy. Trinásť z nich je hrateľných, okrem Linka s mečom si môžete vyskúšať Ganondorfa so silnými buchnátmi, rýchlu Mindu i samotnú Zeldu. K veľkej časti postáv sa dostanete postupne odblokovaním, čo je jednoznačné plus. Navyše tu nájdete známe miesta, bojiská a bossov.

Súboje s bossmi mixujú Zeldu a Musou naplno. Každý protivník má slabinu, ktorú treba odhaliť ako kedysi, lenže pravidlá boja sú odlišné kvôli zasadeniu súbojov na veľké rozľahlé bojiska. V Zelde ste často s bossmi bojovali na malých plochách (pod vodou, v jaskyni) a mohli ich využiť vo svoj prospech. Tu je to často nemožné, lebo veľká plocha si žiada inú taktiku. A aby nebol boj príliš ľahký a nemuseli ste iba hľadať slabiny, popri bossoch si treba poradiť aj s tuctami menších nepriateľov.

Hyrule Warriors
Hyrule Warriors Vzdušné a vymrštené kombá radi využijete na vyčistenie bojiska.
Vzdušné a vymrštené kombá radi využijete na vyčistenie bojiska.

Hyrule Warriors Moment pauzy, po ktorom môže prísť takmer hocičo... Animácie majú skvelé grády i scenár.
Moment pauzy, po ktorom môže prísť takmer hocičo... Animácie majú skvelé grády i scenár.

Hyrule Warriors Zaťažkávacia skúška vašej pozornosti, kvality grafiky a výkony Wii U - a to príde v každej misii.
Zaťažkávacia skúška vašej pozornosti, kvality grafiky a výkony Wii U - a to príde v každej misii.

Hyrule Warriors ponúka dva hlavné módy. V príbehu je 18 misií, ktoré si možno strihnúť na štyroch obtiažnostiach. Je to pútavá porcia hry na 10-12 hodín, ponúkne ďalšie postavy, zaujímavých bossov a niektoré misie som si rád zopakoval, lebo majú výborne navrhnuté strategické mapy a dajú sa riešiť viacerými spôsobmi. Druhý je dobrodružný mód, ktorý šikovne prepracoval mapu pôvodnej Zeldy na 128 častí a každá reprezentuje misiu so špeciálnou úlohou alebo pravidlami (ničenie iba jedným spôsobom, poraziť x nepriateľov za 5 alebo 10 minút). Odmeny sú solídne: srdiečka, predmety, rupees a skúsenosti, ktoré vylepšujú postavu. Aj tu platí, že je to lepšie riešenie ako neustály grind, lebo každá úloha má jasne stanovené pravidlá a nehrá sa tu na náhodu.

Veľké bojiska či stovky nepriateľov sú výzvou pre hardvér Wii U, ale výsledok je vizuálne nádherný a presvedčivý. Výber pamätných lokalít (Gerudo Desert, Death Mountain) pomáha a soundtrack volí dobré melódie. Vrcholom sú spomínané animácie, ktoré podčiarkujú rozpočet i pôsobivú produkciu.

Do sveta Hyrule Warriors možno prísť s rôznymi očakávaniami. Napríklad, že budete objavovať svet, zlepšovať vlastnosti hrdinu, skúmať lokality, riešiť puzzle či súperiť s bossmi ako v Zelde. Alebo takticky voliť postup v boji proti armádam ako vo Warriors sériach. Z herných štýlov vyhrá Warriors, ale prostredia, postavy, bossovia a atmosféra Zeldy sú silné. Je to zaujímavý mix a osobne milujem obe série, preto kombinácia prepracovaného Musou štýlu a pôsobivého univerza u mňa zabrala. Pre Zelda fanúšikov ide o vstup do nového teritória, pre milovníkov Warriors šanca spoznávať legendárny svet a postavy.

napísal Korec 4.12.2014
8.0
7.5