TOTAL WAR: ATTILA

TOTAL WAR: ATTILA

8.5

Bič boží a nájazdy kočovníkov

Recenzia

Total War je už stálicou na poli stratégií. Pomerne frekventovane nám prináša stále nové časti, ktoré rozširujú čoraz košatejšiu sériu. A tá je stále obľúbená a zachováva si vysoký štandard, do ktorého zapadá aj Attila. Názov dáva jasne najavo, do akého obdobia je umiestnený najnovší prírastok v kolekcii od Creative Assembly, a vlastne je už vopred jasné, čo môžeme od hry očakávať. Asi je aj prirodzené, že nás Total War po rokoch už nemá veľmi čím prekvapiť. Alebo predsa?

Menu hry prináša ustálenú ponuku, na akú sme si už zvykli. Samozrejmosťou je masívna grand kampaň so všetkým, čo k tomu patrí. Hlavne pre nováčikov je dobré najskôr sa oťukať v prológu v úlohe Vizigótov. Kto má chuť len na zážitky priamo z bojiska, môže hrať rýchle, štandardné alebo historické bitky. A celé to dopĺňa decentný multiplayer, ktorý prináša samostatnú bitku alebo celé ťaženie viacerých hráčov. Ponuku dotvára bohatá Total  War encyklopédia s vysvetlivkami, rebríčky najlepších a nahrávky, ak ste si zaznamenali niektorý boj. Trochu kole oči prvý a určite nie posledný DLC balíček s Vikingmi, ku ktorého kúpe (pre predplatiteľov Attilu zdarma) vás hra "nenápadne" podnecuje.

Grand kampaň vám dáva na výber spomedzi desiatich frakcií rozdelených do kategórií. Takže si zvolíte niektorý spomedzi barbarských národov, migrujúcich kmeňov alebo jednu z dvoch častí Rímskej ríše. Okrem toho východné frakcie symbolicky zastupujú Sassanidi a nomádov reprezentujú Huni. Všetko sa začína tesne pred narodením Attilu. Svet prechádza veľkými zmenami a je plný nepokojov. Kedysi veľká a jednotná Rímska ríša sa rozdelila na východnú a západnú a nevyhnutne speje k záhube. Bič boží, slávny vodca Hunov, sa narodí v roku 400, ale vy začnete ťaženie o päť rokov skôr. Či už v koži prívržencov alebo odporcov veľkého kočovníka, sledujete na pozadí kampane jeho vzostup a cestu k moci. Máte pred sebou rôzne úlohy, no v konečnom dôsledku pri snahe o víťazstvo ide o prežitie do určitého obdobia, vojenskú, kultúrnu či inú  dominanciu, čo zahrňuje dobytie určených regiónov alebo získanie konkrétnych technológií.

Total War: Attila
Total War: Attila Hordy útočia a víťazia.
Hordy útočia a víťazia.


Total War: Attila Obliehanie sídiel má stále svoje čaro.
Obliehanie sídiel má stále svoje čaro.


Total War: Attila Huni sú prvotriedni výpalníci.
Huni sú prvotriedni výpalníci.





Dodržiavanie postupu alebo čo bolo dobré včera, bude aj dnes

Polovica zo všetkých hrateľných frakcií ponúka štandardný postup, ktorý sa vývojári v Total War hrách nesnažia zásadne meniť, len upravujú detaily a brúsia hrany. (Ak ste hrali predošlé tituly zo série, nasledujúce riadky môžete pokojne preskočiť, až kým nebude reč o Hunoch.) To znamená, že pred sebou máte svetovú mapu, po ktorej v ťahovom režime postupujú vojská a agenti reprezentovaní figúrkami. Pri stretnutí vašej s nepriateľskou armádu dochádza k boju. Presuniete sa na bojisko a snažíte sa koordinovať postup stoviek vojakov rozdelených do skupín a označených vlajočkami. Určujete formácie, strelcom a obliehacím zbraniam aj druh munície, usmerňujete vojská, snažíte sa využívať výhody terénu a počasia. Svoju úlohu zohráva správne taktizovanie, morálka, generáli  a ďalšie faktory, na ktoré treba prihliadať. Cieľom je rozdrviť, prípadne zahnať na útek nepriateľskú armádu a v mestách ovládnuť a udržať kľúčové body. V podstate klasika, len s kozmetickými úpravami a mám dojem, že o niečo lepšou AI ako minule.

Po boji sa  rozhodnete, ako naložíte so zajatcami alebo aký bude osud dobytého mesta. Porazených nemusíte nevyhnutne zabiť alebo prepustiť, ale môžete ich aj pribrať do svojich radov. V prípade miest máte až päť možností, ako s nimi naložíte - od rabovania, cez relatívne nenásilnú okupáciu, až po úplné zrovnanie sídla so zemou. Prečo však mesto búrať, keď je zdrojom príjmov a nových jednotiek? Aj tentoraz tam totiž budujete rôzne stavby, od hospodárskych až po vojenské, staráte sa o blahobyt obyvateľov a za to im vyrúbete ľubovoľné dane. Pritom zväčšujete svoju ríšu, aj počet vojsk, za ktorých udržovanie sa však permanentne platí. Súčasne sa rozvíja aj váš rodokmeň. 

Velitelia pozemných a námorných vojsk a šľachtici získavajú hviezdičky a s nimi aj užitočné schopnosti, dobré aj zlé charakterové vlastnosti a na základe vašich rozhodnutí aj miesta v úrade. Pritom s nimi môžete do značnej miery manipulovať, uchýlite sa ku korupcii, vražde nedôveryhodnej osoby, môžete rozhodnúť o manželstvách, adoptujete člena rodiny a zamiešate karty v politike. V neposlednom rade je dôležitá aj diplomacia, kde si s inými frakciami dohadujete obchody, mierové a iné dohody a pakty, pričom využijete svoj vplyv, ale keď treba, aj peniaze.


Huni a ďalší bezdomovci alebo kto kočuje, ten je slobodný

Až potiaľto je to vlastne všetko tradičné, s kozmetickými úpravami, poupraveným dizajnom a užívateľským rozhraním. Hra za päť zvyšných frakcií je však diametrálne odlišná. Huni a migrujúce kmene totiž nemajú mestá a ani si nemôžu prisvojiť dobyté sídla. A to je skutočne razantná zmena, ktorá vyžaduje celkom iný prístup.  Osud týchto kmeňov závisí na mobilných hordách, ktoré sú takmer neustále v pohybe a musia bojovať o prežitie. V prípade potreby si však hordy založia tábor, vtedy sú dočasne imobilné a môžu stavať niekoľko budov a vylepšení.

Pri kempovaní sa zvýšia príjmy kmeňa a oddychujúca horda sa rozrastá. Práve úroveň rastu je popri financiách najdôležitejším faktorom pri výstavbe nových objektov, ale aj pri vytvorení ďalšej hordy s novým veliteľom.  Každá horda má individuálne vylepšenia a na ich základe generuje odlišné príjmy a bonusy a verbuje jednotky. Popri vlastných posilách sa pritom dajú najímať žoldnieri.  Kedykoľvek je potrebné, tábor sa zruší a horda môže putovať ďalej. Progres sa pritom zachová a pri ďalšom táborení je možné opäť niečo prikúpiť a aj využiť edikty. 

Pre dobrý chod kmeňa je dôležité správne manažovať hordy. Musíte vhodne nastavovať a meniť ich režimy, ktoré okrem táborenia zahrňujú nájazdy a masovú migráciu, vhodnú ako únikový manéver. Takže napríklad máte rozložený tábor, ku ktorému sa blíži prisilné nepriateľské vojsko. Buď môžete okamžite naverbovať žoldnierov a postaviť sa súperom zoči-voči, alebo zbalíte stany a jednoducho odídete. No aby vám prenasledovateľ nebol v pätách, zvolíte si migráciu a potom v kole prekonáte až o 50% väčšiu vzdialenosť. Nevýhodou je, že sa vtedy horda rýchlo unaví a nemôžete verbovať posily.

Hordy sa voľne pohybujú prakticky po celom svete. Niektoré veľmoci ich nechajú na pokoji, iné sa pripravujú na boj. V bitkách sa Huni a kočovníci správajú ako iné frakcie a majú aj možnosť použiť ohnivé šípy, ktoré zapália budovy, využijú obliehacie zbrane a ostatné súčasti vhodné pri útoku na opevnené sídla. Preferované sú pojazdné jednotky, ale nie je to pravidlom a kočovníci majú aj slušnú pechotu a k tomu možnosť pripojiť spomínaných žoldnierov. Dobyté mestá si však nemôžu privlastniť, vedia ich len vyrabovať a nechať tak alebo ich zrovnajú so zemou a vypália celý región. Taktika spálenej zeme je vizuálne pôsobivá a oheň, ktorý sa šíri po mape, vyzerá efektne. Postihnutá frakcia sa z toho ale rozhodne neteší.

Total War: Attila
Total War: Attila Námorné bitky sú trochu chaotické, ale nenáročné.
Námorné bitky sú trochu chaotické, ale nenáročné.


Total War: Attila Nepriateľ to má spočítané.
Nepriateľ to má spočítané.


Total War: Attila Rozhodne sa treba venovať aj diplomacii, Vzťahy sa dobre utužujú svadbou.
Rozhodne sa treba venovať aj diplomacii, Vzťahy sa dobre utužujú svadbou.





Migrujúce kmene sa nevyhýbajú ani vode, kde sa automaticky pozemné jednotky dočasne zmenia na lode. V námorných súbojoch sú potom dva základné druhy útokov. Lode s lukostrelcami vystreľujú šípy - vhodné sú  ohnivé, ktorými zapália nepriateľské plavidlo. Zvyčajne však dochádza hlavne k priamemu kontaktu lodí, keď sa priblížia tesne k sebe a nastane bitka muža proti mužovi na palube.

Podobne ako tradičné veľmoci aj frakcie s kočujúcimi hordami majú svoj strom technológií, ktorý je rozdelený na  vojenské a civilné inovácie. Prvá kategória pridáva bonusy armádam a umožňuje najímanie pokročilých druhov jednotiek. Civilné výdobytky zvyšujú príjmy, zlepšujú hospodárenie na pasienkoch a odomykajú vyspelejšie úžitkové budovy.

Aj tentoraz Total War vyzerá graficky veľkolepo, či už na globálnej mape, kde sa všetko dynamicky mení s počasím a ročnými obdobiami, alebo na bojisku so stovkami detailne spracovaných jednotiek s individuálnymi animáciami postáv. Jednotlivé druhy vojsk pohodlne rozoznáte aj na ikonách. Tvorcovia sa pohrali s dizajnom a užívateľským rozhraním a väčšina zmien je pozitívna. Daňou za príjemný pohľad na hru sú značné hardvérové nároky a s tým spojené určité technické problémy, na ktoré môžete naraziť. V press verzii mi hra občas padala (našťastie má automatické ukladanie po každom kole), ale vždy len pri čakaní na vykonanie ťahu ostatných frakcií na mape. To je, mimochodom, stále veľmi zdĺhavé a je škoda, že tvorcovia neumožnili hráčom tento čas využiť napríklad na prehliadku kolónií. Takto nezostáva nič iné, len civieť na globálnu mapu, kým sa nevystriedajú ikony všetkých frakcií. K tomu som prakticky neustále zaznamenával kolísanie framerate. Hudba je štýlová a dobre napasovaná k stepným jazdcom. Bude sa vám páčiť.

Attila je vydarený príspevok do zbierky Total War titulov. Tvorcovia neriskovali žiadne dramatické zásahy do zabehnutého systému, ale predsa skúsili aj niečo nové. Priniesli výrazne odlišný postup za Hunov a migrujúce kmene, ktorý môže byť adekvátnym dôvodom na kúpu hry. Pri hraní za tradičné veľmoci s obligátnym rozvojom miest sa toho veľa od minula nezmenilo, čo môže niekomu vyhovovať, ale práve kočovné frakcie vniesli do hry príjemný svieži vietor. Zrodenie Attilu malo svoj zmysel.

Total War: Attila
Total War: Attila Attila je zatiaľ pomerne neskúsený, ale obidve rímske ríše sa už trasú.
Attila je zatiaľ pomerne neskúsený, ale obidve rímske ríše sa už trasú.


Total War: Attila Upravil sa aj dizajn technológií, ktoré sú však naďalej rozdelené do dvoch odvetví.
Upravil sa aj dizajn technológií, ktoré sú však naďalej rozdelené do dvoch odvetví.


Total War: Attila Huni si mesto neprivlastnia, môžu ho len vyrabovať alebo zrovnať so zemou.
Huni si mesto neprivlastnia, môžu ho len vyrabovať alebo zrovnať so zemou.





napísal uni 13.2.2015
Páči sa mi!
8.5
Používatelia
7.5
Ohodnotiť
TOTAL WAR: ATTILA
+ výrazne odlišný postup pri hre za Hunov a migrujúce kmene
+ praktické úpravy dizajnu a užívateľského rozhrania
+ dobrá štruktúra rozvoja postáv a ich schopností
+ obliehanie miest je naozaj veľkolepé
- pri hre za tradičné frakcie len minimálne zmeny oproti predošlej časti
- môžete naraziť na technické problémy
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Core 2 Duo 3 GHz, 3 GB RAM, GeForce 8800 GT, 35 GB HDD,OS Windows Vista
Doporučená konfigurácia: Intel Core i5, 4 GB RAM, 2 GB VGA - GeForce GTX 560 Ti/AMD Radeon HD 5870, OS Win 7


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: SEGA / Creative Assembly
Štýl: Stratégia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 17. február 2015
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #116


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Geforce experience a windows s... (0)
Zdravim, ked mam kupeny xbox game pass pc verziu.....
| Wow classic - nethergarde keep... (0)
Caute, nehrava niekto za alikov na Nethergarde Kee...
| Herny monitor 27” (22)
Ahoj poradí niekto herny monitor k AMD grafike? Ne...
| Novy mobil (9)
Ahojte, nutne potrebujem novy mobil stary sa mi ro...
| Forza horizon 4 xbox one (1)
Ahojte potrebujem poradiť už mám dlchsie tuto top ...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk