WOLFENSTEIN: THE OLD BLOOD

WOLFENSTEIN: THE OLD BLOOD

9.0

Vydarený návrat na hrad Wolfenstein

Bethesda dokázala minulý rok vďaka MachineGames vrátiť Wolfenstein sériu späť medzi špičku FPS hier a teraz v tom v kratšej samostatnej expanzii pokračuje. Minule nám tvorcovia prezradili, ako B.J. Blazkowicz prehral spojencom druhú svetovú vojnu, skončil v sanatóriu a prebral sa až v temnej alternatívnej minulosti, kedy nacisti obsadili Zem a aj Mesiac. Teraz nás vývojári vracajú späť v čase do druhej svetovej vojny a prinášajú misiu, v ktorej Blazkowicz získal dôležité údaje pre prvú hru.

Udalosti sa odohrajú v dvoch prepojených, ale rozdielnych epizódach, ktoré zmiešajú to najlepšie z Wolfenstein série doteraz. V prvej sa vrátime späť tam, kde to všetko začalo. Prejdeme značne vylepšeným zámkom Wolfenstein, ktorý je preplnený technológiami a konkrétne uvidíme začiatky Tesla technológii a prvé verzie vylepšených vojakov. Druhá epizóda bude z iného súdka a vtiahne nás do paranormálnej stránky série, kde sa otvorí samotné peklo, aby nás zaplavilo zombíkmi a okrem iného ponúklo jednu z najlepších scén FPS hier posledných rokov.

Old Blood prinesie veľmi príjemné odregovanie, ktoré oživuje žáner FPS ovládaný vojnovými akciami Battlefield a Call of Duty. Zároveň je pekné byť späť v druhej svetovej vojne, aj keď, samozrejme, vzhľadom na Wolfenstein značku upravenej na nepoznanie. Žiadne zákopy, žiadne tanky, ale ako sa na Wolfenstein patrí, sú tam zámky, jaskyne, bane, staré nemecké dedinky a nebude chýbať ani niekoľko ľudí, ktorým bude treba pomôcť. Príbeh je teraz síce jednoduchší a prestrihové scény občasné, ale je to všetko vo veľmi dobrom pomere k akcií.

Wolfenstein: The Old Blood
Wolfenstein: The Old Blood Vitajte späť na zámku Wolfenstein - novom zámku Wolfenstein.
Vitajte späť na zámku Wolfenstein - novom zámku Wolfenstein.

Wolfenstein: The Old Blood Privítajú vás noví nepriatelia a rúra, vaša univerzálna zbraň.
Privítajú vás noví nepriatelia a rúra, vaša univerzálna zbraň.

Wolfenstein: The Old Blood V leveloch si môžete vybrať stealth alebo akčný postup.
V leveloch si môžete vybrať stealth alebo akčný postup.

Tentoraz nám autori z MachineGames ukazujú začiatky technologického rozmachu nacistov v roku 1946 a uvidíme, ako začínali predtým, ako sa dostali do štádia, ktoré sme videli v prvej hre. Hneď v prvej epizóde nás tvorcovia ovalia novým zámkom Wolfenstein, ktorý z malého kamenného hradu vyrástol do masívnej betónovej podoby na vrchole hory. Nechýba lanovka, nacistická atmosféra na každom rohu a, samozrejme, Tesla experimenty s mechanickými oblekmi a vylepšenými vojakmi. Aj keď v príbehu o to nepôjde. Zámok Wolfenstein momentálne okupuje nacistická archeologička Helga Von Schabbs, ktorá tám prevádza svoje pokusy na psychiatrických pacientoch, zatiaľ čo neďaleko dohliada na vykopávky. Úlohou Blazkowicza je však len dostať sa k zložke, ktorá naznačí lokalitu Deathsheada, generála po ktorom sme šli v prvej hre.

Prechádzame tak rozľahlým komplexom a spoznávame nové výtvory nacistov, ako na elektrinu pripojených obrnených vojakov, ktorí majú síce silné zbrane, ale obmedzuje ich kábel, ktorým sú pripojení. Zažijeme prvé pokusy s pancierovými psami, ale hlavne budeme čistiť miestnosti od nacistických vojakov, a to  v čisto akčnom prístupe alebo aj stealth štýlom, kde sa väčšina situácii dá zvládnuť potichu. Či už s pištoľou s tlmičom, hádzaním nožov alebo len tichým obchádzaním nepriateľov. Ak to nevyjde, nevadí, ponuka zbraní je široká, od samopalov, cez sniperku, modernizované brokovnice, až po rotáčáky a raketomety. Likvidovať nepriateľov tak môžete ako uznáte za vhodné. Samozrejme, znovu tak ako v pôvodnej hre musíte manuálne zbierať všetky náboje, brnenia a aj lekárničky, keďže zdravie sa regeneruje len čiastočne.

Hlavnou novinkou v Old Blood je prídavok tyčí. Tie sú prakticky multifunkčným nástrojom na prežitie pre Blazkowicza a použije ich ako na zabíjanie vojakov a psov, tak aj na páčenie dverí, poklopov a hlavne na šplhanie po stenách, ktorého si užijete dostatok. Nebudú chýbať lezenia šachtami, hľadanie tajných chodieb a navigovanie pomocou máp, ktoré priebežne nachádzate v leveloch.

Toto všetko sa však zmení v druhej časti hry, keď prechádzate cez neďaleké dediny až do Wulfburgu. Tam práve Helga prevádza svoje vykopávky a čo by čert nechcel, práve v čase vášho príchodu na niečo narazila. A, samozrejme, nebude to nič pekné. Možno ste to mohli aj tušiť, keďže nacistické vykopávky ešte nikdy neskončili dobre. Tentoraz to vyzerá tak, akoby sa na zem dostalo samotné peklo. Dedina je v plameňoch a horiace vzducholode nad ňou vykresľujú priam epický obraz. Niežeby mal o podobné prvky Wolfenstein núdzu, ale ten obraz je priam dokonalý. K tomu horiaci zombíci majú svoj štýl.

Samotní zombíci v druhej časti hry sú síce ľahší cieľ ako po zuby vyzbrojení nacisti, ale keď je ich viac, už sa popri nich nemôžete zakrádať a idú priamo po vás. Dostatok nábojov a taktický ústup budú súčasťou postupu. Občas vám pomôžu aj nacisti, ktorí proti nemŕtvym rovnako bojujú, no často márne a po chvíli sa k nim tak či tak pridajú a celá práca ostáva na vás. Hrateľnosť tak netrpí a je to zábava. Jediná škoda je, že z nejakého zvláštneho dôvodu pridali tvorcovia  do boja aj prototyp mecha, ktorý síce pekne pokosí nepriateľov, ale do atmosféry sa veľmi nehodí. Skôr by bol vhodnejší v prvej časti hry. Mimo neho sa môžete tešiť aj na niekoľko bossov, ktorí sú prekvapiví, aj keď možno vzhľadom na vašu silu poddimenzovaní. Na druhej strane sa na nízku obtiažnosť v hre určite sťažovať nedá a aj na strednej obtiažnosti si všetko parádne vychutnáte a užijete si aj množstvo smrtí a reštartov.

Dokopy v hre strávite 6-8 hodín, pričom, samozrejme, záleží na tom, ako často budete zomierať a znovu pobijete nepriateľov (môj osobný čas bol 5:24, ale prechádzanie cez 7 a pol hodiny s presne 114 úmrtiami). Samotnú kampaň dopĺňa séria výziev, ktoré sa postupne odomknú a môžete si isté časti levelov prechádzať aj s bodovaním. Všetko sa zapisuje do rebríčkov a porovnáva s ostatnými hráčmi. Nakoniec si môžete rozšíriť hru aj hľadaním všetkého zlata, listov, ktoré dopĺňajú príbeh a aj tajných Wolfenstein 3D levelov, ktorých je tentoraz až deväť a ponúknu aj boj s finálnym bossom. Je to ako ďalšia hra v hre, len musíte nájsť každú z nightmare postelí, aby ste sa ponorili do tohto retro vizuálu, ale s moderným spracovaním zbraní. Je to príjemný prídavok hodný ďalšieho zahrania celej hry, pri ktorom pohľadáte tieto levely.

Wolfenstein: The Old Blood
Wolfenstein: The Old Blood Otvorenie pekla je jednou z najpôsobivejších scén FPS hier posledných rokov.
Otvorenie pekla je jednou z najpôsobivejších scén FPS hier posledných rokov.

Wolfenstein: The Old Blood Prvá časť hry je ladená technologicky, druhá paranormálne.
Prvá časť hry je ladená technologicky, druhá paranormálne.

Wolfenstein: The Old Blood Zbraní je dostatok a sú náležite silné. Žiaľ, nábojov bude vždy nedostatok.
Zbraní je dostatok a sú náležite silné. Žiaľ, nábojov bude vždy nedostatok.

Vizuálne je Wolfenstein na veľmi dobrej úrovni. Od minulého roka síce vpred nepostúpil, ale aj tak megatexturing znovu vytvára parádne scenérie a prostredia, ktoré vďaka tejto technológii vyzerajú inak ako generické prostredia vytvorené štandardným systémom kopírovania textúr. Tu je vždy každá tehla iná. Hra má síce vďaka tomu 37 GB a kvalita textúr nie je taká ako pri bežných hrách, ale prostredia stoja za to a ak nejdete úplne k stenám, vychutnávate si peknú rozmanitosť celého sveta. Ako zvyčajne sú textúry skôr v medium kvalite - keď ich porovnáme s inými hrami.

S výkonom hra znovu nemá problém, 60 fps dosahuje bez problémov, a to ako na PC, tak aj na konzolách. Je to pekné, rýchle a plynulé (na PC si, samozrejme, musite nastaviť efekty náležité svojej grafikej karte). Megatexturing však má ešte svoje muchy a občas vidíte, ako sa textúry načítavajú priebežne alebo prebliknú.  Zvuková stránka rovnako nesklame a hudobne ponúka mix vlastných orchestráliek, aj niekoľko spievaných remakeov. Nechýba nemecký dabing vojakov, anglický dabing spojencov a ohlušujúce dunenie pri streľbe, ktoré dotvorí atmosféru hradu, ale aj pekla.

Celkovo je titul v tom, čo robí, dokonalý - parádna akcia, parádne prostredia, neustále sa meniaci dizajn levelov a nepriateľov, ako aj možnosť hrania akčne alebo stealth. Pritom stále ostáva ten oldschoolový pocit, keď si musíte náboje zbierať ručne a zdravie sa vám dopĺňa len čiastočne. Tentoraz hra nepotrebuje hromadu prestrihových scén, ktoré by prerušovali akciu a dokáže príbeh rozpovedať aj bez nich. Multiplayer hra síce nedostala, ale ani nechýba, možno by sa však do challenge misii hodila kooperácia, pretože sú na to ako stvorené. Zvýšilo by to zábavu. Napriek tomu sa vzhľadom na cenu a štylizovanie produktu ako expanzie ťažko dá Wolfenstein: Old Blood niečo zásadné vytknúť. Ak ste hrali pôvodnú hru a páčila sa vám, neváhajte.

(Pre hranie Wolfenstein Old Blood nie je potrebné vlastniť pôvodný Wolfenstein New Order)

Wolfenstein: The Old Blood
Wolfenstein: The Old Blood Wolfenstein 3D levely nechýbajú, je ich až 9.