DUNGEONS II

DUNGEONS II

8.5

Cesta z podzemného bludiska na denné svetlo

Kedysi sme bludiská iba plienili a hľadali v nich poklady v úlohách hrdinov. Dnes už ale staviame vlastné podzemné kobky, kŕmime monštrá a lákame do pasce dobrodruhov, ktorí vstúpili do nášho temného kráľovstva. Všetko to začal Dungeon Keeper, ktorý sa dočkal pokračovania a mnohých viac či menej úspešných nasledovníkov. Ale ani jeden neprekročil tieň obľúbenej klasiky od Bullfrogu. Až doteraz.

Už v prvej hre Dungeons sme videli pokusy o inovácie a zakomponovanie RPG prvkov, ale až dvojka priniesla niečo naozaj nové a jedinečné. Pozoruhodné je už to, že sa hra neobmedzila len na bežné hĺbenie tunelov a miestností v podzemí, ale vyšla aj na povrch, kde svieti slnko a stoja príbytky bezstarostných ľudí. Tvorcovia sa vlastne pokúsili skombinovať dva rôzne žánre a výsledok je viac ako uspokojivý. Kým v hlbinách ide predovšetkým o manažment zameraný na výstavbu, získavanie surovín a spravovanie monštier, tam hore to pripomína Warcraft III či inú klasickú fantasy RTS. Na povrchu sa síce nestavia, ale odohrávajú sa tam tradičné boje znepriatelených jednotiek a hráč priamo ovláda svojich zverencov vyvedených bránami z podsvetia.

Nadzemná zložka síce nie je až taká výnimočná, ale v kombinácii s radovánkami v podzemnom bludisku má svoj zmysel. Pod povrchom sa totiž hráč pripravuje na výpravu proti dotieravým hrdinom, prostoduchým sedliakom a nevinným jednorožcom, ktorí sa spoliehajú na denné svetlo, obranné veže, brány a auru magických bytostí. Ale podceňovať monštrá sa neoplatí. Nielenže sa môžu veselo túlať po lesoch, ale nájdu si aj cestičku do mesta a môžu všetko zrovnať so zemou.

Dungeons II
Dungeons II Táto skupinka vylepšených jednotiek hordy dokáže divy.
Táto skupinka vylepšených jednotiek hordy dokáže divy.

Dungeons II Hrdinov v podzemí treba privítať tak, ako sa patrí - pascami.
Hrdinov v podzemí treba privítať tak, ako sa patrí - pascami.

Dungeons II Užitočnou miestnosťou je podzemná nemocnica, kde sa liečia zranené kreatúry a niekedy aj oživujú mŕtve.
Užitočnou miestnosťou je podzemná nemocnica, kde sa liečia zranené kreatúry a niekedy aj oživujú mŕtve.

Úlohou kreatúr na povrchu  je spravidla zničenie kľúčových budov, z ktorých často opakovane vychádzajú ich ľudskí rivali. Demoláciou domov monštrá nielen zabránia prísunu nepriateľských posíl, ale navyše transformujú krajinu. Po vyčistení okolia sa priľahlé územia automaticky zmenia na temné a pochmúrne, trávu nahradí vyprahnutý povrch a jazero sa zmení na lávové pole. Výhodou takto zmenených miest je, že v ich dosahu môže hráč ako pán bludiska používať kúzla, ktoré sú inak dostupné len v podzemí. Takže napadnutých okrov alebo démonov môže podporiť ochranným štítom alebo nepriateľov zasiahne ohnivou guľou. Po transformácii územia sa navyše vytvoria nové prechody, takže sa dá dostať aj na predtým neprístupné miesta. A  môžu to byť aj brány do cudzích podzemných bludísk, kde sa pre zmenu bojuje proti oponentom z podsvetia.

Boje na povrchu sú príjemným spestrením, ale najväčšie čaro má stále výstavba dungeonu, ktorý ponúka nepomerne bohatšie možnosti, ako poskytujú potulky slnečnou krajinou. V podsvetí nastala malá revolúcia a aj keď je podobnosť s Dungeon Keeperom stále zrejmá, už to nie je bezduché kopírovanie starého systému. Hlavná sála, ktorá reprezentuje moc temného pána a dá sa vylepšiť pri dostatku zloby - diabolskosti, je stále kľúčová. Za každú cenu treba zabrániť, aby tam prenikli dotieraví hrdinovia a zničili portál, inak je všetko stratené. Portál démonov alebo jama v prípade druhej frakcie - hordy, slúži na vyvolávanie kreatúr, ktoré môžete aj hodiť späť, ak ich nepotrebujete. Monštrá teda nelákate do vášho bludiska cez externé brány, ako je v podobných hrách zvykom, ale samostatne si ich vyprodukujete a kupujete za zlato. Pokročilé jednotky sa dajú kúpiť len vtedy, ak máte postavenú zodpovedajúcu miestnosť, napríklad dielňu pre trolov. Okrem toho vás obmedzuje populačný limit, ktorý sa dá výskumom opakovane zvýšiť.

Monštrá sú pravidelne vyplácané zlatom, ktoré  vykopú vaši robotníci. Ložiská pritom môžu byť jednorazové alebo dlhodobé - tie sa síce časom tiež minú, ale na jedom mieste sa dá dolovať veľmi dlho. Vaše potvory potrebujú aj energiu, ktorú horde dodáva pivo a démonom predvádzanie sa na pódiu v Hale obdivu. Keď  zabezpečíte potreby svojich zverencov, ochotne pracujú, upravujú steny bludiska, extrahujú kryštály s manou na kúzla, skúmajú nové technológie, vytvárajú debny s nástrojmi alebo pavúčie vajcia na zhotovenie pascí, strážia na určených postoch a bojujú. V prípade nedostatku sa monštrá poflakujú a odmietajú poslušnosť. Vtedy nepomôže ani prefackanie rukou teroru, ktorou koordinujete všetky procesy v podzemí a za normálnych okolností ňou dokážete rozhýbať pomalých robotníkov aj znudené kreatúry.

Sortiment jednotiek je neveľký. Okrem robotníkov sú v každej podzemnej frakcii len štyri druhy kreatúr. Získavajú však skúsenosti a levely a každý druh môže mať tri rôzne odnože, ktoré horda dosiahne tréningom a démoni obetovaním robotníkov pri pentagrame. Takže napríklad z prostého goblina môže vzniknúť zabijak, ktorý sa dokáže zneviditeľniť a potom  skvelý Gob-O-Bot, bojový stroj vyzbrojený účinným plameňometom. Mistress sa vie zmeniť na liečiteľku sukubu a napokon temnú imperátorku atď.

Prepínanie medzi svetom na povrchu a podzemím je vyriešené veľmi jednoducho. Na spodnej lište v ľavom rohu je minimapa krajiny a vpravo zobrazené podsvetie - stačí len kliknúť na požadovanú oblasť. Presuny monštier uskutočňujete manuálne ich navigovaním alebo prenesením k bráne. A ako už bolo spomenuté v úvode, vaše kreatúry na zemi, ale aj v cudzích bludiskách, priamo ovládate. Hoci iba jednoduchým klikaním myšou. „Doma" len navigujete, prípadne prenášate potvorky svojou takmer všemocnou rukou. Pritom pri potulkách využijete špeciálne schopnosti kreatúr, napríklad čiastočne zakopete trolov, takže vrhajú kamene do väčšej vzdialenosti, goblini môžu dočasne odstaviť pasce a otvoriť uzamknuté dvere atď.  Pri vandrovaní narazíte aj na neutrálne bytosti, hlavne divú zver, líšky či medvede (v podzemí pavúky), ktoré však pri priblížení útočia. Z padlých zvyknú vypadnúť odvary, ktoré vyliečia celú družinu. Občas sa pritrafí aj kniha s permanentným bonusom, napríklad  zvýšeným kritickým zásahom, ktorý aplikujete na ľubovoľnú jednotku. Pre niekoho môže byť postup na povrchu príliš zjednodušený a plusom by bolo viac taktických možností a preskupovanie jednotiek. V zásade to ale postačí.

Hra ponúka lineárnu kampaň, kde postupujete od jednej mapy k druhej a vydrží vám niekoľko hodín. Príbeh hovorí o tom, ako sa najvyšší zloduch z podzemia vydal na povrch, kde plienil až dovtedy, kým ho nezbavila moci skupina hrdinov. Vy pripravujete diabolskú odvetu, snažíte sa pomstiť a znovu a tentoraz definitívne poraziť kráľa a alianciu, ktorí sa rozťahujú v krajine a ešte aj drzo pchajú nos do podzemia. Naučíte sa hĺbiť a stavať podzemné miestnosti, odrážať útoky hrdinov a rabovať so svojou hordou. Nepriateľov stretnete v oboch svetoch a okrem hrdinov sú to napríklad aj démoni, za ktorých si tiež chvíľu zahráte, ale aj vládca nemŕtvych. Úlohy sú pomerne rozmanité, hoci väčšinou zamerané na ničenie. Samozrejme, často treba búrať mestá a tábory, ale okrem toho stopujete a likvidujete karavány, musíte napadnúť úbohé jednorožce, vyhľadať portály démonov, nájsť spojenca alebo odolať invázii hrdinov.

Dungeons II
Dungeons II Kto nebojuje, ten maká. Napríklad trolovia v hute.
Kto nebojuje, ten maká. Napríklad trolovia v hute.

Dungeons II Hra chvíľami pripomína rozprávku.
Hra chvíľami pripomína rozprávku.

Dungeons II Aj podzemie môže byť farebné, hoci ho obývajú temní démoni.
Aj podzemie môže byť farebné, hoci ho obývajú temní démoni.

Hranie za hordu je zábavné a dynamické, ale frakcia démonov, hoci vyzerá na prvý pohľad zaujímavejšie, sa napokon ukáže ako slabšia a horšie vybalansovaná. Základné jednotky sú menej účinné v boji, ich vyvolávanie z portálu a vylepšovanie obetami zbytočne zdĺhavé, robotníci sú pomalí, čo sa prejavuje najmä pri ťažbe zlata. S hordou ide všetko nepomerne ľahšie, hoci aj tam sa chvíľami prejavuje slabšia AI. Správanie kreatúr je síce vcelku v poriadku, ale robotníci sa najmä pri útoku hrdinov správajú hlúpo. Napríklad lezú nepriateľom do cesty, aby opravili pasce za nimi, pri konfrontácii s protivníkmi  ustúpia, ale opakovane sa pokúšajú o rovnaký cieľ. Dôsledkom je, že chaoticky pobehujú hore-dolu, zanedbávajú ťažbu zlata, ani nič neopravia, kým ich neschmatnete do ruky a nepremiestnite alebo kým nie sú hrdinovia eliminovaní.

Okrem kampane čaká hráčov hŕstka máp v samostatnej hre, kde si vyberú jednu z dvoch podzemných frakcií, stavajú bludisko a musia sa zbaviť hrozby na povrchu. Pridaný je aj lokálny a online multiplayer. Hráči sa môžu v podzemí postaviť proti sebe ako jednotlivci alebo dvojice v režimoch King of The Hill, dominácia a deathmatch. Škoda, že len na piatich mapách.

Hra má roztomilú grafiku, ktorá najmä v krajine na povrchu nápadne pripomína Warcraft III či WoW, a to najmä architektúrou a spracovaním budov a okolia. Navyše sa tam pohybujú trpaslíci, liečivé okrídlené víly, bardi, ktorí dokážu po vstupe do podzemia ochromiť vaše pasce a mágovia. Dopĺňajú to rôzne zvieratká a početné objekty, a dokonca i keď transformujete krajinu, aj v démonickej forme hýri farbami, hoci má temnejší ráz. Nevyzerá to zle, hoci chvíľami trochu gýčovo. Podzemie je predsa len prehľadnejšie (no tiež farebné), čo pri manažmente vyhovuje. Jednotlivé úkony a funkcie majú svoje okná a ikony na spodnej lište. Navyše má každá miestnosť individuálne menu s dostupnými doplnkami alebo technológiami, ktoré sa dajú prikúpiť. V hornej časti obrazovky je zoznam kreatúr a údaje o surovinách, napravo lišta s kúzlami. Dá sa na to rýchlo zvyknúť, len chvíľami prekáža nepresné označenie kreatúr, objektov a nepriateľov, ktoré chcete použiť, zobrať alebo zasiahnuť kúzlom. Trafiť hrdinu bleskom sa mi niekedy podarilo až na druhý alebo tretí pokus, hoci som ho mal priamo pod kurzorom, respektíve rukou. K tomu v určitých momentoch nastalo kolísanie framerate, hoci inak hra fungovala bez problémov.

Dungeons II
Dungeons II Nepriatelia nesídlia len na povrchu, ale aj v iných bludiskách.
Nepriatelia nesídlia len na povrchu, ale aj v iných bludiskách.

Dungeons II Táto ohnivá reťaz je v skutočnosti zástup démonov.
Táto ohnivá reťaz je v skutočnosti zástup démonov.

Dungeons II Ak vyhráme a zničíme aj okolité domy, vzhľad krajiny sa radikálne zmení.
Ak vyhráme a zničíme aj okolité domy, vzhľad krajiny sa radikálne zmení.

Hra má slušné ozvučenie s nevtieravou hudbou. Udalosti komentuje rozprávač, ktorý niekedy používa aj vtipné hlášky, napríklad narážky na Pána prsteňov, Hru o tróny a Dungeon Keepera. Alebo odprezentuje komerčnú reklamu na ďalšie tituly od Kalypso. Všetko je vnímané s nadhľadom, spočiatku sa nad tým pousmejete, no neskôr sa už tieto vstupy opakujú a už im nevenujete pozornosť alebo vás dokonca vyrušujú.

Dungeons II je veľmi príjemným prekvapením. Hoci vychádza zo známej klasiky, po Dungeon Keeperovi sa príliš neopičí a rozvíja ideu výstavby bludiska vlastným smerom. Spojenie podzemného manažmentu s tradičnými RTS bojmi na povrchu je veľmi efektné, prináša kopu zábavy a narušuje zabehnutú rutinu. I keď tam hore by sa dalo urobiť ešte trošku viac. Hre môžeme vytknúť chybičky pri ovládaní a slabšiu AI, nedostatočne vybalansovanú frakciu démonov a niektorí hráči by zrejme uvítali viac druhov kreatúr. V každom prípade je to najlepšia výstavba bludiska od čias Dungeon Keepera obohatená o svieže nápady, ktoré spoľahlivo fungujú.

napísal uni 15.5.2015
8.5
7.1