GRATUITOUS SPACE BATTLES II

GRATUITOUS SPACE BATTLES II

5.0

Orezané pokračovanie úspešnej stratégie

Pokračovanie úspešnej a tak trochu inovatívnej stratégie bolo len otázkou času. Ešte pred samotným pokračovaním boli mnohé prídavky logickým vyústením úspechu prvého titulu Gratuitous Space Battles, ktorý pred rokmi obohatil pevné disky nejedného stratéga. Vylepšenia, nové rasy, módy ako dobíjať vesmír, to všetko spestrilo prvý GSB a vyplnilo medzeru pred pokračovaním, o ktorom snáď nikto nepochyboval. A každý veril, že bude lepšie, väčšie, krajšie, plnšie a explozívnejšie. No akosi sme sa prerátali, pretože autori z nejakého dôvodu orezali pôvodný titul a predhodili ho ako nový produkt. Pravdepodobne zámerne, aby mohli opäť zopakovať vydávanie tých istých prídavkov do tej istej hry, ibaže všetko v horšom. Taktický ťah, ktorý tejto stratégii rozhodne neprospel.

Prvé, čo si všimnete, je rozdiel v grafike. Veľký rozdiel, pretože nový titul je obohatený o veľké, možno až priveľké množstvo detailov. Akoby už samotní autori vedeli, že je toho možno až príliš, a tak dali možnosť všetky tieto hovadiny, pardon, detaily, povypínať. Môžete si zmeniť nasvietenie, celkový farebný obraz a spraviť z toho niečo, čo vyzerá skoro ako predošlý diel. Prekvapivo to potom vyzerá lepšie. Keď si skúsite zahrať bitku v pôvodnom GSB a v druhom dieli hneď po sebe, mnohým z vás sa bude asi viac páčiť ten pôvodný. Je to však vec vkusu a ťažko súdiť celkový štýl či umelecký dojem. Čo však sa už posudzuje o niečo jednoduchšie, je prehľadnosť. Tá je v novom pokračovaní podstatne znížená. Množstvo objektov a rôznych prehnaných efektov často zbytočne ruší a zhoršuje prehľad. Síce to nejako extra nepotrebujete, keďže jednotky už klasicky nemôžete počas boja ovládať, ale celkovo je toho optického smogu občas naozaj príliš veľa.

Gratuitous Space Battles II
Gratuitous Space Battles II Hlavná loď zničená a následné presmerovanie paľby.
Hlavná loď zničená a následné presmerovanie paľby.

Gratuitous Space Battles II Bežná bitka v GSB2.
Bežná bitka v GSB2.

Gratuitous Space Battles II Sú v presile, ale dobre pripravenou taktikou ich dávam dole.
Sú v presile, ale dobre pripravenou taktikou ich dávam dole.

Spomínaná nemožnosť ovládať lode je síce základom a princípom GSB stratégie, ale v jednotke bola neskôr táto funkcia pridaná, ak ste ju chceli. Dávalo to hre akoby dva rôzne rozmery,ale z nového pokračovania to zmizlo. Pravdepodobne sa neskôr tento prvok objaví - tak ako mnoho iných odobratých vecí a zrejme budete musieť za ne opäť zaplatiť tak, ako znova platíte za tú istú hru, ktorej princípy sa nezmenili.

Klasicky pred bojom máte pred sebou nepriateľskú armádu, ktorej zloženie síce poznáte, ale nepoznáte vybavenie jednotlivých nepriateľských lodí. Vy máte k dispozícii rôzne množstvo bojových bodov v závislosti od toho, kde sa bitka odohráva. Za tieto body môžete rozmiestniť proti nepriateľovi svoje jednotky tak, ako uznáte za vhodné, rozdelíte príkazy, určíte formácie, správanie sa lodí, stíhačov, ich priority pri útočení či bránení. A to všetko dopredu, počas boja už nemôžete do ničoho zasahovať. Len sledujete, ako prebieha vesmírna spúšť a prípadne zistíte, kde by sa čo dalo vylepšiť. Všetko musíte naplánovať a tak nejako predvídať. Je to zábava a je aj napínavé sledovať, ako sa neskôr darí vašej flotile. Samozrejme, všetkým lodiam môžete do detailu upravovať ich vybavenie a za získané body vo víťazstvách vyvíjať nové technológie.

Za body môžete odomknúť aj rôzne typy lodí slúžiace v podstate ako nosiče zbraní. Tých je teraz o niekoľko tried viac, ale ich nevyváženosť vás bude smerovať k plnohodnotnému využívaniu len dvoch či troch tried tak, ako tomu bolo v prvom GSB. Jednoducho kvôli nevyváženosti tie nižšie nebudete chcieť používať a ani nebudete k tomu nijako motivovaní. V podstate okrem hlavných tried sú ostatné len žrádlo pre kanóny tých väčších a masívnejších jednotiek. Aj keď napríklad malá trieda destroyer môže niesť podporné systémy pre väčšie lode, veľmi to nepomáha a takéto jednotky sú veľmi ľahko zraniteľné, ba až nepoužiteľné a v boji padajú ako prvé po pár salvách.

Celkovo sú technológie a vybavenie jednotlivých tried a aj všetkých rás veľmi podobné. Aj samotné zbrane a iné doplnky sa navzájom líšia len minimálne. Ich hodnoty sa natoľko podobajú, že tým odpadá akákoľvek zábava z budovania lodí s dokonalým vybavením na rôzne situácie. Čo sa týka tejto stránky, všetky jednotky nakoniec vyzerajú takmer rovnako. V podstate ani necítite rozdiel medzi stavom, keď máte k dispozícii len počiatočné technológie a stavom, keď máte odomknuté všetky ostatné.

Čo je možno jediné plus oproti prvému GSB, je možnosť vizuálne upravovať svoje lode či ich vzhľad totálne zmeniť a vytvoriť tak úplne nové kúsky. Síce to neovplyvňuje ich štatistiky ani účinnosť v boji, ale je to zaujímavá možnosť, ktorú určite využije nejeden generál. Týmto, žiaľ, všetky novinky končia, obzvlášť tie príjemné. Tie menej radostné nepotešia žiadneho bojachtivého veliteľa. Menej rás ako v prvom GSB - hlavne keď zoberieme verziu rozšírenú o rôzne DLC, už spomínaná nemožnosť zapnúť mód, kde môžete ovládať jednotky aj počas boja a v neposlednom rade aj chýbajúci Galaxy Conguest režim. Ten do jednotky pridal možnosť hrať nielen samostatné misie, ale aj celkový strategický rozmer, kde ste dobíjali galaxiu v nespočetných bitkách. Rozširovalo to rozmer hry a zvyšovalo znovuhrateľnosť. Toto všetko v novom GSB2 chýba.

Gratuitous Space Battles II
Gratuitous Space Battles II Nová možnosť grafického upravovania lodí.
Nová možnosť grafického upravovania lodí.

Gratuitous Space Battles II Občas hra efektmi viac skryje, ako ukáže.
Občas hra efektmi viac skryje, ako ukáže.

Gratuitous Space Battles II Toto je celá kampaň - jedna planéta je jedna misia.
Toto je celá kampaň - jedna planéta je jedna misia.

Na odomknutie máte len tri rasy a krátku kampaň, ktorú dohráte za jedno dlhšie popoludnie spolu so sprístupnením všetkého, čo s v hre len dá. Potom zistíte, že nemáte motiváciu hrať ďalej a ak aj budete mať chuť hrať GSB, určite zapnete skôr starší diel. Vlastne je tu ešte aj pôvodná možnosť hrať proti flotilám vytvoreným inými hráčmi po celom svete, ale tých je v starom dieli taktiež podstatne viac, takže dôvodov hrať pokračovanie je minimum.

Gratuitous Space Battles II v podstate neprináša takmer nič nové. Určite nič, kvôli čomu by stálo za to tento titul kúpiť. Teda aspoň zatiaľ. Sem-tam autori pridajú v patchoch niektoré funkcie, opravujú chyby a časom snáď aj pridajú DLC prídavky, ktoré postupne dajú túto novinku na úroveň prvého dielu. Či má však zmysel do niečoho takéhoto investovať, keď máte k dispozícii osvedčenú hru, ktorá dávno funguje a skvele sa hrá, je otázne. Pre starých hráčov, ktorí vlastnia jednotku je dvojka - aspoň zatiaľ - úplne zbytočná investícia. Pre nových hráčov, čo nemajú s predošlým dielom žiadne skúsenosti je taktiež jednoznačnou voľbou prvý diel. Problém je, že ak by aj autori postupne dotiahli toto pokračovanie na úroveň prvej časti, nebude ani naďalej žiadny dôvod kupovať znova niečo, čo už v podstate vlastníte. Jedine, že by autori naozaj tvrdo zapracovali a priniesli v budúcich záplatách a DLC niečo, čo jednotka neobsahuje. Žiaľ, zatiaľ sa nový Gratuitous Space Battles II nedá nikomu odporučiť - možno niekedy v budúcnosti.

Gratuitous Space Battles II
Gratuitous Space Battles II Príprava jednotlivých lodí ešte pred výsadkom.
Príprava jednotlivých lodí ešte pred výsadkom.