F1 2015

F1 2015

5.5

Formuly bez funkčného DRS

Po minuloročnom sklamaní sa roztúžené pohľady milovníkov formúl žiadostivo upierali na nový ročník F1. Tentoraz už skutočne ten next-genový. Titul predčil naše neskromné očakávania. - v negatívnom zmysle slova. Ak je toto výsledok poctivej práce, kvôli ktorému sme minulý rok dostali len ďalší diel z povinnosti, môžeme celú sériu pod patronátom Codemasters bez výčitiek svedomia odpísať.

Pritom nová F1 vlastne nie je ani taká zlá hra - len tie predchádzajúce sú jednoducho lepšie a hlavne obsahovo bohatšie. Istotne, ak si teraz ťukáte na čelo gamepadom novej konzoly, čo teda máte hrať, je ortieľ jasný: F1 2015 sú najlepšie formuly pre PlayStation 4 a Xbox One. S malým dodatkom, že vlastne preto, lebo nemajú žiadnu konkurenciu, sú jediné svojho druhu a nik im nešliape na otlaky. Iba ak poškuľujte po Project Cars. Nasľubovaného sme toho mali hojne a hype spravilo svoje. Vypitvané torzo akčného pretekania na obrázkoch môže vyzerať ako sexbomba z časopisu. Avšak rovnako ako ladné krivky sporo odetých slečien je i dnes recenzovaná hra po vizuálnej stránke príliš umelým artiklom, na ktorý sa síce pozriete, ale radšej siahnete po niečom prirodzenom.

Začať ostrou kritikou hry, čo nám mala vykĺbiť sánky od sledovania krásneho divadielka na obrazovke, je možno odvážne, avšak nič to nemení na umelom zjave preteku. Slniečko svieti, všetko je nádherne ostré, tráva zelenšia než zelená, farbičky žiaria tak sýto, že by to ani Photoshop v rukách profesionála nedokázal lepšie. Prostredie okolo trate nebudete vnímať, avšak svetelné efekty sú počas krásneho počasia až príliš tip-top, rovnako vždy nádherné monoposty. To sa človek potom už teší na zatiahnutú oblohu a dážď, hoci vie, že riziko havárie sa niekoľkonásobne zvyšuje. PC verzia, samozrejme, vyzerá k svetu, lenže daň za nádheru je privysoká. Počas rýchlej jazdy nebudete sledovať časticové efekty, rozmazané okolie alebo do detailov vymodelovaný dezén pneumatiky. Avšak hra vám začne môže padať a framerate klesať kedykoľvek, o neúnosne dlhých loadingoch nehovoriac. Stabilita je presne to, čo očakávate od hry, v ktorej hodinu jazdíte po okruhu. Napísať, že to nahnevá, je príliš slabým vyjadrením toho, čo v tom momente máte na jazyku. Pritom nová „efjednotka" vyzerá skutočne lepšie, ale zároveň gýčovo.

F1 2015
F1 2015 Niekedy máte chuť postláčať všetky tie gombíky na volante, no až takým veľkým simulátorom nová F1 nie je.
Niekedy máte chuť postláčať všetky tie gombíky na volante, no až takým veľkým simulátorom nová F1 nie je.

F1 2015 Najprehľadnejšia kamera, pri ktorej cítite ohromujúcu rýchlosť formuly.
Najprehľadnejšia kamera, pri ktorej cítite ohromujúcu rýchlosť formuly.

F1 2015 Animácie v depe i mimo neho sú nové, no málokto ich ocení, pretože takmer nikoho nezaujímajú.
Animácie v depe i mimo neho sú nové, no málokto ich ocení, pretože takmer nikoho nezaujímajú.

Je to nepríjemné, pretože jazdný model prešiel celkom nečakanými a vcelku zaujímavými zmenami. Cítiť však, že engine zatiaľ nie je dostatočne vyladený, hoci toho dokáže dosť. Unáhlené letné vydanie (oproti pravidelnému jesennému updatu pri konci sezóny) F1 2015 poškodilo. Stále je to skôr akčnejšie jazdenie, prvky simulátora len občas vykuknú spoza zákruty. Stačí si dávať pozor na to ako a kedy stláčate plynový pedál a dupete na brzdy. Tehla na plyne a bláznivé krútenie volantom to ale nie je, môžete vypnúť všetkých pomocníkov (jeden škriatok pod kapotou vám brzdí, druhý obsluhuje trakciu, ďalší radí a podobne) a zabaviť sa viac. Experimentovať v garáži, sledovať telemetriu a upravovať jednotlivé súčiastky ale ani nebudete. Nevadí, F1 bola vždy skôr masovka ako hardcore simulátor.

A v čom je teda hranie nového ročníka F1 iné? Predovšetkým v spôsobe, ako sa odzrkadľuje štýl jazdy na pneumatikách. Odozva je okamžitá, viac cítite, kedy strácajú svoje schopnosti. Stačí prvá zákruta v daždi a pochopíte. Už to nie je len o tom, aby ste uberali plyn trochu skôr, pretože brzdná dráha sa predlžuje a občas to šmykne do strany. Pokým neprezujete zo suchých gúm, stáva sa aj prejazd bežnou zákrutou menším peklom, necitlivá akcelerácia je sprevádzaná plávaním monopostu po trati a formula vôbec nedrží na hladkom asfalte, ale vám lieta pod rukami. Ani modrý pásik na pneu vás nezachráni, mnohokrát pôjdete na hrane - a naopak na postupne vysychajúcej vozovke je nezmysel mať obuté gumy do dažďa, pretože vás ostatní budú predbiehať. Nebudete mať akceleráciu, v zákrutách strácate grip a v podstate nemáte monopost pod kontrolou.

Správna voľba pneumatík je prvým faktorom, druhým je spôsob, akým ich ničíte. Bezohľadná jazda dá zabrať každej pneumatike zvlášť a nová F1 vám to dá v rámci možností akčnejšieho simulátora adekvátne vyžrať. Defektov je možno až príliš veľa, ale autor recenzie nepatrí práve medzi pretekárov, ktorým by bolo ostrejšie vyberanie zákrut cudzie. Celkový dojem z jazdy je trochu iný než minule, citlivejšie vnímate odozvu na vašu jazdu, monopost reaguje akoby surovšie, čo v kombinácii s ohromujúcou rýchlosťou robí z preteku takmer dokonalý adrenalínový zážitok. Lenže ten tu bol už aj minule, aj keď tentoraz je celkový dojem o stupienok zábavnejší. No možno to ani nepostrehnete.

Poteší aj benevolentnejšie hodnotenie penalizácií, ktoré bolo v minulosti až príliš striktné a voči hráčovi až absurdné. Niektorým situáciám sa jednoducho nevyhnete, hlavne v prípade, ak jazdí súper príliš strojovo a agresívne. Umelá inteligencia ostatných pretekárov prešla výraznou premenou, avšak k dobrému subjektívne rozhodne nie. Ostatní jazdci sa už neboja výraznejšie riskovať, avšak často až zbytočne. Jazdenie na “Sata” sa deje až pravidelne. Útokov v momentoch, kedy je to vyslovene za hranou únosnosti, zažijete až neúmerne mnoho. Často vás súper naberie a pošle mimo trať, hoci by sa to ubrzdiť dalo aj napriek tomu, že druhého jazdca pri predbiehacom manévri mierne obmedzíte. Správate sa tak na trati aj vy a ak sa chcete vyhnúť kolízii, radšej svojho soka pustíte pred seba. Kremíkový pretekár nie, dokonca ani tímový kolega a radšej vás odpáli. Málokedy sa mu stane niečo vážnejšie a takmer vždy z danej situácie vyťaží on.

Súboje dostávajú nový rozmer, častejšie však máte obavy z prípadného kontaktu. A to aj pri nastavení najnižšej úrovne AI, pri ktorej by sa mohli súperi správať ako krotké baránky. Dojem z jazdy je plynulý a vyvážený, len škoda menšej odozvy pri výletoch mimo trať. Chcelo by to viac pracovať s obrazom a jeho trasením. Hra sa dá ovládať aj na klávesnici, no nie je to ono. Gamepad je dostačujúci, využijete na ňom všetky tlačidlá, volant je, samozrejme, najoptimálnejší, avšak náročnejší na zvládnutie. Zamrzia drobnosti, ako nemožnosť nastavenia stratégie pred samotným štartom - môžete si ju len pozrieť. Akonáhle začne liať, musíte sami vyžiadať zmenu konkrétnych pneumatík a poprosiť o to, aby vás pustili do depa. K tradičným pohľadom pribudla kamera sledujúca pilota spoza volantu, avšak mierne zboku a z vyššej perspektívy. Je pekné, že sa počasie dynamicky mení (a tentoraz skutočne prirodzene, postupne sa rozprší a aj prestáva), ale zároveň si dĺžku preteku počas šampionátu môžete nastaviť len na minimálne 25%.

Stále to nevyzerá zle a mali sme tu predsa aj slabšie ročníky. Absenciu noviniek či nedotiahnutie minule naznačených herných prvkov ešte oželieme. Aj keď výlety do minulosti v trinástke by si zaslúžili návrat - v rozšírenej podobe a, samozrejme, nie formou spoplatnených DLC. Lenže nie, nič také sa nekoná. Vlastne si v menu (tentoraz konečne normálnom, žiadne prechádzky po karavane, aleluja) nemáte ani poriadne z čoho vybrať. Chýbať nesmie tradičný šampionát, kedy si vyberiete jazdca, do ktorého overalu sa oblečiete a pretekáte v jeho mene. Žiadne vytvorenie si vlastného ega a budovanie kariéry. Aby to nevyzeralo až tak zle, nájdete hneď vedľa v menu Pro Season - najdrsnejšia voľba pre všetkých bezolovnatým benzínom postriekaných jedincov. Teda vlastne šampionát s vypnutými asistentmi a obraz przniacimi ukazovateľmi. A teda ak chcete, môžete si to nastaviť aj počas tradičného šampionátu, ale nebudeme sa tu rozkrikovať. Potom tu je nejaký ten eventík, takže si zajazdíte jednu trať a multiplayer, ktorý je stabilný ako vždy na začiatku nového ročníka a obsadený hráčmi riedko ako chrup nie práve úspešného boxera. Väčšinu času len čakáte a čakáte, a to len preto, aby vám to zase spadlo a hra zamrzla.

F1 2015
F1 2015 A teraz ho rýchlo obehnem z pravej strany a budem dúfať, že to ubrzdím.
A teraz ho rýchlo obehnem z pravej strany a budem dúfať, že to ubrzdím.

F1 2015 Úvodná tlačenica pred prvou zákrutou je stále neskutočným adrenalínom.
Úvodná tlačenica pred prvou zákrutou je stále neskutočným adrenalínom.

F1 2015 Prší. Nielenže takmer nič nevidíte, ale ono si tá beštia jazdí ako chce.
Prší. Nielenže takmer nič nevidíte, ale ono si tá beštia jazdí ako chce.

To je všetko, priatelia. Nič viac. Žiadna kariéra, tvorba vlastného avatara, tréning a tutoriál, „príbehové” úlohy, návraty do minulosti. Torzo módov je také osekané, až sa prostý človek diví, že to drží pohromade. Výsmech plnohodnotným predchodcom sa neodpúšťa a nezachráni to ani voľba, či chcete jazdiť s rozhádzanými pretekármi z tejto alebo minulej sezóny. V ktorom monoposte do vás bude zozadu búrať Vettel, je totiž úplne jedno. Po vylepšenom jazdnom modeli tak príde studená sprcha: vlastne vás to až tak nebaví, pretože minule toho bolo viac. Na mieste je preto otázka, k čomu sú desiatky nových animácií pred pretekmi, keď je „príbeh” obmedzený na jednu sezónu. Vlastne to je jedno, všetky sme okamžite prerušili, pretože chceme predsa jazdiť a nie pozerať na panákov v depe či radujúcich sa na bedni.

Nová F1 2015 je priemerná trojáčková hra. Ostáva jej prekliatím, že vychádza každý rok. Obsahovo sú formuly osekané na kosť a neprospieva im to. Ak po aktuálnom ročníku pokukujete a chcete ho hrať na PC, investujete svoje peniaze rozumnejšie - to bez debaty. Konzolisti nech zvážia, či im tento ohlodaný prívesok za to stojí. Hlavne ak tušíme, že nabudúce to bude lepšie. Bude musieť, toto je totiž jeden z najhorších ročníkov. Hrá sa o trochu lepšie ako tie predchádzajúce, ale to je za tie peniaze slabá útecha.

napísal kordi 30.7.2015
F1 2015 - videorecenzia
F1 2015 - gameplay