TRI VÝLETY DO SVETA HYPERDIMENSION NEPTUNIA

Neptune a Noire v rôznych podobách

Recenzia na Vita verziu

Hyperdimension Neptunia je jedna z JRPG sérií, ktorá solídne prežila PS3 generáciu. Keď sa mnohé RPG série odmlčali, dostali autori nápad vytvoriť hru s tematikou herných konzol, súčasne poctivú RPG i miernu paródiu a potešili fanúšikov žánru. Prvá trilógia sa stretla s relatívne ťažkými kritikami: herný systém nebol ľahko uchopený, interface mal isté chyby a tempo bolo pomalé. Ale Compile Heart to nevzdali a na PS Vita prerobil každý diel, aby bol lepší, hrateľnejší a zábavnejší.

Dnes sa pozrieme nielen na zakončenie prvej trilógie na PS Vita, ale aj na dva vedľajšie tituly, ktoré už posunuli sériu aj do iných žánrov. Jedna hra je ešte taktickejšia, druhá stavila na priamu akciu.

Hyperdimension Neptunia Re:Birth 3

Tretí diel základnej série sa odohráva tesne po dvojke, ale vďaka čachrom s časom sa presuniete do roku 1989 a alternatívnej dimenzie Gamindustri. Koncom 80. rokov bolo všetko inak, rozloženie síl i krajín. Neptune sa snaží odtiaľto najmä utiecť, ale na ceste do vlastnej dimenzie postupne zistí, že zvláštna aliancia Seven Sages sa chce zbaviť mnohých CPU - vrátane nej. Nep-Nep sa snaží získať nových priateľov, zachrániť alternatívny svet skôr, ako by ostala trčať v tejto osemdesiatkovej nostalgii.

Posun do minulosti je dobrá cesta, ako nehrať tretí raz to isté a autori využili odlišné obdobie aj pri modelovaní sveta. Jednotlivé regióny z minulosti (Lastation, Leanbox či Lowee) tu síce existujú, ale majú odlišnú inšpiráciu, architektúru a vyznenie. Cítiť to aj na motiváciách krajín: Lowee sa chystá ísť do vojny, zatiaľ čo Leanbox by chcel podniknúť inváziu a pod. Boj medzi národmi ešte len začína...

Herné mechanizmy zaznamenali isté zmeny oproti PS3 verzii, ale hráči dvoch Vita dielov budú vidieť familiárne systémy. Ťahový štýl vám počíta ťahy, pohybujete sa po bojisku a získavate najlepší flek na útok. Niekoľko druhov útokov si osvojíte rýchlo. Power je silný fyzický útok, Break pomáha preraziť obranu a Rush získava SP body pre čoraz silnejšie kombá. Zmena teda nastala v používaní spojených úderov. Kombá nedostávate automaticky pri Rush útokoch, ale zbierate SP body na ich používanie. Rozšírili sa aj počty – pribudol piaty úder pre kombá. Na druhej strane fanúšikovia objavia zhodných oponentov a recykláciu prostredí. Súčasťou trojky je aj prechádzanie dungeonov v minihre Stella’s Dungeon. Stella vyrazí do akcie so zbraňou, neskôr naverbuje pomocníkov a môže získať celkom slušné odmeny. Ideálna časť hry na cesty: nemá prepojenie na dej a možno si ju vhodne dávkovať.

Tretí diel opäť teda napravil neduhy pôvodnej PS3 verzie, pridal viaceré vylepšenia a osloví najmä znalcov série. Ťažko niekto naskočí na konci trilógie, ale je fajn vedieť, že trojka má solídnu kvalitu.

Hodnotenie: 7.5

+
vtipný dej a ironický svet
+ chytľavý súbojový systém
+ vylepšenia pre Vita verziu

- opakujúci sa nepriatelia a prostredia

Hyperdevotion Noire: Goddess Black Heart

Je dobré vidieť, že sa séria vydáva do iných žánrov a mení hrdinov. Silné tóny irónie sú badateľné aj v Hyperdevotion Noire, ktorý dáva priestor nie Neptune, ale Noire. Mení sa aj kontext. Hra nesimuluje herné konzoly, ale herné série. Tým pádom sa neodohráva vo svete Gamindustri, ale podobnom – Gamarket. Aj tu funguje systém národov a bohýň, dokonca vidieť aj neutíchajúci konflikt. Noire je postava v centre diania, no vo svete prídu bohyne o schopnosti a musia spolupracovať, aby zjednotili Gamarket. Je to zaujímavá cesta k ukončeniu sváru – ale je škoda, že dej neprinesie lepší vývoj postáv, pútavé otočky alebo niečo pamätihodné. Ako variácia zaujme, v kontexte žánru je to však priemer.

Na druhej strane toľko nezdržiava od jadra hrateľnosti - súbojového systému s množstvom postáv. Nie je úplne neznámy, ak sa obšmietate okolo iných niche JRPG. Hráč si volí skupinu postáv a postupne sa celá strieda s nepriateľskou, aby použila ťahy či údery. Postavy postupne stúpajú na vyšší level, získavajú automaticky nové schopnosti a cieľom je kombinovať údery do mocných zásahov. K tomu slúžia špeciálne body, z ktorých čerpá celá skupina (podobne ako v Re:Birth 3). Použitie je vítané, často aj vyžadované, ale v správnom čase v boji, v čom spočíva celá stratégia. Nehovoriac o používaní kúzel, krátkych i vzdialených úderov a neskôr aj efektnom pohybe či rozmiestnení na bojisku.

Hyperdevotion Noire totiž pridáva ešte prácu s bojiskom a schopnosťami v teréne. Môžete využívať vertikály, pasce, teleporty, prekážky a nielen iba bežné pohyby. A určite radi objavíte jedy, negatívne elementy a celkom vtipnú premenu nepriateľa na tofu. Nepriatelia sú podobní protivníkom z iným dielov v sérii, pár bossov vás znamenite preverí a latka obtiažnosti rozlične skáče od jednej kapitoly k druhej.

Grafika tentokrát stavila na rozkošné chibi verzie postavičiek, ale modely postáv i prostredí sú celkom detailné. Väčšina sa odohráva v 2D prostredí, čo bohato stačí. Hyperdevotion Noire má výhodu pôvodného vývoja na PS Vita, takže žiadne prerábanie PS3 engine – a je to pozitívne cítiť na dizajne i hrateľnosti.

Hodnotenie: 7.5

+
taktický súbojový systém
+ veľa postáv
+ solídna grafika a atmosféra

- slabší dej

Hyperdimension Neptunia U: Action Unleashed

Neptunia U sa v tejto hre síce vráti do sveta Gamindustri, ale na rozdiel od ostatnej dvojice hier má citeľne inú hrateľnosť a aj štruktúru putovania. Namiesto súvislej RPG či stratégie je rozdelená na misie, ktoré si postupne beriete a vyrážate do boja proti obrovským presilám - podobne ako v Dynasty Warriors.

Musou spin-offy sú veľmi populárne a popri oficiálnych (Hyrule, Dragon Quest) sa dostáva jeden do sveta Hyperdimension, kde sa nezameniteľná hrateľnosť spoznáva ľahko, ale autori do nej namiešali ešte viac RPG prvkov. Najmä prácu s postavami a ich vlastnosťami.

Pri fragmentácii na misie sa požiadavky na hráča valia inak. Napríklad určujú, koľko postáv môže poslať do akcie (jednu či dve), čo presne treba urobiť (porážať počty nepriateľov, skoliť bossa, získať medaily) a občas prekvapia. Takzvané Irregular Quests totiž neprezradia úlohu vopred, ale až počas misie. Samotný boj je jednoduchý a spolieha sa na používanie niekoľkých tlačidiel a bitky s presilou. Štvorec je potrebný pre základné údery, trojuholník pre mocnejšie a kombá sú vítaným spestrením a naučíte sa ich pomerne rýchlo. Sú tu špeciálne útoky i takzvaná HDD transformácia Každá postava má iné vlastnosti, ak ich pri misiách meníte, ľahšie sa postavíte proti silnejším súperom a nezunujú sa vám ani zhodné úlohy.

Autori si dali námahu aj s prepojením na ženské hrdinky i odpadávajúce kostýmy pri absorbovaní HP - čím viac poškodenia vstrebávate, tým skôr sa ničia, Bez kostýmu prejdete do iného módu, kde môžete zasadiť kritické údery, ale súčasne ste zraniteľnejší. Je to hra s časom do konca súboja (systém nie je úplne neznámy, pozri odhaľovanie v Senran Kagura: Shinovi Verzus). Môžete sa kochať telami animovaných hrdiniek, čo potvrdzuje zameranie na menej náročného hráča i milovníka série.

Dej je síce postavený na Gamindustri svete, ale nenechal si priestor na prekvapenia. Je to tmel pre pár protivníkov, čo vrhajú na vás úlohy a bohyne sa starajú o záchranu sveta. Vtipné repliky nechýbajú a popri klasickej zostave postáv prezentujúcich konzoly sa objavujú aj Dengekiko a Famitsu (japonské herné časopisy). Napriek nováčikom má Neptunia U v recenzovanej trojici najslabší dej.

Ale odlišný herný systém a najväčšia miera akcie môže fanúšikom série imponovať. Je to opäť niečo iné, nemenej dobre hrateľné a je zaujímavé sledovať, ako v jednom svete koexistujú tri žánrové hry.

Hodnotenie: 7.0

+