WARHAMMER: END TIMES - VERMINTIDE

WARHAMMER: END TIMES - VERMINTIDE

8.5

Obliehané mesto potrebuje zohraných hrdinov

Priaznivci Warhammeru zažívajú zlaté časy. Hier z tohto univerza je totiž v posledných rokoch neúrekom. Na druhej strane sa však často jedná o menej vydarené tituly. Vermintide ale určite patrí k tým najlepším, ktoré nám obľúbený fantasy svet poskytol.

Alfou a omegou hry je tímová spolupráca. Ak nie ste tímový hráč, od End Times dajte ruky preč, pretože by ste v boji o mesto Ubersreik obliehané skavenmi iba prekážali. V tejto akčnej hre skutočne platí heslo troch mušketierov - jeden za všetkých, všetci za jedného. Ak sa hráči postupujúci v kooperácii nezladia, pokapú ako muchy. Hoci aj na najľahšej obtiažnosti. V prípade dobre fungujúcej skupinky je optimálny postup na normálnej úrovni,  kde sa to dá pekne zvládnuť. Ale tiež nie vždy. Aj kvalitná partia príležitostne podľahne hordám potkaních nepriateľov a aspoň niektoré z celkovo trinástich misií si musí zopakovať. Niekedy aj viackrát. A to sú v hre ešte ďalšie tri obtiažnosti, ale vhodné skutočne už pre poriadne húževnatých a perfektne zladených hráčov. Chyby sa neodpúšťajú, postavy umierajú a zaváhanie jednotlivca môže byť osudné pre celú družinu.

Vermintide sa s hráčmi nemazná. Neponúka žiadnu predohru s jednoduchým postupom, kde by si hráči v pokoji natrénovali a osvojili pravidlá hry a systém boja. Všetko sa treba naučiť v pomerne náročnom prológu, kde vás usmerňujú písané nápovedy, ale všetko treba zvládať za pohybu. S odpočinkom veľmi nepočítajte.  Môžete síce vyčistiť ulicu plnú nepriateľov, ale keď sa tam motáte pridlho, môžu sa objaviť noví protivníci. Pre Vermintide je príznačné, že sa skaveni objavujú náhodne. Samozrejme, sú miesta, kde sa protivníci štandardne vyskytujú a hliadkujú alebo nabehnú v rovnakých intervaloch. Ale posily sa môžu ukázať nečakane a nielen vtedy, keď ich vyrušení skaveni privolajú trúbením rohu, čo pri hlučnom postupe nie je nič neobvyklé. Náhodný a nepríjemný je najmä výskyt bossov. Môžete trikrát prejsť level a pri ďalšej repríze vás v uličke, kde sa dovtedy vyskytovali len chabí protivníci, prekvapí obrovitý potkan, ktorý odhadzuje hrdinov na všetky strany. Dokonca sa mi stalo, že sa boss ukázal okamžite na začiatku misie, sotva sa hra nahrala.

Warhammer: End Times - Vermintide
Warhammer: End Times - Vermintide Elfka je obľúbená, ale zaujímavé sú aj ďalšie postavy.
Elfka je obľúbená, ale zaujímavé sú aj ďalšie postavy.

Warhammer: End Times - Vermintide Nepriatelia útočia v početných skupinách.
Nepriatelia útočia v početných skupinách.

Warhammer: End Times - Vermintide Trpaslík si v takejto situácii bez pomoci iného hrdinu neporadí.
Trpaslík si v takejto situácii bez pomoci iného hrdinu neporadí.

Nepredvídateľnosť a masy skavenov sú dôvodom, prečo vás hra bude udržovať v strehu. Samotní protivníci pritom nemajú valnú inteligenciu a často sa na vás valia bez rozmyslu, ale tú vo veľkých počtoch ani veľmi nepotrebujú. Nesmiete ich však podceňovať, pretože sa príležitostne objavujú špecifické druhy skavenov, vodca tlupy či nenápadný zabijak, s nepríjemnou schopnosťou chytiť nepozorného hrdinu a behom sekundy ho zneškodniť. Stačí sa len na chvíľu vzdialiť od skupinky alebo si ponechať odkrytý chrbát a už bezmocne  ležíte pod kreatúrou, ktorá do vás bodá dýkami. Alebo sa metáte na palici, ktorou vás zahákol zákerný skaven, ako keď šarha odchytáva túlavého psa. V takýchto prípadoch vám pomôže len iný hrdina z družiny. Niekedy však nie je jednoduché spacifikovať vášho väzniteľa, keď vás ťahá preč z bojiska a navyše vašich parťákov zamestnáva početná horda.

V každej misii bok po boku bojujú štyria hrdinovia. Môžete si vybrať niektorú z piatich dostupných postáv s predvolenou rasou a povolaním. Každý hrdina má pri sebe dve zbrane, ktoré sa dajú meniť - jednu určenú na boj zblízka (meč, kladivo, dýky), druhú na diaľku (kuša, puška, pištole, magická palica, luk). V prednej línii je ideálny vojak impéria Markus Kruber. Hoci je pri streľbe z pušky pomalý a nabíjanie mu chvíľu trvá, s obojručným mečom je šikovný a ešte viac sa osvedčí kombinácia meča a štítu, ktorým dokáže efektívne odrážať dotieravých skavenov. Asi najlepšie vyváženou postavou je elfka „waywatcher" Kerillian. Dokáže rýchlo a presne vystreľovať šípy a s dvomi dýkami priam tancuje medzi nepriateľmi. Kord a pištole sú základnou výbavou lovca čarodejníc Victora Saltzpyre. Sekera, kladivo a kuša predstavujú najčastejšiu výzbroj trpaslíka Bardina Gorekssona.

Ak chcete postavu s diametrálne odlišným štýlom boja, vaša voľba padne na čarodejnicu Siennu Fuegonasus. Jej primárnou zbraňou je magická palica chrliaca oheň, prípadne využívajúca iný živel. Zvlášť účinný je masívny atak s koncentrovanou energiou, keď čarodejnica spôsobí ohnivý výbuch alebo iný devastačný útok(podľa druhu palice), ktorý ublíži niekoľkým nepriateľom súčasne. V prípade potreby aj čarodejnica používa meč. Na rozdiel od ostatných hrdinov Sienna nezbiera v misiách zásoby munície, ale pri intenzívnom čarovaní sa môže prehriať.  Vtedy jej vnútorný oheň doslova spaľuje život. Preto musí obozretne zosielať kúzla a treba používať schopnosť na ochladzovanie organizmu.

Ideálne je hrať so živými spoluhráčmi, ale ak chcete postupovať sólo alebo kvarteto nie je kompletné, zbytok skupinky nahradia boti. Umelá inteligencia počítačových spolubojovníkov je však veľmi slabá. Sú nevyspytateľní, málokedy spolupracujú, nedajú sa koordinovať. Rozhodne hrajte radšej s priateľmi alebo náhodne vyhľadanými online hráčmi.

Misie majú rôznu dĺžku a ciele. Čas sa dá počítať na desiatky minút. Niekedy je potrebné prechádzať početnými ulicami či tunelmi a liezť po strechách (stáva sa, že hrdina zostane visieť na rímse a treba mu pomôcť). Inokedy je nutné splniť úlohu v blízkom okolí a hrdinovia sa pohybujú v minimálnom priestore, v pomyselnej aréne. Vo vybraných leveloch sa stačí prebojovať na koniec úrovne, napríklad k východu z podzemia. Často však budete pretínať rôzne reťaze, prenášať sudy a vyhadzovať do vzduchu kľúčové objekty. Ale čaká vás aj obrana studní a zdanlivo jednoduché nosenie vriec s obilím do vozu je oveľa náročnejšou úlohou, ako sa zdá. Obvyklá misia býva spravidla zavŕšená zhromaždením hrdinov v prepravnom voze, prípadne v prístave.

Okrem munície, bez ktorej by hrdinovia nemohli strieľať, sa v leveloch nachádzajú aj truhlice s podpornými doplnkami. Inventár postáv je však veľmi limitovaný. Každý hrdina môže mať pri sebe jediné liečivo (rýchlo použiteľný odvar alebo pomalšia lekárnička), jednu podpornú fľaštičku (zvýši silu či rýchlosť) a jednorazovú zbraň (najčastejšie bomba). Aj vďaka týmto limitom a nedostatku takýchto vecí v teréne je hra dosť náročná. Drsné obmedzenie súčasne núti hráčov, aby boli ešte obozretnejší a zvažovali, kedy čo použijú a či nález radšej neprenechajú oslabenému spoluhráčovi, ktorému život visí na vlásku. Strata spolubojovníka totiž výrazne oslabí tím.

Neúprosné pravidlá ale majú aj svoje svetlé stránky. Umierajúci hrdina zostane na bojisku ešte chvíľu ležať, kým z neho nevyprchajú zbytky života. Ktorýkoľvek spolubojovník ho znovu dokáže postaviť na nohy. Ibaže vzkriesený hrdina má limitovaný život, ktorý mu navyše pozvoľna ubúda, takže bez lieku toho v ďalších bojoch veľa nevydrží. V prípade definitívnej smrti ešte stále nie je nič stratené. Zvyšok družiny môže v okolí vyhľadať náhodne rozmiestnených zajatcov. Vyradený hráč potom prevezme telo oslobodeného a opäť doplní tím.

Warhammer: End Times - Vermintide
Warhammer: End Times - Vermintide Misia s obilím, ktoré treba nosiť do voza, patrí k najnáročnejším.
Misia s obilím, ktoré treba nosiť do voza, patrí k najnáročnejším.

Warhammer: End Times - Vermintide Zneškodnený hrdina je bezmocný, ale ešte nie stratený.
Zneškodnený hrdina je bezmocný, ale ešte nie stratený.

Warhammer: End Times - Vermintide Krysám sa najlepšie darí v podzemí.
Krysám sa najlepšie darí v podzemí.

Po zavŕšení misie v prípade úspechu získajú  hráči odmeny a vyššie levely. Množstvo skúseností závisí od obtiažnosti, počtu hrdinov, ktorí dokončili misiu a vyzbieraných vzácnych kníh (zaberajú miesto lekárničky). Nasleduje hod kockami a tie rozhodnú o tom, akú novú výbavu obdržíte pre svojich hrdinov. Potom si hráči odhlasujú či sa pustia do ďalšej misie, alebo sa vrátia do hostinca, kde sa hrdinovia zhromažďujú mimo boja. Krčmička slúži ako centrála s výberom misií na mape mesta, ale súčasne  ponúka možnosť prezbrojiť (dá sa aj v truhle po spustení misie) a vylepšiť výbavu. Na upravovanie zbraní slúži nákova. Pomocou nej sa dá z piatich zbraní rovnakej akosti vyrobiť jedna kvalitnejšia.  Vzácnejšie veci majú spravidla aj bonusové vlastnosti, ktoré sa tu dajú odomknúť pomocou materiálov - najčastejšie získaných roztavením prebytkov.

Grafika hry je solídna. Všetko vnímate z pohľadu prvej osoby a lokality majú zaujímavý dizajn. No možno vám v misiách bude chýbať mapka, hoci sa väčšinou bez problémov zorientujete aj bez nej. Celá hra sa odohráva v útrobách mesta, preto neponúka veľa prostredí. V podstate sa pohybujete v troch lokalitách - v uliciach Ubersreiku, v kanáloch a zalesnenom okolí mesta. 13 máp zatiaľ stačí a zrejme ešte nejaké pribudnú v DLC, ale  napriek snahe autorov majú niektoré misie dosť podobný vzhľad.

V hre môžete príležitostne naraziť na chyby textúr - napríklad niektorej postave nevidieť nohy. Párkrát sa misia v jej priebehu zresetovala a musel som so spoluhráčmi začínať odznova. Raz som získal zabugovaný predmet a keď som ho dal do výbavy postavy, hra vždy spadla. Tieto kazy sa však vyskytujú len ojedinele a pár záplat to určite spraví. Ozvučenie je vydarené a hudba s historickými motívmi a jednoduchými nástrojmi sa nevnucuje a je dobre napasovaná. Ovládanie je intuitívne, všetko sa pohodlne ovláda myškou a doplnkovými klávesmi.

Warhammer: End Times - Vermintide je zrejme najlepšia kooperačná akcia od čias Left 4 Dead. Možno vás dokonca podnieti k tomu, aby ste si popri nej zahrali aj spomínanú zombie klasiku. Ale k Vermintide sa potom zas vrátite. Napríklad preto, aby ste si znovu prešli misie, ale s inou postavou. Záverečná misia síce nie je žiadnym veľkým vyvrcholením a nijako zásadne sa nelíši od tých ostatných, ale tímová spolupráca s vyostrenými podmienkami spoľahlivo funguje a baví. Ak ste teda tímový hráč, prídete si na svoje.

Warhammer: End Times - Vermintide
Warhammer: End Times - Vermintide Markusov štít odolá niekoľkým útokom.
Markusov štít odolá niekoľkým útokom.