FAST RACING NEO

FAST RACING NEO

8.0

Futuristické pretekárske Dark Souls

Recenzia na WiiU verziu

Kedy naposledy ste si v nejakej hre užívali ten pocit, keď sa rýchlosťou zvuku rútite dole hlavou v nejakom futuristickom žľabe a plech na plech bojujete so súpermi o každú jednu stotinu sekundy? Asi to bolo poriadne dávno, však? WipeOut, F-Zero a všetky ich klony už pred pár rokmi vymreli a nástupcov sme sa nedočkali. Akoby o tieto hry nebol záujem. Teraz to so svojím malým počinom vyskúšalo jedno ešte menšie nemecké štúdio. A z ničoho nič prinieslo jednu z najnápaditejších exkluzívnych hier pre Wii U v tomto roku.

FAST Racing nie je úplne neznámou značkou. S tou dnešnou hrou má dve časti a tá prvá, rovnako ako autori zo štúdia Shin'en Multimedia, nemala vôbec najvyššie ambície. To sa zmenilo až s ohlásením FAST Racing Neo, aj keď tvorcovia s hrou pôsobili stále veľmi skromne. Nemala veľkú marketingovú kampaň, vychádza len digitálne, dokonca vám z disku odkrojí len niečo okolo 500 MB, čo je dnes skutočne niečo nevídané. Aj napriek tomu ale boduje vo veľkom. Rýchlosť v nej sa stane vašou drogou a aj keď ju budete občas nenávidieť, vypínať ju budete len veľmi ťažko.

Hra neprináša veľa nového, no na druhej strane ani nemusí. Koncept pretekania, pri ktorom sa topíte v dojme rýchlosti, nie je až taký prevarený na to, aby sa ho autori pokúšali oživovať novinkami. A stále výborne funguje a ihneď vám prejde do krvi. Hra má niekoľko svojich špecifík, no nečaká vás zdĺhavé učenie. Zoberiete do rúk (svoj preferovaný) ovládač, hra mu prispôsobí ovládaciu schému a idete na vec. Snažíte sa odštartovať prví, držíte plyn už od začiatku odpočtu, no zdochne vám tak motor. Táto chvíľka trpezlivosti pre čo najlepší štart je však drobným, no podstatným bodom k vášmu dobru.

FAST Racing Neo
FAST Racing Neo Výber strojov je pomerne slušný, no hra by mohla ponúknuť aspoň drobné úpravy.
Výber strojov je pomerne slušný, no hra by mohla ponúknuť aspoň drobné úpravy.

FAST Racing Neo Dojem z rýchlosti je výborný.
Dojem z rýchlosti je výborný.

FAST Racing Neo Aj poveternostné podmienky vedia zamiešať poradie.
Aj poveternostné podmienky vedia zamiešať poradie.

Jedna výraznejšia zmena tu však predsa len je. Vo FAST Racing Neo nenarazíte na zbrane, ktoré sú väčšinou súčasťou podobných hier. Žiadne power-upy s raketami, mínami a inou výzbrojou. Zo začiatku je to trošku škoda, no ako idete hrou ďalej, zisťujete, prečo sa autori rozhodli k tomuto kroku. Hra sa stáva príliš rýchlou na to, aby ste sa dokázali zaoberať ešte aj streľbou či únikom pred útokmi. A aj bez toho vôbec nie je ľahká.

To, že v hre nie sú zbrane, neznamená, že v nej neskončíte na šrot. Stále sa môžete roztrieskať o rôzne bariéry, dokonca o zvodidlá, kusy svojich klzákov budete vidieť lietať naokolo pomerne často, a to aj vďaka systému boostov, ktorý hra používa. Na trati sú umiestnené žlté a modré plošiny, ktoré vás dokážu dopredu (alebo občas aj hore) vystreliť ešte vyššou rýchlosťou. Polaritu svojho klzáku však musíte prepnúť tak, aby súhlasila s plošinou. Ak je opačná, zastaví vás to a berie vám to z energie. A občas je skutočne veľkým problémom ustriehnuť si pri tej rýchlosti dobrú stopu na trati a ešte aj polaritu, ktorú máte aktivovanú.

Samotné jazdenie v hre nie je až také náročné, no vysokou rýchlosťou a pomotanými traťami vám vie FAST Racing Neo poriadne zamotať hlavu. A často sa rozsekáte aj kvôli dynamickým zmenám na trase. Niekde padajú kamene, inde sa po trati prechádza obrovský robotický pavúk a vrazíte do jeho nôh či vás zničí naozaj obrovský púštny červ. A čo tu robí príšera z Duny či iného sci-fi? To je absolútne jedno, keďže hre ešte pridáva adrenalín. Rovnako si ale musíte dať pozor aj na iné prvky, ako napríklad vodu, ktorá vás jemne spomalí a hlavne sa rozšplechne na váš obraz a taktiež námrazu na dráhe, pri ktorej stratíte príťažlivosť k trati a klzák vám začne uchádzať. A toto všetko vedia vaši súperi okamžite využiť.

Každá chyba sa v konečnom zúčtovaní trestá a aj drobné zaváhanie vás nakoniec dokáže pripraviť o prvenstvo. Ak zaváhate viackrát či raz vo veľkom, môžete pretek rovno reštartovať, už ste ho stratili. Občas sa ale môžete pokúsiť zachrániť situáciu aspoň čiastočne. Zbieraním orbov na trati si doplníte energiu a ponúknu vám dočasný turbo boost. Ten nemôžete používať bezhlavo. S takýmto boostom sa dá ovládať stroj len veľmi limitovane, navyše je zbytočné ho použiť na miestach, kde vás vedia rovnako zrýchliť plošiny. Je dobré si ho šetriť na cieľovú rovinku, kde sa navyše trať nijako nedelí a dobre tak viete odhaliť svoju pozíciu voči súperom, prípadne sa pred nich dostať.

A aj keď oponentov len dorovnáte, dokážete si v boji o umiestnenie trochu pomôcť. Zbrane ani nič podobné tu nie je, no pretláčanie stále dobre funguje, len musíte mať vhodnú pozíciu a klzák. Ak máte miernu prevahu a ste o kúsok pred súperom, pri pretláčaní stačí použiť boost a dokážete ho hodiť ho šmyku alebo hodín. Ale pozor, to isté vedia spraviť protivníci vám. Navyše sa jednotlivé vozidlá líšia aj hmotnosťou. Sú tu ľahšie aj ťažšie a rozdiely v niektorých prípadoch vedia byť veľké. Občas to môže vyzerať tak, ako keby ste sa so Smartom pokúšali pretlačiť nejaké luxusné SUV.

Celkovo v hre nájdete 10 klzákov, no nie všetky máte dostupné od začiatku a tie lepšie si musíte odomknúť postupom v kariére. Okrem hmotnosti sa líšia ďalšími dvomi parametrami: zrýchlenie a maximálna rýchlosť. A sú to naozaj nablýskané futuristické žihadlá, aké tu už dlho neboli. Samotná kariéra sa skladá z troch líg, ktorými sa postupne musíte štverať, pričom najskôr máte odomknutú len subsonickú. Postupne však rýchlosť rastie a prejdete cez Supersonic až po Hypersonic. To odráža aj obtiažnosť každej z líg. Každá liga obsahuje štvoricu pohárov a každý z nich štvoricu pretekov, pričom je v hre celkovo 16 pestrých tratí. Dizajnovo by mohli byť nápaditejšie, no výborne zvolené prostredia to vyvažujú.

FAST Racing Neo
FAST Racing Neo Trate vás zavedú na rôzne zaujímavé miesta.
Trate vás zavedú na rôzne zaujímavé miesta.

FAST Racing Neo Za svoje chyby v hre poriadne zaplatíte.
Za svoje chyby v hre poriadne zaplatíte.

FAST Racing Neo Na podobný pohľad si musíte zvykať.
Na podobný pohľad si musíte zvykať.

Progres kariérou sa v tomto prípade podobá tomu, čo ste mohli zažiť v Mario Kart 8, ibaže tu na vás čakajú až nepríjemne dokonalí súperi, zvlášť na prvých priečkach. Našťastie sa bijú aj medzi sebou a účasť na bedni na konci šampionátu si môžete zabezpečiť aj horšími, no stabilnými umiestneniami (tretie a štvrté miesta vám vystačia na celkové tretie, ktoré je minimum na postup ďalej). A rovnako ako Mario Kart aj FAST Racing Neo sa vo veľkej miere sústredí na multiplayer. Okrem neho tu ale nájdete aj preteky na čas a ešte ťažší Hero režim. Ten je v zásade rovnaký ako ostatné, len má náročnejšie nastavené pravidlá. Musíte skončiť prví pri najvyššej rýchlosti a energia štítov je zjednotená s energiou boostu, čo pre vás bude predstavovať veľmi častú dilemu. A hra počíta vaše neúspešné pokusy.

Samotný multiplayer potom ponúka zábavu na ďalšie desiatky hodín. Môžete sa zapojiť až vo štvorici doma, pričom to stále hra skvele zvláda. No o zábavu nie ste ukrátení ani v prípade online hrania, do ktorého sa môže zapojiť 8 hráčov. Hľadanie je rýchle a môžete ho obmedziť aj len na priateľov online. Počas načítania multiplayeru si vyberiete preferovanú trať a potom už len čakáte, kým sa do hry zapojíte. Ak sa pripájate do rozohraného turnaja a práve sa preteká, môžete ostatných hráčov sledovať ako spectator.

FAST Racing Neo je na konci roka veľmi príjemným prekvapením pre všetkých, ktorí majú radi sci-fi hry a chýbajú im tituly ako F-Zero a WipeOut. Užijú si tu adrenalínové jazdenie, energickú hudbu a štýlové vizuálne spracovanie, ktoré na Wii U beží v 720p a 60 fps. Hra vás ihneď vtiahne a aj keď vás raz za čas prefacká trošku vyššie nastavenou latkou obtiažnosti (a náhodnými haváriami vďaka dynamickým eventom na trati), radi sa k nej budete vracať. Boduje aj sympatickou cenovkou (14,99€) a už budúci mesiac sa dočká niekoľkých menších a väčších vylepšení. Zamrzí obyčajnejší dizajn tratí, absencia vizuálnych úprav klzákov a taktiež trošku nepochopiteľná absencia mapy, ktorá by sa krásne hodila na displej gamepadu.

napísal matus_ace 22.12.2015
8.0
8.2