THE QUEST

THE QUEST

7.5

Hurá do dungeonov zo starej školy

Každý z nás má svoju históriu spojenú s hrami. Všetci si pamätáme, aké boli prvé hry, ktoré sme hrali a ktoré z nich definovali náš vkus a preferencie. Raz za čas si na ne spomenieme so slzami v očiach a nahovárame si, že keď bude čas, tak sa k nim niekedy vrátime. Samozrejme, ak je hra funkčná na nejakej dostupnej platforme a máme jej kópiu. Iba málo dnešných hier v nás dokáže vyvolať také emócie ako tie z našej mladosti, či už tá mladosť prebiehala v osemdesiatych, deväťdesiatych rokoch alebo okolo roku 2000.

The Quest je hra práve pre tých nostalgikov, ktorí sa chcú vrátiť do čias ťahových RPG hier, ktoré vyžadovali premyslený postup a každý útok na príšeru nesmel vyjsť nazmar. Cieľová skupina tohto počinu je malá a zraniteľná. The Quest sa pokúsi zaútočiť na city hráčov, ktorí strávili desiatky hodín pri hrách, ako Elder Scrolls: Daggerfall, Might & Magic či Wizardry.

The Quest má však za sebou o niečo dlhšiu históriu, ako sa zdá. Maďarské štúdio Redshift na tejto hre pracovalo v rôznych podobách už posledných 10 rokov. Nielenže bola hrateľná na tabletoch a mobiloch, no najprv uzrela svetlo sveta na PDA v roku 2006 a jej korene siahajú až na dnes už zabudnutý mobilný systém Symbian.

Od tej doby hra prešla mnohými zmenami, no svoje dekádu staré korene nezaprela. 2D grafika je síce o niečo ostrejšia, no animácií je tu minimum. Svet okolo vás je síce farebný, no takmer statický. Potešia iba zmeny počasia. Po grafickej stránke hra skutočne neexceluje, aj keď je podľa autorov kreslená ručne. Vlastne hry spred 20 rokov vyzerajú lepšie ako The Quest. Vývojári sa spoliehajú na to, že nebudete súdiť produkt podľa obalu.

The Quest
The Quest Hra vo vás prebudí skrytého hubára a milovníka kvetín.
Hra vo vás prebudí skrytého hubára a milovníka kvetín.

The Quest Čarovné prútiky vás môžu dostať z problémov.
Čarovné prútiky vás môžu dostať z problémov.

The Quest Nepriatelia zvyknú meniť pozície, aby sa delili o škody.
Nepriatelia zvyknú meniť pozície, aby sa delili o škody.

Poďme sa teda pozrieť na obsah hry. Ako ostrieľaný hráč predsa nepotrebujete žiadne nápovedy, a tak vás The Quest hodí do vody s náznakom vašej hlavnej úlohy a vágnym príbehom. Pripravte sa na pomalší herný zážitok, pretože pohyb aj boj je ťahový. Svet Questu si užijete krok po kroku, a to doslova. Nebojte sa, nie je taký rozsiahly, aby vás ťahová chôdza trápila. Existujú tu možnosti rýchlej prepravy, no prechod od najsevernejšej časti mapy po najjužnejšiu vás naozaj nezaťaží. To isté sa dá povedať o dungeonoch, v ktorých sa tiež nestratíte.

Vašou hlavnou úlohou v podstate je dostať sa z jedného konca sveta na druhý, aby ste zachránili ostrov Freymore, no aj keď sa po mape kráča ľahko, do cesty sa vám postaví množstvo nepriateľov. Vtedy zistíte, že touto hrou sa tak jednoducho nepresekáte. Každý ťah si je potrebné premyslieť. Magické nápoje, kúzla, zvitky a čarovné prútiky, to všetko vám pri správnej stratégii pomôže premôcť každého nepriateľa. A krásne na tom je, že hra vás nijako neobmedzí.

Váš výber rasy a triedy má síce vplyv na trvalé efekty, či už sú to predispozície na boj alebo mágiu, no nič vám nebráni v tom, aby ste urobili z bojovníka aj celkom slušného mága. Neexistujú žiadne obmedzenia v schopnostiach. Hra pri každom leveli sama zhodnotí, ktoré schopnosti vám zlepší podľa boja a ďalšie rozdelenie bodov je už len na vás.

Znova si musíme pripomenúť, že sme sa vrátili v čase. Nepriatelia nie sú generovaní náhodne. Každého vrchára alebo čarodejnicu môžete pomenovať, lebo ich miesto je jasne dané. Aj po odchode z lokality vás tam budú čakať presne v tom stave, v akom ste ich naposledy nechali. Vlastnú vôľu nadobudnú, až keď vás stretnú a striasť sa ich je takmer nemožné. Občas budete ľutovať, že ste sa zaplietli s príliš mocnými mágmi. Predstavujú prekážku medzi vami a ďalším postupom v hlavnom queste. Potom už ostáva hru iba nahrať a ísť grindovať.

Vedľajšie questy poskytnú potrebné skúsenosti a odmeny na ďalší postup v hre. Veľmi pozitívne je, že pri niektorých je možné dokončiť ich viacerými spôsobmi. Môže byť do nich zapojených viacero postáv naraz a výsledok závisí od toho, čo ste ktorej povedali. Líšiť sa bude odmena, ale aj trest. Veľakrát vás môže quest naviesť na zločin.

Hra vám nič nedá zadarmo. Zabudnite na označenia na mape a svietiace vodítka. Ešte môžeme poďakovať autorom, že nám dali mapu a možnosť robiť si na nej značky. Lebo pravý old school predstavuje pero a štvorčekový papier. Aj keď presuny po mape sú nenáročné, každý krok a každý útok predstavuje jednu minútu, a tak vám dni môžu utekať rýchlo.

Mestá a dediny síce na prvý pohľad vyzerajú veľké, no väčšina domov nie je interaktívna, takže klopanie na dvere vám nič neprinesie. NPC sú málokedy nápomocné. Iba občas sa ich týka nejaký quest. Nie všetky dungeony sú naviazané na questy. Poskytujú príležitosti na levelovanie a lepšiu výbavu. Ich dizajn však nie je nijako geniálny. Mnohé sa na seba podobajú a rozdiel je iba v kľukatení ciest.

Aby váš oldschoolový zážitok bol dokonalý, hra vás potrápi niekoľkými repetitívnymi melódiami, ktoré si po pár hodinách určite zapamätáte. Nemáte na výber, je ich totiž asi 5 a pol a budete si ich hmkať ešte týždne. Alebo sa prestanete týrať a hudbu vypnete. Aj knižnica zvukových efektov je veľmi skromná. Preto orkovia znejú ako vlci a staré bosorky rovnako ako amazonky. Všetko to pravdepodobne vychádza z pôvodu hry. Na PDA či tablet to stačí, no na PC je zvuková stránka hry nedostačujúca.

The Quest
The Quest Popisy a dialógy je občas bolestivé čítať.
Popisy a dialógy je občas bolestivé čítať.

The Quest Čo by to bolo za RPG, keby pre ňu autori nevymysleli vlastnú kartovú hru.
Čo by to bolo za RPG, keby pre ňu autori nevymysleli vlastnú kartovú hru.

The Quest Pripravte si prázdne miesta v inventári na množstvo liečivých nápojov.
Pripravte si prázdne miesta v inventári na množstvo liečivých nápojov.

Príbeh je jedným veľkým mínusom, pretože to by mal byť jeden z dôvodov, prečo si kúpiť novú hru v starom kabáte. Nový a zaujímavý príbeh potrebuje táto hra ako soľ, no výsledný scenár je sklamanie. Aj samotné dialógy sú, nuž, akoby ich písali Maďari. Angličtina je tu na veľmi základnej úrovni a preto v hre nenatrafíte na postavy s charakterom, iba na ploché kôpky pixelov s obmedzenou slovnou zásobou a vyjadrovaním. Kazí to celkový dojem z fantasy hry.

RPG The Quest nás naozaj chytila za srdce, pretože je to rarita staviť na staré herné mechanizmy a vytvoriť hru, ktorá akoby vyšla pred 20 rokmi. No čo vlastne Quest ponúka naviac oproti tým starým RPG hrám, ktoré tak milujeme? The Quest síce spĺňa odlschoolový štandard, no snáď to neznamená, že nemusí ponúknuť viac. Pravdou je, že sa ani nedotýka latky hier, z ktorých vychádza. 20 rokov staré hry Quest schovajú do vrecka po všetkých stránkach. Snaha priniesť atmosféru starších hier do nového titulu sa cení, no to nám ponúkol aj Grimrock či Might & Magic X.

Takže prečo by sme nemali radšej oprášiť tie staré CD-čka? Možno práve preto, prečo to odkladáme už roky. Na hry typu Daggerfall už v dnešnej dobe máme málo času a ani naša vytrvalosť už nie je to, čo bývala. The Quest nie je RPG roka, ale práve svojou jednoduchosťou zabaví na mnoho ťahov. Na pláne je aj expanzia, ktorá hernú dobu predĺži o ďalšie desiatky hodín.

napísal Tanya 9.2.2016
7.5
THE QUEST