POKÉMON SUPER MYSTERY DUNGEON

POKÉMON SUPER MYSTERY DUNGEON

7.0

Krok za krokom vo svete Pokémonov

Recenzia na 3DS verziu

Toto je ráno, na ktoré ste dlho čakali. V úlohe svojho mladého hrdinu sa z domu čo najrýchlejšie ponáhľate za roztržitým profesorom, u ktorého sa začína vaše veľké dobrodružstvo. Vyberiete si svojho prvého Pokémona a zábava sa začína. Toto je schéma, s ktorou vyrastali mnohí z vás a ktorá vlastne dodnes funguje a dokonale vystihuje to, akú máte predstavu o Pokémon hre. No táto predstava už dnes nie je jediná správna. Hlavná séria dostala aj niekoľko rôznych odbočiek a tento rok ich tu máme hneď tri. Dnes sa pozrieme na prvú z nich.

Pokémon Super Mystery Dungeon pre vás nemusí byť veľkou neznámou. Je to pokračovanie už slušne zabehnutej podsérie a vlastne aj názov hry ju dokonale vystihuje. Stavia na rogue-like prvkoch a generovaných dungeonoch, ktoré predstavujú hlavnú zložku hrateľnosti a strávite v nich desiatky hodín. Ak ste sa so sériou v minulosti stretli, do novinky sa dostanete ihneď. Ak nie, rozdiely spoznáte veľmi skoro a jednotlivé mechanizmy dungeon crawlera sa na seba pred vami postupne nabaľujú a a krok za krokom (občas doslova) sa učíte, ako v koncepte hry fungujú.

Je to jednoduché, možno aj trochu infantilné - pre veľkých aj malých, no všetci si tu niečo nájdu. Aj keď tak možno Pokémon Super Mystery Dungeon pôsobí, nie je celkom hrou pre deti. Krivka náročnosti má pred sebou niekoľko veľkých skokov, kde vás môže aj trochu zaskočiť. Dospelým zas úvod môže pripadať trošku hlúpučký. Záver ako na hojdačke vás ale dokáže strhnúť, prekvapiť a možno aj dojať. Jednoducho je to hra dvoch tvárí.

Pokémon Super Mystery Dungeon
Pokémon Super Mystery Dungeon Hra vám vyberie ideálneho Pokémona, no s jej výberom nemusíte súhlasiť.
Hra vám vyberie ideálneho Pokémona, no s jej výberom nemusíte súhlasiť.

Pokémon Super Mystery Dungeon Niektorí nepriatelia vám dajú zabrať.
Niektorí nepriatelia vám dajú zabrať.

Pokémon Super Mystery Dungeon Vaši spoločníci majú vlastnú hlavu, no v boji s nimi viete šikovne spolupracovať.
Vaši spoločníci majú vlastnú hlavu, no v boji s nimi viete šikovne spolupracovať.

Aj v tomto Mystery Dungeone ide o záchranu sveta pred jeho definitívnou skazou. Nič nevídané. No ešte predtým musíte v hre odpovedať na niekoľko jednoduchých otázok. Podľa toho vám vyberie jedného z 18 Pokémonov (sú tu z každej generácie) a vyberie aj Pokémona pre vášho priateľa. Potom sa už preberáte na brehu jazera a pozeráte na svoj odraz do vode. Niečo vám ale nesedí. Ste človek, no z vodnej hladiny na vás pozerá Pokémon, ktorého ste si vybrali. Netušíte prečo a ako, no zrazu je z vás malá potvorka. A po krku vám ide niekoľko otravných nepriateľov.

To je ten infantilný a rozprávkový úvod. V podobnom duchu sa hra nesie pomerne slušne dlhú dobu. Dostanete sa do prvej dediny, pod ochranné krídla jedného z priateľských Pokémonov, začínate chodiť do školy a rozširujete svoju bandu pomocníkov. No s hrou strávite zhruba 20 hodín len v jej hlavnom príbehu a za tú dobu sa všeličo zmení. Minulosť, súčasnosť a budúcnosť sa prepletú  s uberajú nečakanou cestou a odhalíte veci, ktoré ste určite ani netušili. V tomto ohľade hra veľmi príjemne prekvapuje a možno sa po rolovaní záverečných titulkov nad interpretáciou príbehu poriadne zamyslíte.

Dve tváre má aj hrateľnosť a úprimne povedané, tých 20 hodín si sami často nebudete istí tým, či vás to baví alebo nie. K hre sa však vždy aj tak vrátite a vyčistíte nejaké to poschodie v novom dungeone. Hra si totiž často, najmä v prvej polovici, vypomáha rôznymi barličkami, ktorými naťahuje čas, aby vás naučila nejakú novú vec či predviedla nový kúsok príbehu. Napríklad tu narazíte na duchov, ktorí strašia dedinčanov. A kým sa dostanete k riešeniu problému, musí sa situácia (magicky) trikrát zopakovať. Medzitým ale vy chodíte do školy a čistíte nové dungeony. Aj chodenie do školy sa časom zredukuje len na krátku animáciu s popisom, čo len utvrdí v tom, že je to občas naozaj zbytočná vata.

Hre taktiež neprospieva to, že vás z prvej dediny vyvedie až po nejakých 10 hodinách. Skutočná hra začína až potom, dovtedy sa akoby len oťukávate. Niežeby ste sa nebavili, hra aj v týchto pasážach má čo ponúknuť, len by zmenu prostredia a posun v príbehu nemusela až tak naťahovať. V rámci tohto rozťahaného úvodu vás ale zoznámi s prvkom, ktorý vás bude držať aj po dohraní. Do dungeonov sa vydávate plniť najskôr rôzne školské a iné úlohy. Neskôr sa tam vydáte kvôli objavovaniu a dobrodružstvu, no nakoniec sa pustíte do starého dobrého zbierania Pokémonov, len inou formou.

Časom sa totiž na vás obyvatelia tohto sveta začnú obracať s množstvo prosieb. Niekto v dungeone niečo stratil, niekto iný sa stratil sám, ďalší zas s vašou pomocou chce poraziť bossa. Podobných úloh je veľa a ak splníte quest pre jedného Pokémona, získate vďaka nemu prepojenia na ďalších a tým pádom aj dosah na ďalšie úlohy. Cestu pomedzi ne si volíte sami. Líšia sa náročnosťou, rozsiahlosťou dungeonov aj zasadením. Navyše splnením úlohy taktiež nadviažete vzťah s Pokémonom, ktorý vám ju zadal. Vzťahy majú svoj význam, pretože vďaka nim si týchto Pokémonov neskôr môžete so sebou zobrať do ďalších dungeonov na výpomoc.

Ak si to totiž nežiadajú špecifické podmienky úlohy, do misií sa púšťate v tímoch. Tímov môžete mať viac a skladáte si ich podľa svojej vôle. Má to taktický význam, no je to aj nutnosť, keďže niektoré postavy si po boji potrebujú aj odpočinúť. Pri stavbe tímov prichádza do popredia tradičná pokémonská matematika. Vodné druhy sú vhodné proti kamenným a podobne. Je teda optimálne zvoliť pestrý tím a postupne si vylepšovať všetkých možných členov. Tí bojmi zbierajú skúsenostné body a rastú, pričom s každým levelom ich môžete naučiť aj jeden nový útok, no to znamená, že niektorý starší musíte zabudnúť.

Pokémon Super Mystery Dungeon
Pokémon Super Mystery Dungeon Pohyb po dungeonoch vie byť občas obmedzený.
Pohyb po dungeonoch vie byť občas obmedzený.

Pokémon Super Mystery Dungeon Postupne sa ponárate hlbšie do príbehu.
Postupne sa ponárate hlbšie do príbehu.

Pokémon Super Mystery Dungeon Výber tímu hrá kľúčovú úlohu.
Výber tímu hrá kľúčovú úlohu.

Súboje pre vás taktiež nebudú neznámou. Dungeony sú veľké a plné nepriateľov a pascí. Narazíte v nich na množstvo nástrah, no aj pomôcok, ktoré si môžete ukladať do inventára. Základnými prvkami bojov sú vaše útoky, pričom ich môžete kombinovať aj s členmi tímu. Tí sú inak samostatní, ale môžete ich vybavovať predmetmi a používať s nimi kombá. Súboje sú taktiež ťahové, takže v nich úlohu zohráva aj taktika a postavenie. A v neposlednom rade sa skutočne oplatí často siahnuť aj do inventára a neútočiť priamo jedným z útokov, ktoré vyžadujú istú hladinu energie, ale použiť napríklad zmrazovací efekt na nepriateľov.

A práve súboje vás budú veľmi baviť. Väčšinou sa im dá vyhnúť len prechodom na iné poschodie dungeonu, takže sa do nich musíte zapájať a každý je trochu iný. Navyše vyzerajú pekne, ako vlastne aj celá hra. 3D grafika osloví, slušne v nej funguje hĺbkový 3D efekt, prostredia sú pestré a o spracovaní Pokémonov asi ani netreba hovoriť. Len keby bola rovnako pestrá aj zvuková stránka, ktorá hre nerobí práve najlepšiu službu. Ak po desiatich hodinách zvuk na 3DS vypnete, nebude vám to trhať žily. Paleta zvukov nie je bohatá a to isté sa dá povedať aj o hudbe.

Pokémon Super Mystery Dungeon je veľmi slušný dungeon crawler do vrecka, ktorý je vlastne pre každého. Môže osloviť aj hráčov, ktorí Pokémonom neholdujú, rovnako hráčov, ktorí neprepadli žánru. Neobmedzuje ani vekovo. Ak si hru zahráte na cestách či chvíľku pred spaním, vydrží vám skutočne dlho. Ponúka slušnú porciu obsahu aj po dohraní príbehu (snáď si nemyslíte, že pred titulkami vyčistíte všetky dungeony?) a všetkých 720 Pokémonov, na ktorých v nej môžete naraziť. A to je už poriadna porcia obsahu.

napísal matus_ace 8.2.2016
7.0
7.3