THE FLAME IN THE FLOOD

THE FLAME IN THE FLOOD

7.5

Boj o prežitie alebo čo prináša rieka

Katastrofická budúcnosť sa v hrách objavuje často. A hráčom evidentne imponuje. V spojení so survival prvkami ponúka lákavý koncept a príležitosť aspoň virtuálne otestovať svoje schopnosti. Aj vo Flame in The Flood treba bojovať o prežitie a je to zábavné aj strastiplné.

V hre sa prenesiete do Ameriky úplne zdevastovanej ničivou povodňou. Všade je voda, ktorá rozdrobila pevninu a zanechala po sebe spúšť a hŕstku preživších. Jedným z nich ste vy a v úvode dobrodružstva precitáte pri ohnisku so svojím verným psom Aesopom. Primárnym cieľom je nájsť vyvýšené miesto kvôli zdroju  vysielaného signálu a potom...uvidíte. Lenže to nebude vôbec jednoduché, aj keď si zvolíte ľahšiu obťažnosť, kde sú v porovnaní s tou náročnejšou checkpointy a nehrozí permanentná smrť.

Vašou úlohou je preplávať po rieke na svojej plti cez desať regiónov alebo aspoň prekonať čo najväčšiu vzdialenosť a prekonať svoj rekord. Aby ste boli schopní napredovať, musíte sa často zastavovať pri ostrovčekoch a pobreží, kde je nutné vyhľadávať suroviny a dočasné prístrešie. Inak to fyzicky nezvládnete.  Putovanie teda predstavujú dve základné zložky - plavba  a prehľadávanie pevniny.

The Flame in the Flood
The Flame in the Flood Chytili sme do pasce zajačika, bude mäso aj koža.
Chytili sme do pasce zajačika, bude mäso aj koža.

The Flame in the Flood Rieka je plná rôznych predmetov a nástrah, na ktorých sa môže rozbiť plť.
Rieka je plná rôznych predmetov a nástrah, na ktorých sa môže rozbiť plť.

The Flame in the Flood Stretnutie s ľuďmi je veľmi ojedinelé a väčšinou sa jedná o čudákov.
Stretnutie s ľuďmi je veľmi ojedinelé a väčšinou sa jedná o čudákov.

Na súši sa pohybujete po vlastných a preskúmavate neveľké oblasti, ktoré prejdete za pár minút. Je to nevyhnutné, aby ste našli potravu, vodu, úkryt a vyhli sa škvŕkaniu v bruchu, dehydratácii, oddýchli si, nemrzli a nemokli. To všetko vám totiž škodí a môže vás zahubiť. Umriete od hladu, prechladnete a oslabí vás choroba, nedokážete pokračovať kvôli vyčerpaniu. A potom vás ohrozuje aj okolitá flóra a fauna - jedovaté rastliny, štípance mravcov, zuby šeliem, ale aj parazity v surovej strave.

Jednotlivé miesta na pevnine sa líšia svojou štruktúrou aj dostupnými surovinami. V táboroch často nájdete kamene vhodné na výrobu základného náčinia, ako aj ohnisko, pri ktorom sa môžete zohriať a tepelne upraviť potraviny. V divočine narazíte najmä rastliny s rôznymi vlastnosťami a zajace, ktoré môžete chytať do pascí. Mäso a koža nikdy nie sú na zahodenie. Horšie je, že sa tam niekedy vyskytuje aj diviak, vlk alebo medveď a hoci je spôsob, ako ich uloviť, väčšinou budete bezbranní a prídete k úrazom. Šelmy síce môžete zahnať palicou, ale len nakrátko a potom vás prenasledujú, až kým neuniknete na plti. Vo farmárskych oblastiach sú často plodiny na jedenie a vodná pumpa. Klinika je zdrojom medikamentov. A to ešte nie sú všetky oblasti. Nečakajte však, že na týchto miestach nájdete nejakú komunitu. Občas síce narazíte na pár preživších, ale väčšinou sú to lokality s bujnou vegetáciou, pozostatkami obydlí, vrakmi áut, zvyškami ciest a v lepšom prípade opustenými domami.

Nálezy v krajine niekedy môžete použiť priamo, ale častejšie ich treba spracovať alebo kombinovať s inými predmetmi, aby ste vytvorili kompletný výrobok. Potrebujete k tomu aj schémy, ktoré ale získate prirodzeným zberom vecí. Recepty zostanú vo vašej knihe a dajú sa až na výnimky použiť vždy, keď máte u seba  prísady. Niekedy zhotoveniu náčinia alebo produktu predchádza celá reťaz špecifických procesov. Napríklad na liečivý čaj potrebujete nádobu s vodou zo studne alebo nazbieranej v daždi. Pridáte k tomu púpavu a všetko uvaríte na ohni. Ako obväzy na rany poslúžia handry, ale skombinované s alkoholom. Výroba oblečenia vyžaduje zhotovenie pasce, lov, stiahnutie úlovku z kože, šitie. Postupne získate niekoľko desiatok receptov, neraz vám však budú chýbať suroviny.

Vyzbierané veci môžete uskladniť hneď v troch inventároch. Nálezy kedykoľvek strčíte do svojho batohu, ktorý sa dá časom zväčšiť a niekoľko predmetov odnesie aj váš psík. Môžete použiť aj sklad na plti, ale len keď ste v jej dosahu. Aj napriek tomu sa vám ale opakovane stane, že niektoré veci neodnesiete, pretože na ne nemáte dosť miesta. Na  pevnine narazíte aj na schránky, ktoré obsahujú odkazy s vedľajšími úlohami a keď ich splníte, vyzdvihnete si v boxoch odmenu. Napríklad niečo dostanete za úspešný lov alebo dokončenie kamenných nástrojov.

Hoci sa splavovanie rieky a pristávanie na označených miestach pri ostrovoch spočiatku zdá menej náročné, čoskoro zistíte, že ani na plti to nie je med lízať. Vaše plavidlo je ťažko ovládateľné a hoci jeho pohyb môžete usmerňovať, neraz sa nedokážete vyhnúť vrakom áut, útesom, polámaným stromom, zvyškom mostov a stavieb, niekedy dokonca celým budovám vo vodnom toku. Ešte nebezpečnejšie to je vo víroch, keď vás prúdy rozbúrenej rieky zrýchlia a hádžu priamo na prekážky, ktoré stoja v ceste. Plť znesie niekoľko nárazov, ale keď sa celkom zničí, znamená to koniec hry (respektíve návrat k poslednému checkpointu). Takže je dôležité priebežne pristáť v lokalitách s opravovňou. Tam totiž môžete použiť drevo, súčiastky a schémy nielen na opravu plte, ale aj jej vylepšovanie. Takže potom je vybavená motorom, má väčší úložný priestor, prístrešok alebo získate iné užitočné doplnky.

Popri zaujímavom obsahu si všimnete aj určité nedostatky hry. Ukladá sa automaticky, ale nie vždy na ideálnych miestach a situáciách. Napríklad vo chvíli, keď je vaša plť tesne pred potopením a stačí jeden náraz na divokej vode a je po vás. Buď sa teda vrátite o značný kus cesty späť, alebo rovno odštartujete novú hru. A tu sa objavuje  ďalší problém. Aj napriek procedurálne generovanej rieke vás pri každom novom hraní čaká takmer identický postup - rovnaké výrobné procesy, rovnaké zážitky na pevnine, tie isté ciele. A to aj v nekonečnom režime. Napriek tomu si hru s chuťou viackrát zahráte od začiatku a budete sa baviť...istú dobu. Potom už ale pomaly, ale isto, začne nastupovať stereotyp. Titul vás už ničím neprekvapí, nezažijete nič, čo by ste neabsolvovali pri predošlom pokuse.

The Flame in the Flood
The Flame in the Flood V hre máte tri inventáre, ale niekedy ani to nestačí.
V hre máte tri inventáre, ale niekedy ani to nestačí.

The Flame in the Flood Recepty a návody sa zaznamenávajú do knihy. Keď máte suroviny, môžete vyrábať.
Recepty a návody sa zaznamenávajú do knihy. Keď máte suroviny, môžete vyrábať.

The Flame in the Flood Hlad, smäd, vyčerpanie, choroby, infekcie aj divá zver - to všetko vás ohrozuje.
Hlad, smäd, vyčerpanie, choroby, infekcie aj divá zver - to všetko vás ohrozuje.

Náhodný obsah má navyše ešte jednu chybu krásy. Niekedy sa ani napriek veľkej snahe neviete dostať k určitým surovinám, ktoré sú potrebné na váš pokrok vo výrobe. Raz vás čakajú hneď na prvom ostrovčeku, inokedy ich nie a nie nájsť. A nepoteší ani to, keď ešte nemáte ani základné nástroje a už sa vám do cesty postaví diviak a krátko po úvode vám spôsobí sériu kritických zranení. Pravdou však je, že tvorcovia, ktorí predtým pracovali na Bioshocku či Halo, ani nechceli, aby to mali hráči ľahké.

The Flame in The Flood si vás určite získa svojím výtvarným spracovaním a hudbou. Hra s komiksovými prvkami vyzerá ako namaľovaná. Jasné farby počas dňa kontrastujú s tmavou nocou, kde občas niečo zažiari alebo na vode z pobrežia žmurkajú strašidelné červené oči. Kontúry postáv sú úmyselne hranaté a hre dodávajú osobitý štýl. Do toho všetkého znejú ladné tóny gitary, len škoda, že sa melódia opakuje a neskôr ju už preto zrejme radšej vypnete.

Sú veci, ktoré mohli byť v The Flame in The Flood spracované trochu lepšie, ale výsledný dojem je napriek tomu veľmi dobrý. Audiovizuálne aj obsahovo príťažlivý titul si určite zaslúži pozornosť hráčov a pobaví. Vývojári odviedli kus dobrej práce a ak vás láka boj o prežitie v drsných podmienkach, prídete si na svoje. Navyše oceníte fakt, že sa jedná o jednu z mála dokončených survival hier na trhu.

napísal uni 14.3.2016
7.5
7.4