SEUM: SPEEDRUNNERS FROM HELL

SEUM: SPEEDRUNNERS FROM HELL

7.5

Útek priamo do pekla

Letná uhorková sezóna je stále v plnom prúde, a tak iste viete, že ak v týchto dňoch zaliatych slnkom chcete stráviť nejaký ten čas pri lepšej a väčšej hre, skutočne nemáte veľký výber. Najväčšie hity dostanú svoj priestor až na jeseň a zime, preto je teraz tá správna chvíľa pozrieť sa po menších hrách, ktoré si tiež zaslúžia vašu pozornosť. O tú sa bude v týchto dňoch usilovať aj pekelná hardcore akcia SEUM: Speedrunners from Hell, ktorú prinášajú Headup Games stojaci napríklad za vydareným Limbom.

Hru vytvorilo pomerne mladé chorvátske Pine Studio, ktoré má na svojom konte viacero menších escape titulov, kde ste museli prekonať mnoho prekážok, aby ste sa dostali do vytúženého cieľa. V podobnom duchu pokračuje aj SEUM, no s tým rozdielom, že to celé berie akčnejšie, tvrdšie a pekelnejšie než akýkoľvek predchádzajúci titul tohto štúdia. A čo to pre vás znamená ? Nuž to, že bude horúco.

Ocitáte sa v úlohe metalistu Martyho, ktorý si práve dáva „šlofíka" pred telkou na gauči a s jeho milovaným pivom. Vtom niekto zaklope na dvere a podsunie pod ne gramofónovú platňu (predchodca CD média - poznámka pre mladších hráčov). Hneď ako ju zvedavý Marty prehrá na svojom gramofóne, vstupuje do dverí samotný diabol. Jeho úmyslom nie je nič iné, než vám zobrať všetko milované pivo. Pri vašej snahe zabrániť tomu vám rohatý svojou mačetou odsekne ruku. To vás však ako pravého „drsniaka" milujúceho pivo neodradí od toho, aby ste na základe pravidla oko za oko, zub za zub, po ňom pri jeho odchode hodili platňu, ktorá zasiahne a odsekne diablovu ruku. V tom momente sa púšťate do záchrannej akcie vášho piva, pričom prvý krok bude upgrade satanskej ruky, ktorú si pripevníte k vášmu telu. Tá vám na vašej ceste peklom, počas ktorej budete musieť prekonať náročné prekážky, značne pomôže.

SEUM: Speedrunners from Hell
SEUM: Speedrunners from Hell Všetko to začína osudovou platňou...
Všetko to začína osudovou platňou...

SEUM: Speedrunners from Hell Skôr než sa nazdáte, ocitáte sa v samotnom pekle.
Skôr než sa nazdáte, ocitáte sa v samotnom pekle.

SEUM: Speedrunners from Hell ...tam narazíte na mnohé zaujímavé prekážky.
...tam narazíte na mnohé zaujímavé prekážky.

Po krátkom komiksovom intre sa ešte s hnevom v srdci ocitáte na ceste do pekla, kam ste sledovali diabla. Ten vám túto cestu znepríjemní množstvom nástrah, čo je vlastne gro tejto hry. Začínate prvým levelom, ktorý musíte prejsť za určitý časový limit. Cesta je posiata prekážkami, pričom ich buď preskakujete, vyhýbate sa im, alebo ich obchádzate. Na jej konci čaká portál, ktorý vás prenesie do ďalšieho levelu. To všetko len v prípade, že trasu stihnete prejsť včas. Pri prvom kole, kde stačí preskočiť pár dier, si poviete, že to nemôže byť nič ťažké. Hra sa však potom dosť rýchlo rozbehne a potrápi vás aj inými prekážkami. Budete sa musieť vyhýbať ostňom, kývajúcim sa sekerám, lietať, teleportovaťsa či zapaľovať fakle, ktoré vám pomôžu odomknúť bránu, vysunúť plošinu a podobne.

Pomáhať vám bude satanova ruka, ktorú ovládate. Tá v základe ľavým tlačidlom myši vystreľuje ohnivé gule, ktoré sa hodia, ak chcete niečo zapáliť alebo zničiť. Ponúka však aj sekundárnu schopnosť pre pravé myšítko, ktorá sa mení podľa potreby. Bude ju možné použiť iba v niektorých leveloch, kde ju pred aktiváciou najprv musíte zobrať. Môže to byť napríklad levitácia, teleport, schopnosť vracať čas, tvorba ostrovčekov a podobne. Jednou z prvých schopností, ktorá sa bude v hre objavovať pomerne často, je levitácia. Tá vás pridržaním pravého tlačidla myši zdvihne do vzduchu, pričom čím dlhšie tlačidlo držíte, tým vyššie letíte. Dôležité je jej presné ovládanie, nakoľko vás čakajú úrovne, v ktorých budete musieť napríklad rýchlo a veľmi tesne preletieť okolo nabrúsených ozubených kolies.

Ďalej je tu ešte napríklad teleport, ktorý funguje tak, že Marty z ruky vystrelí guľu, ktorá vás prenesie na miesto jej dopadu. Teleport sa bude hodiť v prípade, že sa budete musieť dostať na vzdialené miesta. No nastanú aj prípady, kedy ho budete musieť vystreľovať vo vzduchu alebo v nestabilných situáciách, čo si žiada veľmi pevnú a presnú ruku na myši. Schopnosť vrátiť čas môžete nájsť v leveloch, kde je potrebné vykonať určitú akciu, napríklad otvoriť bránu k cieľovému portálu a rýchlo sa vrátiť. Funguje to tak, že prvým kliknutím sa označí bod, kam sa chcete vrátiť a druhým kliknutím sa uskutoční presun.

Každá zo schopností sa jednoducho používa, pričom hra vás na to, čo daná schopnosť dokáže, vždy prvýkrát pred jej aplikáciou stručne upozorní. Pri používaní schopností sa budete musieť rozhodovať naozaj rýchlo a mieriť presne, nakoľko ste stále pod časovým tlakom. Celkové ovládanie hry je však jednoduché a jeho základ sa sústredí na myš + typické pohybové klávesy WSAD a medzerník.

Čas stanovený v úrovni vidíte v hornej časti obrazovky na počítadle. Po jeho uplynutí vás hra upozorní iba nenápadným ťuknutím, ktoré občas v zápale hrania nezaregistrujete. Takže sa mi stalo, že som sa sústredil na prekážky a ponáhľal k cieľu, kde čakala len hláška „Too late“. Pri nej a pri „You died“ si občas schuti zanadávate, takže neodporúčam hrať SEUM na miestach, kde si musíte dávať pozor na váš nevyberaný slovník.

Počas pekelnej cesty vás okrem prekážok budú v niektorých leveloch sprevádzať aj určité aktivity, ktoré budete musieť vykonať skôr, ako sa dostanete k cieľu. Medzi ne patria napríklad okrúhle kontrolné stanovištia. Cez ne musíte vždy prejsť po poradí, inak je vaša cesta k cieľu zbytočná. Preletieť počas niekoľkých sekúnd stanovišťom 1, pod ktorým je hneď stanovište 2, nad ním 3, za ním 4, dá celkom zabrať ale verte, že vás čakajú aj horšie veci, ako oheň, posúvajúce sa steny, malé štrbiny, ostne, píly, míny, sekery, točiace sa plošiny a podobne.

SEUM: Speedrunners from Hell
SEUM: Speedrunners from Hell Niektoré situácie budú naozaj vyhrotené...
Niektoré situácie budú naozaj vyhrotené...

SEUM: Speedrunners from Hell V endless móde budete musieť utekať pred touto kosačkou.
V endless móde budete musieť utekať pred touto kosačkou.

SEUM: Speedrunners from Hell Moment, keď sa vám vaša nová schopnosť naozaj zapáči.
Moment, keď sa vám vaša nová schopnosť naozaj zapáči.

Hra je rozdelená na poschodia a každé obsahuje desiatku levelov s tým, že prvých deväť je klasických a posledný je finálny, označený ako súboj s bossom. Ten je, prirodzene, ťažší, dlhší a formuje rôzne prekážky. Po zdolaní prvej desiatky sa výťahom posúvate nižšie do pekla, za diabolským zlodejom piva, kde vás čaká ďalšia desiatka. Celkovo hra ponúka viac ako 100 takýchto levelov. Po zavŕšení úrovne vám hra uvedie štatistiky, kde zapisuje, koľkokrát ste zomreli, ako často ste reštartovali level a tiež to, koľko pokusov ste potrebovali, kým ste ho zdolali.

V jednotlivých leveloch môžete nájsť aj pivo, ktoré vám ešte viac vylepší vaše štatistiky, pričom nájdenie 8 pív odomyká bonusový, nepovinný jedenásty level, ktorý je dostupný po každej desiatke. Pri hľadaní piva sa nemusíte zaoberať časovým limitom, pretože je jedno, za akú dobu ho nájdete. Autori totiž žltý mok dobre poskrývali, no stačí ho nájsť a môžete level hneď vypnúť, pričom vám to pivo zostane zarátané. Každý level so sebou prináša aj výzvy, kde zaznamenáva úspešné ukončenie, zavŕšenie úrovne v extra rýchlom, polovičnom čase a to, či ste našli pivo. Potom sú tu ešte rebríčky. Tie merajú a porovnávajú časy najlepších hráčov a tiež časy vašich priateľov, ak hru hrajú. Môžete sa tak medzi sebou hecovať, porovnávať a prekonávať.

Pri jednotlivých leveloch mi však niekedy prekážala ich krátkosť a oveľa viac som si užíval tie bossovské - práve kvôli tomu, že boli dlhšie a priniesli mi viac hernej doby bez prerušenia. Okrem príbehu ale SEUM ponúka aj ďalšie dva režimy. Speedrun sa vám odomkne po prejdení celej hry a budete v ňom môcť znovu čo najrýchlejšie prechádzať celé poschodia. Druhý režim Endless game vám ponúkne náhodne generujúce sa prekážky v údajne nekonečnej hre, pričom vás bude naháňať obrovská sekačka.

SEUM: Speedrunners from Hell
SEUM: Speedrunners from Hell Medzi vaše schopnosti bude patriť aj lietanie - hlavne sa nepichnúť.
Medzi vaše schopnosti bude patriť aj lietanie - hlavne sa nepichnúť.

SEUM: Speedrunners from Hell Niekedy stačí teleport vystreliť čo najbližšie k portálu a úspech je na dosah.
Niekedy stačí teleport vystreliť čo najbližšie k portálu a úspech je na dosah.

SEUM: Speedrunners from Hell Táto biela guľa sprístupní jednu z najlepších schopností- návrat v čase.
Táto biela guľa sprístupní jednu z najlepších schopností- návrat v čase.

Čo sa týka grafickej stránky, hra beží na Unity engine. Celá jej vizuálna štylizácia pripomína tituly zo starej školy typu Quake alebo DOOM, takže som mal chuť pripojiť si k hraniu CRT monitor. Levely majú naozaj nenáročný dizajn a niektoré pasáže sú dosť podobné. Väčšinou ich tvoria veže, steny, láva a kamene. Problémom je však naozaj zlá optimalizácia, ktorá miestami spôsobuje skutočne veľké výkyvy snímkovania. Nastavenia grafiky sú jednoduché, pričom si v nich môžete zvoliť rozlíšenie, kvalitu levelov, vsync, zobrazenie v okne, VFX, zorné pole a jas.

Čo sa týka ozvučenia, autori namiešali 10 metalových a rockových piesní, ktoré vhodne dotvárali atmosféru hry. Nečakajte však žiadne známe a legendárne skladby, čo ale u hry tejto kategórie vôbec nevadí. No po istom čase už boli skladby obohrané, preto považujem ich počet za nedostatočný. Hudbu dopĺňajú jednoduché zvuky výstrelov z vašej ruky, otvárania dverí, posunov plošín, ohňa a podobne, pričom sa vám občas prihovára satan, ktorý sa vám vysmieva, no Marty mu to vracia občasným utrúsením kontra hlášky.

SEUM: Speedrunners from Hell určite poteší hráčov, ktorí majú radi výzvy. Ponúka viac ako 100 levelov a rôzne druhy prekážok, ktoré dopĺňa zaujímavým využívaním schopností. Dostatočnú hernú dobu podržia 3 herné režimy, rebríčky, výzvy a obťažnosť na stupni hard, ktorá sa nedá zmeniť, čo by mohol byť problém pre menej skúsených hráčov. Kameňom úrazu je horšia optimalizácia, slabší soundtrack a podobný dizajn úrovní. Tieto negatíva však hre vzhľadom na jej klady dokážete odpustiť a ak sa vyžívate v hardcore akcii, radi hráte niečo, čo vás potrápi a štylizácia vám vyhovuje, v tom prípade je SEUM pre vás jasnou voľbou. Ostatným odporúčam tento titul radšej obísť.

napísal Gam_er 18.8.2016
7.5
i.t