OKHLOS

OKHLOS

7.0

Sfanatizovaný dav proti gréckym bohom

Toto je príbeh z dávnych čias. Z čias mýtov a legiend, keď boli starí bohovia malicherní a krutí a zoslali na ľudstvo osud utrpenia... Pamätáte sa? Takto sa začínal každý diel televízneho seriálu Herkules a hoci Okhlos nie je ódou na bájneho hrdinu, rovnaký úvod by pasoval aj na túto bláznivú hru. Zavedie nás do Grécka, kde  naštvaný dav ľudí plieni všetko naokolo a trúfne si aj na samotných bohov.

Poznáte to, znesiete veľa, aj keď niekedy musíte kadečo prehltnúť, ale jedného krásneho dňa vám prasknú nervy a vybuchnete. Tak nejako to dopadlo aj v starobylom Grécku, kde sa jednoduchí, ale ťažko skúšaní ľudia, v návale hnevu a zúfalstva rozhodli postaviť proti autoritám a zrovnať so zemou všetkých, čo by ich chceli zastaviť. Takže mlátia vojakov, kňazov, no aj mytologické bytosti, ako sú kentauri, kyklopovia, harpye či nymfy, na ktoré narazia v Delfách, Sparte, Atlantíde a iných známych miestach. A keď sa im do cesty postavia bohovia, schytajú aj oni.

Vašou úlohou v hre bude teda zhromažďovať prostých Grékov, ale aj hrdinov, s ktorými zrolujete prakticky všetko, čo vám príde do cesty. Hrateľnosť je pritom jednoduchá, ale má určité špecifické prvky, ktoré ju robia jedinečnou. Na začiatku je filozof, vodca davu a jediná postava, ktorú priamo ovládate. Posúvate ho pomocou klávesov a keď sa dotknete prostých ľudí roztrúsených v každom regióne, nakazíte ich duchom rebélie a pridajú sa k vám.

Okhlos
Okhlos Filozof sfanatizuje dav, ktorý ničí a bojuje na jeho pokyn.
Filozof sfanatizuje dav, ktorý ničí a bojuje na jeho pokyn.

Okhlos Výmenný obchod umožňuje nákup hrdinov alebo zámeny jednotiek.
Výmenný obchod umožňuje nákup hrdinov alebo zámeny jednotiek.

Okhlos Afrodita je šarmantná, ale aj tak si to zlízne...
Afrodita je šarmantná, ale aj tak si to zlízne...

Dav vás automaticky nasleduje a môžete ho usmerniť myšou a vydať pokyn zaútočiť na špecifického nepriateľa alebo rozbíjanie stánkov, plotov a budov, prípadne zaujatie obranného postoja. Keď zlikvidujete všetkých nepriateľov v oblasti (zobrazujú sa na minimape), presuniete sa do ďalšej zóny, kde vás čaká rovnaká úloha, a tak to pokračuje, až kým nenarazíte na bossa - niektorého z bohov. Keď ho spacifikujete, postupujete do ďalšej lokality, kde sa celý proces opakuje.

Váš filozof je dôležitá osoba. Ak zahynie, automaticky ho nahradí iný mudrc z vášho davu. No ak sa vám minú filozofi, je koniec a čaká vás reštart celej hry. Útechou je, že aspoň s odomknutými novými postavami, ktoré môžete naverbovať hneď v úvode. Filozofi sú teda vlastne vaše životy a mať ich v skupine viac vám zaručí dlhšiu životnosť. K davu sa väčšinou pridávajú radoví občania. Nemajú žiadne mimoriadne vlastnosti, ale keď ich je veľa, vedia slušne ublížiť. Navyše sa dajú vymeniť za iné jednotky, ale o tom až o chvíľu.

Efektívnejší v bitkách, najmä v útoku, sú vaši bojovníci, ktorí popri vás pobehujú v prilbách so zbraňou v ruke. Obrancovia pre zmenu držia štíty a veľa znesú. V dave sa uplatnia aj otroci. Sú to predovšetkým nosiči, ktorí pozbierajú zo zeme jedlo, nálože a pár ďalších vecí, ktoré posilnia hordu alebo ublížia nepriateľom. K vašej skupine sa pridávajú aj zvieratá, ktoré síce nemajú praktický význam, ale ako spomína veľký Homér, ktorý mapuje udalosti v hre, sú aspoň milé. Navyše sa nezapočítavajú do celkovej kapacity davu, ktorá je limitovaná.

25 „člobrdov" je obstojný počet, ale keďže niekedy kapú na otravu, nafetujú sa, vlezú do pascí, či jednoducho padnú v boji, treba ich stavy stále dopĺňať a navyše väčšia hromada rýchlejšie umláti protivníka. Kapacita davu sa dá zvýšiť pomocou hrdinov a špeciálnych jednotiek. Najímať ich môžete prakticky po každej vyčistenej zóne, keď prejdete cez bránu a pristavíte sa v obchode. Spravidla sú v ponuke traja rôzni hrdinovia a kým jeden umožňuje nafúknutie davu (napríklad Orestes), iní zvýšia šancu jednotiek na kritický zásah či morálku, vylepšujú defenzívne schopnosti a liečia. Tieto efekty sa uplatňujú automaticky a trvajú dovtedy, kým hrdinovia žijú.  Peniaze nie sú, funguje výmenný obchod -  unikátneho borca dostanete za päť otrokov, desať civilistov alebo iných určených jednotiek. V niektorých obchodoch podobným spôsobom meníte jeden druh bežných rebelov za iný. Napríklad niekoľko bojovníkov nahradíte filozofmi.

Bossovia sú bohovia. Doslova. Posledná zóna v každej lokalite je vyhradená jednému z nich a pre vás sa v boji vlastne nič nemení - musíte naviesť dav na svoj cieľ a mlátiť ho dovtedy, kým hladina jeho života neklesne na nulu. Bohovia však majú okrem tuhého korienka aj špeciálne schopnosti, ničivé sily a niekedy pomocníkov. Napríklad bohyňa lovu Artemis vašu chasu ostreľuje spŕškami šípov a hádže pod nohy pasce na medvede. Bohyňa lásky Afrodita zas ošiali rebelov svojimi vnadami a láskou a úplne inak na to ide Ares či Hera. Dôležité je hlavne uhýbanie pred útokmi bossa, ochrana filozofov a v správnej chvíli navedenie davu na cieľ.

Hra je v retro grafike - tie kocky na obrazovke určite vidíte zďaleka. Jednoduchý výtvarný štýl korešponduje s nenáročnou hrateľnosťou, takže je to v poriadku. Užívateľské rozhranie je tiež ok, pri ovládaní vás však môže trochu mýliť, že súčasne ovládate filozofa a koordinujete dav. Môžete, samozrejme, s mudrcom zastať a pohnúť sa až potom, keď dav vyčistí blízke okolie, ale vtedy skôr príde k úrazu.

Okhlos
Okhlos Rebelov nezastaví ani voda.
Rebelov nezastaví ani voda.

Okhlos Bohovia sú síce veľkí, majú rôzne schopnosti a niekedy pomocníkov, ale sú aj zraniteľní.
Bohovia sú síce veľkí, majú rôzne schopnosti a niekedy pomocníkov, ale sú aj zraniteľní.

Okhlos This is Sparta!
This is Sparta!

Väčším problémom je častá dezorientácia, keďže na obrazovke pobehujú desiatky vašich prívržencov, monštrá, vojaci, do toho sa miešajú bojové efekty, čísla s hodnotami útokov, lebky, nápisy, kúsky rozbitých objektov. Chvíľami je to skrátka chaos a strácate prehľad, kde je váš hlavný filozof a čo sa vlastne deje. Dabing nečakajte, hra sa obmedzuje len na jednoduché zvuky a do toho znie hravá hudba, ktorá mieša dobové motívy, strunové nástroje a bubny s modernými prvkami.

Okhlos je fajn zábavka na odreagovanie. Niekedy je to chaos, ale pri hre sa dá dobre vyblázniť a je úplne jasné, že nič neberie vážne a jedná sa o roztomilú recesiu. Znovuhrateľnosť podporujú odomknuté postavy, ale aj tak sa po niekoľkých pokusoch začne prejavovať stereotyp, pretože titul už ničím neprekvapí a prechádzate rovnakými lokalitami. Nápad je však rozhodne zaujímavý a ak chcete niečo neobvyklé a uletené, Okhlos si získa vaše sympatie.

napísal uni 19.10.2016
7.0
7.1