PRIHLÁS

SHADOW WARRIOR 2

SHADOW WARRIOR 2

8.5

Lo Wang in da house

Recenzia

Nostalgické slzy s odkazom na korene dnes recenzovanej hry roníme v infoboxe na konci článku, no nové dobrodružstvo fenomenálneho Lo Wanga sa nedá začať komentovať inak ako povzdychnutím si nad po(s)tupným vývojom prestreliek z vlastného pohľadu. Akoby sa už zabudlo na nadšenie zo samotnej akcie, keď stačilo len ísť a strieľať. Nie úplne bezhlavo, ale s arkádovým entuziazmom a hravosťou. Boli to časy, keď bol Doom kráľom (a pozrimeže, nedávno sa objavil znovu vo svojej krvavej nádhere) a akcie sa ovládali klávesnicou.

Shadow Warrior 2 nám tie chvíle vracia. Teda niežeby sme ruky položili len na šípky, controlom strieľali a medzerníkom otvárali dvere. Predovšetkým samotnou akčnou zložkou, ktorá je priam animálna, primárne stavia skôr na hráčove reflexy a znalosť zbraní ako potupné ukrývanie sa za prekážky s úmyslom doplnenia zdravia. Tu to nefunguje. Hlavný protagonista Lo Wang je typickým zástupcom hrdinu akčných filmov z 80. až 90. rokov. Zápletka v sebe neukrýva žiadne hlboké, morálne posolstvo, pri ktorom by slabšie povahy uronili slzu.

Sarkazmom obdarený hrdina „hláškuje" takmer pri každej príležitosti, najprv strieľa, reže, seká a až potom sa pýta. Cieľ misie znie jasne: záchrana Kamiko, vnučky miestnej mafiánky. Ako to už býva zvykom, trochu sa to celé zvrtne a Lo sa s mladou brunetou zblíži o čosi viac, než by mu bolo príjemné. A to doslova: démonom posadnuté telo sa musí liečiť, dušu Kamiko sa majster Smith rozhodne prevteliť niekam, kde bude v bezpečí a jedinou možnosťou sa stáva samotný Lo. Jednoduchá myšlienka nahráva hromade vtipných situácií.

Niežeby už bez toho Lo nebol dosť ukecaný a nehodil reč sám so sebou, no Kamiko je krásnym protikladom machovstva Wanga. Navzájom sa doberajú a každý riadok dialógu môže ukrývať vtip, kde sa to genitáliami priam hemží. Lo Wang má nesmiernu zábavu a Kamiko len krúti hlavou a prevracia očami. Napriek pokleslej úrovni vtipov sme sa bavili a pubertálny humor Shadow Warriora 2 k akčnému žánru bezhlavej strieľačky vynikajúco sadne. Pretože sa nič neberie smrteľne vážne, hoci zopár scén trochu zabrnkalo na citlivú strunu, ide všetko ako masle. Prostredia sa striedajú a vy sledujete príbehovú líniu alebo postranné misie ako nové možnosti k akčnému orgazmu.

Shadow Warrior 2
Shadow Warrior 2 Futuristické hi-tech prostredie predsa nesmie chýbať, bonsaje sú ako hologramy.
Futuristické hi-tech prostredie predsa nesmie chýbať, bonsaje sú ako hologramy.


Shadow Warrior 2 Poď si pre pusinku od Anežky, vytvorí ti úsmev na tvári od ucha k uchu.
Poď si pre pusinku od Anežky, vytvorí ti úsmev na tvári od ucha k uchu.


Shadow Warrior 2 Prítomné sú aj interiéry, len kto potom uprace ten svinčík?
Prítomné sú aj interiéry, len kto potom uprace ten svinčík?





Tie dialógy pred a po zadaní úlohy pretrpíme radi, a to napriek tomu, že zdržujú od samotnej akcie. Sú vtipné, hoci vulgárnym spôsobom, smiechu sme neraz neubránili. No akonáhle sa to skončí, nastupuje akcia. Vyberiete si misiu, teleportujete sa na miesto určenia a bežíte za šípkou. A len tak medzi rečou rozdávate rany a mierite na všetko, čo sa pohne. Roztomilé zajačiky sú povolenou stratou a nikdy predsa neviete, či nevytiahnu zo svojho bieleho kožúška raketomet. Hoci tu nájdete desiatky zbraní a do inventáru ich nahádžete všetky, rýchly výber je obmedzený na osem kúskov. Nájdete tu takmer všetko: od kontaktných zbraní (veľká katana, motorová píla, jednoručné katany…) cez tie projektilové (uzi, brokovnica, luk) až po magické kúsky s pekelnou vizážou. Ponuka je dostatočne pestrá.

Aby toho nebolo málo, cestou zbierate z rozporciovaných nepriateľov gemy, ktoré vkladáte do vybraných zbraní a tým zlepšujete ich vlastnosti. Väčšie poškodenia, automatické pridanie zdravia alebo chi po zabití, zrýchlené nabíjanie, vyššia šanca na kritický zásah, extra poškodenie pre vybraný typ nepriateľov, špecifické bonusy v rôznych elementoch (oheň, elektrina…) - nenápadne sa dostávame k Diablovi z vlastného pohľadu alebo Borderlands. Nechýba ani upgrade brnenia, rozdeľovaní skill bodov do sekundárnych schopností reprezentovaných kartičkami a aby sa to ešte viac zamotalo, niektorí nepriatelia sú imúnni voči vybraným elementom. Ak bude veľmi zle, je tu mágia a odhodíte protivníka tlakovou vlnou, zo zeme vyrazia ostne či spustíte červený berserk mód. Zrazu sa arkádová akcia rozrástla do gigantických rozmerov.

Pozitívne však je, že k vylepšeniam nemusíte siahnuť bezprostredne po ich získaní a prím hrá stále samotná akcia. Sami si nájdete svojich miláčikov, ktorých budete používať vždy, keď sa bude dať a postupne zlepšujete ich vlastnosti. Gemy môžete zo zbraní vyberať a znovu prerozdeľovať. Kým vám zúrivé besnenie po mape nejde a budete sa snažiť kryť alebo nebodaj ísť na nepriateľov prísne takticky, nebude vám to nič platné. Bez potrebného postrehu a presnej mušky vás ostatní rozsekajú na márne kúsky. To všetko, čo na vás útočí, sa nedá popísať ani s poriadne bujnou fantáziou, ale takmer každé zabitie je komentované. Nielen Wangom, ale i vami, ako si tak náležite užívate jatky na obrazovke a voláte po bližšom zoznámení s motorovkou Anežkou. Áno, po dlhom čase sme sa platonicky zamilovali do používaných zbraní.

Technicky hre niet čo vytknúť. Ak teda odhliadneme od možno dlhšieho nahrávaní úrovne. Vyzerá to dobre, hoci na elitu to po grafickej stránke, samozrejme, nemá, znie to ešte lepšie (béčkovú hudbu dopĺňa znovu famózny dabing), tak čo chcieť viac? Zničiteľné prostredie by bolo vynikajúce, fotorealistické textúry taktiež, ale to nie je ten skutočný dôvod, prečo je Shadow Warrior úspešný. Ani to vlastne nepotrebuje. Máme tu detailami prekypujúce mapy situované do rôznych štýlov. Každá misia, okrem príbehovo orientovaných, má náhodne generované prostredie, usporiadanie, výskyt, početnosť a typy nepriateľov či poveternostné podmienky. Síce vám je jedno, či svieti slnko alebo prší, no postupom času začne byť prostredie jednotvárne, príliš sa opakujúce. Trpí tým predovšetkým dizajn samotných úrovní.

Postupom času sa aj spočiatku originálne svety stanú generickými. Chýbala nám v nich väčšia rozmanitosť - nie úrovní ako takých, ale v zastúpení väčšieho množstva ústredných motívov. Do Shadow Warriora 2 by sa nám hodilo viac svetov. Je to iné, keď vojnová akcia čerpá len z jedného prostredia, avšak aj tam musíme nájsť niekoľko zapamätateľných miest, inak nám prostredie pripadá fádne. Shadow Warrior 2 sa zasekáva práve na tom, že sa paradoxne bojí popustiť uzdu fantázie do ešte šialenejších sfér.

Podpora viacerých hráčov je prítomná vo forme kooperatívneho multiplayeru. Môžete sprístupniť svoj postup hrou ostatným alebo sa naopak pripojíte do rozohranej fázy konkrétnej misie. Skupinové mordovanie znásobuje zábavnosť, avšak aj celkovú náročnosť, takže nepriatelia sú silnejší, odolnejší, je ich viac a podobne. Je len škoda, že klasická kompetitívna forma multiplayeru sa do Shadow Warriora nevošla. Hrou môžete doslova prefrčať za približne desať hodín, no stačí pritlačiť na obťažnosti, plniť všetky sekundárne úlohy, prihlasovať sa do multiplayeru alebo jednoducho zvoliť New Game+ a rozohrať to znovu s nabúchaným borcom.

Čo by sme subjektívne Shadow Warriorovi 2 mohli ešte vytknúť, je mierne zahltenie obrovským množstvom gemov. Síce ich môžete kombinovať a uľaviť inventáru, no filtrovanie a celý systém užívateľského rozhrania by si zaslúžili prehľadnejšiu formu. V menu síce nájdete všetko, no cesta k tomu a hľadanie je ťažkopádnejšie. Zároveň je pridanie RPG prvkov pre milovníkov priamočiarej akcie mierne rušivým elementom a oproti predchodcovi tak spoločne s generickým prostredím nedokáže plnohodnotne ukázať nostalgickú akciu v celej svojej kráse. Súboje s bossmi boli niekedy až príliš zdĺhavé a zisťovanie voči čomu je imúnny, nie je vždy počas boja najjednoduchšie, keďže je zobrazené malým textom po namierení na protivníka. A, samozrejme, Kamiko nie je Hojima, no nám ženský element v Loovom tele nevadil.

Napriek vyššie uvedenému sme sa nesmierne bavili. Spočiatku bola obťažnosť výzvou, no s vylepšeným arzenálom sa postupne začala strácať. Arkádový štýl je však presne to, čo nám vo FPS hrách chýbalo. Neustály pohyb, presná muška a postreh je základom úspechu a ak to nejde, treba naštartovať motorovku a mäsiarčina môže začať. Shadow Warrior 2 je predovšetkým arkádová prestrelka útočiaca na tie najzákladnejšie pudy akčnosti. Robí to vynikajúco, navyše ich rozumne dopĺňa o rozšírenia v podobe RPG prvkov, pričom nestráca nič na svojej bujarosti.

Shadow Warrior 2
Shadow Warrior 2 Môže aj pršať, pri priamej konfrontácii je brokovnica ten najlepší argument na presviedačanie o svojej pravde.
Môže aj pršať, pri priamej konfrontácii je brokovnica ten najlepší argument na presviedačanie o svojej pravde.


Shadow Warrior 2 Krvou sa nešetrí, ale snáď nik nečakal dúhy, pastelky a sójové latéčko bez kofeinu.
Krvou sa nešetrí, ale snáď nik nečakal dúhy, pastelky a sójové latéčko bez kofeinu.


Shadow Warrior 2 Chýli sa k pokecu, prišla najvhodnejšia doba vytiahnuť ten správny argument - katanu.
Chýli sa k pokecu, prišla najvhodnejšia doba vytiahnuť ten správny argument - katanu.





Lo Wang in da house

Je to už takmer 20 rokov. Kmitočet procesorov sa udával v desiatkach megahertzov, kto mal Pentium, bol kráľ a jediným zdrojom hier boli herné časopisy a CD prílohy. Nebudeme si klamať, tie časy nám občas chýbajú. Prestrelky z vlastného pohľadu (alebo doomovky, ako sa im u nás vravelo) mali ťažko zopakovateľné čaro akcie, ktorá čerpala z toho, že strieľanie musí byť o strieľaní. Bola to zábava, veď kto by nepoznal naspamäť prvú úroveň Duka, Dooma či iného zabudnutého pokladu? 

Engine hry si tvorcovia museli často napísať na kolene. Aj to tak vyzeralo, no na druhej strane nepôsobili všetky hry tak trochu rovnako. Až neskôr prišiel čas na licencie, ktoré používali známe značky: motor Quake-a vynikajúco poslúžil v značne modifikovanej verzii v prvom Half-Life a podobne. Jednou z výnimiek bol Build engine, za ktorým stáli borci z 3D Realms. Vydaril sa, Duke Nukem 3D ukázal jeho silné stránky a dokonala to trojica hier, z ktorej by si každá zaslúžila vlastné standing ovation. A oživenie. Tou svätou trojicou je Shadow Warrior, Blood a Redneck Rampage. 

Krvavý Blood s kultovým začiatkom (I live… again) od Monolithu sa síce po rokoch dočkal nového dielu, ale ten, žiaľ, nedosahoval kvality predchodcu, buranský Redneck Ramapge naopak zakapal s priemerným datadiskom a Nam z Vietnamu nebudeme ani spomínať. Ostal nám neohrozený hrdina Lo Wang, Shadow Warrior. Ak si pamätáte na béčkové kung-fu filmy z japonského prostredia dabované simultánne, herecky nie najlepšie obsadené (ale obnažené prsia museli byť v každom), distribuované na ošúchaných VHS-kách, viete koľká bije. Vynikajúce úrovne zasadené do zaujímavých svetov boli len začiatkom. 

Hlavný hrdina sypal hlášky ešte lepšie ako ospevovaný Duke, kosil démonických nepriateľov katanou, hádzal hviezdice, používal „uziny" a už vtedy mu po krku išiel majster Zilla zo Zilla Enterprises. Urážal ženy, sledoval páriace sa zajačiky, glosoval každú situáciu (narážky na Dukeho alebo Laru Croft nechýbali) a keď sa vám zunovala priamočiara akcia osamote, bol tu skvelý multiplayer. Ak ste zasiahli raketometom viacerých a torzá tiel sa rozprskli v gejzíroch krvi, nemohli ste sa prestať šialene rehotať. Prečo? Lebo to bola zábava, aká nám dnes chýba. Titanfall? Call of Duty? Ó áno, je to veľké, je to prepracované, ale tá číra hrateľnosť sa nám akoby vytratila pre výpravnú epickosť. Bullshit. 

Neskutočne explozívna akcia mala až nenormálny spád a likvidovanie protivníkov bola zábava aj preto, že bol Lo Wang hrdina s veľkým H. Aj P, ale to sme bližšie neskúmali. Nepriatelia padali po stovkách, no napriek tomu raz za čas došlo k osvieženiu, ako napríklad v prípade úvodnej úrovne ovládanie autíčok a následné získanie hľadaného kľúča. Vynikajúca hudba, skvelý dabing a ešte raz neskutočná zábava. Neskôr vydaná classic verzia je dostupná aj dnes, no my sme radi, že nám na čestnom mieste na poličke tróni tá pôvodná, krabicová. Pretože Shadow Warrior je legenda, hoci sa na ňu neprávom zabúda. Dokonca sa odvážne pokúsime tvrdiť, že tým skutočným pokladom na Build engine bola táto hra a nie ťažkotonážny Duke. 

A na záver zopár hlášok, ktorými nás Lo častoval a neskutočne sme sa na nich bavili:

  • „Split of personality!" (ak ste niekoho rozsekali katanou)
  • „You blocking with your head again!" (ak ste niekomu nasekali päsťami)
  • „Look, you have a new friend!" (ak ste niekoho zabili pomocou Sticky Bomb)
  • „Sticky Bomb meet Mr. Stupid." (ak ste niekoho zabili pomocou Sticky Bomb)
  • „Lady, somebody beat you with ugly stick!" (komentár na staršiu ženu)
  • „Haha, call me Mr. Fix It!" (po úspešnej akcii)
  • „You are weak as a baby fart, go live in fear." (na určitých miestach v misii)
  • „Knock knock you freak, Lo Wang in the house!" (na určitých miestach v misii)

 


napísal kordi 28.10.2016
Páči sa mi! (+1)
8.5
Vo svete
7.9
Používatelia
8.3
Ohodnotiť
SHADOW WARRIOR 2
+ samotná akcia
+ hláškujúci hrdina
+ humor
+ kooperatívny multiplayer
+ množstvo zbraní a rôznorodých nepriateľov
+ pridaná hodnota RPG prvkov
- neprehľadný inventár
- príliš mnoho gemov
- pre niekoho zbytočné RPG prvky
- málo prostredí, navyše sa opakujú
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Core i3-6300, 4 GB RAM, 1 GB VRAM GeForce GT 560Ti/Radeon HD 6850,14 GB HDD
Doporučená konfigurácia: CPU i5-5675C, 4 GB RAM, 4 GB VRAM GeForce GTX 970/ATI Radeon R9 290


RECENZIE HRÁČOV
7.7
MX-72    15.1.2019
+ svižná a elegantná hrateľnosť+ masakrálny gore+ dobrý príbeh (na hru tohto typu)+ d...prečítať celé

PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Devolver Digital / Flying Wild Hog
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 26. september 2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #122


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Herná pc zostava alebo herná z... (3)
Čo sa oplatí viac už poskladaná Pc zostava alebo s...
| Prosba o pomoc so streamom (0)
Ahojte kolegovia gamery. mal by som taku malu p...
| Slúchadlá alebo reproduktory ? (2)
Som typ človeka, ktorý vôbec nikdy nepoužíval slúc...
| Vaše najdivnejšie príbehy (3)
Čaute Sectoráci. Zažili ste v živote nejáke strašn...
| F1 2019 ps4 . liga (0)
Ahojte Zhanam ludi na F1 2019 ps4,ktory by si ra...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk