JOB SIMULATOR

JOB SIMULATOR

7.5

Aj práca môže byť zábavou

„All work and no play makes Jack a dull boy,“ také je anglické príslovie, ktoré hovorí, že samá práca a žiadna zábava z nás urobí nudných ľudí. V štúdiu Owlchemy Labs však prišli na to, že najlepšia zábava je vlastne poriadny job. Pripravili si pre vás simulátor so štyrmi „povolaniami snov" – pracovník v kancelárii, kuchár, pokladník a automechanik. Zaškolia vás roboti, ktorí majú podobu lietajúcich CRT monitorov a veľkú škálu emócií, ktoré nevedia používať. Takže čo je vlastne zábavné na plnení triviálnych úloh, ktoré vám zadávajú chladné obrazovky?

Job Simulator je v skutočnosti iba paródiou na simulátor. Ak očakávate akýkoľvek edukačný charakter, musíme vás sklamať. Tvorcovia s úškrnom na tvári bagatelizujú štyri povolania, ktoré si môžete vyskúšať. S VR headsetom síce vstúpite do múzea práce v roku 2050, no boti majú v ľudskej histórií veľké medzery a jednotlivé zamestnania interpretujú ako nezmyselné činnosti našej primitívnej civilizácie.

Medzi povolaniami si môžete ľubovoľne vyberať, no postup je lineárny. Úlohy plníte v striktne danom poradí, ale po ich splnení je možné vybrať, ktorú si chcete zopakovať a nemusíte začínať tréning odznova. Nie sú medzi nimi žiadne loadingy, vaše školenie prebieha plynule. Zoznamovanie s priestorom nepotrvá dlho, pretože všetky povolania sa robia v stoji a všetky aktívne predmety sú na dosah ruky. Váš pracovný priestor je obmedzený na asi tak jeden krok a pri dlhom hraní vám skôr hrozí opuch nôh a bolesť chodidiel.

Job Simulator
Job Simulator Recept na tortu ostal stratený v preklade.
Recept na tortu ostal stratený v preklade.

Job Simulator Hm...aké to mám heslo?
Hm...aké to mám heslo?

Job Simulator Príslovie „bez práce nie sú koláče“ v Job Simulatore neplatí.
Príslovie „bez práce nie sú koláče“ v Job Simulatore neplatí.

Čo sa týka snímania vašej postavy v priestore, je na tom lepšie HTC Vive, ktoré pracuje s dvomi senzormi v rohoch. V prípade PlayStation VR váš pohyb zaznamenáva kamera, ktorá sníma body na headsete. A práve kvôli umiestneniu kamery môžu nastať nepríjemné chvíle. Nižšie položené predmety, ako je počítač pod stolom alebo odpadkový kôš, sa môžu zdať nedostupné. Keď je predmet za vami a vy sa otočíte, svojím telom tak môžete blokovať kameru. Rovnako problematické sú okraje vášho pracovného priestoru a ak tam náhodou odhodíte predmet, s ktorým by ste sa chceli hrať, bude potrebné pohnúť kamerou.

O stratu dôležitých predmetov sa však nemusíte báť, pretože ak vám vypadnú z ruky, znovu sa objavia vo vašom pracovnom priestore. Manipulácia s predmetmi je bezproblémová. Ovládače PS Move predstavujú vaše ruky, ktorými  hýbete s predmetmi a nakláňaním ich môžete uchopiť z rôznych uhlov. Váš virtuálny stisk je rovnako pevný ako váš reálny na triggeroch ovládačov, preto sa nestane, že by vám predmet z ruky vypadol. Na ovládanie hry nepotrebujete mať ruky chirurga. Aktívne predmety do seba vedia pekne zapadnúť, vďaka čomu sa vyhnete frustrácii ako v prípade Surgeon Simulatora.

Nakoľko je Job Simulator naozaj atrakcia v múzeu, ponúka skôr zážitok pripomínajúci viac zábavnú jazdu ako súťaženie. V hre nie je žiadne skóre, neexistuje časový limit na splnenie úlohy. Jednoducho nikto na vás nebude tlačiť. Boti majú na rozdiel od ľudí nekonečnú trpezlivosť, preto sa môžete namiesto práce zabávať, pri úlohách sa flákať a botov šikanovať. Možností však zas až toľko nie je. Hádzanie predmetov do obrazoviek je vaša najväčšia rebélia, prípadne môžete ako kuchár priotráviť zákazníkov. Našťastie nemajú tráviaci trakt a vaše kreácie sú skôr na okrasu ako na jedenie.

Uzdu svojej kreativite najviac popustíte práve v povolaní kuchára. Okrem osvedčených receptov je tu aj priestor pre improvizáciu. Ohúri vás, čo všetko môžete v kuchyni použiť, od mixéra, cez toastovač, až po mikrovlnku. Chýbajú nože a panvice, ale je to tak pravdepodobne z bezpečnostných dôvodov. Mnoho hráčov bažiacich po krvi by z hry urobilo Murder Simulator. Spätná väzba zákazníkov je väčšinou pozitívna, no ani vaše omyly neostanú bez povšimnutia. Keď zabudnete vypustiť zvyšky rajčín z mixéra, dieťa alergické na paradajky si všimne, že v jablkovej šťave sú ešte nejaké stopy.

Môžete si vyskúšať život kancelárskej krysy, ktorá má spotrebu šišiek ako Homer Simspon a vyrába prezentácie z meme obrázkov. V tomto povolaní sú úlohy jasne dané, medzi vaše najdramatickejšie rozhodnutia patrí výber šablóny a prechodov. O niečo zábavnejšia je práca pokladníka v malej samoobsluhe. Ak ste v živote nesedeli za kasou, blokovanie potravín vám bude robiť ohromnú radosť. Hra vám dá trochu priestoru na rozhodovanie, čo zákazníkom predáte a koľko im naúčtujete. Znovu nechýbajú humorné situácie, pri ktorých sa boti snažia napodobňovať určité stereotypy.

Najmenej originálneho obsahu je však v povolaní automechanika, kde sú vaše úlohy viac-menej rovnaké, iba zákazníci sa menia a znovu máte na výber, aké súčiastky vymeníte a koľko škody pritom napáchate. V hre nikdy neuvidíte obrazovku „Game Over“ či „Wasted“, pretože každé vaše riešenie je svojím spôsobom správne. Job Simulator si berie k srdcu, že netreba vyhrať, ale hlavné je zúčastniť sa. Preto ani neexistuje prehra a za splnenie úlohy budete mať dobrý pocit na duši.

Medzi oblasťami, na ktorých by sa v tejto hre dalo ešte popracovať, je práve náročnosť. Inštrukcie a riešenia sú momentálne jasné a zreteľné, aby ich zvládlo každé dieťa. No ak by autori dokázali zvýšiť obťažnosť, plnenie úloh by sa mohlo povýšiť na riešenie hádaniek, pričom by vám mohli napovedať rôzne pomôcky v prostredí. Tvorcovia by mohli doplniť časomieru, pretože na vaše slimačie tempo doplácajú iba zákazníci v autoservise, v ktorom každou minútou nabieha vyššia cena práce.

Hra má obrovský potenciál a so svojimi štyrmi krátkymi simuláciami ponúka akúsi ochutnávku toho, čo všetko by sa vo VR svete dalo robiť. Širšia škála rôznych riešení úloh, nové povolania a možno aj väčší priestor aspoň pre HTC Vive sú zatiaľ iba naše zbožné želania. V tomto stave je hra iba párhodinová, jednorazová zábavka, ktorá namotá na hranie vo virtuálnej realite.

Job Simulator
Job Simulator Podľa botov sme my ľudia umývali dlážku pomocou minihry.
Podľa botov sme my ľudia umývali dlážku pomocou minihry.

Job Simulator Nazrieť môžete aj do vnútra vozidiel.
Nazrieť môžete aj do vnútra vozidiel.

Job Simulator Vtipov a easter eggov je v hre mnoho, stačí sa rozhliadnuť.
Vtipov a easter eggov je v hre mnoho, stačí sa rozhliadnuť.

Užitočnosť Job Simulatoru je teda na zamyslenie. Zarytým fanúšikom žánru simulátorov zaručene zvýši tlak, pretože vôbec neposkytuje realistický zážitok. Chytať sa za hlavu budú asi aj personalisti, pretože hra vám nedá ani správne pracovné návyky. Spokojní však budú Youtuberi, hra je ohromne zábavná, keď máte k nej aj publikum, no Job Simulator si užijú aj jednotlivci. Podmienkou je, že vašou hlavnou motiváciou hrať túto hru, bude hlavne humor a ochutnávka možností virtuálnej reality.

Ak sa však pozrieme na hrateľnosť, Job Simulator je vlastne veľmi jednoduchá a pritom kreatívna hra. Nakoľko je takzvaná „obývačková“ VR technológia stále relatívne v plienkach, Job Simulator patrí medzi jej najlepšie ukážky. Kombinuje totiž jednoduchosť, zábavu a plnohodnotný VR zážitok. Ak by v Owlchemy Labs dokázali pozdvihnúť túto hru na vyššiu úroveň, prípadne si z nej zoberú to najlepšie pre budúce projekty, na poli VR hier sa máme na čo tešiť.

napísal Tanya 28.12.2016
7.5
7.1