TOM CLANCY'S GHOST RECON: WILDLANDS

TOM CLANCY'S GHOST RECON: WILDLANDS

8.0

Pomôžte Bolívii nastoliť v krajine poriadok

Recenzia na Xbox One verziu

Ubisoft priebežne mení taktickú sériu Ghost Recon podľa aktuálnych trendov a tentoraz v Ghost Recon The Wildlands ju znovu posunul do nového štýlu. Otvorenejšieho, masívnejšieho a kooperačného.

Séria bola pôvodne pomalá, veľmi taktická FPS hra na PC. Neskôr na minulej generácii konzol dostala cover & shoot štýl, viac akcie, zachovala aj isté taktické prvky a celé sa to spojilo v kvalitnej hrateľnosti. Stále však stavala na uzatvorených leveloch, ktoré sa teraz v nej generácii plne otvárajú a prechádzajú do rozsiahleho terénu. Pribúdajú sandboxové prvky a možnosti ovládania vozidiel. Hra tak zachováva svoj taktický štýl, ale pridáva masívne prostredie podobné Just Cause alebo Arma hrám. Štýlom teda balansuje medzi nimi - ani príliš arkádová, ani príliš simulačná.

Wildlands ponúka rozsiahle prostredie v Bolívii, ktoré ovláda drogový kartel. Vašou úlohou bude vyčistiť a oslobodiť oblasť. A to postupne územie po území. Každé územie má svoju históriu, svoj význam v krajine a aj svojho vodcu, ku ktorému sa musíte postupne dostať a zlikvidovať ho. Cez menších sa nakoniec dostanete k hlavnému bossovi kartelu. Samozrejme, nebude to ľahké ani rýchle. Čakajte desiatky hodín hry s tým, že vyčistiť celé prostredie bude aj na viac ako stovku hodín. Bude na vás, či budete hrať sólo, alebo s  tromi priateľmi v kooperácii. Ani jedna možnosť nebude zlá a každá ponúkne iný zážitok.

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands
Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands Vitajte v Bolívii, čaká vás rozľahlá a pôsobivá krajina.
Vitajte v Bolívii, čaká vás rozľahlá a pôsobivá krajina.

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands Boje fungujú v cover and shoot štýle, zapracovaná je aj koordinácia tímu.
Boje fungujú v cover and shoot štýle, zapracovaná je aj koordinácia tímu.

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands Tímová spolupráca je potrebná hlavne v kooperácii, v single je AI skôr doplnok.
Tímová spolupráca je potrebná hlavne v kooperácii, v single je AI skôr doplnok.

Od hry nečakajte výrazný príbeh. Je to vojna proti kartelu, je to o spoznávaní situácie, jednotlivých cieľov a ich likvidácii. Náležite tomu sa príbeh orientuje len na postupné odhaľovanie informácií, ich získavanie a občasné vypočúvanie zajatcov. Primárne je to sandboxovka, v ktorej si sami vyberiete, čo chcete robiť ďalej, do ktorého územia sa pustíte a ktoré misie splníte. Či pôjdete hlavne po príbehových misiách, splníte vedľajšie misie, alebo budete zbierať bonusové zásoby a zbrane. Najlepšie je nájsť si správny pomer, keďže všetko má určité výhody.

Základ hry je v akcii, vy a vaša jednotka „duchov" sa vydávate na stovky misii a postupne budete ničiť kartel. Popritom budete podporovať rebelov a za zadkom budete mať miestnu armádu, ktorej sa nepáči vaša prítomnosť. Na druhej strane sa jej však nepáči ani kartel a ak začnú nepriatelia útočiť, armáda zasahuje aj proti nim. Niekedy vám to pomôže a vďaka tomu sa budete môcť sústrediť na svoje misie. Tie budú napríklad vyžadovať získavanie údajov z menšej alebo väčšej opevnenej základne, zničenie zbraní nepriateľa, vyslobodenie zajatcov, získanie dát, zlikvidovanie veliteľov a, samozrejme, vždy na konci daného územia aj elimináciu hlavného bossa.

Mimochodom, bossovia sú rôzni, niektorí zameraní na krvavé vypočúvanie, iní na prevoz drog, ďalší na výrobu, obchod s ľuďmi. Stretnete skutočne zaujímavé postavičky zasadené do nemilosrdného sveta. Veľmi dobre sú opísané a hra vám ich postupne, ako idete po ich stopách, ešte približuje. Nakoniec to je aj základom príbehu, nečakajte tam žiadne hlbšie dejové línie. Ide tu o poznanie nepriateľov a užívanie si akcie. Rovnako ani pri boss misiách nečakajte výraznejšie odchýlky od štandardných misii. Väčšinou sa bossovia len skrývajú na zaujímavejších miestach, ale nie je tu hlbší skript ani niečo diametrálne odlišné od ostatných úloh.

Náročnosti misií sú rôzne a často záleží aj od vášho výberu postupu. Môžete útočiť takticky a užívať si likvidovanie nepriateľov po jednom z diaľky, prípade od chrbta potichu nablízko. Priamy útok v hre síce nefunguje, dajú sa však použiť vozidlá. Nájdete vhodný obrnený voz a vbehnete ním do kempu. Vaši kolegovia strieľajúci z okien sa o nepriateľov postarajú. Je to základný postup, ktorý ušetrí čas pri ľahkých úlohách. Priebežne však musíte aj vystúpiť, používať cover & shoot postup, a to pri ostreľovaní desiatok nepriateľov a prípadne aj helikoptérou zo vzduchu. Miestami je to skutočne husté a ak si zvolíte vysokú obťažnosť, rátajte s tým, že budete často zomierať.

V misii máte nárok len na jedno oživenie tímom. Druhýkrát už zomierate a aktuálna úloha sa reštartuje, pričom sa objavíte neďaleko miesta útoku. Niekedy to nie je problém, ale ak máte dlhšiu misiu a začínate ju už desiatykrát, už to môže liezť na nervy. Ale nakoniec je to taktická hra a týmto vám naznačuje, že musíte taktizovať. Ak to nejde vaším aktuálnym štýlom, musíte skúsiť niečo iné, alebo si zohnať lepšie vybavenie a neskôr sa na misiu vrátiť.

videorecenzia

Zatiaľ čo je akcia základom, do hĺbky ide vylepšovanie vašich schopností a odomkýnanie zbraní. Preto musíte plniť vedľajšie misie, aby ste získali zásoby potrebné na vylepšenie vašich jednotlivých možností. Napríklad presnejšia streľba, lepšie batérie do drona, padák, väčšia výdrž. Je tu toho veľa a všetko obohacuje hrateľnosť. Rovnako ju obohacujú stále lepšie zbrane a doplnky k nim, ktoré nachádzate v debnách - či už v hlavných misiách, alebo ich lokalitu musíte zistiť pri vedľajších misiách. Zbieranie zbraní a vylepšení je pomalšie, keďže sa ich v každom prostredí nachádza len niekoľko a musíte pracnejšie vyhľadávať miesta, kde sa nachádzajú. Ale plynule sa v hre vylepšujete a aj cítite, že ste stále silnejší a efektívnejší. Postupne ako pomáhate rebelom, sa vám odomkýna aj podpora od nich, ako je bombardovanie, dostavenie vozidla, posily, odlákanie nepriateľov.

Čo sa týka vozidiel, je tu pekná ponuka každého typu, a to vrátane motoriek, pričom tá terénna je efektívny prostriedok pri presune krížom cez stepi. Z klasických vozidiel sú tu rôzne malé autobusy, štandardné autá, ale aj superrýchle Lamborghini drogových bossov, ale najlepšie sú SUV a džípy. Ideálne je, ak majú primontovaný aj guľomet na streche. Z väčších vozidiel je tu niekoľko typov obrnených transportérov, ktoré sú ideálnou zbraňou na vtrhnutie do silného nepriateľského kempu. Vo vzduchu je to skromnejšie, nájdete tu štandardné menšie helikoptéry alebo masívnejšie transportné, pričom niektoré nemajú zbrane vôbec, iné majú guľomety a pár je ich aj s raketami. Niekde by sa mal dať nájsť aj plne vyzbrojený Comanche. Ponuka lietadiel je najchudobnejšia a zdá sa, že sú tu len dve neozbrojené lietadlá ideálne na presun drog. Z lodí natrafíte na menšie člny, ktoré však využijete minimálne keďže priorita je pohyb po pevnine. Zrejme v budúcnosti budeme vidieť viac rozšírení, žiadali by sa minimálne stíhačky a silné tanky. Okrem toho v zbraniach chýba raketomet.

Ovládanie vozidiel nie je zlé, je lepšie oproti bete a keď ich dostanete do ruky, budete brázdiť prostredie hry bez problémov. Je to jednoduchá arkádová jazda, ale zároveň presne to, čo toto prostredie potrebuje. Zo vzdušných strojov má helikoptéra zvláštne navrhnutý systém zrýchľovania, pri ktorom rovno aj klesá, ale tiež sa na to dá zvyknúť. Oproti tomu je ovládanie pri samotnej akcii jednoduché a intuitívne. Cover & shoot štýl funguje, ostreľovanie je dobre spracované, a to aj so zapracovanou gravitáciou. Jedine boj na veľmi malú vzdialenosť je kvôli uhlu kamery dosť neprehľadný.

Čo výrazne mení hru, je výber singleplayeru alebo kooperácie. Kooperačne si hru určite užijete viac aj keď inak. Zatiaľ čo v single sa môžete zaoberať informáciami a prestrihovými scénami, v kooperácii ide hlavne o akciu a zábavu, na čo je hra aj navrhnutá. V singleplayeri je vhodné spoliehať sa len na seba. Máte síce AI spolubojovníkov, ktorí vedia strieľať, ale ich taktické možnosti sú jednoduché a často sú pomalí a niekde v závese za vami. Ale aspoň nezavadzajú. Čo je zaujímavé, ak ich stratíte, len sa k vám po čase teleportujú. Či už ide o pohyb pešo, alebo  autom, vždy sa objavia vedľa vás. Je to dobré pre zjednodušenie hrateľnosti, ale vývojári mohli dať možnosť vypnutia tejto funkcie a ten, kto si na tím nepočká hneď, by musel čakať. kým sa k nemu AI posila nedostaví inými prostriedkami. V kooperácii tento problém nemáte, aj keď ak nehráte s priateľmi, môžete mať ťažkosti, pretože si každý bude robiť, čo chce. Ideálne je hrať s priateľmi, ktorých poznáte, koordinovať sa a postupovať spolu, pretože vtedy budete mať aj najväčšiu palebnú silu.

Ak by vám kooperácia nestačila, neskôr príde free update, ktorý prinesie 4 vs. 4 boje dvoch tímov. Ak by ste radšej chceli ešte rozšírenia v rámci misií a príbehu, Ubisoft plánuje aj veľké expanzie. Prostredie je masívne a ponúka množstvo možností na rozširovanie.

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands
Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands Prostredie bude masívne, čakajú vás v ňom velitelia, ktorých treba zlikvidovať a hlavný boss.
Prostredie bude masívne, čakajú vás v ňom velitelia, ktorých treba zlikvidovať a hlavný boss.

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands Jediným zo základov hry je zbieranie nových zbraní a súčastí na ich vylepšovanie.
Jediným zo základov hry je zbieranie nových zbraní a súčastí na ich vylepšovanie.

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands Popri zbraniach musíte zbierať zásoby na vylepšovanie svojich schopností.
Popri zbraniach musíte zbierať zásoby na vylepšovanie svojich schopností.

Celé prostredie hry je mega masívne. Síce nemá rozlohu spomínaného Just Cause, ale je oveľa bohatšie na detaily, mestečká, základne. Spolu to je približne 18x18 km, teda cez 300 km štvorcových. To je dostatok na zachytenie rôznorodosti Južnej Ameriky, od džunglí, cez močiare, rieky, púšte, jazerá a rieky a nechýba soľné jazero alebo zasnežené hory. Je tu všetko a vyzerá to parádne, mení sa deň a noc, prichádza dážď, búrka, hmla. Všetko prebieha pekne plynule aj keď možno až príliš pomaly. Napríklad 20-minútová noc nepoteší. Niekedy je skutočne temná, ale zas máte svoje nočné videnie, ktoré vám pomôže. Zároveň noc mení aj taktiku útokov, keďže nepriatelia vás nevidia a k tomu im môžete v kempoch aj rozstrieľať svetlá.

Pre zaujímavosť, mapa je zo začiatku plne začiernená a musíte si ju pekne obehať a zmapovať sami. Tu je napríklad veľmi dobré hneď ukradnúť lietadlo a použiť ho na prelietanie prostredím krížom-krážom. Zaberie to síce hodinu, možno viac (musíte sa pritom vyhýbať raketám a útokom), ale je to veľmi užitočné pre lokalizovanie dediniek a miest, do ktorých budete môcť používať fast travel. Poteší to vtedy, keď budete prechádzať na ďalšie územia, alebo pri rýchlom pohybe v rámci jedného územia.

Vizuálne je to pekné, prostredie ponúka dostatočnú zastavanú plochu, decentnú zaľudnenosť, funguje tu premávka vozidiel, lietadiel a nechýbajú ani zvieratá, vtáky. Vzhľadom na umiestnenie uprostred džunglí tu nie sú veľké mestá, diaľnice, ale väčšinou dedinky, malé kempy, ale aj ozbrojené základne každej frakcie a vily. Nechýbajú letiská, malé prístavy, radarové inštalácie a ani rôzne monumenty. Niektoré budovy a kempy sa síce vzhľadom na rozsiahlosť opakujú, ale nie je to niečo, čo by kazilo dojem z prostredia. Čo skôr môže prekážať, sú rozmanite skaly, ktoré sa ťažko preliezajú, alebo sa medzi nimi môžete zaseknúť či spadnúť. Vtedy neostáva nič iné ako fast travel.

Ozvučením hra nesklame. Pekne počujete zvuk boja, viete ho lokalizovať a nechýba tona nahovorených rozhovorov, od rôznych príbehov vášho tímu, cez množstvo informácii, ktoré vám dáva cez vysielačku vaša spojka, až po rozhovory s nepriateľmi alebo výkriky protivníkov a vášho tímu počas boja. Atmosféru pekne dotvárajú rádiostanice s lokálnou hudbou ako v autách, tak aj z rádií v mestečkách alebo základniach. Do toho sa miesta angličtine so španielčinou, ale našťastie hra je vo všetkých verziách česky otitulkovaná, takže budete všetkému rozumieť

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands
Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands Hrať môžete sólo s AI alebo s tromi priateľmi.
Hrať môžete sólo s AI alebo s tromi priateľmi.

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands Výhľady sú pôsobivé a rozmanité. Misie už menej.
Výhľady sú pôsobivé a rozmanité. Misie už menej.

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands Pri prieskume pomôže dron, v noci využijete aj nočné videnie.
Pri prieskume pomôže dron, v noci využijete aj nočné videnie.

Postup dopĺňa ešte aplikácia, ktorú si stiahnete na mobil alebo tablet a umožní vám prepojiť sa s vašou hrou, Ponúkne možnosť mať interaktívnu mapu priamo na druhej obrazovke, sledovať posily, informácie o bonusoch, ako aj posielať si podporu. Nie je to zlý prídavok, hlavne ak si pri hraní máte kde tablet dobre položiť, aby ste sa v hre nemuseli prepínať na mapu. Zároveň však v mobilnej verzii nájdete aj taktickú hru Guerrilla Game, ktorá ponúkne pohľad na situáciu pred revolúciou, pridá ďalšie informácie o prostredí a postavách. A v nej môžete získať ďalšie zásoby do hlavnej hry na PC alebo konzole.

Ubisoft v Ghost Recon: Wildlands ponúka niečo ako zlatú strednú cestu medzi multiplayerovými prestrelkami a príbehovými sandboxovými hrami. Je to orientované na samotnú akciu, ktorá predstavuje desiatky až stovky hodín hry. A to ako v kooperácii, kde si užijete akciu, tak aj v singleplayeri, kde môžete viac sledovať informácie a príbeh. Dej je síce na vedľajšej koľaji, ale pri likvidácii kartelu nie je nevyhnutný. Dôležitá tu je hĺbka upgradovania a množstvo misii s jedným cieľom, a to vyčistiť územie. Ak ste teda na príbehové hry, toto nebude pre vás, ale naopak ak sa vyžívate v sandboxoch a plnení všetkého možného, čo sa dá, toto bude to pravé. Špeciálne ak máte v obľube kooperáciu.

napísal saver 10.3.2017
Páči sa mi! (+10)
8.0