THE WALKING DEAD: A NEW FRONTIER - KOMPLETNÁ SÉRIA

7.5

Clementine a tí druhí, ktorí (ne)prežili

Mohli by sme začať obligátnym: „V minulých dieloch ste videli..." Tak to poznáme zo seriálov a tak rekapitulujú udalosti predošlých epizód aj Telltale v adventúrach The Walking Dead. Prvé dve epizódy najnovšej adventúry zo sveta živých mŕtvych sme absolvovali ešte v decembri minulého roka. Teraz nastal čas dopovedať príbeh a zhodnotiť jeho kvality, ktoré nás doviedli až do finále.

Päť epizód rozobraných na kúsky nepredstavuje dlhú hernú dobu, sú to také jednohubky. Už sme si na to zvykli. Ucelený dej ale zaberie niekoľko hodín a ak chcete poznať a skúsiť alternatívne situácie a voľby, môže sa celkový čas priblížiť aj k desiatke. Stále síce platí, že mnoho vašich rozhodnutí, na ktoré je limitovaný čas, nemá až taký zásadný vplyv na ďalšie udalosti, ale niektoré selekcie sú skutočne zásadné. Sú to tie, ktoré na konci každej epizódy porovnávame s voľbami ostatných hráčov a tentoraz nám do nich môžu zasahovať aj priatelia v okolí vďaka systému Crowd Play. A potom sú tu odpovede a činy, čo si zapamätajú osoby, s ktorými v hre prídete do kontaktu. Tentokrát je v závere prehľadne uvedené, čím ste získali sympatie alebo antipatie jednotlivých protagonistov a aké to malo dôsledky.

Čo sa týka herných mechanizmov, hra sa v podstate nikam neposunula. Nenájdete tam žiadne nové prvky, ktoré by osviežili hrateľnosť. V princípe je jedno, či sa obzrieme za minulými sériami Walking Dead alebo inými kolekciami, ktoré si Telltale väčšinou šikovne licencovali, aby prilákali hráčov obľúbenými filmovými značkami. Pre všetky je príznačné sledovanie deja, počas ktorého dostávajú slušný priestor voľby v dialógoch a minimálny rozsah interakcia s prostredím a objektmi. Je škoda, že sa sme sa ešte stále nedočkali nejakých hlavolamov, ktoré by nás aspoň trochu potrápili a počas celej hry vyzbierame alebo použijeme len za hrsť predmetov s banálnym využitím. Ale aj tak nás to stále baví, i keď niektorých hráčov už predsa len menej a QTE pasáže s rýchlym stláčaním pár klávesov alebo smerových šípok veľa dynamiky do hry neprinášajú.

The Walking Dead: A New Frontier - kompletná séria
The Walking Dead: A New Frontier - kompletná séria Báť sa treba hlavne živých, nie mŕtvych.
Báť sa treba hlavne živých, nie mŕtvych.

The Walking Dead: A New Frontier - kompletná séria Svoju úlohu zohrávajú aj deti, ale Clem predčasne dospela.
Svoju úlohu zohrávajú aj deti, ale Clem predčasne dospela.

The Walking Dead: A New Frontier - kompletná séria Flashbacky naznačujú aj pohnuté vzťahy medzi bratmi, ktoré sa preniesli aj do prítomnosti.
Flashbacky naznačujú aj pohnuté vzťahy medzi bratmi, ktoré sa preniesli aj do prítomnosti.

Pri týchto hrách nás udržuje zvedavosť. Chceme vedieť, aké story rozohrali vývojári tentokrát, ako to celé dopadne a čo nové zažili naši obľúbení hrdinovia (tí, ktorí prežili). Pretože silné charaktery v TT adventúrach nesporne sú, hoci mnohé, ako napríklad Batman, si získali naše sympatie už vo svojich pôvodných filmových či komiksových podobách a o to rýchlejšie sa na ne namotáme. Ale práve preto sme neraz voči nim aj kritickejší, ak sú v hre prezentované inak ako je zvykom. A potom sú tu postavy, ktoré si vytvorili samotní vývojári. Tie už, bohužiaľ, často nie sú také výrazné, na mnohé z nich rýchlo zabudneme, dokonca aj keď sa pasujú na hlavných hrdinov alebo ich spoločníkov. Alebo aj keď  predstavujú elitných záporákov, ktorí by nám mali utkvieť v pamäti, ale... A to je aj problém A New Frontier. Povedzme si na rovinu, keby tam nebola Clementine,  ktorá už trochu podrástla, je drsnejšia, a dokonca už rieši  intímne ženské problémy, osudy väčšiny preživších by nám boli ľahostajné. Ale pár výraznejších osôb tam predsa len je, no mohlo ich byť viac.

Samotný Javi, ktorý mal zaplniť miesto po charizmatickom Leem, až taký zaujímavý nie je, aj keď jeho komplikovaným rodinným vzťahom na pozadí apokalypsy je venovaný hlavný priestor v tejto sérii. Sledujeme aj Clem, občas za ňu aj hráme vo flashbackoch, ktoré tvoria značnú porciu každej epizódy, ale ostrieľaná hrdinka v skutočnosti iba asistuje nováčikovi, ktorého chceli vývojári povýšiť na čosi viac. Ale Clementine aj v úlohe sekundárnej spoločníčky stále žiari najvýraznejšie. Pritom jej motivácie a ciele vlastne ani nie sú nejaké jedinečné (i keď ušľachtilé) a zaujme hlavne svojou premenou, predčasným dospievaním, transformáciou z naivného dievčatka na pesimistickú mladú bojovníčku, ktorá nedôveruje ostatným ľuďom. A snáď jej v ďalšej sérii, ktorej prípravy tvorcovia jasne naznačili vo finále, dajú autori viac priestoru a možností, pretože hlavne vďaka tejto rebelke v baseballovej čiapke nám adventúra Walking Dead ešte stále má čo ponúknuť.

Rodinná dráma, ktorá rieši ľúbostný trojuholník, zložité vzťahy súrodencov aj citové rozpoloženie detí, má prijímateľovi čo povedať, ale vlastne  sa ani nemusela odohrávať v tomto univerze. Niekedy pri nej úplne zabudnete na zombíkov, ktorí vám tu budú pripadať len ako nepodstatné  kulisy. Báť sa treba živých.

Prvá epizóda bola prirodzeným rozbehom, v druhej došlo k nečakanému zvratu a potom bolo zaujímavé sledovať, ako si k sebe určité postavy (znovu) hľadajú cestu alebo sa naopak odcudzujú. Štvrtá epizóda vyostrila situáciu a skončila dosť chaoticky. Tvorcovia sa rozhodli pritvrdiť a prinútili hráča vykonať rozhodnutie, ktoré by sme mohli prirovnať k povestným šokujúcim momentom z kníh a seriálu Hra o tróny. V konečnom dôsledku to však v tomto prípade nemalo požadovaný efekt a do piateho aktu hra nastúpila dosť rozpačito. Našťastie z toho posledná epizóda dokázala celkom dobre vykľučkovať. A to aj napriek tomu, že záver bol predvídateľný - avšak so zásadnou zmenou na základe rozhodnutia hráča. V konečnom dôsledku ale môžeme byť spokojní. Nedá sa povedať, že sme prelúskali originálny príbeh, ale každopádne sa vyrovná seriálovým zápletkám z The Walking Dead a Fear The Walking Dead, takže celkom fajn.

Hre určite prospel kvalitný dabing, hoci niekedy prehlušovaný hudbou, ktorá chvíľami mala tendenciu vyliezť z úzadia a zaznieť poriadne nahlas. Pomôže zníženie jej hlasitosti v menu. Melódie sú inak patrične dramatické, v kľúčových momentoch vedia slušne zabrnkať na nervy. Grafika sa nesie v duchu predošlých sérií, ale dočkala sa určitého skrášlenia. Na tento štýl sme už zvyknutí a nie je potrebné výrazne ho meniť, i keď sa ešte dá zapracovať na určitých detailoch. Kamera a strih sú na jednotku a prispievajú k dojmu filmového zážitku. Početné reklamy na iné Telltale hry v menu sú však otravné.

Máme to za sebou a bavili sme sa. Nie vyslovene kráľovsky, ale stále dobre. Znovu sme sa stretli s Clementine a to je asi to najlepšie, čo si z tejto série odnášame. Videli sme, ako sa jej vodí a popritom sme sledovali osudy jednej rodiny, na ktorej členov si ale zrejme čoskoro sotva spomenieme. Čakáme na ďalší príchod Clem, a preto dávame aj nasledujúcej sérii šancu, ale už chceme nejaký progres v oblasti samotnej hrateľnosti. Inak to už naozaj bude s hrami od Telltale len horšie a na výslní ich neudržia ani tí najväčší sympaťáci, ktorí sa v nich vyskytujú.

The Walking Dead: A New Frontier - kompletná séria Pri riešení problémov stačí poslušne stláčať požadované klávesy.
Pri riešení problémov stačí poslušne stláčať požadované klávesy.

The Walking Dead: A New Frontier - kompletná séria Aj takéto vážne situácie majú jednoduché riešenia.