ZOO TYCOON: ULTIMATE ANIMAL COLLECTION

ZOO TYCOON: ULTIMATE ANIMAL COLLECTION

6.5

Ukáž mi svoju jedinečnú zoo

Snáď nič nedokáže hráčom tak intenzívne hrať na city ako roztomilé zvieratá a obľúbené hry z minulosti. Podmet zvaný Tycoon v mnohých z nás vyvoláva silnú vlnu nostalgie v závislosti od toho, či sa prívlastok týka železníc, horských dráh či zoologických záhrad. Ak práve zoo dokáže vaše srdce rozbúchať najviac, potom vám iste neunikol reboot mimoriadne obľúbenej série Zoo Tycoon, ktorý teraz prichádza v takzvanej ultimátnej edícii.  Je však sentiment dosť na to, aby nás donútil zahrať si staronový Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection?

Pôvodný Zoo Tycoon a jeho pokračovanie s číslovkou 2 sa vryl do pamäti nejedného PC hráča, ktorého spravovanie vlastnej zoo dokázalo zamestnať na niekoľko desiatok a možno aj stoviek hodín. Obrovské možnosti výstavby vlastných výbehov pre zvieratá, plnenie potrieb návštevníkov a zveľaďovanie zoo nás na začiatku nového milénia odtrhlo od každodenných povinností a starostlivosť o virtuálne zvieratá sa pre mnohých z nás zdala byť najlepším útekom od reality. V roku 2013 sa táto legenda medzi Tycoon hrami dočkala vynovenej verzie pripravenej pre konzoly Xbox, zatiaľ čo PC hráči mohli len snívať o dôstojnom nasledovníkovi v sérii. Microsoft sa však teraz snaží dohnať resty a Ultimate Animal Collection vydáva vo verzii pre Windows 10 a konzoly Xbox One.

Play Anywhere znamená, že Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection vám stačí kúpiť raz a môžete ju hrať na konzole Xbox rovnakým spôsobom ako na PC. Hru stačí aktivovať na vašom Microsoft účte a plynule môžete pokračovať na oboch platformách, pričom po ukončení hry sa synchronizujú vaše uložené pozície a progres. Znamená to, že po dohraní hry na počítači sa pokojne môžete presunúť pred televízor ku konzole a pokračovať tam, kde ste skončili. Synchronizácii je však potrebné dať čas, a preto sa vždy uistite, že sa vám uložené pozície preniesli do cloudu. Ak dáte obom platformám možnosť vždy si uložiť a správne načítať progres, hra ponúka cenný prvok variability, ktorý ocenia hráči, ktorí chcú mať to najlepšie z oboch svetov.

Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection
Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection Čistenie slona vám hneď zlepší deň.
Čistenie slona vám hneď zlepší deň.

Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection Nechýba editor vlastného správcu zoo.
Nechýba editor vlastného správcu zoo.

Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection Vo foto režime zachytíte aj zopár úsmevných momentiek.
Vo foto režime zachytíte aj zopár úsmevných momentiek.

Fakt, že hra beží úplne rovnako na oboch systémoch, prináša aj isté špecifiká, ktoré však nemusia byť po chuti práve PC hráčom. Rozhranie kompatibilné pre obe platformy je v hre citeľné a môžete sa pristihnúť pri tom, že vám začne v rukách chýbať gamepad. Jedna z najväčších výhod hrania na PC – myš a klávesnica – sa pri tomto titule stáva redundantnou. Precíznosť, ktorú si pri pohybe myšou tak ceníme, v tejto hre vôbec nie je potrebná. Jej kurzor nám pomôže len pri označovaní jednotlivých položiek a klávesnica poslúži ako primárne rozhranie pre jednotlivé pokyny. Hru ovládate skôr klávesmi ako ťahmi myšou a po čase zistíte, prečo to tejto hre vlastne nijako neškodí.

Nenechajte sa totiž zmiasť, aj keď je to titul pre PC, stále je viac konzolovým portom ako plnohodnotnou počítačovou hrou. Konzolový prístup je cítiť všade, od správy zoo po jej samotné budovanie. Nemala by vás prekvapiť možnosť hry z pohľadu tretej osoby, kedy sa skutočne vžijete do úlohy správcu, ktorý pobehuje, prípadne jazdí po zoo a rieši problémy. Odpadky zvládnete pozbierať aj z tohto pohľadu, no keď sa dostanete ku koreňu problému, automaticky vás prepne do vtáčej perspektívy, kde sa znovu začnete cítiť ako v stratégii. Tento dojem vám však ostane len na pár minút.

Zabudnite na výstavbu rozsiahlych výbehov, kľukatých ciest spájajúcich jednotlivé atrakcie, lanovky či safari trasy, aké si pamätáte zo Zoo Tycoon 2. Táto hra sa nesie v duchu predpripravených šablón. Konzolová hra sa jednoducho nezaprie a zjednodušené ovládanie pripravuje hru o dôležité strategické aspekty hry. Vaše výbehy prichádzajú v ponuke ako čínske tričká s veľkosťou S, M a L. O veľkosti XL nikdy nikto nepočul a vaša fantázia práve dosiahla svoje pevné hranice. Položte nemennú šablónu na voľnú plochu a hra vám automaticky vygeneruje možné trasy, ako atrakciu prepojiť so zvyškom zoo. Po čase si uvedomíte, že nestaviate vlastnú zoo, len vylepšujete akési mravenisko pospájané v pravidelných vzoroch ciest. Všetko má v hre svoje nalinajkované miesto a vašou jedinou rebéliou môže byť len sadenie stromov okolo atrakcií.

Na druhej strane, máte možnosť pooblievať slona hadicou či nakŕmiť lamu pomarančom (na Xboxe aj s pomocou pohybového ovládanie vďaka Kinectu). Táto zábava poteší hlavne mladšie ročníky, no dospelých zdĺhavé animácie a čakanie, či sa zvieratám uráči vôbec prísť k interakcii, po chvíli omrzí. Pobehovanie po zoo sa tiež zdá byť stratou času, najmä pri rôznych výzvach, kedy záleží na každej minúte. Foto režim síce pohladí naše duše pri pohľade na roztomilé zvieratká, no nesmiete zabúdať, že stále ich treba kŕmiť, čistiť, zbierať výlučky a to sme stále len pri zvieratách. Ešte náročnejší vedia byť samotní návštevníci. Keď sa zo stratégie vytrácajú strategické prvky na úkor pastvy pre oči, čo nás vôbec núti túto hru hrať ďalej?

Zoo Tycoon ponúka tri herné režimy, pričom v kampani môžete nájsť okrem pôvodného obsahu aj dodatky so zvieratami z Južnej Ameriky a Austrálie. Každá misia má špecifické podmienky a obmedzený časový limit, ktorý vás dostane do stavu pohotovosti, pri ktorom sa snažíte v čo najkratšom čase manažovať svoju Zoo. Tento pocit zodpovednosti, že na vašich pleciach stojí zoo, ktorá nesmie sklamať návštevníkov ani zverené zvieratá, je hnacím palivom, ktoré vás udržuje prikovaných k obrazovke. Jednotlivé výzvy sú dobre vyvážené, pričom niektoré sa vám podarí splniť aj v kratšom čase a pri iných budete s napätím rátať posledné sekundy. Medzi vaše úlohy bude patriť adopcia nových zvierat, liečba zvierat presunutých zo zlých podmienok, zvyšovanie slávy zoo, jej propagácia, naplnenie požiadaviek návštevníkov, či vypiplanie zvierat na úroveň, kedy je možné ich vypustiť do prírody. Kým v pôvodnej hre z roku 2013 boli výzvy príliš jednoduché, tentoraz sa tvorcom podarilo vytvoriť skutočne unikátne misie, ktoré je radosť plniť.

Po prejdení kampane sa vám odomykajú aj mapy v režime výziev, kde začínate od nuly s jasne danou hlavnou úlohou a niekoľkými menšími výzvami, ktoré sa kopia počas hrania a ponúkajú odmeny aj tresty. Aj v tomto režime sa ocitáte pod tlakom, kedy neviete, kam z konopí a mierny stres sa stáva návykovým. Ak vás adrenalín neláka, môžete sa vyhrať s vašou zoologickou záhradou v sandbox režime, kde vás neobmedzuje skutočne nič okrem dosiahnutej úrovne slávy, ktorá postupne odomyká nové druhy zvierat a atrakcií. Môžete tak zabudnúť na čas či peniaze a vypiplať si svoje najobľúbenejšie zvieratá a vytvoriť zoo svojich snov. V online režime sa do vášho pieskoviska môžu zapojiť vaši kamaráti z Xbox Live a vytvoriť spoločný projekt, na ktorý budú všetci nesmierne hrdí, alebo bude predmetom nekonečných hádok.

Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection
Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection V hre si užijete aj zopár pretekov.
V hre si užijete aj zopár pretekov.

Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection Takže ty si chceš urobiť vlastnú cestu? Tak na to zabudni. Tu sú tvoje možnosti...
Takže ty si chceš urobiť vlastnú cestu? Tak na to zabudni. Tu sú tvoje možnosti...

Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection Pri šetrení priestoru môže vaša zoo pripomínať skôr mozaiku.
Pri šetrení priestoru môže vaša zoo pripomínať skôr mozaiku.

Aj napriek tomu, že hra má viac obsahu ako pôvodný Zoo Tycoon na Xbox, PC hráči sa nezbavia pocitu, že oproti Zoo Tycoon 2 sú stále ochudobnení o plnohodnotného nástupcu, ktorý by splnil ich očakávania. Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection pôsobí skôr ako slabá náplasť na viac ako desať rokov čakania. Vylepšená grafika, rozlíšenie v 4K, 60 fps pre Xbox One X sú všetko len pozlátka na inak nezmenenej hre z roku 2013. Modely zvierat sú pekné, no nijako neohromujú, pričom problematické sú najmä druhy s chlpatým kožuchom, ako sú lamy. Hru nezachraňuje ani pridanie nových druhov zvierat a zrušenie limitu pre počet atrakcií. Väčšinu nových zvierat môžete nasťahovať len do mini výbehov, kde je ich veľká škoda. Hlavná hudobná téma hry vám bude neustále behať po rozume, no do pamäti sa vryje najmä hráčom na Xboxe, kde loadingy trvajú omnoho dlhšie ako na PC. Na atmosfére pridáva aj kvalitne spracovaná podpora pre priestorový zvuk, kedy vám z rôznych kútov miestnosti znejú autentické zvuky z výbehov.

Zoo Tycoon: Ultimate Animal Collection je hra, ktorá stále primárne útočí na konzoly. No aj pri hraní na Xbox One sme natrafili niekoľko nepríjemných bugov. Napríklad helikoptéry prevážajúce zvieratá odmietli prilietať, čím znemožnili dokončenie výziev. Občas problém vyriešil reštart výzvy, no väčšinu času na Xboxe helikoptéry jednoducho nelietajú. Pri misiách, ktoré si prepravu zvierat vyžadujú, si jednoducho budete musieť presadnúť k PC. Ani tam presun zvierat nie je rýchly, no helikoptéry v PC verzii eventuálne priletia. Ironicky sa oplatí prepnúť do režimu tretej osoby a doslova vyčkávať pred výbehom.

K hre však stále najviac pasuje gamepad a oddychové túlanie po zoo. Nový Zoo Tycoon pripomína viac Kinectimals než stratégiu a primárne poteší skôr deti, ktoré si aj vďaka Kinectu môžu užiť virtuálnu kontaktnú zoo s kŕmením chlpatých zvierat. Dospelí, ktorí si chcú navrhnúť vlastnú perfektne fungujúcu atrakciu, akú by sme chceli vidieť aj naživo, pravdepodobne ostanú mierne sklamaní. Hra aj napriek rozšírenému obsahu stále neponúka toľko možností, koľko sme zažili v Zoo Tycoon 2. Vďaka dobre vyladenej kampani a výzvam však poskytne zábavu aj hráčom, ktorí si plnými dúškami užívajú stres z manažovania zoo. Aj napriek obmedzeným možnostiam si výstavbu vlastnej zoologickej záhrady užijete a vďaka návykovej hrateľnosti sa môžete pristihnúť pri klasickej otázke, či si stihnete dať ešte jednu výzvu. Hra vám zároveň pripomenie, že ošetrovateľ v zoo je stále povolaním snov, len sa treba preniesť cez všetku tú špinavú robotu, ktorá mnohým nevonia.

napísal Tanya 1.12.2017
Páči sa mi! (+2)
6.5