THRONEBREAKER: THE WITCHER TALES

THRONEBREAKER: THE WITCHER TALES

9.0

Geraltov svet v najlepšom príbehu s kartami

CD Projekt Red sa RPG titulmi so zaklínačom zaradil medzi absolútnu špičku a najlepších herných vývojárov na svete. A univerzum, ktoré stvoril Andrzej Sapkowski, ešte neopúšťa, hoci je Geraltova trilógia zavŕšená a spisovateľ si dodatočne nárokuje na peniaze navyše. Ak máte radi kartové hry, (vynovený) Gwent ste už určite skúsili a ak ste zvedaví na jeho príbehovú podobu, tu ju máte a berte všetkými desiatimi.

Názov hry síce nenechá na pochybách, kde sa odohráva, avšak je aj trochu zavádzajúci. Nie je to totiž Geraltovo dobrodružstvo, ale putovanie Meve, kráľovnej Rivie a Lyrie. Vládkyňa má neľahkú úlohu zastaviť inváziu Nilfgaardu a aby to mala ešte náročnejšie, musí dozrieť na svojho syna a poradiť si so zradcami z vlastných radov. Pre vás to znamená prechádzať cestičkami na niekoľkých prekrásne maľovaných mapách, zbierať tam zlato, drevo a regrútov a, samozrejme, bojovať - v tomto prípadne v kartových súbojoch. Okrem toho si priebežne s niekým podebatujete a neraz máte aj možnosť rozhodnúť o smerovaní rozhovoru, čo ovplyvní výsledok a niekedy aj ďalšie udalosti.

V teréne vás čakajú hlavné úlohy, ktoré vás posúvajú v príbehu a vedú k odomknutiu ďalšej mapy. A okrem nich vedľajšie zadania, ktoré prinesú extra suroviny alebo posily a výrazne predĺžia celkovú hernú dobu. Získať môžete aj útržky zaujímavých kariet, z ktorých potom zložíte celé. Narazíte na truhlice, ktoré treba odomknúť nájdenými kľúčmi alebo sa k nim k nim prebojovať. Obsahujú najmä doplnky do multiplayerového režimu, ktorý si môžete do hry doinštalovať a jedná sa o už známy, i keď nie náhodou práve v tomto období inovovaný Gwent, ktorý je bezplatný. Pozbierate aj písané správy a mapy s krížikmi, kde sa určite skrýva poklad. V teréne príležitostne natrafíte na prekážky, ktoré odstránite z cesty obetovaním surovín a oltár, ktorý je ideálny na zvýšenie morálky vašich jednotiek. Morálka upadá napríklad kvôli vašim nepopulárnym rozhodnutiami a keď je nízka, sila jednotiek v boji sa zníži o jeden bod. Naopak pri vysokej hodnote o bodík narastie.

Thronebreaker: The Witcher Tales
Thronebreaker: The Witcher Tales Túto potvoru nepremôžete silou, ale vynaliezavosťou.
Túto potvoru nepremôžete silou, ale vynaliezavosťou.

Thronebreaker: The Witcher Tales Na hernom poli sú často špeciálne karty, niekedy ani nemôžete použiť vlastný balíček.
Na hernom poli sú často špeciálne karty, niekedy ani nemôžete použiť vlastný balíček.

Thronebreaker: The Witcher Tales Mapy, po ktorých putujete, sú veľmi pekné a detailne spracované aj pri pohľade zblízka.
Mapy, po ktorých putujete, sú veľmi pekné a detailne spracované aj pri pohľade zblízka.

V mestečkách je aj vývesná tabuľa, ktorú poznáte nielen z RPG so zaklínačom a odkryje vám nejaké úlohy a zaujímavé body. Na prejdené miesta sa rýchlo vrátite pomocou značiek na rázcestiach a dobre sa orientujete na makete krajiny, ktorú si podľa potreby zväčšíte. Tam môžete za 50 zlatých aj aktivovať skautov, takže potom vidíte označené zdroje surovín v okolí. Na mape máte aj polohu úloh a miest s bitkami, ku ktorým sa môžete vrátiť a dodatočne ich splniť. Nie všetko totiž musíte splniť a nie vždy sa vám to podarí hneď, takže zrejme budete mať nutkanie skúsiť to neskôr.

Samotné kartové súboje vychádzajú z nového, reformovaného Gwentu, ale sú veľmi špecifické. Nie je to len prosté skopírovanie multiplayerovej hry do jej sólo odnože, ale do istej miery modifikovaný systém, ktorý sa prispôsobuje podmienkam sólo ťaženia. V hre sú na výber sú tri obťažnosti a ak máte skúsenosť s Gwentom, určite skúste aspoň tú strednú. Základy sú totiž takmer rovnaké ako v novej verzii multiplayerovky - v tradičnom dueli musíte poraziť oponenta v trojkolovom zápase, kde treba dvakrát zvíťaziť a môžete si dovoliť jedno zlyhanie. Pred sebou máte plochu s dvomi vašimi a dvomi nepriateľskými zónami. Každá strana na striedačku vykladá po jednej karte. Najčastejšie sú to jednotky, ktoré majú  číslom vyjadrenú svoju silu a niekedy druhým aj brnenie.

Cieľom je v každom kole získať väčší celkový súčet bodov ako súper. Nestačí však len vykladať vojakov a kreatúry s vysokými hodnotami. Treba rozumne využívať ich špeciálne schopnosti a naučiť sa ich vhodne aplikovať. Napríklad budete mať kartu so strelcami s kušou, ktorá vám pri vyložení na stôl umožní zaútočiť na nepriateľskú jednotku. Sila výstrelu bude pritom závisieť od počtu vašich kariet už prítomných v tom istom rade. Iná bojová karta sa zas nabíja jednotkami, ktoré k nej priložíte až dodatočne. Takže niektoré veci je vhodné použiť skôr, iné neskôr, a to ešte narazíte na karty s oveľa komplikovanejšími vlastnosťami, ktoré niekedy robia divy.  Keď to skombinujete s unikátnymi kartami (banner, podporné doplnky a kúzla, vrátane efektov, ktoré zasiahnu celý rad hmlou či ohňom) a opakovane aktivovanou schopnosťou samotnej kráľovnej Meve, dostanete naozaj komplexnú taktickú hru.

Bežné duely s kartami síce väčšinou nie sú náročné a protivníka bez väčších komplikácií zdoláte, ale väčšina bojov má špeciálne pravidlá. Spravidla trvajú len jedno kolo a často zahrňujú presne určené karty a rôzne, na takýto typ hry neraz nečakané podmienky víťazstva (ochrana určitých jednotiek, zabrániť vozom, aby utiekli z bojiska alebo nepriateľom, aby privolali posily, odpratanie infikovaných kráv, hľadanie cesty von z bludiska, prejdenie cez most bez zabitia trola a straty jednotiek, vyrobiť pivo skôr ako oponent atď.). Toto už je väčšia fuška a tie najnáročnejšie výzvy vás čakajú v puzzle bitkách. Ako už naznačuje ich názov, sú to vlastne hlavolamy  a neraz sa začudujete, akým nevšedným a originálnym spôsobom dokázali tvorcovia premeniť karty na rébusy, pri ktorých sa poriadne zapotíte. Riešenie puzzle je niekedy len jediné, musíte prísť na určitú postupnosť kariet alebo fígeľ, ktorým zdoláte problém. Je to zábava, ale niekedy aj trápenie s mnohými neúspešnými pokusmi a reštartom. Všetky puzzle sú nepovinné, takže ich môžete ignorovať, ale pripravíte sa tak o tú najlepšiu súčasť hry.

V tých štandardných bojoch používate ľubovoľné karty z balíčka, ktorý si sami zostavíte. Musí obsahovať minimálne 25 kariet, ktorých hodnoty neprekročia stanovený limit vyjadrený kapacitou regrútov. Úpravy balíčka uskutočníte v tábore, ktorý si založíte kedykoľvek pri prechádzaní krajinou. Otvorí sa vám obrazovka s niekoľkými stanmi, ktoré majú rôzne funkcie. V jednom sa napijete s hrdinami, ktorí vás sprevádzajú a postupne pribúdajú. Spravidla sú aj hrateľní vo forme unikátnych kariet, ktoré vykladáte popri bežných jednotkách na stôl v dueli. S týmito postavami hodíte reč, niečo sa o nich dozviete, občas vám prinesú nejaký bonus. Časom sa však môžu aj oddeliť.

Samotný balíček formujete v inom, veliteľskom stane a môže obsahovať jednu banner kartu, skromný počet podporných kariet a množstvo s jednotkami. Niektoré karty sú hneď dostupné a stačí ich vložiť alebo vyhodiť z kopy, iné si kúpite za zlato, drevo a regrútov. Okrem toho sa tu dá kráľovnej vymeniť zbraň a tým aj jej unikátna schopnosť v dueloch. Mnohé karty vyrobíte až potom, keď si ich odomknete v dielenskom šiatri. Tam sú vlastne vylepšenia všetkých ostatných stanov, vrátane kráľovského s prehľadom listín a nálezov aj tréningového, kde si dáte cvičnú partičku proti AI.

Thronebreaker: The Witcher Tales
Thronebreaker: The Witcher Tales Puzzle úlohy menia kartovú hru na viac či menej náročné hlavolamy.
Puzzle úlohy menia kartovú hru na viac či menej náročné hlavolamy.

Thronebreaker: The Witcher Tales Priestor dostali aj dialógy, do ktorých občas môžete zasiahnuť.
Priestor dostali aj dialógy, do ktorých občas môžete zasiahnuť.

Thronebreaker: The Witcher Tales S každým hrdinom, ktorý putuje s vašou výpravou,  si môžete podebatovať pri pive.
S každým hrdinom, ktorý putuje s vašou výpravou, si môžete podebatovať pri pive.

Vylepšenia v dielni sú rozvetvené, nie je ich priveľa, ale stoja kopu zlata, dreva a mužstva a okrem pridania nových druhov kariet sprístupňujú aj rôzne bonusy. Zvýšia kapacitu regrútov, takže môžete mať v balíčku viac a hlavne lepších jednotiek, pridajú všetkým jednotkám pri štarte duelu bod či dva k brneniu, alebo si môžete otvoriť  stánok na výmenu surovín. Je to pekná súčasť hry, len tie vylepšenia odomknete zrejme všetky oveľa skôr, ako sa dostanete do finále. A trochu zamrzí aj to, že najmä spočiatku nemôžete v mnohých dueloch použiť svoj vlastný balíček, ktorý ste si tak starostlivo pripravili.

Grafika hry je príjemná. Duely majú štýl a vidíte tam prehľadne rozložené karty (niektoré s pohyblivými motívmi) a po stranách aj postavy lídrov, ktorí gestikulujú. Občas do toho zaznejú aj komentáre postáv. Plusom je aj to, že obrazovka nevyzerá tak detsky ako napríklad Hearthstone. Dobre pôsobí aj pohyb po kreslenej mape, kde stretávate, ľudí, elfov, trpaslíkov aj netvory a ktorá nie je úplne statická, ale vidíte tam určité efekty, napríklad zosuny lavíny v zasneženom prostredí, fujavicu, dážď. Po dueli zostávajú na mape telá a neporiadok po boji. Napokon ani sprievodné obrazovky s dialógmi nevyzerajú najhoršie. Majú jednoduchý 2D štýl s nehybnými postavami,  tie však pri plne nahovorených dialógoch otvárajú ústa a vyzerá to celkom dobre. A to všetko ešte dotvárajú výjavy v komiksovom štýle

Thronebreaker je jednoznačne najlepšia príbehová hra s kartami na trhu. O multiplayerovom režime s Gwentom, ktorý dostal novú podobu, sa dá polemizovať (no rozhodne tiež odporúčame skúsiť) a rozobrali sme si ho v samostatnej recenzii, ale v sólo režime nič lepšie na trhu nenájdete. Ponúka skvelú zábavu s veľmi dobre premyslenými duelmi na stole a jemným závanom Heroes série pri putovaní krajinou a zbieraní surovín. Ak sa budete venovať aj nepovinným úlohám a originálnym puzzle partiám, vydrží vám desiatky hodín a zanechá výborný dojem. Len máme jednu pripomienku k názvu - správny podtitul by mal byť The Witcher World Tales, pretože tentokrát to naozaj nie je o zaklínačovi, hoci ho možno stretnete, ale o svete, z ktorého pochádza a ten je aj vďaka vízii CD Projekt Red sám osebe fascinujúci.

Thronebreaker: The Witcher Tales
Thronebreaker: The Witcher Tales V tomto tábore si upravujete svoj balíček, kupujete karty, vylepšenia, bonusy.
V tomto tábore si upravujete svoj balíček, kupujete karty, vylepšenia, bonusy.