DOWNWARD SPIRAL: HORUS STATION

DOWNWARD SPIRAL: HORUS STATION

7.0

Záhada vesmírnej stanice s nulovou gravitáciou

Downward Spiral: Horus Station zrejme počítačovým hráčom netreba nijako zvlášť predstavovať. Hra je totiž už nejaký piatok vonku a mohli ste si ju zahrať ako v klasickom, tak vo VR režime. Teraz sa však dostala aj na PS4, kde rovnako prináša podporu klasického hrania, PlayStation VR a dokonca aj kooperácie. O čo sa teda jedná? Nuž, v skratke povedané ide o dosť ponurý a tichý zážitok, ktorý sa vám ani zvlášť nepredstavuje. Bez akýchkoľvek náznakov príbehu sa ocitnete na stratenej vesmírnej stanici, kde by ste členov posádky hľadali len márne. Čo sa vlastne stalo, zatiaľ nikto netuší a je len na vás, aby ste odhalili v diaľke sa mihajúce sprisahanie.

Hlboký príbeh či zapamätateľné postavy idú bokom. Od začiatku si môžete zvykať na takmer úplné ticho s atmosférou, akú si „užíval“ Matt Damon vo filme Marťan hneď po tom, čo ho nechali na Marse. Ste tu skrátka sami, nikto vám nepomôže a jediná rozumná možnosť je skrátka ísť dopredu a hľadať jednotlivé dieliky skladačky, ktoré objasnia herné udalosti. Autorom na tejto mŕtvej atmosfére dokonca záleží až tak, že úlohy, ktoré na vás čakajú, prezentujú iba vizuálne, na monitoroch lode a v okolitom prostredí. Počítačoví hráči mali dokonca to šťastie, že si mohli vyskúšať už prvú hru štúdia s názvom Downward Spiral: Prologue, ktorá vyšla pred rokom. Dobrou správou je, že tento prológ nemusíte poznať, aby ste pochopili herné udalosti, hoci to trochu pomôže.

Downward Spiral: Horus Station
Downward Spiral: Horus Station Tmavšie prostredia dokážu vyzerať dobre.
Tmavšie prostredia dokážu vyzerať dobre.

Downward Spiral: Horus Station Inde však grafika má svoje limity.
Inde však grafika má svoje limity.

Downward Spiral: Horus Station Aby ste vedeli, čo máte robiť, musíte sledovať monitory.
Aby ste vedeli, čo máte robiť, musíte sledovať monitory.

Ocitáte sa teda na stanici Horus. Pre nováčikov, ktorí nehrali podobné vesmírne záležitosti, môže byť pohyb spočiatku vďaka nízkej gravitácii trochu zložitý. Na klasické pobehovanie teda zabudnite. Musíte sa odrážať od okolitých objektov a ríms, ktoré vás posunú do strany, kam chcete ísť. Na šťastie pre všetkých, skôr ako kvôli pohybu od nervov rozbijete ovládač, získate šikovnú vecičku, ktorá slúži na priťahovanie k objektom a celkový pohyb značne zjednoduší. Spomenul som si pri nej na grapling hook z legendárnych Worms. Stačí vystreliť pred seba, podržať tlačidlo a ťaháte sa vpred.

Osobne ani nechcem pomyslieť na to, ako by hra bez tejto pomôcky vyzerala. Ono vlastne tých pomôcok bude postupne viac, ale nerád by som vás oberal o prekvapenie. Horus ponúkne pomerne rozľahlé priestory, v ktorých sa môžete motať, aj keď postup vpred je pomerne lineárny a cesta je iba jedna. Budú tu časti, kam sa budete musieť vrátiť, hľadať rôzne predmety a otvoriť predtým uzamknuté dvere a podobne. Prieskum je teda jednou z dôležitých súčastí titulu a ak sa vám doň nechce, skrátka sa nepohnete.

Situáciu vám budú znepríjemňovať roboti, ktorých ste možno ani nechceli naštvať, no oni už takí skrátka sú. Nie sú síce všade, no keď na nich narazíte a všimnú si vás, máte problém. Našťastie, hra ponúka pekný arzenál zbraní, ktorý vám pomôže situáciu riešiť razantnou cestou. Nájdete tu rôzne sci-fi pištole a pušky s tým, že zbraň máte situovanú v pravej ruke a váš hák na priťahovanie v ľavej. Každá ruka má tiež svoj inventár a veci v nej tak môžete meniť, čo je naozaj jednoduchý, no šikovný systém. Postupom vpred sa dostávate stále k lepším veciam a hru si viac užívate, aj keď je stále dosť pomalá.

Vizuálna stránka titulu nepatrí k najlepším a má svoje slabé miesta, ktoré možno niekedy udrú do očí. Hra sa odohráva na jednej vesmírnej stanici, ktorá niektorými miestami dokáže prekvapiť, iné však pôsobia fádne a ich prieskum môže nudiť. Okolité prvky a celkový dizajn pripomínajú staršie sci-fi filmy, kde figurovali mechanické tlačidlá, páky, väčšie monitory a podobné záležitosti. Priestory evokujú Vesmírnu odyseu od Stanleyho Kubricka a mainstream k prvému Scottovmu Alienovi. Fanúšikovia týchto nostalgických kúskov si v Downward Spiral Horus Station teda prídu na svoje.

Vizuál, samozrejme, umocňuje už spomínaná atmosféra, ktorá je svojím tichom mŕtveho vesmíru skutočne vydarená a hustá. Pocity vo vesmíre umocňuje skutočne na výbornú, pričom napínavé momenty doplní dobre rozohraná hudba. Všetko podčiarkuje fakt, že sa musíte dobre orientovať v okolí a všímať niekedy nenápadné monitory alebo iné vizuálne záležitosti, ktoré formulujú vaše kroky vpred. Veci sa tu však niekedy ťahajú až priveľmi, atmosféra je pre niekoho veľmi pokojná a mnohých hráčov zvyknutých  na rýchlejšie tempo hra skôr odradí. Počas zhruba 5-hodinovej púte, v ktorej sa, bohužiaľ, opakuje veľa prvkov, tu neuvidíte žiadnu predelovú scénu ani dialóg. To dnes nie je úplne štandardom, ale ak vám atmosféra zachutí, tento fakt ju len podporí.

Downward Spiral: Horus Station je hrou, ktorá vďaka svojej atmosfére urobí dojem na fanúšikov klasických sci-fi alebo tých, ktorí by si chceli vyskúšať, aké je to byť astronautom. S prižmúrením očí by sa dalo povedať, že poteší aj hráčov, ktorým sa páčil Portal, aj keď je to trochu iný štýl. Ak vám neprekáža pomalšie tempo, pobyt vo vesmíre s nulovou gravitáciou, špeciálne vo VR, si budete užívať. Samozrejme, až po frustrujúcom úvode, kedy ešte nemáte potrebný výstroj. Pomalosť hry však ostatných hráčov skôr odradí a nepomáha ani kratšia herná doba.

Downward Spiral: Horus Station
Downward Spiral: Horus Station Občas stretnete aj desivo poletujúcich kolegov.
Občas stretnete aj desivo poletujúcich kolegov.