HELHEIM

HELHEIM

5.0

Nezáživná cesta bojovníčky

Kde bolo, tam bolo, bola raz jedna kráľovná a bohyňa Hella, ktorú zradili jej vlastní prisluhovači vedení neznámym protivníkom. Vládkyňa bola porazená a uväznená, ale napokon dostala druhú šancu, aby zistila, kto za tým všetkým stojí a pokúsila sa k nemu prebojovať cez hordy nepriateľov. Môžete to skúsiť v jej koži, ale či vás to bude baviť, je otázne.

V úvode sme vám rovno naservírovali príbeh a naznačili, že to s touto rúbanicou nebude veľmi ružové. Napokon ani hodnotenie sa nevyšplhalo veľmi vysoko. Dôvodov je hneď niekoľko. Samotný dej je klišé bez štipky fantázie a ani sa nesnaží ísť aspoň trochu do hĺbky. Jednoducho idete a bojujete, až kým nepríde tuctové finále. Nezdržujete sa rozhovormi, nestane sa nič nečakané - vlastne sa nestane prakticky nič, len sa musíte stále znova a znova prebiť cez skupiny nepriateľov.

Hra sa teda zameriava výlučne na boje, ktoré sú dosť náročné, hoci samotný bojový systém je veľmi strohý. Ale celkom dobre funguje. Vaša postava má meč a jediný druh útoku, ktorým stína všetkých, čo jej stoja v ceste. Príjemným bonusom však je, že mečom odráža strely a tie môžu zasiahnuť aj priamo útočníkov. V Star Wars to fungovalo dobre a rovnako aj tu a je to efektné. Okrem strelcov vás ohrozujú menší bossovia, ku ktorým je niekedy ťažké priblížiť sa, lebo okolo seba vytvárajú zraňujúcu zónu. Počas celej hry narazíte len na niekoľko variácií základných jednotiek s menšími odchýlkami. Napríklad občas majú plameňomet alebo sa po skonaní transformujú do niekoľkých menších útočníkov. V zásade ale majú podobné schopnosti aj vzhľad.

Helheim
Helheim Nepriatelia po vás často strieľajú, vy máte len meč.
Nepriatelia po vás často strieľajú, vy máte len meč.

Helheim Po každom úseku si môžete vymeniť runy a pripraviť sa na ďalší boj.
Po každom úseku si môžete vymeniť runy a pripraviť sa na ďalší boj.

Helheim Rún je deväť, ale väčšinou sú nezaujímavé.
Rún je deväť, ale väčšinou sú nezaujímavé.

Nevyhnutnou pomôckou v boji proti strieľajúcim a teleportujúcim sa nepriateľom je bleskový presun - dash. Vďaka tomu sa dokážete protivníkom dostať na telo alebo sa vyhnete zásahom. V neskoršej fáze hry je to aj jediný spôsob, ako sa dá presúvať po malých ostrovčekoch. Sú na nich plošinky, kde použijete svoju schopnosť, a tak sa premiestnite cez priepasť. Je to jedno z mála spestrení lokalít, ktorými prechádzate. Občas ešte natrafíte na pasce s ohňom alebo bleskom, ale inak vás ničím neprekvapia. Prostredia nie sú škaredé, práve naopak, dokonca sú celkom zaujímavé. Ibaže tak ako nepriatelia vyzerajú veľmi podobne a väčšinou sa jedná len o kozmetické zmeny dizajnu.

Vaša postava cestou zbiera runy. Je ich deväť, ale v boji používate len dve, ktoré si zvolíte a podľa potreby vymeníte na plochách s červenými symbolmi. Sú dosť husto rozmiestnené v a slúžia aj ako checkpointy. Runy sú, bohužiaľ, väčšinou nezaujímavé. Popisy síce sľubujú  pomerne rozmanité útoky, na ktoré používate svoju energiu, ale v boji majú podobný účinok a sú fádne. Ale niečo z toho predsa len využijete a má to patričný efekt. Napríklad séria úderov, pri ktorých sa odrážate od jedného nepriateľa k druhému, je najmä proti presile veľmi účinná. A spomalenie času umožní pohodlne zasiahnuť vybrané obete.

To je vlastne všetko, s čím môžete počítať. Hrdinka sa nevyvíja, okrem rún nič nezbiera, nemôže meniť svoju výbavu ani uplatniť nejakú pokročilú taktiku. Skrátka sa len oháňate mečom, občas si pomôžete runou a hlavne sa prakticky neustále bleskovo premiestňujete, aby vás neskosili strely, ktoré nie vždy stíhate odrážať. A tak to ide až do finále, kam sa prebojujete po nejakých štyroch hodinách. A nie je to nič výnimočné, pocit zadosťučinenia sa nedostaví a aspoň záverečná animácia mohla byť poriadna.

Základ hrateľnosti pritom nie je zlý, ale bohapusté mlátenie s prechádzaním po chodníčkoch a malými sektormi, ktoré treba vyčistiť od všetkých nepriateľov, na zábavu nestačí. Postup s vyvražďovaním takmer rovnakých  protivníkov sa veľmi rýchlo stáva monotónnym a nezáživným. Chcelo by to rozmanitejšie hrozby, väčšiu variabilitu prostredí, možno aj pár NPC postáv na pár slov a s nejakými úlohami, zbieranie koristi a možnosť výmeny alebo aspoň vylepšovania výzbroje. Potom by to celé bolo šťavnatejšie a nepôsobilo tak sterilne. S daným chudobným obsahom je aj relatívne krátka herná doba postačujúca. Môžete to prejsť za jeden večer a počas toho ďalšieho si na Helheim už ani nespomeniete.

Slušný vizuál sme už naznačili a v tomto smere môžeme vyčítať už len spomínanú malú variabilitu prostredí, prípadne by to chcelo viac detailov. Hudba je kvalitná, ale k tejto hre si vieme predstaviť aj niečo dynamickejšie, zvuky sú pomerne strohé. Automatická kamera neraz neposkytuje ideálny pohľad. Niekedy nestíha ani včas reagovať alebo sa jednoducho ani nepokúša zmeniť uhol, takže nevidíte, čo máte pred sebou. V hre, kde musíte bleskovo reagovať na okolité podnety, je to zásadná chyba. Bolo by vhodné prepínanie viacerých kamier alebo manuálny posun kamery myšou či páčkou. To už sa dostávame k ovládaniu. Helheim je PC hra bez podpory myši, ktorá tu citeľne chýba. Na ovládanie síce nepotrebujete veľa klávesov, ale pohodlnejšie sa to rozhodne hrá gamepadom.

Helhem je titul s chudobným dejom, obsahom a možnosťami. Herný systém by za určitých okolností mohol uspokojivo fungovať, lenže to by tu musela byť väčšia variabilita v každej oblasti. Helheim je ako ohlodaná kosť - zavonia, ale nemá čím nasýtiť, a tak rýchlo stratíte záujem a radšej sa poobzeráte po niečom chutnejšom a výdatnejšom.

Helheim
Helheim V hre len neustále idete vpred po určených cestách a mostíkoch.
V hre len neustále idete vpred po určených cestách a mostíkoch.