KENSHI

KENSHI

7.0

Post-apokalyptický svet v drsnom štýle

Survival hier sa s rozmachom Early access vynorilo nezanedbateľné množstvo. Len málo z nich však stálo za hodiny strávené prežívaním, ešte menej ich dosiahlo finálne štádium a dočkali sa plnohodnotného vydania. Obrovské svety ako stvorené na skúmanie sa zvrhli v jednoliaty a monotónny beh za grindovaním. Zopár čestných výnimiek sa snaží rozšíriť RPG Kenshi, ktorá dáva survivalu nový rozmer. A ostáva pri nekonečnom kolobehu naháňania sa za surovinami, výroby, objavovania a predávania tovaru. Alebo si na to najmete ľudí.

V prvom rade je potrebné upozorniť na to, že vám Kenshi nič, ale skutočne nič nedaruje zadarmo a všetko si budete musieť oddrieť ako pred mnohými rokmi. Žiadny tutoriál alebo názorné ukážky pre ponorenie sa do nehostinného sveta či úvodné vodenie za ručičku sa nekonajú. Pritom možností, čo všetko môžete v Kenshi robiť, je nespočítateľne. Založíte si farmu, postavíte vlastné príbytky, najmete pomocníkov, budete ťažiť rudu, skúsite bojovať, necháte sa najať na rôzne úlohy, začnete obchodovať. Len sa k tomu prepracovať a to zvládne zopár percent hráčov. Väčšina znechutene odvráti pohľad a pozornosť venuje desiatkam titulov, ktoré dokážu zaujať okamžite. Kenshi robí minimálne spočiatku všetko preto, aby vás odradilo.

Kenshi
Kenshi Editor je bohatý na voľby.
Editor je bohatý na voľby.

Kenshi Zmena dennej doby nemá vplyv na vašu činnosť, piesočná búrka však už áno.
Zmena dennej doby nemá vplyv na vašu činnosť, piesočná búrka však už áno.

Kenshi Aj v bažinách nájdete samostatnú komunitu, s ktorou sa môžete zoznámiť.
Aj v bažinách nájdete samostatnú komunitu, s ktorou sa môžete zoznámiť.

Nemožno teda mať nikomu za zlé, ak Kenshi odsúdi - áno, je to tak. Kenshi je hrou, ktorej venovať čas v dnešnej dobe nemá príliš zmysel. Na to, aby ste sa desiatky hodín predierali nekonečne monotónnymi a rozsiahlymi hernými systémami, nemá každý čas. Teda úprimne - možno len zopár hráčov bez povinností v bežnom živote. Pritom práve Kenshi ponúka survival v tej najsurovšej, až niekedy nehrateľnej podobe. Nedá sa však hrať na pol hodinku, možno hodinku denne po večeroch. Ocitnete sa vo svete, ktorý je úplne zdevastovaný, otrokársky systém spoločne s dotieravými banditami dáva každému pocítiť, čo znamená moc. A to je vlastne všetko, čo na začiatku viete. Nemáte nič pri sebe, vlastne ani nič poriadne na seba. Skromný tutorial v textovej forme len naznačí kam kliknúť. Alebo ak chcete postaviť aspoň skromnú chatrč, že potrebujete materiál na jeho vybudovanie.

Väčšinou vám tieto rady príliš nepomôžu a jediným riešením, ktoré vám ostáva, je skúšať to. Alebo preloziť internet, zhliadnuť tutoriály, prehrabať sa návodmi a prídete na to, že najjednoduchšie je možno niečo ukradnúť a potom dúfať v spásu. Lenže to môže byť najrýchlejšia cesta do väzenia, znepriatelenie si frakcie, s ktorou možno neskôr budete chcieť obchodovať. Hniť vo väzení nie je najlepšia voľba vzhľadom na hrateľnosť. V niektorých hrách to fungovalo akosi prirodzene a bez obťažovania (Minecraft), avšak Kenshi je svojím prístupom až nepríjemne krutý. Preklenúť prvé hodiny hrania je preto náročné - nie preto, že by bola výzva prekážkou. To v žiadnom prípade. Avšak mnohokrát som si pomyslel, že je mnoho činností, ktoré by som robil radšej alebo hier, s ktorými by som ochotnejšie trávil čas. Radšej ako sa vyslovene trápiť s tvrdohlavosťou hry. Kenshi vyžaduje nesmierne nadšenie a pozornosť hráča.

Ostáva teda len hardcore publikum. A to sa bude baviť napriek smrti, ktorá sa na začiatku stane vernou súčasťou hrateľnosti. Ak hráčom vytvorený avatar (v pomerne komplexnom editore) nezomrie, nepriateľskí banditi ho dobijú takmer na smrť, zotročia a ak vašu postavu nik nevyslobodí, stávate sa otrokom. Čo sa minimálne spočiatku môže stať skôr, než stačíte spozorovať, čo sa vlastne deje. Alebo dávate pozor pri ťažení rudy (a jej následnom predaji, aby ste si mohli dovoliť materiál na postavenie vlastnej chatrče, neskôr pracovného stola, kde vynájdete nové predmety, budovy, objekty…). Takto vytvorený príbeh otvára nové hranice rozprávania vlastných dobrodružstiev, no nie vždy to je zábava. Ešteže si môžete na začiatku vybrať hrdinu alebo hrdinov, ich príbehové pozadie, štartovné podmienky a - a možno vás na začiatku s päticou dobrodruhov nik neklofne po prvej minúte, avšak šanca je to mizerná. Ak aj zostanete ležať na zemi a pri boji prídete o končatinu, hra vám ju benevolentne nechá po vyliečení dorásť a nesimuluje život mrzáka. Hoci kým sa tak nestane, môžete sa masochisticky pokúšať doplaziť za vyslobodením.

Prežijete úvodné hodiny, kedy často len sledujete svet okolo vás a skúšate, čo všetko sa tu dá robiť, na čo všetko nemáte komodity alebo peniaze. Základným stavebným prvkom je výroba, obchodovanie, budovanie, vytvorenie vlastného príbytku, predmetov, strojov, neskôr možno aj vlastnej osady, najímanie pomocníkov a to už zabiehame do desiatky hodín vzdialenej budúcnosti. Vytvoriť fungujúcu spoločnosť si vyžiada mnoho úsilia. Drsné podmienky vás nezachránia ani v budúcnosti - po zúfalých pokusoch o boj to vzdáte (pretože banditi sú silnejší, v presile, majú zbrane a viac vám netreba), zameriate sa na mierumilovné farmárčenie (apokalypsa, zničený svet a podobné survival rozprávky, takže budete pestovať kaktusy, ale urodiť sa vám môžu aj jablká, banány či pomaranče) alebo vezmete do ruky krompáč, neskôr postavíte lom na kamene, najmete si pomocníkov. Už len pri malom rozvoji vášho príbytku k vám príde na návštevu početná skupina banditov s požiadavkou na výber dane. Trpko zaplatíte ťažko zarobené peniaze alebo odmietnete s vedomím, že čoskoro sa návšteva vráti, ale vyjednávať už nebude a pochová vaše rodiace sa impérium v prepadlisku dejín.

Prepracovať sa k akejkoľvek činnosti vyžaduje priam božskú trpezlivosť. Odmena za námahu v podobe komplexných a prepracovaných systémov je otázna. Postupne zlepšujete svoju postavičku v bojových i nebojových schopnostiach, takže nepriateľom po vytrénovaní atletickej schopnosti jednoducho utečie. Alebo sa naučí efektívne získavať suroviny, brániť a podobne. RPG systém funguje prirodzene: akú činnosť vykonávate, taký parameter sa vám zlepšuje. Nie je to žiadny prepracovaný systém, v ktorom by ste sa stratili v zložitých vývojových stromoch, ale sa vám upravujú štatistiky, ktoré následne zlepšujú efektívnosť danej činnosti. Budete potrebovať takmer všetko. Ak vám nepôjde po krku svorka banditov či podivný kult náboženských fanatikov, ktorých vieru ste odmietli, zuby na vás začne ceriť nepriateľská fauna podivných tvarov, ale hlavne prahnúca po vašej krvi. Treba priznať, že ide o kúzelnú formu ako prinútiť hráča grindovať.

Vzhľadom na dlhoročný vývoj Kenshi, ktorý prebiehal takmer výhradne ako one man show, si pomerne obria hra vyžiadala svoju daň v technickom spracovaní. V predbežnom prístupe bol niekoľko rokov. Odhliadnuc od bugov a technických nedokonalostí je spracovanie striedme. Sny o rozmanitom prostredí sa síce naplnili a k skúmaniu dostane obrovské územie s rôznymi biotopmi, avšak ich vizuál je strohý. Púšte, kamenisté oblasti, bažiny, lesy - na aký biotop si spomeniete, ten tu nájdete na obrovskej mape. To všetko je fajn, no napriek členitosti terénu je textúra povrchu jednoduchšia, objekty vo svete pár rokov za štandardom. Nič na tom nezmenia ani postavy, na ktorých sa reflektuje aktuálna výzbroj a oblečenie, no animácie pestrosťou neoplývajú. Obdobne sú na tom zvuky či hudba. Dajú sa charakterizovať ako jednoduché. Nie je to výrazne na škodu hry, no mainstreamové publikum to istotne odradí, pretože Kenshi v konečnom výsledku vyzerá a pôsobí skôr nevábne. Interface a ovládanie je na hrane a niekedy je klikanie zbytočne nemotorné, avšak nič na čo by sa nedalo po čase zvyknúť.

Kenshi
Kenshi Zničený svet ukrýva mnoho tajomstiev, ale napriek tomu je prostredie príliš prázdne.
Zničený svet ukrýva mnoho tajomstiev, ale napriek tomu je prostredie príliš prázdne.

Kenshi A ide sa stavať prvý príbytok.
A ide sa stavať prvý príbytok.

Kenshi RPG prvky sú ľahko pochopiteľné: zlepšujete sa v tom, čo práve robíte.
RPG prvky sú ľahko pochopiteľné: zlepšujete sa v tom, čo práve robíte.

Ako z toho napokon von? Kenshi nie je hrou pre všetkých. Ťažko sa hodnotí aj z dôvodu, že každá hra je iná a môžete zažiť úplne iné situácie podľa toho, aké smerovanie si na začiatku zvolíte. V úvode sa bude snažiť silou-mocou vás odradiť a nie je vôbec hanbou vzdať to. Na hru treba čas, enormné množstvo času, ktorý musíte obetovať pochopeniu celého radu systémov - a aj keď budete za vodou, môže vám hra dať kedykoľvek po prstoch, pretože taký je skrátka život. Ak ste obrnení trpezlivosťou, pokojne si pridajte ľubovoľný počet bodov k hodnoteniu. V Kenshi nájdete zaľúbenie, pretože ponúka obrovský (hoci prázdny) svet s hromadou možností ako prežiť v nehostinnom prostredí, frakciami, ktoré vám nič nedarujú. RPG prvkami motivujúcimi k zlepšovaniu sa. Jednoducho survival bez pozlátky a okrasy okolo. Ale pozor, aby ste sa nepopálili, táto sedmička je nesmierne zradná.

napísal kordi 23.4.2019
7.0
7.5