CALL OF DUTY: MODERN WARFARE

CALL OF DUTY: MODERN WARFARE

8.0

Návrat do najlepšej vetvy série Call of Duty

Activision, respektíve Infinity Ward, sa v novom pokračovaní každoročnej Call of Duty série rozhodol postupne vracať ku klasikám a po druhej svetovej vojne sa vracia aj späť k najúspešnejšej sérii s touto značkou, a to Modern Warfare. Znovu tak hráčov vtiahne do konfliktov aktuálnej doby, o ktorých neustále počúvajú v správach.

Boj proti terorizmu sa môže znovu rozbehnúť, a to ako v kampani, tak to doplní štandardný masívny multiplayer a tentoraz sa vráti kooperačná SpecOps časť. Znovu tak ponúkne dostatok obsahu pre fanúšikov série. Aj keď na singleplayer orientovaní hráči nebudú veľmi šťastní, keďže kampaň je skutočne veľmi krátka, ak nie rovno najkratšia z celej série. Multiplayer však ponúkne dostatok obsahu a aj niekoľko noviniek.

Čo je však dôležité, celé je to v modernej vojne s modernými zbraňami. Môžete teda zabudnúť na sci-fi dobu, na super rýchle boje v druhej svetovej vojne a aj viac na zábavu ladené boje v Black Ops.

Call of Duty: Modern Warfare
Call of Duty: Modern Warfare  Vitajte späť kapitán Price.
Vitajte späť kapitán Price.

Call of Duty: Modern Warfare  Kampaň sa vás bude snažiť zaujať terorizmom.
Kampaň sa vás bude snažiť zaujať terorizmom.

Call of Duty: Modern Warfare  Misie budú rozmanité, ale celkovo kampaň veľmi krátka.
Misie budú rozmanité, ale celkovo kampaň veľmi krátka.

Kampaň: 7/10

Kampaň nás znovu vtiahne do príbehu kapitána Pricea, ktorý zahviezdil so svojím tímom v pôvodnej Modern Warfare sérii, ale teraz sa nedostávame do pokračovania jeho príbehu. Naopak, dostaneme sa ešte pred udalosti pôvodnej hry. Teda ešte do doby, kedy Price mal ešte iný tím a dozvieme sa, čo všetko predchádzalo pôvodným udalostiam a čím si musel Price prejsť. Vy v príbehu budete jeho pravou rukou a pustíte sa s ním do prenasledovania teroristickej hrozby.

Čakajú vás misie po Európe a na Blízkom východe, kde budete ako prenasledovať teroristické bunky, tak sa aj spojíte s priateľskými rebelmi a budete spolu s nimi bojovať proti Al Qatale, hernej obdobe Al Kaidy. Budete sa snažiť zastaviť jej teroristické akcie, sledovať následky, vraždy, mučenia, únosy, zrady, jednoducho všetko, čo od tejto hry čakáte, tam bude ako na podnose. Autori tu chceli ukázať tenkú líniu medzi dobrom a zlom, ako aj to, ako sa v boji môžu strany rýchlo zmeniť, alebo ako si vojaci sami určujú hranicu, za ktorú už nepôjdu. Na druhej strane autori tiež žiadne hranice nepreskakujú, nečakajte tu tentoraz žiadne výrazne kontroverzné scény.  Aj keď ako celok príbeh nie je zlý, pôsobí len ako malý krátky prequel k pôvodnej Modern Warfare sérii.

Misie sú kratučké a často príliš nespojité, skáču hore-dole po svete a v čase, len aby autori dosiahli čo najväčšiu rozmanitosť, často aj bez hlbšej hrateľnosti. Budete tak likvidovať teroristov na púšťach, na námestiach, v tuneloch, domoch, továrňach, nechýba ani nočná stealth misia, snajperská misia a zaujímavá je aj misia za dieťa. Niektoré misie a lokality sú skutočne pôsobivé, aj keď iné, a to hlavne zo začiatku kampane, veľmi zle navrhnuté a bez atmosféry.

Hlavný problém je, že celá kampaň má len niečo cez 4 hodiny a z toho je hodina ešte prestrihových scén a rozhovorov. Je veľká škoda, že to autori nepotiahli viac a nepridali hlavne viac hrateľnosti. Totiž samotná akcia je to najlepšie na celom Call of Duty a chcelo by jej pridať viac. COD má ako streľbu, tak aj dynamiku bojov veľmi dobre dotiahnutú a to v každej oblasti hry. Doslova vidíte a cítite a počujete dopad každej strely, pôsobivo likvidujete nepriateľov a ako vaši spolubojovníci, tak aj nepriatelia vytvárajú na bojisku veľmi dobrú atmosféru boja. Je to hlavne vďaka ich animáciám aj skriptom, zároveň je však škoda, že keď už vojaci prejdú na AI, vznikajú zvláštne situácie, kedy sa váš tím a nepriatelia neregistrujú aj keď sú pol metra od seba a len popri sebe prejdú. Niekedy sa aj zaseknú vo svojich skriptoch. Ale to sú už len minimálne nepríjemnosti počas bojov.

Kampaň ponúka intenzívnu a zábavnú hrateľnosť, ktorej však chýba viac obsahu, väčšia dĺžka. Hĺbku alebo možnosti postáv, rozvíjanie schopností, prípadne vybavovanie tu ani nečakajte. Čo zoberiete na bojisku, alebo čo vám postavy, dajú s tým si musíte poradiť. Autori síce z nejakého dôvodu pridali rozhodovanie v niektorých dialógoch, ale to je len naoko a neovplyvňuje nič v príbehu.

Kooperácia:  6/10

Tam kde končí príbeh kampane, tam začína kooperácia. Tá ponúkne príbehovo ladenú SpecOps Operations, ako aj čisto akčný Classic režim, pričom ak máte PS4 verziu, tú dopĺňa to aj kooperačný obraňovací Survival režim v horda štýle. V ňom sa s priateľmi musíte brániť pred vlnami protivníkov. Ostatné platformy tento režim dostanú až o rok.

Hlavým režimom kooperácie je Operations, ktorý ponúkne pokračovanie príbehu, kedy sa Price tímom vydáva na ďalšie misie. Týchto bude šesť a znovu vás vtiahnu na bojiská kampane. Mapy budú otvorené a budete musieť na nich splniť niekoľko jednoduchých a opakujúcich sa úloh. Budete tak napríklad behať medzi terminálmi alebo budovami, a to v relatívne prázdnom prostredí, v ktorom sa priebežne objavujú nepriatelia.  Na rozdiel od kampane tu už máte levely postáv, špecializácie cez classy a samozrejme, aj customizáciu. Hlavne výber classov v tíme bude dôležitý, aby mal každý svoju úlohu a aj ju využíval.

Popri hlavnom režime je tu klasický SpecOps režim, ako ho poznáme z pôvodných Modern Wafare hier, kde sa dostanete do terénu a musíte len zlikvidovať nepriateľov či už sólo, alebo s priateľmi. Hlavne keď ste sólo, jednoduché to nebude. Nepriatelia vtedy majú ako cieľ len vás a aj to pocítite. V tíme to nebude oveľa jednoduchšie, ale môžete sa aspoň navzájom oživovať. Ak mapu prejdete, odomkne sa vám ďalšia. Tieto mapy sú rovnako vybrané z kampane, aj keď tu sú na menšom, viac obmedzenom území.

Kooperácia ako celok nie je veľkou časťou hry a ani výrazne prepracovanou. Je skôr doplnkom. Ak si však chcete pre zábavu zabojovať s priateľmi alebo vyskúšať svoje schopnosti sólo, budete mať takú možnosť. Celé je to slabšie ako zombie kooperačné doplnky v predchádzajúcich hrách. Tie mali príbeh, zložitejšie úlohy a rozmanité prostredia aj keď, samozrejme, boli platené. V tomto COD bude všetko zadarmo.

Call of Duty: Modern Warfare
Call of Duty: Modern Warfare  Nočné misie nechýbajú v kampani a ani v multiplayeri.
Nočné misie nechýbajú v kampani a ani v multiplayeri.

Call of Duty: Modern Warfare  Kooperácia je nevýrazná, ale s priateľmi sa viete zabaviť.
Kooperácia je nevýrazná, ale s priateľmi sa viete zabaviť.

Call of Duty: Modern Warfare  Ground War režim teraz ponúkne veľké mapy, pripomína orezaný Battlefield.
Ground War režim teraz ponúkne veľké mapy, pripomína orezaný Battlefield.

Multiplayer: 8,5/10

Multiplayer je najväčšou časťou hry a aj najlepšou. Je v klasickom Call of Duty štýle, a teda čakajte intenzívne boje, rýchle zabíjanie, rýchle umieranie a to všetko teraz späť v modernej vojne. Hrá sa tentoraz 6v6 klasika, rozsiahlejšie boje pre 20 hráčov, ale aj malé 2v2 boje a aj veľké 24v24 boje snažiace sa napodobiť Battlefield boje na veľkých bojiskách. Aj keď sú menšie ako v Battlefielde, je to príjemné otvorenie akcie aj s doplnkom vozidiel. Nie je tu síce Battle Royale, ale ak by vám chýbal, zrejme neskôr ponuku režimov doplní.

Multiplayer ponúka operátorov ako základné postavy, ale odklonili sa od štýlu Black Ops, kde mali postavy špeciálne možnosti. Tu máte operátorov ako skiny, ku ktorým si budete vyberať class, vybavovať ju zbraňami. Zbrane si pritom môžete upravovať odomknutými doplnkami. Plus pridáva sa aj odomkýnanie killstreakov a field upgrady, ktorými si môžete na bojisku pomôcť.  Mikrotransakcie tu nechýbajú, ale minimálne zatiaľ slúžia len na skiny. Aj by tak mali zostať, ale pri Activisione nikdy nevieme.

V štandardných módoch TDM, Domination hra ponúka 10 máp, z ktorých štyri majú aj nočné verzie, dopĺňa to Realism režim bez HUDu a pomocných vizuálnych prvkov, pridávajú sa dve veľké mapy pre Ground War a sedem malých máp pre Gunfight režim. Štandardné mapy nie sú práve najlepšie nadizajnované, hlavne majú zle nastavené spawn pointy a ak sa nepriatelia zakempujú blízko, vedia vás likvidovať rad radom. Je až prekvapivé, že si Infinity Ward nedalo na takéto veci pozor.

Ak máte radi intenzívne a taktické boje zamerané na šikovnosť, Gunfight vás veľmi poteší, je na malej mape, hráte po dvaja a snažíte sa vyhrať nad súperiacim tímom. Pritom ide hlavne o rýchle reflexy a presnosť. Miesta na pohyb nie je veľa a treba taktizovať. Oproti tomu Ground War bojiská viac otvorí a ponúka orezaný Battlefield štýl, pričom si však ponecháva rýchlosť zabíjania z Call of Duty a vytvára tak zvláštny mix rýchlosti a otvorenosti. Nedá sa povedať, že by to presne sedelo, ale je to zaujímavý prídavok a niečo oživujúce, hlavne vďaka vozidlám.

Veľmi zaujímavé od Call of Duty je promptný prídavok crossplayu, ten sa začal vo veľkom riešiť len pred rokom a od takej veľkej značky sme to až tak skoro a prakticky bez váhania nečakali. Je to však pozitívny krok, ktorý umožní rýchlejší matchmaking v menej populárnych režimoch a zároveň umožní hre dlhšie prežiť. Prioritne by mal crossplay spájať hráčov podľa ovládania, ale často sa stávalo, že boli zápasy zmiešané s myšou a gamepadmi a aj to, že napríklad ja som bol jediný hráč s myšou. Ak by ste nechceli kombinované hry, dá sa to na PC aj na konzolách vypnúť.

Pocit z multiplayeru je dobrý, servery vyzerajú stabilne a ak máte rýchly respawn-kill-respawn systém, radi si to užijete. Možno je škoda niektorých otáznych dizajnových rozhodnutí v mapách, hlavne pri spawn pointoch.

Call of Duty: Modern Warfare
Call of Duty: Modern Warfare  Gunfight režim spája taktiku a šikovnosť na extra malých mapách.
Gunfight režim spája taktiku a šikovnosť na extra malých mapách.

Call of Duty: Modern Warfare  Kampaň vám ponúkne aj malé možnosti rozhodnutí.
Kampaň vám ponúkne aj malé možnosti rozhodnutí.

Call of Duty: Modern Warfare  Na veľké mapy pribudli aj vozidlá.
Na veľké mapy pribudli aj vozidlá.

Technická stránka

Call of Duty má od začiatku taký natlačený vývoj, že autori nestíhajú vymeniť základy starého enginu a neustále naň len dolepujú nové funkcie a možnosti. Problém je, že samotný základ už má 15 rokov a na engine to aj cítiť a vidieť. Hlavne akoby sa tam miešali staré a nové technológie, kde vyššie textúry a lepšie nasvietenia nestíhajú potiahnuť kvalitu na dnešný štandard, vďaka čomu to miestami vyzerá ako remaster. Nie je to taká konzistentná grafika, akú by takýto veľký titul mal mať. Oproti tomuto je engine Battlefieldu o generáciu ak nie viac vpred. Napriek tomu vidieť, že Infinity Ward s enginom robí, čo môže a snaží sa ísť aj do väčších otvorených prostredí a tentoraz vývojári skúsili zapracovať viac dynamiky do prostredia a aj raytracing.

Výkonovo ide engine vo svojich štandardoch, na konzolách sa snaží bežať 60 fps, na PC ho rozbehnete v 1080p na 60fps aj na pomalých kartách, aj keď ak chcete ísť 4K na 60 fps na maxime, tak musíte ísť do RTX 2080 Ti. Osobne som to hral na RTX 2080 Super (konkrétne Asus Dual RTX2080 SUPER), ktorá takmer na maxime dávala 60 fps aj s raytracingom. Raytracing je tu len na tiene a teda nie je až taký náročný. Zreálňuje tým celý vizuál. Väčšinou mi framerate išiel okolo 50-60 fps až na jeden nočný level, kde to zrejme pre veľký počet svetiel alebo nejaké neoptimalizované prvky na niektorých miestach padlo aj pod 30fps.

Neoptimalizovaných a nedotiahnutých vecí je však v PC verzii viac. Napríklad hra má zvláštne sekanie v prestrihových scénach, cez ktoré nahráva level, čo by reálne nemal byť problém, keďže to robí veľa hier a zvládajú to bez trhania (ideálne nainštalovať hru na SSD). Sú tam chyby vo vypadávaní textúr, celkovom padaní hry, niekomu sa hra ani nespustí, plus je tam aj vyťaženie procesorov na 100% už v menu, a to s vysokou prioritou procesu (takže aj alt-tab robí problém). Osobne mi najväčší problém robil scope lag, ktorý niekedy sekundu-dve po zrušení zameriavania ešte drží, kým mu dôjde, že ho má dať dole, v multiplayeri je to doslova na zabitie. Dúfajme, že tieto veci autori rýchlo zafixujú, prvé patche zatiaľ riešili iné problémy.

Na druhej strane, na zvukovú stránku sa sťažovať nedá, ponúka pôsobivý orchester lietajúcich nábojov a explózii okolo vás. Túto stránku Modern Warfare posunulo oproti prechodcom o stupienok vyššie a takmer sa dotiahlo ku kvalite ozvučenia Battlefieldu.

Celkovo je nové Call of Duty decentný doplnok v sérii. Síce výraznejšie nič nemení, ale robí jednu veľmi dobrú vec a presúva sa späť do obľúbenej modernej vojny. Nedosahuje na pôvodné Modern Warfare hry, ale pre fanúšikov to bude príjemný návrat späť. Škoda krátkej kampane, ale zas to vyváži rozmanitosť a dotiahnutá akcia ako v single, tak multiplayerovej časti. Multiplayer má ponuku pre každého, od fanúšikov malých bojov až po masívne boje. Žiaľ, nedotiahnuté prvky a  technické problémy to minimálne zatiaľ sťahujú dole, špeciálne v PC verzii.

napísal saver 25.10.2019
Páči sa mi! (+4)
8.0