DISCO ELYSIUM

DISCO ELYSIUM

8.0

RPG pre trpezlivých čitateľov detektívok

Popri ospevovaných tituloch, ktoré na seba upozorňujú s výrazným predstihom ešte pred svojím vydaním, sa občas objaví aj úplne nečakaný hit. Taký je aj Disco Elysium. Ale jedným dychom treba dodať, že napriek svojim nepopierateľným kvalitám to nie je hra pre každého. A to dokonca aj v prípade, ak patríte k ostrieľaným RPG maniakom. Prečo je to tak? Môžete sa tam totiž utopiť v hromadách textu.

Ak vám neprekáža neustále čítanie a postup založený takmer výlučne na interakcii prostredníctvom dialógov, Disco Elysium určite oceníte. No žiadne akčné momenty nečakajte. Je to parádna detektívka  s temným zasadením a hlavným protagonistom, ktorý akoby práve vypadol zo slovenskej krčmy. A prakticky neustále s niekým komunikuje. Preto, aby si po ťažkej opici spomenul, kým vlastne je, čo vyvádzal minulú noc, prečo rozmlátil apartmán a kam sa podeli jeho veci. No miláčik na pohľadanie. A predstavte si, že policajt.

Takže okrem pátrania po svojej identite sa musí hlavný protagonista zaoberať aj miestnou kriminalitou. Aj keď má absťák. Hneď za barom totiž visí na strome obesenec, do ktorého navyše hádže kamene drzý výrastok. A rýchlo zistíte, že dohodnúť sa s arogantným deckom je rovnako ťažké, ako zvesiť nebožtíka a vypátrať jeho vraha. Väčšina obyvateľov v okolí totiž o tom nechce veľmi hovoriť, ale radšej riešia iné témy, ako je štrajk a nezamestnanosť, komunizmus, rasové problémy a kadečo inšie. O tom vedia diskutovať veľmi dlho a keď všetko ustojíte a dokážete vhodne reagovať, sú ochotnejší baviť sa aj o vašich prípadoch a požiadavkách.

Disco Elysium
Disco Elysium Váš prvý deň sa nezačína práve najlepšie.
Váš prvý deň sa nezačína práve najlepšie.

Disco Elysium Musíte zistiť, kto vlastne ste a kto zabil tohto obesenca.
Musíte zistiť, kto vlastne ste a kto zabil tohto obesenca.

Disco Elysium Svojské vozidlo je vaším spojením s policajnou základňou. Môžete komunikovať aj vulgárne.
Svojské vozidlo je vaším spojením s policajnou základňou. Môžete komunikovať aj vulgárne.

Aby toho nebolo málo, vediete aj vnútorné monológy, ktoré vychádzajú z rôznych aspektov. Niekedy vás mätú, inokedy ponúkajú cestu k tomu, aby ste sa rýchlejšie dohovorili s vybraným subjektom. Alebo analyzovali stopy a všimli si detaily, ktoré môžu mať zásadný význam. Logika, vizuálna kalkulácia, perspektíva, encyklopédia, rétorika, sugescia, empatia, dráma a ďalšie schopnosti sú súčasťou vývoja postavy. Členia sa podľa štyroch atribútov postavy, ktoré tvoria jej osobnosť a definujú fyzickú kondíciu, psychiku a inteligenciu.

Medzi predvolenými postavami na začiatku hry je jeden mysliteľ s vysokým IQ a dvaja dementi s veľmi nízkym kvocientom, ktorí sa spoliehajú na senzitivitu a telesnú konštrukciu. Najlepšie je nadefinovať si osobu podľa svojich predstáv a uprednostniť prvky, ktoré zlepšujú výrečnosť, vynaliezavosť, logické myslenie, autoritu a charizmu. Je síce fajn, keď máte aj dobrú kondičku, rýchlejšie reakcie a lepšiu koordináciu a určite vám to občas pomôže, ale prím hrajú prostriedky, ktoré vás posilnia v dialógoch. Drvivú väčšinu času v hre totiž strávite intenzívnym klikaním na voľby v rozhovoroch. Zvyšok je o skúmaní okolia, analyzovaní stôp a príležitostnom zbieraní kusov oblečenia, dôkazov a doplnkov. Žiadne boje a ak už dôjde k násiliu, o výsledku konfliktu opäť rozhodujú možnosti v dialógoch posilnené atribútmi postavy.

Kľúčové voľby pri komunikácii majú vyjadrenú percentuálnu šancu na úspech. Po výbere nasleduje hod kockami, ktorý rozhodne o tom, či to napokon vyšlo, alebo nie. Niektoré voľby môžete uskutočniť iba raz a ak zlyháte, druhú šancu už nedostanete. Iné sa pri prvom neúspechu uzamknú, ale dajú sa zopakovať po splnení určitých podmienok. Preto je vhodné robiť všetko preto, aby sa percentá zvýšili. Tomu napomáhajú vaše schopnosti, argumenty, znalosť a sympatie osoby, s ktorou komunikujete. Ale aj to, čo máte na sebe, lebo každý kus oblečenia poskytuje nejaký bonus alebo postih, zvyšuje alebo znižuje vašu dôveryhodnosť.

A potom je tu Kim, verný pomocník a tieň, ktorý vás sprevádza pri vyšetrovaní a niekedy tiež prispeje k tomu, aby boli ľudia ústretovejší. A nielen to, neraz s ním rozoberáte detaily vyšetrovania, môžete sa ho pýtať na osobné veci,  konzultovať, občas vám urobí priateľskú službu. Hoci si myslí svoje o tom, keď napríklad bľabocete nezmysly, ktoré tvoria značnú časť dialógov. Niekedy sú to vulgárne poznámky a výlevy, nikam nevedú, ale občas rozosmejú, robia vašu postavu ľudskejšou, i keď budete pochybovať o jej zdravom rozume. Povedzme si to na rovinu, pôsobí ako schizofrenik.

Hlavný protagonista sa môže ako-tak držať nad vodou, alebo ešte viac spustiť. Záleží na vašich rozhodnutiach, ale aj okolnostiach. Každopádne to nemá ľahké. Dlho si prakticky nič nepamätá a zisťuje, čo vlastne vyviedol. Je úplne bez peňazí, čo môžete riešiť aj zbieraním odpadu a prázdnych fliaš, za ktoré v automate dostanete drobné. Ale treba najskôr nájsť nejakú igelitovú tašku. A aj kolegovia z práce si z neho uťahujú, keď podáva hlásenie z odparkovaného vozidla a zjavne je úplne mimo. Fyzický útok mu síce hrozí málokedy, ale aj tak priebežne musí používať medikamenty na doplnenie zdravia a ďalšie prostriedky na zvýšenie morálky. Oboje môže poklesnúť pri fatálnom zlyhaní počas komunikácie. Ale dá sa rýchlo doplniť kliknutím na ikonky nad portrétom postavy v dolnej časti  obrazovky. Inak postava disponuje inventárom, kde má sekcie na nástroje, oblečenie, iné veci a interaktívne predmety. Tie sa dajú preštudovať a neraz odhalia nové informácie.

Kontroverzným prvkom v hre je čas, ktorý plynie len v určitých momentoch, hoci sa nejedná o ťahovú hru. Časový posun zaznamenáte pri nových rozhovoroch, výraznejší skok počas spánku, ale len na určenom mieste a po deviatej večer. Deň môže byť neuveriteľne dlhý, ak sa s vaším pátraním posúvate len pomaly a ak nemáte knihu na čítanie, ktorá čas trochu nakopne. Ak máte niekam prísť v určenej dobe, nestačí len pasívne vyčkávať, kým nenaskočia ďalšie minúty alebo hodiny. Musíte niečo robiť, inak čas stojí.

Disco Elysium
Disco Elysium Kabinet úvah využijete na usporiadanie svojich myšlienkových pochodov.
Kabinet úvah využijete na usporiadanie svojich myšlienkových pochodov.

Disco Elysium inventár sa postupne zaplní užitočnými vecami a oblečením.
inventár sa postupne zaplní užitočnými vecami a oblečením.

Disco Elysium Vizuálna kalkulácia vám umožní predstaviť si, čo sa udialo.
Vizuálna kalkulácia vám umožní predstaviť si, čo sa udialo.

Vyplniť čas môže byť občas peklo, stáva sa, že vediete prázdne dialógy, ktoré vás nikam neposúvajú, len preto, aby naskočili ďalšie minúty. A preto, aby sa dokončil výskum tém v kabinete vašich myšlienkových pochodov. Sú tam okienka, do ktorých vkladáte rôzne nadobudnuté podnety a motívy a tie potrebujú určitú dobu na ustálenie a analyzovanie. To sa však deje na pozadí a môžete sa venovať bežnému postupu. Výsledkom sú bonusy k vašim vlastnostiam a neraz aj prvok potrebný na pokrok v určitej debate alebo pri vyšetrovaní, bez ktorého to jednoducho ďalej nejde. Otvorených slotov je na začiatku len pár a ak chcete ďalšie, musíte obetovať svoje skúsenostné body. A namiesto priameho zlepšovania schopností ich investovať do odomknutia nového slotu alebo zabudnutia už dokončenej úvahy. Čo je dosť zvláštne.

Aj celkovo hra pôsobí zvláštne, čo väčšinou môžete brať pozitívne, ale niektoré veci sú naozaj kontroverzné a nie úplne ideálne. Okrem už spomínaných súčastí sú tu napríklad farebné body, ktoré zviditeľňujú určité veci v okolí, čo sú hodné povšimnutia. No podobné body niekedy vidíte v kruhu nad hlavou postavy a neraz vás zavedú na stopu. V rozhovoroch môžete odhaliť aj tajné úlohy, ktoré vám prinesú trochu XP navyše. Úloh je celkovo veľmi veľa, od banálnych, ako je hľadanie stratenej topánky, až po veľmi komplexné a komplikované s viacerými krokmi a pátraním. Na nový level sa niekedy treba dlho snažiť, ale stalo sa mi, že v jedinom masívnom a poriadne košatom dialógu som za komunikáciu, ktorá viedla k viacerým odhaleniam, získal hneď tri.

Každopádne Disco Elysium pristupuje k obvyklým súčastiam novátorským spôsobom a áno, táto hra je skutočne originálna. Jej princípy by sa mohli pekne využiť aj v iných moderných tituloch, kde by sme však uvítali o niečo menej textu a čítania a viac iných aktivít, ktoré by zlepšili dynamiku. V hre by sa však hodila lepšia výuka.  Tutoriál agent v prebiehajúcom rozhovore poradí len občas. A tipy pri nahrávaní miestností, ktoré je, mimochodom, dosť otravné, tiež objasnia veci len čiastočne.

Disco Elysium
Disco Elysium Tieto body vás navedú na stopu a upozornia na niektoré fakty.
Tieto body vás navedú na stopu a upozornia na niektoré fakty.

Disco Elysium Alfou a omegou sú rozhovory, ktorými riešite aj všetky konflikty.
Alfou a omegou sú rozhovory, ktorými riešite aj všetky konflikty.

Disco Elysium Vývoj postavy je jednou z nevšedných súčastí hry. Mnohé schopnosti ani poriadne nevyužijete.
Vývoj postavy je jednou z nevšedných súčastí hry. Mnohé schopnosti ani poriadne nevyužijete.

Vizuál taktiež nie je všedný. Je to izometrická hra, ktorá sa dá pekne zoomovať a najmä zblízka vyzerá ako maľovaná. Postavy nemajú výrazné detaily, ale pôsobia ako vystrihnuté z obrazov a je to štýlové. A mimochodom, hlavný hrdina otáča hlavu v smere kurzora myši. No ako už bolo naznačené, je tu časté nahrávanie pri vstupe do iných priestorov, a to aj do každej miestnosti. A občas pritom hra aj spadne. Takže ju pre istotu často ukladajte, autosave sa totiž prejavuje len raz za dlhý čas. Pri skolabovaní hry alebo úmrtí sa tak môžete vracať o desiatky minút, čo hlavne znamená odznova absolvovať tie isté prívaly rozhovorov. Hudba dotvára atmosféru pochmúrnych a dosť depresívnych ulíc. Zvuky sú skromnejšie, ale je fajn, že tvorcovia poskytli čiastočný dabing, takže postavy občas naozaj prehovoria a pôsobia uveriteľnejšie. Vzhľadom na obrovské množstvo textu by bol úplný dabing nereálny, takže riešenie vývojárov je rozumné.

Disco Elysium je prekvapením tohtoročnej jesene. Originálna detektívka môže hráčov priam fascinovať, ale nie všetkých. Hlavne ak očakávate RPG, kde si popri debatách užijete aj boje a akčnejšie momenty, budete sklamaní. Toto je primárne hra so slovami, kde  dominujú rozhovory a hľadanie detailov, ktoré sa väčšinou skrývajú v tonách všadeprítomného textu. A pohybujete sa vo veľmi limitovanom prostredí, kde sa prakticky neustále vraciate na tie isté miesta. Celé je to skutočne hlavne o čítaní a navyše sa musíte popasovať s miestami náročnejšou angličtinou. Takže si veľmi dobre rozmyslite, či do toho pôjdete, alebo nie. Ale ak túto výzvu prijmete a zotrváte, Disco Elysium si vás postupne podmaní a uvedomíte si to až pri záverečných titulkoch.

napísal uni 31.10.2019
Páči sa mi! (+4)
8.0