STAR WARS JEDI: FALLEN ORDER

STAR WARS JEDI: FALLEN ORDER

8.0

Žánrový mix so Star Wars nálepkou

Pôvodne sme si mysleli, že Rozkaz 66 prežili len Yoda a Obi-wan Kenobi. Postupne sa však začalo ukazovať, že genocídu Jediov kedysi dávno v jednej preďalekej galaxii prežilo viac postáv, aj keď je pravda, že to boli Padawani. Jedným z nich bol Kanan Jarrus a teraz spoznáme ďalšieho. Volá sa Cal Kestis a je hrdinom novej hry Star Wars Jedi: Fallen Order od Respawn Entertainment, autorov série Titanfall či Battle Royale hitu Apex Legends. Prvý raz sa tak pustili do výhradne sigleplayerovej hry a treba uznať, že sa im to podarilo možno aj nad očakávania dobre. Nepriniesli len krátku kampaň a akciu odvodenú od svojich ostatných hier.

Cal sa 5 rokov skrýval na šrotovisku na planéte Bracca, kde rozoberal vraky vesmírnych lodí pre Impérium. Nikomu ani len nenapadlo, že by mohol byť niečím viac, až jedného dňa pri práci nemusel použiť svoje schopnosti Sily, aby zachránil priateľa. To nezostalo bez povšimnutia a ak poznáte aktuálne pozadie Star Wars príbehov, asi ste si už domysleli, že mu na krku prakticky ihneď visela dvojica Inkvizítorov. Alebo skôr Inkvizítoriek, keďže Impérium na váš lov vyslalo Second Sister a Ninth Sister, obe už môžete poznať zo Star Wars komiksov. To znie ako poriadna šlamastika, najmä pre niekoho, kto nedokončil svoj výcvik, no ani sa nenazdáte a zistíte, že tých Jediov prežilo o niečo viac.

Záchranou príbeh hry prakticky len začína. Stávate sa členom posádky lode Mantis a namiesto toho, aby ste sa skrývali a báli sa o svoju existenciu sa vydávate na misiu, ktorej cieľom je obnoviť Rád a poraziť Impérium. Všetci vieme, že Impérium padlo až o mnoho rokov neskôr, takže asi tušíte, že tu to nepôjde úplne hladko. Navyše je táto cesta pomerne dlhá, vetvená, komplikovaná a zavedie vás tiež do minulosti, aby sa Cal mohol vyrovnať so svojimi vlastný démonmi predtým, než bude čeliť Impériu a jeho Inkvizítorom.

Celkovo hra ponúka naozaj zaujímavý pohľad na to, čo sa dialo pár rokov po páde Rádu. Rozširuje to, čo sme mohli vidieť v Rebels či čítať v komiksoch. Na samotné filmy až na nejaké drobnosti až tak neodkazuje. Nie som si však úplne istý, či je aj samotný príbeh zaujímavý. Niežeby ma nebavil, no jednotlivé jeho súčasti som si užil viac ako celok. Cal a jeho vyrovnávanie s minulosťou, odhaľovanie prastarej civilizácie, či pozadie Second Sister alebo dianie na planéte Dathomir fanúšikov oslovia. A určite viac ako naháňanie sa za holocronom po celej galaxii. Inými slovami je to práve hlbší pohľad do Star Wars lore, ktorý hráčov a hlavne fanúšikov osloví.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen Order Hra vás zoberie aj na menej známe miesta Star Wars univerza.
Hra vás zoberie aj na menej známe miesta Star Wars univerza.

Star Wars Jedi: Fallen Order Loď Mantis sa stane vaším novým domovom.
Loď Mantis sa stane vaším novým domovom.

Star Wars Jedi: Fallen Order Zoznámte sa s vaším novým najlepším priateľom.
Zoznámte sa s vaším novým najlepším priateľom.

Nemalo by zmysel v recenzii chodiť okolo horúcej kaše, takže rovno prezradím, že Fallen Order nie je práve originálnou hrou a prakticky všetky prvky si prepožičiava z iných známych hier. A jedným z týchto prvkov je systém postupu hrou, ktorý vám bude znieť povedome. Cestujete totiž vo vesmírnej lodi, po ktorej sa môžete pohybovať, rozprávať sa s členmi posádky a na galaktickej mape si vyberáte cieľ, kam sa chcete vydať. Môžete ísť za hlavnou dejovou misiou, alebo skúmať ostatné planéty, kde vás teraz žiadna úloha nečaká. Dokonca časom môžete získať dvoch ďalších členov posádky, akurát s nimi neplníte misie, takže to úplne nekopíruje Mass Effect. Atmosféru to však buduje dobre.

Celkovo hra ponúka 7 planét. Bracca, tá úvodná, vás už ďalej v príbehu zaujímať nebude a ani sa na ňu nedokážete vrátiť. A na tú poslednú sa zas po prejdení hry nedokážete vrátiť z príbehových dôvodov. Inak ale medzi planétami môžete ľubovoľne cestovať, keď vám pribudnú na mapu. Sú tu niektoré nové a menej známe, no aj miesta, ktoré fanúšikovia poznajú už roky a to hlavne Kashyyyk a Dathomir. Aj tieto miesta ale viete spoznať novým spôsobom a tak, ako ich iné StarWars médiá doteraz neukázali. Dokonca vám táto možnosť výberu dáva šancu hneď v úvode dostať jeden veľmi špeciálny svetelný meč, ak sa rozhodnete vydať (ne)správnym smerom.

Prečo by ste ale medzi nimi vôbec mali cestovať tam aj späť? Odpoveď je jednoduchá: Cal svoj tréning nedokončil, tak mu s tým teraz musíte pomôcť vy. Postupom hrou získa nové schopnosti a tieto mu následne umožnia veci, ktoré predtým nedokázal. Napríklad sa aj dostať na miesta, kde sa predtým nedostal. A keďže každá planéta predstavuje rozsiahly a členitý systém prostredí a to ako vertikálne, tak aj horizontálne, časom sa oplatí vrátiť a preskúmať nové miesta, kde môžete nájsť ďalšie skryté informácie, predmety, či si len celkovo vyzbierať skúsenostné body navyše. Autori ale niektoré lokality naozaj poriadne skryli a už len ich objavovanie vás bude baviť.

Cal sa tak naučí behať po stenách (inšpirácia Titanfallom je zrejmá), loziť po nich, osvojí si dvojskok, no hlavne získa nové schopnosti, ako dokáže pracovať so Silou. Je jedným z tých, ktorí dokážu veci zastaviť (podobne ako Kylo Ren), čo je trochu prekvapivé, ale tak v hre to funguje. Postupne získa ďalšie schopnosti vhodné najmä na boj, no viete nimi riešiť aj hádanky v prostredí, kedy treba niečo pritiahnuť, či naopak odstrčiť. Najčastejšie však budete využívať inú jeho schopnosť. Ak sa dotkne niektorých vecí, dokáže precítiť spomienky, ktoré tieto predmety uchovávajú. Takto odhaľujete viac z príbehu a zároveň hrdinovi pomáhate s jeho levelovaním.

Likvidovaním nepriateľov, objavovaním takýchto spomienok a aj skenovaním vecí a nepriateľov (prostredníctvom svojho verného droida BD-1) expy a keď ich máte dostatok na naplnenie jedného levelu, dostanete skill point. Tieto body následne v jednoduchom strome meníte za schopnosti, ktoré sa delia na boj, ovládanie Sily a prežitie. Teda môžete si odomknúť nové útoky, zlepšíte svoju „regeneráciu“ sily, prípadne Calovi umožníte ľahšie prežiť v nehostinných svetoch. Taktiež mu viete zlepšiť život a zvýšiť ukazovateľ Sily, no na to musíte vyzbierať dostatok energetických orbov v herných svetoch. Tie zvyčajne bývajú ešte lepšie skryté ako ostatné predmety.

Veľmi sa mi páči fungujúca herná logika za niektorými prvkami. Napríklad také ozdravovanie tu neprebieha automaticky a ani tu nie sú žiadne magické lekárničky, ktoré by ste nachádzali rozhádzané po zemi. BD-1 je stále s vami a dokáže nosiť drobné stimpacky, teda „lekárničky“, ktoré vám doplnia časť života. Má ich však len obmedzené množstvo a vo svete nenájdete takmer žiadne. Na zdravie si tak musíte dávať pozor a ak už ste na tom zle, hra ponúka checkpointy, na ktorých sa môžete zastaviť a meditovať. Vtedy si dokážete rozhodiť nazbierané skill pointy do stromu, no taktiež sa hra uloží a môžete si tu odpočinúť. To vám doplní stimpacky a aj zdravie, no zároveň do sveta doplní nepriateľov. Ak ste už niečo vyčistili, tešte sa na to, že vás tam čakajú znova.

Rovnako aj za mapou je pekne fungujúca logika. Mapu vám formu hologramu zobrazí váš droid, no dokáže to spraviť len vtedy, keď sa zastavíte a pozeráte na ňu. Mapu si tak nemôžete pozrieť, ak plávate, či visíte na lane. Zároveň na vás vtedy nepriatelia môžu útočiť, keďže sa hra „nezapauzuje“. Mapa vám zobrazuje detailne len už známe miesta a zároveň ukazuje, kam sa ešte viete dostať a kam zas nie. BD-1 navyše svoju schopnosť skenovať či hackovať nevie využiť vtedy, keď Cam bojuje. Vtedy sa totiž kryje. Opäť drobnosť, ale veľmi pekná.

A aké predmety tu vlastne nachádzate? Okrem spomínaných vylepšení je to hlavne veľa kozmetiky. Calovi viete meniť oblečenie, viete meniť farby vášho droida a aj lode Mantis. No hlavne zbierate časti svetelných mečov, vďaka čomu si ten svoj môžete prispôsobiť presne podľa svojich postáv. Až teda na kryštály (aspoň z veľkej časti hry). Jeho všetky časti ale viete ale postupne meniť a to ľubovoľne z už nazbieraných. Môžete ho tak mať postavený v jednotnom štýle, prípadne rôzne štýly kombinovať tak, ako len chcete. Musíte si však v hre nájsť pracovný pult. Jeden je na vašej lodi, niekoľko ďalších nájdete aj na planétach.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen Order Levely sú rozsiahle a plné skrytých zákutí.
Levely sú rozsiahle a plné skrytých zákutí.

Star Wars Jedi: Fallen Order Súbojový systém je zaujímavý, ale necítiť z neho Star Wars.
Súbojový systém je zaujímavý, ale necítiť z neho Star Wars.

Star Wars Jedi: Fallen Order Máte možnosť vytvoriť si meč podľa svojich predstáv.
Máte možnosť vytvoriť si meč podľa svojich predstáv.

Prostredníctvom mečov sa dostávame k téme, o ktorej sa toho popísalo už veľa – k súbojom. Inšpirácia sériou Dark Souls je zjavná a to je vec, ktorú môžeme vnímať z rôznych pohľadov. V žiadnom prípade to však akútne nemusí odradiť hráčov, ktorí sa boja ťažkých hier. Fallen Order totiž ponúka na výber pomerne širokú paletu nastavenia obťažnosti. Tu ale nestačí len sa oháňať mečom, aby ste nejako porazili každého nepriateľa. Stormtrooperi možno stále nie sú presní, ale narazíte na mnoho iné jednotky, ktoré jednoducho mečom neutlčiete. Musíte sa vedieť brániť, musíte vedieť správne načasovať blok aj protiútok a na rôzne zbrane, či už strelné, alebo aj na blízko. Navyše proti vám nestoja len vojaci Impéria.

Neovládate tu desiatky rôznych kombo útokov. Základom je jednoduchý útok, ku ktorému dokážete pridať aj silnejší, ktorý si vyžaduje trochu Sily. Variabilitu prinášajú ďalšie formy svetelného meča, pričom niektorá forma sa hodí na boj jeden na jedného, druhá voči presile, pričom vás hra často tlačí do bojov proti presile, takže sa musíte vedieť obracať. Kombinujete tak útoky, bloky, protiútoky a nebola by to hra inšpirovaná Souls hrami, ak by významnú rolu nezhrávali úskoky a kotúle. Prejde to ale do krvi, len si musíte nájsť tú správnu obťažnosť pre vás. Na najnižšej užije príbeh každý, na najťažšej sa aj z trochu prerastenej žaby stane väčšia hrozba ako akýkoľvek Sith, ktorý sa doteraz objavil na filmových plátnach.

Do toho všetkého ešte môžete kombinovať použitie Sily, takže napríklad bojujete proti trojici, jedného nepriateľa zastavíte, ďalšieho zablokujete a tretiemu vďaka nahromadenej Sile zasadíte smrteľný úder. Bossov tu nie je málo a na nich si tiež musíte nájsť taktiku, keďže vaše obyčajné útoky na nich zväčša neplatia. No a bojujete tiež s nebezpečnou faunou a flórou naprieč planétami. Škoda je, že podobne ako Souls hry, aj tu vás hra raz za čas zavrie v súbojoch do užších chodieb, kedy vás zvlášť na vyššej obťažnosti bude veľmi hnevať zaháňanie sa cez steny, prípadne kamera, ktorá vám neukáže práve toho kyselinu prskajúceho pavúka, ktorý na vás zdola útočí. Keď už tu autori chceli mať takéto súboje, tak aspoň nie v úzkych chodbách.

Najväčší problém so súbojmi však vidím v tom, že nesedia do logiky univerza. Kašlem teraz na to, že dokážete svetelným mečom rozseknúť bojového droida, ale nie Stormtroopera. Nie ste ešte Jedi, no nie ste už ani obyčajný Padawan. Mečom sa oháňate dosť dobre a schopnosti nemáte málo. Chcete hrať na vyššej obťažnosti, no zároveň nechcete, aby takto schopnú postavu na živote akútne ohrozoval trošku väčší hmyz. Chcete, aby to vyzeralo ako vo filmoch, kde Jediov okrem Sithov dokázala zničiť jedine obrovská presila klonov. Teda aspoň ja som doteraz nevidel film, kde by niektorého z Jediov zabil slimák s baraními rohmi na Kashyyyku. Taktiež by som sa nenahneval, ak by z hry úplne zmizli QTE, ktoré sa tu ani nehodia. Našťastie je ich len málo.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen Order Občas je tu aj priestor vydýchnuť si.
Občas je tu aj priestor vydýchnuť si.

Star Wars Jedi: Fallen Order Je tu aj jednoduchý RPG systém.
Je tu aj jednoduchý RPG systém.

Star Wars Jedi: Fallen Order Hra sa inšpiruje v mnohých značkách, napríklad aj Uncharted.
Hra sa inšpiruje v mnohých značkách, napríklad aj Uncharted.

Ako som spomenul už v úvode, Respawn tu úplne rezignoval na veci, ktoré ich od začiatku ich štúdia sprevádzajú – nenájdete tu žiaden multiplayerový element a celá hra je postavená na príbehu. Nemusíte sa však báť, že by to odflákli z hľadiska obsahu. Backtrackingu tu je síce dosť, no až tak nevadí, keďže hra vie meniť aj nepriateľov a taktiež objavujete nové cesty na aj už známych svetoch. Koniec koncov je to variácia na známy metroidvania štýl, akurát v modernom a plne 3D spracovaní. Ak teda máte radi Metroid, toto je hra pre vás. A podobne je na tom aj je dĺžka. Ak by ste hrou chceli len preletieť, rezervujte si na to nejakých 12-15 hodín v závislosti na náročnosti. Ak by ste ju chceli spoznať a detailne ju preskúmať, bude to skôr tých 30 hodín. To dnes rozhodne nie je málo na singleplayerový zážitok ani pri tej spodnej hranici. Navyše ako som už naznačil, po prejdení sa viete do hry vrátiť a na väčšine planét pokračovať v objavovaní toho, čo vám zatiaľ unikalo.

Hra beží na UE4 a vidieť to. Rozhodne nevyzerá zle, ale niektorých neduhov enginu sa jednoducho zbaviť nedá, ako napríklad neskoršie načítanie niektorých textúr. Zároveň si ale myslím, že tu dnes máme aj krajšie hry. Skôr ako technicky je pekná z hľadiska štýlu, ktorý sa parádne hodí k Star Wars. A keďže sa už bavíme o tejto licencii, samozrejmosťou je absolútne špičková hudba, ktorá vždy vychádza zo základu Johna Williamsa. Nové témy ho vhodne dopĺňajú a veľmi dobre budujú atmosféru hry. Dosť pomáhajú herecké výkony. Cala sa dobre zhostil Cameron Monaghan (Joker, alebo čokoľvek to bolo v Gothame) a dobre mu sekundujú Elizabeth Grullon, Debra Wilson, Liam McIntyre a ďalší. Objaví sa tu dokonca aj Forest Whitaker.

Zároveň je technická stránka sprevádzaná aj niekoľkými neduhmi. Oceňujem, že je na PS4 Pro možnosť vybrať si medzi nižším rozlíšením s vyšším snímkovaním a naopak. Niektoré animácie si ale stále vyžadujú vyladenie, taktiež som párkrát „vyletel“ z levelu, keď som sa prepadol pod textúry a podobných bugov je tu ešte pár. Nepotešia ani loadingy, pritom hra sa síce snaží pôsobiť tak, že ich nemá, no pri rozľahlosti levelov sa hra aj na PS4 Pro v niektorých pasážach jednoducho zasekla a zobrazila logo nahrávnia ďalšej časti levelu. Pritom to je ďalšia z hier, pri ktorej Pro konzola dostáva zabrať dá vám to občas zvukovo pocítiť. Našťastie je ďalšia generácia už len rok vzdialená.

Star Wars Jedi: Fallen Order je zaujímavé dielo. V niektorých oblastiach je to skvelý Star Wars produkt, v iných, najmä v súbojoch, je to dobrá hra, ale slabší Star Wars. Výsledok je ale aj tak veľmi pozitívny, len trošku nedoladený, čo snáď opravia najbližšie patche. Chválim využitie tradícií, chválim množstvo drobných nápadov (napríklad aj zobrazenie úrovne života svetlom na droidovi). Je tu toho naozaj veľa, čo sa dá pochváliť. Pritom ani neprekáža, že hra nie je ani trochu originálna a vykradla všetko, od Uncharted, cez Mass Effect a Metroid, až po Dark Souls. Len by to všetko chcelo poriadne vybrúsiť.

napísal matus_ace 20.11.2019
Páči sa mi! (+19)
8.0