THE STRETCHERS

THE STRETCHERS

6.5

Každý chvíľku ťahá pílku

V Nintendo zase raz na hráčov vyskúšali netradičný ťah. Oznámili a rovno v tom momente aj vydali novú hru pre Switch a aj keď je pravda, že je to len menšia exkluzivita, stále by ste od nich očakávali aspoň nejaký ten marketing pred vydaním hry. Namiesto toho sme dostali trailer a ihneď po ňom ste si už mohli stiahnuť hru The Stretchers. Stojí za ňou švédsky tím Tarsier Studios, ktorý kedysi pracoval napríklad na LittleBigPlanet hrách a tiež Tearaway Unfolded, no jeho meno u hráčskej verejnosti najviac rezonovalo vďaka hre Little Nightmares.

V The Stretchers však skúsili niečo iné a v rámci ich tvorby má ku hre najbližšie asi poriadne uletený titul Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic. Ale aj to hlavne kvôli tomu, že sú obe hry založené na ragdoll fyzike. No kým pri ich predchádzajúcej hre išlo o netradičnú bojovku, teraz máme možnosť si zahrať poriadne netradičnú puzzle hru kombinovanú s párty hrou. Je blízko a zároveň aj ďaleko párty hitu Overcooked. Rovnako ako Overcooked totiž aj The Stretchers je primárne o spolupráci, akurát tu je to obmedzené na dvoch hráčov. No a taktiež sú obe hry najmä o tom, aby po sebe hráči kričali a navzájom na seba zhadzovali vinu za to, že sa im nedarí.

Je to teda akýsi test toho, ako pevné sú vaše vzťahy a koľko toho vydržia. Pritom sa hra tvári nevinne a preberiete v nej úlohu zdravotníkov. Žijete si vo svojom malom svete (je naozaj malý, keďže dokážete vidieť jeho zakrivenie, keď po ňom cestujete), máte tu svoju centrálu, v ktorej so svojim parťákom asi nerobíte takmer nič, maximálne trénujete na figurínach a nosíte veci hore-dole. Túto idylku ničnerobenia vám prekazí telefonát, že sa začali diať divné veci a je potrebná vaša pomoc. Musíte sa tak dostaviť na miesto a pred vami je niekoľko omráčených spoluobčanov, ktorým by sa fakt hodila vaša odborná starostlivosť.

The Stretchers
The Stretchers Začiatky sú ťažšie, no na fyziku a ovládanie si rýchlo zvyknete.
Začiatky sú ťažšie, no na fyziku a ovládanie si rýchlo zvyknete.

The Stretchers Občas nosíte aj niečo výbušnejšie ako bežných ľudí.
Občas nosíte aj niečo výbušnejšie ako bežných ľudí.

The Stretchers Musíte si určiť priority.
Musíte si určiť priority.

Prídete k prvému, jeden ho chytí za ruky, druhý zas za nohy, nahodíte ho na nosidlá a šup s ním do sanitky (tá si ho už „vcucne“ sama). Idete pre ďalšieho a celé sa to opakuje. Je to však trochu zbytočne komplikované, tak si ich naložíte na nosidlá viacerých a pokúšate sa ich naraz do sanitky dostať niekoľko. No viete ako to chodí, jeden hráč ťahá do jedného smeru a druhá do druhého, takže vám nešťastné omráčané postavičky padajú z nosidiel dole a vy ich musíte zbierať zo zeme. Naháňa vás však čas, tak len nešťastníka chytíte za nohu a vláčite ho po zemi. Veď na bodový zisk to nemá vplyv a ešte je to aj vtipnejšie.

Toto presne sa stane vašim denným chlebom v hre, no zároveň začnete viac odhaľovať z toho, čo sa tu vlastne deje. Mesto totiž zobral útokom šialený vynálezca, ktorý svojim hypnotizačným klobúkom, ktorým každého okamžite omráči tak, že sa nedokáže hýbať. Postupne podniká útoky na rôzne významné miesta – staveniská, pošta, banka a podobne. Všade sú tak ľudia v ohrození a vy musíte nasadnúť do svojej sanitky, odviezť sa za nimi a zachrániť ich. Ak to stihnete v časovom limite, dobre pre vás. Ak ho prekročíte, hra vás nepenalizuje. Oproti už spomínanému Overcooked je tak výrazne viac zameraná aj na casual hráčov.

Sú tu však aj iné spôsoby, ako si v hre dokážete privyrobiť. Vašu hlavnou činnosťou je síce zachraňovať nebohých ľudí pohádzaných kade tade v rôznych častiach mesta, ale ak máte dostatok času, vždy máte možnosť aj pohľadať, či sa niekde v okolí nenachádza aj nejaký ten skrytý poklad. Môže to byť trezor, truhlica, pokojne aj zlaté tehly. To všetko stačí len zobrať a nahádzať to taktiež do sanitky. Hra vám to nakoniec spočíta a prípadne odpočíta body za to, že sa vám niekde nedarilo. Väčšinou na rôznych nástrahách, ktoré sú tu pripravené. Bohužiaľ však body samotné nemajú v hre prakticky žiaden zmysel. Nič si za to nekupujete (kozmetiku si odomykáte jej nájdením), no márne by ste hľadali aj nejaké zaujímavé tabuľky.

No a teraz k tým nástrahám. V prvom rade sú mnohí zo spomenutých nešťastníkov umiestnení na naozaj ťažko dostupných miestach, prípadne na takých, kde by vám nenapadlo ich hľadať. Napríklad v mobilnej toalete. Nielenže ho tam musíte nájsť, ale ak je v nej zaseknutý, musíte ho aj vytiahnuť. Taktiež si musíte dať pozor na tučných ľudí (a ťažšie poklady). To všetko totiž jeden hráč neodnesie. Buď musia dvaja spolupracovať, alebo to musíte nahádzať na nosidlá. No hra funguje na ragdoll fyzike, takže vám pacienti môžu z nosidiel padať, prípadne ich stratíte v rýchlo sa otáčajúcich dverách a podobne. Síce vám to kazí plány, no zároveň to baví.

Vtipné sú aj rôzne iné nástrahy. Musíte si dávať pozor na svine, ktoré sú v tejto hre obzvlášť agresívne a ak vás zočia, hneď útočia. Treba si ustrážiť rôzne pohybujúce sa mechanizmov. Nie je totiž zábava, ak vás trafí kovový trám do hlavy. No a nájdete tu aj banánové šupky, skateboardy a iné veci, ktoré sa rady pletú pod nohy. O to vtipnejšie, ak si ich tam dáte sami. Napríklad ste chamtiví a hľadáte poklady v balíkoch na počte, tak jeden z nich otvoríte rovno pred sanitkou a vysypú sa z neho napríklad šupky.

Samotné levely sú tak na 5-15 minút podľa náročnosti a postupne v nich prituhuje. Počet ľudí na záchranu je síce stále 6, ale levely sú komplexnejšie, zložitejšie, vyžadujú si lepšiu spoluprácu, koordináciu a občas musíte pohnúť hlavou. Level je vlastne jeden veľký puzzle, ktorý postupne musíte vyriešiť spoluprácou aj narábaním so strojmi. Okrem hlavných levelov sú tu aj vedľajšie úlohy, v ktorých napríklad pílite drevo a podobne. Škoda, že nie sú variabilnejšie, keďže síce zábavné sú, no veľmi rýchlo sa ich prejete, nakoľko sa opakuje len pár druhov dookola.

The Stretchers
The Stretchers Všetko tu musíte robiť spoločne.
Všetko tu musíte robiť spoločne.

The Stretchers Čakajú na vás naozaj rôznorodé pasce a nástrahy.
Čakajú na vás naozaj rôznorodé pasce a nástrahy.

The Stretchers Levely sú vlastne rozsiahle hádanky.
Levely sú vlastne rozsiahle hádanky.

Hra tak časom síce spadne do stereotypu, no stále vás baví svojou uletenou hrateľnosťou a chytľavou kooperáciou. Navyše pri dĺžke nejakých 5 hodín to ani nestihne začať nudiť. Ten stereotyp sa však snažia nabúrať nejaké drobnosti navyše. Môžu to byť kozmetické predmety pre postavy, ktoré získavate, prípadne postupné upgrady vašej sanitky, ktoré sú celkovo 4 a dostanú vás na miesta, kam ste sa predtým nedokázali dostať. Rovnako si takto otvoríte aj viac z herného sveta, kedy sa dostanete na predtým nedostupné ostrovy.

Graficky na tom hra je rovnako ako iné tituly od tohto štúdia. Je teda skôr jednoduchá, no jej štýl presne vystihuje hrateľnosť a celé to veľmi dobre ladí. Ocitáte sa tak v relatívne low-poly svete, ktorý je však plný farieb aj života v uliciach. Ten však pred vami uskakuje, takže ak by ste tu mali GTA chúťky, musíte si ich nechať zájsť. Hudba je rovnako jednoduchá a štylizovaná v duchu hry. tých pár melódií sa vám ale zahryzne do hlavy a len tak nepustia. Dabing by ste tu hľadali márne, ale postavy z nejakého dôvodu vedia spievať.

Celkovo je The Stretchers príjemným prekvapením, v ktorého prípade funguje hlavne to, že sme o hre vôbec nevedeli a zrazu bola tu. Ponúka naozaj zábavnú kooperáciu, pri ktorej si budete nadávať, no hlavne sa zabávať. Môže ju hrať aj jeden hráč, ktorý súčasne ovláda obe postavy (každú jedným analógom), no vtedy to už až tak nezabaví. Dĺžka je akurátna vzhľadom na to, že obsah časom nesrší variabilitou. Prospela by však nižšia cenovka (aktuálne 20 eur) a tiež menej chýb. Menších je tu viac, väčších len pár, no sú o to nepríjemnejšie. Napríklad sme dvakrát museli reštartovať levely kvôli tomu, že sa v nich niečo zaseklo a nebolo možné pokračovať ďalej. Ak sa hra ale dočká opráv a uvidíte ju v nejakej zľave, pokojne po nej skočte.

napísal matus_ace 26.11.2019
6.5
7.6