AUTONAUTS

AUTONAUTS

7.0

Kolónia s vlastnoručne naprogramovanými robotmi

Inovatívne tituly máme radi. Vývojári zo švédskeho štúdia Denki prišli s neobvyklým nápadom na oddychové hranie, ktoré hráča môže naučiť základy programovania. Z hrania tak nebudete mať len planétu kolonizovanú vašimi robotmi, ale sa aj čosi naučíte. Nečakajte, že budete vedieť naprogramovať vlastný softvér alebo hru, ale môžete pochopiť princípy a pochody umelej inteligencie či celkového kódu ako takého. Pritom je to stále hra, ktorá mieri aj na mladšie publikum.

Titul je jednoduchý a doslova vedie za ruku, lenže tutoriál viete vypnúť a najlepšie čo môžete spraviť, je učiť sa na vlastných chybách. Progres vyžaduje trpezlivosť a množstvo času. Jednu kolonizovanú planétu si budete budovať niekoľko večerov. Titul kreatívny, plný objavovania, stále sa objavujú novšie princípy, ktoré budete využívať. Preto je dobre najmä zo začiatku dávať pozor a opakovať zabehnuté procesy. V rukách máte jedného dobyvateľa, ktorý pristane na planéte a musí objavovať suroviny, vytvárať robotov a učiť ich, čo majú robiť.

Autonauts
Autonauts Snaha o výsadbu lesa.
Snaha o výsadbu lesa.

Autonauts Ani vypestovať ovocné kríky sa nedá bez práce.
Ani vypestovať ovocné kríky sa nedá bez práce.

Autonauts Tieto úlohy je vhodné splniť.
Tieto úlohy je vhodné splniť.

Prvé hodiny strávite len tým, že budete vytvárať primitívne nástroje z kameňa a kúska dreva. To znamená rúbať stromy, dolovať kamene, oberať ovocie a vytvárať jednoduchých robotov, ktorých toto všetko potom naučíte. Neskôr prídu na rad zložitejšie procesy a jednotlivých robotov navzájom poprepájate. Jeden bude sadiť stromy, druhý kopať jamky, tretí rúbať a ďalší to nosiť do skladu, ktorý medzitým postavíte. Na všetko treba suroviny a bude ich čoraz viac. Časom bude nutné už aj vytvárať živé bytosti, ktoré potrebujú jesť a kolobeh sa rázom znásobí. Mapa je obrovská a je len na hráčovi, aké veľké sústo si zoberie.

Už na začiatku hry je dobré ozrejmiť si systém, ktorý budete využívať a kde sa rozhodnete stavať sklady, kde budete budovať a obnovovať les, či kde umiestnite farmy. Aby vaše mestečko nejako vyzeralo, je dobré najať aj robotov, ktorí budú systematicky robiť poriadky. Prví roboti majú, mimochodom, malú pamäť, lepších a modernejších budete môcť naučiť omnoho viac. Postupne sa tak miera náročnosti pri ich programovaní aj sťažuje. A narastá miera toho, čo musíte vedieť zariadiť.

Robotov si viete pomenovať, zaradiť do skupín pre väčší prehľad - to aj odporúčam. Vyhnete sa tak problému, keď budete mať kvantum robotov. Každého chcete predsa používať na iné veci. Odporúčam tak pomenovať ich podľa zvolených činnosti – drevorubač, kopáč, zberač atď. Vy ste ich programátor a základ programu je dobre napísaný kód so všetkým, čo s tým súvisí. Ak sa tak v budúcnosti stane nejaká šlamastika, určite ste za ňu zodpovedný vy a len vy. Nemôžete sa vyhovárať na umelú inteligenciu či chybu v programe. Ten program je totiž vaše dielo.

Najväčšou odmenou je radosť z objavovania nových vecí a ich budovania. Pripomína to detské časy strávené pri stavebnici Lego alebo neskôr pri Terrarii, Minecrafte a českom titule Factorio. Autonauti však cielia na menej náročné publikum, ktoré rado objavuje, učí sa nové veci a neráta s výzvami. Aj keď budete hrať na úrovni primitívneho kmeňa, ktorý zostane len pri otrockom systéme a všetko budete robiť sami, hra vás nijako nepostihuje. Jednoducho ju budete hrať dlhšie. Nič viac. To sa napokon odrazilo aj na konečnom hodnotení, pretože skôr či neskôr hra omrzí a nebude prinášať zábavu. Úlohy tu síce plníte, lenže to nie je povinné. Všetko je tu o tom, či máte chuť a či chcete.

Hra je graficky originálna a na pohľad príjemná. Je milé, ako sa postavičky pohybujú a najmä to, aké je všetko prehľadné a vďaka možnosti otáčať pohľad aj jednoduché na zorientovanie. Nič sa pred hráčom neskryje. Predmety, ktoré vy alebo roboti využívate, sú výrazné. Všetko je v tomto smere také, aké má byť a nič by sme nemenili. Titul je po audiovizuálnej stránke bez chybičky a už si našiel svoje miesto na trhu. Je to obľúbená hra medzi Youtubermi a ich nasledovateľmi.

Najväčšie negatívum je v malej výzve, ktorú Autonauts ponúka a následnej repetitívnosti. To môže niektorých hráčov po čase odradiť. Svoje však hra môže ponúknuť každému. Jednoznačne ju odporúčam tým, ktorí radi skúšajú nové veci a budujú, vytvárajú a chcú si  precvičiť mozgové závity.

Autonauts
Autonauts Na túto prácu treba niekoho zaškoliť.
Na túto prácu treba niekoho zaškoliť.