BESIEGE

BESIEGE

6.5

Postav stroj, začni boj

Hry s predbežným prístupom pribúdajú čoraz častejšie. Mnohé to však ani nedotiahnu do finálnej podoby. Alebo ich tvorcovia po zdĺhavom vývoji zrazu narýchlo finišujú len preto, aby to nejako ukončili a mohli sa venovať niečomu inému. Na výsledku je však potom cítiť, že nie je celkom taký, aký mal byť a sľuby sa rovnajú prázdnym rečiam politikov. Besiege ponúkali vývojári v rozpracovanej verzii už pred piatimi rokmi. Horko-ťažko, ale predsa sa konečne dočkala verzie 1.0., a tak sme sa po dlhej dobe opäť pustili do výroby bizarných strojov.

Besiege je totiž o zhotovovaní a následnom testovaní mechanizmov, ktoré si sami vyrobíte z dostupných súčiastok. Tých po rokoch nie je oveľa viac ako kedysi. Pár kúskov z dreva a rôzne kovové čapy, ozubené kolesá, lišty, brnenia a k tomu krídla a zbrane. Sortiment je rozdelený do niekoľkých kategórií a skutočne sa veľmi nenafúkol. Naposledy pribudli  len dva doplnky - anglometer a speedometer.

Postup pri konštrukcii sa nezmenil, čo je škoda, pretože je dosť ťažkopádny. V iných hrách zameraných na zhotovovanie mašiniek to prebieha podstatne jednoduchšie a intuitívnejšie. Tu narážate na rôzne limity a obmedzenia, ktoré vám bránia vytvoriť si presne taký mechanizmus, aký chcete. Niežeby ste nemohli využiť svoju kreativitu, ale dá sa to len do istej miery a od niektorých predstáv musíte upustiť. Alebo sa poriadne natrápite, kým prídete na to, ako sa dajú vaše plány zrealizovať. Napríklad taký katapult môže byť v iných tituloch hračka, tu je však jeho výroba veľmi komplikovaná. A to je jeden z dôvodov, prečo neuspokojí deti a menej trpezlivých hráčov, ktorí sa chcú viac baviť a menej trápiť. Tvorcovia aspoň do istej miery pomáhajú tutoriálmi s jednotlivými krokmi, vrátane postupu výroby lietadla, čo je v Besiege naozaj hotová veda a mimoriadne zložitá vec.

Besiege
Besiege Súčiastok na konštrukciu nie je veľa, ale sú medzi nimi rôzne bodné, sečné a výbušné zbrane.
Súčiastok na konštrukciu nie je veľa, ale sú medzi nimi rôzne bodné, sečné a výbušné zbrane.

Besiege Úlohy majú jednoduché zadania, ktoré ale nie je vždy ľahké splniť. Tu napríklad treba preniesť gule.
Úlohy majú jednoduché zadania, ktoré ale nie je vždy ľahké splniť. Tu napríklad treba preniesť gule.

Besiege Niekedy si užijete krvavý masaker.
Niekedy si užijete krvavý masaker.

Ďalším neduhom je fyzika. Stále je podivná, veľmi podivná. Všimnete si to hneď na začiatku, keď si vytvoríte prvé jednoduché vozidlo, ktoré sa vám zlomí v polovici len preto, že ste prudko vytočili kolesá. Kára, ktorá by v realite vydržala aj tvrdšie nárazy, je v Besiege mimoriadne krehká, akoby ste ju vyrobili z porcelánu a nie z dreva a kovu. Po niekoľkých prejdených metroch sa vaše výtvory bežne len tak roztrieštia na viacerých miestach a odpadávajú im kolesá. A to ešte musia čeliť nástrahám.

Váš výtvor môžete kedykoľvek upraviť, zrevidovať a postaviť úplne odznova. A musíte pritom experimentovať a zisťovať, na čo vlastne niektoré súčiastky slúžia, ako ich správne využiť a koľko vydržia. A či napokon vôbec splnia svoj účel. Neraz sa ukáže, že na vec treba ísť úplne inak. Niektorým súčastiam sa dajú upravovať parametre, ako je smer otáčania, rýchlosť pohybu, čas odpalu a podobne, ale niekedy by sa toho žiadalo viac. V kampani vás navyše limituje plocha, ktorú môže zaberať váš stroj - či už do šírky,  alebo do výšky.

Kampaň je tvorená štyrmi tematickými ostrovmi, ktoré si vyberáte na malej makete zemegule. Ostrovy a misie sa postupne odomykajú. Pre vás to predstavuje malé - veľké výzvy, ktoré treba splniť, aby ste sa dostali ďalej.  Tvorcovia pri dizajne levelov využili minimalizmus, ktorý ale hre pristane. Máte tak pred sebou len konštrukčnú plochu a neďaleko stojí pár domčekov, stromčekov, vojačikov a ovečiek. To je tak všetko, na širšie okolie tvorcovia ani neplytvali textúrami, je to holá plocha, po ktorej sa ale dá prechádzať. Vzhľadovo to však nepôsobí zle a všetko sa to dá pekne otáčať a približovať. Na takúto hru to naozaj stačí.

Ciele sú striktné a jasné - doraziť na neďaleké miesto X, niečo preniesť, pobiť alebo zbúrať toľko a toľko percent vojakov, zvierat, vtákov alebo stavieb. Už tieto zadania jasne hovoria o tom, že tvorcovia majú radi čierny humor. A neštítia sa násilia. Možno je naozaj lepšie, že hra odradí deti náročnou výstavbou, pretože inak by často videli násilné scény, pri ktorých masakrujete rytierov alebo operencov, po ktorých zostávajú veľké krvavé plochy.

Ale je to zábava, aj keď nevhodná pre maloletých. A bola by ešte väčšia, keby sa vaše výtvory dali praktickejšie zrealizovať. Na tú svojskú fyziku sa napokon dá zvyknúť, hoci chvíľami stále krútite hlavou nad tým, ako sa vám takto nezmyselne mohol prevrátiť stroj, odkotúľať guľa alebo prečo vzbĺkol a zhorel váš vynález, keď ste sa sotva dotkli múru a podobne. Toto všetko dokopy robí vlastne z hry puzzle záležitosť, kde treba použiť logiku, hoci aj na riešenie problémov, ktoré sú s ňou viditeľne v rozpore. Čiže objekty a veci  na seba nepôsobia bežným spôsobom, nereagujú  na podnety ako v realite a s tým treba počítať pri konštruovaní a využití dostupných stavebných prvkov.

Kampaň, ktorú tvorí  54 úloh,  je v konečnom dôsledku fajn. I keď miesta, kde sa nezaobídete bez lietania, sú už len pre naozaj húževnatých hráčov, ktorých bavia komplexnejšie výzvy spojené s mechanikou. Ale hra má celkom peknú ponuku herných režimov, pri ktorých sa môžu realizovať aj spoločensky založení a menej inžiniersky zdatní hráči. Ponúka totiž multiplayer aj kooperáciu, a to lokálne, prípadne s vašimi online priateľmi. K tomu pridáva sandboxové prostredia, kde si pohodlne vyskúšate voľnejšiu konštrukciu v rozľahlom teréne a podľa chuti aj s nepriateľmi. A k tomu je tu level editor, kde môžete ľubovoľne rozmiestňovať objekty, človiečikov a zvieratká a vytvárať nové výzvy. Doplnkové výtvory a módy od komunity nájdete v Steam workshope.

Besiege
Besiege Postaviť funkčné lietajúce stroje je už fuška. Tvorcovia ponúkli návod na lietadlo.
Postaviť funkčné lietajúce stroje je už fuška. Tvorcovia ponúkli návod na lietadlo.

Besiege Niektoré zadania sú dosť svojské a nie veľmi priateľské, napríklad ničenie vtákov...
Niektoré zadania sú dosť svojské a nie veľmi priateľské, napríklad ničenie vtákov...

Besiege Tento ostrov sme pokorili, ide sa na ďalší.
Tento ostrov sme pokorili, ide sa na ďalší.

Po piatich rokoch vývoja sme od Besiege čakali viac. Uplynula dlhá doba a počas nej tvorcovia nepriniesli adekvátne množstvo nového obsahu. Sortiment herných režimov je slušný, konštrukčné možnosti sú však značne obmedzené a mali by tu byť nie desiatky, ale stovky súčiastok a viac materiálov na výrobu. Svojská fyzika stále robí psie kusy a ovládanie je nepraktické a krkolomné, aj keď sa dá čiastočne upraviť. Ale cena je len 13 eur a za toľko táto hra určite stojí. A fanúšikov má evidentne habadej. Možno sa k nim pridáte aj vy.

napísal uni 23.3.2020
6.5
BESIEGE