DOTA UNDERLORDS

DOTA UNDERLORDS

8.0

Veľmi návykové hranie s náhodou

Začalo sa to dávno, ešte v staručkom originálnom Warcraft 3 ako mód s názvom Defense of the Ancients, neskôr skrátene DotA. Po dlhých rokoch, kedy mód fungoval len ako súčasť bohatstva užívateľských máp pre Warcraft, sa koncept nakoniec dostal do rúk Valve, tam ho nazvali Dota 2 a v súčastnosti ide o neotrasiteľnú stálicu na poli MOBA hier. V rámci Dota 2 vznikol neskôr iný mód, Auto chess. Jeho autor síce nakoniec s nápadom odišiel inde, Valve si ale na jeho základoch postavilo vlastného predstaviteľa nového žánru, Dota Underlords.

A rovnako ako DotA založila žáner MOBA, aj Auto chess prakticky stojí za založením celého nového sub-žánru. Len tentokrát neovládate jedného hrdinu, vy ich (ne)ovládate oveľa viac. Hra stavia do súboja postupne osem hráčov na šachovnicovom poli, na ktoré budete rozmiestňovať svoje figúrky v podobe známych hrdinov práve zo starej dobrej Dota 2. Bloodseeker, Luna, Pudge, Razor, či Enigma, to sú všetko známe mená. Schopnosti, ktoré používajú, sú taktiež rovnaké alebo aspoň minimálne podobné tomu, čo je pre ne charakteristické v ich ,,materskej" hre. Takže veteráni z Doty, ako som tak trochu aj ja, by mali mať jasno a vhupnúť do novej hry bez problémov, nie? Tak to teda vôbec neplatí!

Ako som už naznačil, hrdinov naozaj neovládate. Vašou starosťou je rozložiť ich strategicky na hracom poli a o výhru (prehru) sa už majú postarať oni sami. Ako to teda prebieha? Na začiatku máte pár zlatiek, tri voľné pozície pre hrdinov a náhodný výber zo skupiny piatich hrdinov, z ktorých vybudujete základ vašej zostavy. Ak sa vám pôvodná pätica hrdinov nepáči, za dve zlatky pretočíte výber a ak vám niečo zostane, vyberáte si znova. Zvolíte si teda podľa svojej vôle hrdinov, ktorí by sa mali nejakým spôsobom vzájomne dopĺňať (napríklad klasická zostava tank, útočník, kúzelník) a umiestnite ich na hracie pole. A začína prvé kolo.

Dota Underlords
Dota Underlords Peniaze síce nemám, ale ten šaman by sa mi hodil.
Peniaze síce nemám, ale ten šaman by sa mi hodil.

Dota Underlords Siedme miesto z ôsmich, trapas.
Siedme miesto z ôsmich, trapas.

Dota Underlords Tu sú sily celkom vyrovnané.
Tu sú sily celkom vyrovnané.

Vaši hrdinovia sami, respektíve na základe svojich schopností a vlastností, rozhodujú o tom, na koho zaútočiť, kedy použiť kúzlo alebo sa bezhlavo vrhnúť do záhuby. Vy môžete len sledovať, čo sa na hracom poli deje a podľa výsledku dumať, kde sa stala chyba alebo naopak, ako ešte viac posilniť víťazný tím. K tomu vám môže poslúžiť niekoľko vecí. Prvou je samotná úroveň hrdinu. Ak sa vám podarí skombinovať troch rovnakých hrdinov, vášmu hrdinovi stúpne úroveň, bude mať ako hodnotenie akosti namiesto jednej hviezdičky dve. Ak sa vám znova podarí skombinovať (pracne, verte mi) troch rovnakých hrdinov s dvomi hviezdičkami, hrdina dosiahne maximálnu úroveň a bude mať hviezdičky tri.

Druhou možnosťou je výbava, predmety, ktorými môžete hrdinu vybaviť. Tu je jeden rozdiel oproti prvému, pôvodnému Auto chessu. Tam je ste vždy raz za niekoľko kôl bojovali proti neutrálnym jednotkám a po ich porážke ste mali šancu obdržať predmety. Tie sa dali takisto kombinovať a meniť na lepšie a silnejšie verzie (hra pochádzala z Doty, pamätáte?). Tu je to poňaté inak a dovolím si povedať, že jednoduchšie, intuitívnejšie a férovejšie. Raz za niekoľko kôl dostanete možnosť vybrať si z troch náhodných predmetov a ten následne pridelíte borcovi, ku ktorému daný predmet pasuje. Hotovo. Je to jednoduché, ale správne zvolený predmet pre kľúčového hrdinu vám vie zabezpečiť masívnu prevahu.

Treťou možnosťou, ktorá výrazne ovplyvňuje to, či sa vám bude alebo nebude v automatických bojoch dariť, je voľba a kombinácia správnych synergií hrdinov. Na začiatku, pri prvom výbere hrdinov, som tak trochu (vedome) nebol presný. Rozhodne nestačí mať hocijakého „tanka", mága či podporu. Každý hrdina patrí do jednej alebo viacerých rás, ktoré ak správne nakombinujete a máte z nich na poli čo najviac unikátnych kusov, prinesú mnoho bonusových vlastností, štatistík a schopností. Napríklad čím viac rytierov máte, tým väčší bonus k brneniu medzi sebou zdieľajú. Zároveň je ale jeden rytier aj predstaviteľ ľudí a iný zas šupinatých. Treba teda do synergie hľadať ďalších, čo patria k rovnakým podskupinám, aby ste získali vyššiu obnovu many, rýchlejšie útoky či bonusové schopnosti.

Vynikajúcou správou pre tých, ktorí čítajú a chytajú sa za hlavu ,,to znie zložito a neprehľadne" je to, že hra má skvele spracované užívateľské prostredie, kde je všetko veľmi prehľadne vyobrazené. A takisto veľmi dobre spracované tréningové misie, ktoré vás naučia aspoň trochu sa zorientovať v prvkoch hry. Veľmi presne vidíte, aké máte aktívne synergie aj ktorých hrdinov vám treba kupovať, aby dosiahli vyššiu úroveň. Jediné, čo vás hra nenaučí, je prísť na to, ako jednotlivé figúrky na hracom poli rozložiť. Tu však stále aspoň čiastočne platí, že tanky sú vpredu, podpora a strelci v strede, mágovia vzadu. Plus, samozrejme, obmeny a úpravy podľa individuálnych vlastností a synergií hrdinov.

Tieto schopnosti si dobre osvojíte pri dobýjaní mesta okolo Bielej veže, kde budete plniť úlohy a bojovať v bitkách proti hráčom aj proti AI. To všetko v štyroch oblastiach mesta, ktoré ovládajú vládcovia podsvetia - Underlords. Sú to krásna Anessix, šibal Enno, sympatický Hobgen a obor Jull. Vždy po určitom počte kôl si môžete vybrať, ktorý z nich bude vaším patrónom (a novým členom tímu) v prebiehajúcej bitke a získate aj jednu z jeho unikátnych schopností. Anessix napríklad označí nepriateľského hrdinu a ak sa vám ho podarí zabiť, privolá ho na vašu stranu ako démona. Hobgen zas nahádže na hraciu plochu vybuchujúce bomby.

Za každé vyhraté, ale aj prehraté kolo získate obnos peňazí, ktorý potom môžete použiť na nákup nových hrdinov alebo skúseností, ktoré vám zabezpečia vyššiu úroveň a s ňou spojený zvyšujúci sa počet hrdinov na hracom poli. Hrdinovia, ktorých nepoužívate, zatiaľ odpočívajú bokom, aby ste ich mohli v prípade potreby obmieňať či hľadať k nim rovnakých na kombinovanie a zvyšovanie ich úrovne. Ak kolo prehráte, prídete o určitú časť bodov života zo štartovacej stovky, pričom čím zdrvujúcejšia porážka, tým viac bodov stratíte. Ak klesnú na nulu, hra pre vás končí. Čo ale niekedy trvá veľmi dlho, hlavne ak sa vám darí neprehrávať, zápas sa vie pretiahnuť na polhodinové sedenie.

Dota Underlords
Dota Underlords Začiatky sú skromné.
Začiatky sú skromné.

Dota Underlords Ako postupujete kolami, bitky sú stále väčšie.
Ako postupujete kolami, bitky sú stále väčšie.

Dota Underlords Tak tu som niekoho slušne prevalcoval.
Tak tu som niekoho slušne prevalcoval.

Toto všetko platí hlavne pre klasický mód. Druhou možnosťou je hrať mód Rýchlovka, ktorý som si, pravdupovediac, obľúbil viac ako ten klasický. Ten je, ako už názov napovedá, oveľa rýchlejší a menej predvídateľný, za mňa ale aj zábavnejší. Napríklad na postup hrdinu na vyššiu úroveň vám stačí skombinovať len dvoch hrdinov. Nemusíte investovať peniaze do vašich skúseností, počet aktívnych hrdinov na hracom poli stúpa každému rovnako a automaticky. Aj celkovo je peňazí a teda aj možností nakupovať a kombinovať hrdinov viac. Okrem toho si vládcu podsvetia vyberáte hneď v druhom kole a predmety dostávate na výber takisto častejšie. Ibaže stačia štyri prehry a automaticky idete z hry von.

Za umiestenie v zápasoch aj plnenie rôznych výziev a úloh od vládcov podsvetia dostávate potom body skúseností do Battle Passu. Ako postupujete úrovňami, odomykáte si rôzne kozmetické odmeny, portréty, môžete si zmeniť hraciu plochu, nahádzať si na ňu rôzne dekorácie a podobne. Hra je zadarmo, ale ak si zakúpite špeciálny bojový denník, dostávate potom v rámci Battle Passu týchto kozmetických odmien viac. Takisto sa vám v meste okolo Bielej veže odomkne viac úloh a scenárov na plnenie. Pre plnohodnotné hranie ale tento bojový denník nie je vôbec potrebný, všetko kľúčové, teda hrdinov a synergie, máte k dispozícii hneď.

Okrem toho môžete hrať aj hodnotené zápasy, v ktorých takisto dosahujete podľa výsledkov lepšie a lepšie úrovne a stúpate v rebríčku. Moja skúsenosť je ale taká, že napriek tomu, že som v nehodnotených zápasoch neskôr dosahoval celkom slušné výsledky, v hodnotených som dostával naozaj kvalitne na frak. Myslím však, že časom by som bol schopný aj v hodnotených zápasoch a proti určite lepším hráčom ako v nehodnotených, ustáť zaujímavé súboje. Napokon, Auto chess a aj konkrétne Dota Underlords majú ambície a snahu stať sa podobne veľkým e-sportovým hitom ako materská Dota 2. Len tu vidím jeden problém.

Dota Underlords
Dota Underlords V dolnom rade čakajú hrdinovia na skombinovanie.
V dolnom rade čakajú hrdinovia na skombinovanie.

Dota Underlords Výber predmetov je rýchly a jasný.
Výber predmetov je rýchly a jasný.

Dota Underlords Pri vládcoch podsvetia to platí takisto.
Pri vládcoch podsvetia to platí takisto.

Pôvodne som si myslel, že veľkú časť mojich neúspechov má na svedomí náhoda. Napriek tomu, že som sa časom naučil celkom efektívne kombinovať hrdinov a synergie, čiastočne to stále platí. V hre je naozaj veľmi silný faktor náhody a šťastia. Nedostanete na výber dostatok rovnakých hrdinov do kombinácií na zvýšenie úrovne, nedarí sa vám skladať vhodné synergie, niekedy ani výber predmetov nie je veľmi slávny. Občas sa hrdina rozhodne kľúčové kúzlo na rozbehnutie víťaznej stratégie začarovať hneď, inokedy z neznámeho dôvodu čaká, poprípade ani nestihne kúzlo použiť a umiera bez toho, aby niečo relevantné v bitke dokázal. To si potom viete predstaviť ten slovník, ktorý niekto so slabšími nervami a ,,bohatšou" slovnou zásobou používa.

Na druhej strane je ale rovnako silný pocit uspokojenia, keď vami poskladaná skupinka hrdinov hravo prevalcuje šesť kôl po sebe všetkých, ktorí sa jej opovážili postaviť, za čo je, mimochodom, drobný finančný bonus. Myšlienkové pochody pri mnohých zápasoch naozaj idú asi tak, že ,,vyhrám, vyhrám, a nie, prehrám, počkaj, asi fakt prehrám, aj keď....ale nie, vyhral som, hurá !" Vyvolávať emócie Dota Underlords teda naozaj vie. Aj vyvolať ten klasický syndróm „ešte jedna a idem spať." Nepôjdete, ja som tiež párkrát kvôli recenzovaniu ráno potom sotva vstal do práce.

Napriek všetkému pozitívnemu, čo tu odznelo a aj napriek vysokému hodnoteniu môžem prehlásiť, že Dota Underlords nie je hra pre mňa. Nepáči sa mi, že nemám nad postavami priamu kontrolu, nepáči sa mi, že som často vydaný napospas naozaj šialenému faktoru náhody a nepáči sa mi, že AI niekedy skrátka nerobí ani to, čo robiť má a čo je jej úlohou. Na druhej strane musím uznať, že som sa občas naozaj bavil a tak trochu žasol. Celý koncept a princípy sú znovu niečo naozaj nové, nápadité a chápem popularitu autobattlerov (spočiatku som tvrdil presný opak). Okrem toho hra má punc naozaj kvalitného a svedomitého prístupu autorov, užívateľské prostredie, ktoré je pri takýchto hrách naozaj dôležité, je skvelé, hrdinov a kombinácií je nepreberné množstvo a tak je každý zápas iný. Každý vás niečo nové naučí a ak zotrváte, naozaj vidíte, že sa do systémov hry ponárate a chápete ich stále lepšie a lepšie. Úspech alebo neúspech hry bude teraz hlavne v rukách Valve a komunity pri tvorbe a balancovaní obsahu, ale ak máte dostatočnú trpezlivosť a zvedavosť, Dota Underlords za odskúšanie rozhodne stojí už teraz.

napísal DeCain 16.3.2020
Páči sa mi! (+4)
8.0