GOOD JOB!

GOOD JOB!

7.5

Práca šľachtí človeka

Hovorí sa tomu „povolanie syn“. Určite to mnohí z vás poznajú, možno sa to priamo týka niekoľkých z vás. Je to prípad človeka, ktorý sa o svoje postavenie sám príliš nepostaral, ale zdedil ho vďaka svojim rodičom. Môže to byť napríklad firma a podobne. Zároveň je to aj prípad hlavnej postavy (alebo skôr postavičky) novej puzzle hry Good Job!, ktorá vyšla exkluzívne pre Nintendo Switch. V nej sa stanete dosť nešikovným synom CEO veľkej firmy, ktorý si užíval výhody tejto nezaslúženej pozície, no jeho otcovi už došla trpezlivosť. V koži tohto syna si tak musíte prejsť celou firmou od recepcie až po penthouse na najvyššom poschodí, aby ste si sami vyskúšali, čo je to kariérny rast.

Autori z malého tímu Paladins Studios si tak zobrali situáciu zo života, ktorú poňali naozaj vtipnou formou a nalepili na ňu puzzle hrateľnosť. Váš kariérny rast totiž založený na tom, že budete vykonávať viac či menej tradičné činnosti a práce na každom poschodí firemnej budovy, aby ste sa po splnení týchto úloh dostali zase o kúsok vyššie. Hra vám pritom necháva pomerne veľkú slobodu pri tom, ako budete veci pred vami riešiť. Môžete tak na to ísť relatívne konvenčne, alebo sa rozhodnete popustiť uzdu svojej kreativite.

Budova v hre obsahuje 10 poschodí vrátane prízemia. To obsahuje recepciu a nenájdete tu žiaden level. Úplne hore je zase penthouse, kde vás čaká vytúžená pochvala od otca a opätovné získanie strateného statusu. Tých  poschodí medzi tým predstavuje samotné témy levelov. Postupne sú to: financie, logistika, voľný čas, výskum, marketing, výroba, robotika a exekutíva. Prvá sedmička obsahuje štvoricu levelov, exekutíva už má len tri levely. Tá štvorica je založená na tom, že splnením prvých troch si vyslúžite prístup do štvrtého, ktorého splnením si viete zabezpečiť postup o poschodie vyššie.

Good Job!
Good Job! Príbeh hry si berie veľa zo života.
Príbeh hry si berie veľa zo života.

Good Job! Pomôcť si môžete mnohými vecami v prostredí.
Pomôcť si môžete mnohými vecami v prostredí.

Good Job! Občas musíte aj trošku improvizovať.
Občas musíte aj trošku improvizovať.

Jednotlivé úlohy sa zdajú byť naozaj banálne a vždy sa viažu na tému poschodia. Napríklad na finančnom oddelení musíte najskôr nahradiť poškodený projektor, potom musíte obísť pokazený router a pokryť kancelárie internetom, no a nakoniec zvolať ľudí na schôdzu (čo je náročnejšie ako sa zdá z popisu). Ako som už spomínal, sú to jednoduché úlohy a riešenie sa často núka samé. Avšak hra vám do cesty kladie rôzne prekážky. Napríklad zamestnanci na schôdzu nechcú ísť, lebo robia niečo iné, tak im musíte prekaziť zábavu.

Aj to je však ešte pomerne tradičné riešenie a hra vám veľmi skoro začne ponúkať jednak náročnejšie prekážky, ale tiež pestrejšie možnosti ich riešenie. Napríklad aj s tým internetom sa to dá riešiť rôzne, keďže zistíte, že wifi signál v hre neprechádza cez steny. Môžete to teda skúsiť rôzne obchádzať a dokonal si naplánovať pokrytie, alebo nejakú tú stenu jednoducho rozbijete, takže vám nič nebude prekážať a signál sa bude šíriť ďalej. Nie všetko sa však dá riešiť ničením a rozbitím, občas si tak totiž narobíte problémy. V jednom z levelov napríklad máte odstrániť šmykľavý ružový sliz, takže tu pri nepozorností narobíte ešte väčšiu paseku, ako si pre vás v základe pripravili autori.

V takýchto prípadoch sa ukazuje, že je Good Job! hrou výrazne založenou na fyzike. Nie na nejakou prehnane realistickej, aj keď nejaké základy v realite tu samozrejme nájdete. Občas je trošku konzervatívna, inokedy zas dosť prestrelená, no stále sú tu akcie a reakcie dosť dobre predvídateľné, aby ste vedeli odhadnúť, čo sa stane, ak kábel natiahnete ako prak a niečo z neho vystrelíte smerom vpred. Navyše tu budete narábať s veľkým množstvom strojov, napríklad s vysokozdvižným vozíkom, žeriavom a ďalšími, ktoré taktiež môžete využiť rôznymi spôsobmi. Ak sa rozhodnete ísť cestou deštrukcie, zo žeriavu razom môžete spraviť  búraciu guľu. Naozaj hra vyniká tým, že povzbudzuje vašu kreativitu v tom, ako niečo vyriešite.

Hra váš výsledok zakladá na troch parametroch – čas riešenia levelu, počet zničených vecí a hodnota zničených vecí. Tu a tam môžete napríklad vo výskume zničiť nejakú tú skúmavku a nič závažné sa nestane, no ak roztrepete zlatú vázu, vyjde vás to pekne draho. Nehovoriac o rôznych vzácnych obrazoch a ďalších veciach, ktoré rozhodne nemajú čo hľadať vo výrobných halách, ale z nejakého dôvodu tam sú. Vlastne sa občas zabavíte už len ich kreatívnych ničením, no objavuje sa tu zároveň jeden problém.

V hre je prakticky nemožné zlyhať. Neexistuje tu možnosť, aby ste nepostúpili. Môžete vo všetkých troch kategóriách dostať najhorší možný rating, no aj tak vás ha posunie ďalej. Časom tak možno opadne motivácia niečo riešiť inteligentne a pôjdete najjednoduchšou cestou – všetko rozbiť, aby ste čo najskôr boli v cieli. Je to trochu škoda a aspoň nejaká bodová hranica za celé poschodie tu mala byť stanovená, aby ste sa snažili udržať postup v inteligentných medziach riešenia hlavolamov. Rozumiem, že cieľom autorov bolo priniesť hlavne niečo ako sandboxová puzzle hra, kde sú riešenia obmedzené len vašou kreativitou, ale trpí tým práve motivácia.

Navyše celú hru dosť skracuje to, že sa ňou dokážete agresívne a rýchlo pretĺcť. Ak sa budete aspoň trochu snažiť, počítajte s nejakými 5-6 hodinami hrania. Nie je to málo, no zároveň to nie je ani nejako extra veľa. A keďže sa nemusíte v leveloch znova snažiť, aby ste dosiahli lepší rating, odpadá aj nejaká znovuhrateľnosť, čo je tiež škoda. Hernú dobu tak trochu naťahuje hľadanie alternatívnych kostýmov, ktorých je po leveloch roztrúsená kopa. A na záver aj naozaj nápadito spracované záverečné titulky, kedy svojim spôsobom osobne stretnete každého člena tímu.

Good Job!
Good Job! Naučíte sa ovládať aj rôzne stroje.
Naučíte sa ovládať aj rôzne stroje.

Good Job! V kooperácii je hra ešte zábavnejšia.
V kooperácii je hra ešte zábavnejšia.

Good Job! Autorov hry môžete stretnúť „osobne.
Autorov hry môžete stretnúť „osobne.

Musím pochváliť, akým spôsobom je v hre zapracovaný kooperačný režim. Kedykoľvek sa k vám môže pripojiť druhý hráč, ktorý sedí vedľa vás na gauči, aby ste sa do riešenia hádaniek pustili vo dvojici. Hádanky sú tu však navrhnuté tak, že vo dvojici nie sú nijako zásadne jednoduchšie. Nevyriešite ich tak ľahšie, maximálne o niečo rýchlejšie, ak si úlohy vhodne rozdelíte. A nebudete sa navzájom pliesť pod nohy. Kooperácia tomu dáva ešte väčšiu šťavu a trošku to v nej zaváňa tým, čo nás tak veľmi baví na sérii Overcooked.

Graficky je hra veľmi jednoduchá a z hľadiska výtvarného štýlu vychádza z toho, čo nám predviedla napríklad aj Untitled Goose Game. Je to tak jednoduché, no pekne funkčné, prehľadné aj v zložitejších mapách a stále veľmi príjemné na pohľad. Akurát si teraz ani za svet neviem spomenúť na to, či v hre bola nejaká hudba. A celkovo zvuky, okrem rozbitia drahých predmetov a zvukov výťahu. Samozrejme tam to všetko je, len je to asi tak fádne, že to po pár chvíľach vyfučí z hlavy. Škoda.

Good Job! je príjemný drobný puzzle titul, ktorý pri vydaní určite zapadol, lebo sme tu pred ním a aj po ňom mali lepšie a výraznejšie hry. Pri hre sa zabavíte, zasmejete a ak sa vám chce hádanky riešiť s čo najmenšími vedľajšími škodami, tak aj tu a tam pohnete rozumom. Dobre padne napríklad po takom celodennom vraždení zombíkov v Resident Evil 2 či démonov v Doom Eternal. Nie je to zlé, práve naopak, no mohlo to byť aj lepšie.

napísal matus_ace 16.4.2020
7.5
7.8