GEARS TACTICS

GEARS TACTICS

8.5

Gears v XCOM štýle

Microsoft sa po Halo Wars tituloch rozhodol pripraviť strategický spin-off aj pre Gears of War sériu. Ponúkne však niečo iné a bude postavený na XCOM štýle hrateľnosti, ktorý tejto značke veľmi dobre sadne. V Gears Tactics tak autori prinášajú drsné a brutálne boje ľudí a rasy Locustov v ťahovom prevedení. Doplní to zaujímavý príbeh, kvalitné prestrihové scény a hlavne brutalita.

Samotný nápad s taktickým prevedením Gears of War dostal Microsoft už pri Xbox 360 generácii, kedy mala byť vytvorená realtime stratégia zameraná na taktické boje a jednotky ovládané kinectom. Teraz v novej generácii na to Microsoft išiel s iným prístupom, ako prioritu si dal PC a štýl sa zmenil na ťahový. Celé si to zobralo na plecia štúdio Splash Damage, ktoré síce nie je v tomto štýle práve skúsené a z taktických hier spravilo spravili len malú mobilnú hru, ale zrejme to stačilo a celé to zvládlo veľmi dobre.

Príbeh hráčov zavedie do čias ešte pred prvou Gears of War hrou, do obdobia tesne po Emergence day, teda po vypnuknutí vojny s Locustmi na planéte Sera. V čase, kedy už bola štvrtina obyvateľstva vyhladená a ľudia bojujú o prežitie s novým, ešte nepoznaným nepriateľom. Ten prišiel spod zeme, plne pripravený, vyzbrojený a chopil sa svojej šance ovládnuť povrch. Ľudí však stovky rokov bojov pripravili na to, čo sa práve deje.

Gears Tactics
Gears Tactics Vitajte späť na zničenej planéte Sera.
Vitajte späť na zničenej planéte Sera.

Gears Tactics Hra ponúkne taktický štýl XCOMu.
Hra ponúkne taktický štýl XCOMu.

Gears Tactics Bojisko nemá mriežku, po ktorej sa pohybujete, ale zvyšok taktiky tu ostáva.
Bojisko nemá mriežku, po ktorej sa pohybujete, ale zvyšok taktiky tu ostáva.

V Gears Tactics preberieme jednotku vedenú Gabe Diazom, otcom Kait Diaz z Gears 5. Celé nám to tak doplní príbeh rodiny Diazovcov, popri Fénixovcoch druhej výraznej rodiny zo série. Do jednotky sa pridá aj Sid Redburn a Augustus Cole a spolu budú naháňať Ukkona, locustského vedca, ktorý je zodpovedný za vytvorenie nebezpečných monštier. Popritom všetkom sa dozvieme aj viac o utajenej histórii Locustov, ktorá bola nedávno otvorená a zmenila chápanie celého univerza.  Príbeh hry pekne prepojí osudy postáv a doplní chýbajúce články do Gears univerza. Ak túto hru fanúšikovia série nebudú hrať, oplatí sa pozrieť prestrihové scény.

Celé to budeme sledovať v štýle hrateľnosti XCOMu, ale okoreneného intenzívnou akciou. Autori zo Splash Damage štúdia síce použili ťahový systém, ale zrušili mriežku na bojisku a zároveň rozšírili počet akcii, ktoré môžu vojaci spraviť počas jedného ťahu. K tomu do doplnili akčnými a brutálnymi scénami známymi z Gears série, a teda pôsobivé zásahy, zabitia alebo finishe budú priblížené a náležite krvavé. Budú lietať hlavy, končatiny, telá budú pílené na polovicu. Vyznieva to celé akčne a dynamicky a ani ak ste primárne akčným hráčom, netreba sa tu strategickej hrateľnosti báť.

Na misie vždy posielate niekoľkých vojakov, s ktorými sa budete presne v štýle Gears hrateľnosti skrývať za prekážkami a likvidovať nepriateľov buď streľbou, granátmi, alebo aj zakončením motorovou pílou. Popritom budete musieť taktizovať a rozmýšľať ako rozdeliť 3-4 akčné body na pohyb, streľbu, aktívne sledovanie alebo aj nabíjanie. Všetko tak, aby ste čo najlepšie prežili útoky nepriateľov a v ďalšom kole sa o nich postarali.

Celú kampaň hry prejdete podľa obťažnosti asi tak za 30 hodín, pričom pokračovať môžete aj po skončení príbehu. Samotné misie trvajú približne polhodinu, niektoré sú kratšie, iné - napríklad súboje s bossmi, sa môžu pretiahnuť aj na hodinu. Záleží ako od nastavenej obtiažnosti, tak od vašej taktiky. Viete ísť pomaly, zbierať všetky truhlice a likvidovať každého nepriateľa a prípadne sa zameriavať aj na finishe, ktoré zvyšujú XP postavám, ako aj pridávajú rôzne bonusy celému tímu. Čistá prestrelka bez taktiky však nie je niečo, by bolo jednoduché, keďže AI nepriateľov je slušná a aj keď niekedy zaváhajú, ich počty a sila to vynahradia.

Zároveň záleží aj od cieľov vašej misie. Niekde musíte vyslobodiť väzňov, inde len zozbierať potrebné truhlice alebo zničiť určité zariadenie. Sú aj časové misie a za určitý počet ťahov musíte niečo splniť. V príbehových misiách sú ciele viac rozmanitejšie, vo vedľajších sa opakuje niekoľko typov misii aj keď postupne v nových prostrediach a s rôznymi úpravami hrateľnosti. Pôjdete buď zničiť všetkých nepriateľov na bojisku, budete musieť prejsť bránami alebo mostami a aktivovať ich, alebo budete obraňovať dva kontrolné body určitý počet kôl. A je tu aj adrenalínový scavenger run, kde za vami budú padať bomby a vy musíte utekať, zabíjať popritom nepriateľov a zbierať truhlice. Nakoniec nechýba séria masívnych bossov, ktorí veľmi dobre spestrujú hrateľnosť.

Pritom typy nepriateľov sú rôzne a musíte sa ku každému stavať podľa jeho silných a slabých stránok. Máte tu vybuchujúcich chrobákov, útočníkov, ale aj snajperov, pomalých granátometčíkov alebo aj veliteľov, ktorí dodávajú ostatným bonusy - či už zdravie, alebo odolnosť. Neustále ako prechádzate príbehom, pribúdajú ďalší a vytvárajú nutnosti nových taktík a postupu.

Gears Tactics
Gears Tactics Do boja vysielate tím štyroch bojovníkov s rôznym vybavením.
Do boja vysielate tím štyroch bojovníkov s rôznym vybavením.

Gears Tactics Svoj tím si budete môcť detailne vylepšovať.
Svoj tím si budete môcť detailne vylepšovať.

Gears Tactics Postupne budú do hry pribúdať nové druhy nepriateľov.
Postupne budú do hry pribúdať nové druhy nepriateľov.

Podobne ako nepriatelia aj vaši vojaci majú rôzne triedy, ktoré je vhodné pri misiách kombinovať. Je tu útočník,podpora, heavy, snajper, skaut, kde každý má svoju primárnu zbraň, ale aj svoje vlastnosti a svoj strom schopností, ktoré budete postupne odomkýnať. Skill strom je síce bohatý, ale keď nie každý upgrade je dôležitý. Mixujú sa tu zlepšovania presnosti, pohybu, bonusy pri zabití nepriateľa, a podľa triedy napríklad liečenie, vystrašenie okolitých nepriateľov, silnejšia obrana. Ako ich budete odomkýnať, postave budú pribúdať aj možnosti akcie priamo v hre.

Aby sa ešte rozšírili možnosti, ako aj hĺbka, postavy môžete vybavovať aj pancierom a zbrane doplnkami. Všetko je tu riešené cez truhlice, ktoré nachádzate v misiách a ktoré náhodne pridávajú rôzne cennejšie alebo menej cenné doplnky.  Niektoré doplnky zlepšia pohyb, iné ho zhoršia za cenu odolnosti, niektoré pridajú alebo zlepšia niektorú schopnosť. Podobne je to so zbraňami, kde sa môže zvýšiť presnosť, ale znížiť sila, alebo aj zvýšiť alebo znížiť počet nábojov. Samotný manažment tímu sa týmto môže zmeniť na mikromanažment, ale bude záležať na vás, ako sa tomu budete chcieť venovať.

Pritom sa váš tím postupne, ako budete oslobodzovať väzňov, bude rozširovať a nakoniec skončíte s desiatkami vojakov, ktorých si budete môcť do misii vyberať. Vždy však môžete zobrať najviac štyroch, a tak väčšina bude sedieť doma. Veľký tím sa však zíde pri vedľajších misiách. Tých totiž musíte vždy prejsť niekoľko, aby ste sa dostali na ďalšiu príbehovú misiu a vtedy už raz aktivovaní vojaci ostávajú mimo ponuky. Zálohy sú tak potrebné.

Táto oblasť základne je síce nastaveniami bohatá, ale možno ani nie plne využitá. Zdá sa, akoby tu autori plánovali s veľkými tímom niečo viac, ale nedostali sa k tomu. Napríklad vojakov môžete okrem sily upravovať aj vizuálne, čo by bolo ideálne pre multiplayer alebo kooperáciu, no tie, žiaľ, v hre nie sú. Naopak v základni chýbalo niečo vizuálne príťažlivé. Je tu len čisto zoznamu vojakov, ani nie tak základňa ako nejaká mapa, aby sme videli, ako s bojom postupujeme a aj to, že niekam postupujeme. Je to príliš strohé.

Gears Tactics
Gears Tactics Horda prichádza.
Horda prichádza.

Gears Tactics Rôzne triedy postáv vám pomôžu v rôznych situáciách, často však problém vyrieši aj granát.
Rôzne triedy postáv vám pomôžu v rôznych situáciách, často však problém vyrieši aj granát.

Gears Tactics Boss bojov nie je veľa, ale sú zaujímavé.
Boss bojov nie je veľa, ale sú zaujímavé.

Čo nie je strohé, je samotná vizuálna stránka. Tá je na takýto typ ťahovej stratégie priam parádna. Vidieť, že postavy a základy sú prebrané z Gears 5 a ich detaily sú pôsobivé, podobne ako detaily prostredí sú vysoké, aj keď tam pri priblížení už vidieť, že textúry sú primárne určené na vzdialený pohľad. Podobne sa sťažovať nedá ani na animácie. Samotné prvky, ako streľba, krv a rozpolené telá, sú podobné veľkému Gears a práve to dodáva celej hre priam akčný nádych. Je pritom zapracovaná aj fyzika, a to ako v prostredí, kde nepriatelia vedia niektoré barikády rozstrieľať, tak aj v postavách, ktoré odhadzujú explózie. Necítite sa tak ako v pomalej stratégii.

Nezaostáva ani optimalizácia a stabilita. Splash damage spravili dobrú prácu a nezabudli ani na hlboké nastavenia ako sa to na správnu PC verziu patrí. Nakoniec hra je po dlhom čase prvá od Microsoftu, ktorá vychádza primárne na PC (neskôr príde port na Xbox). Náležite tomu je aj ovládanie primárne navrhnuté na myš a klávesnicu a nie je zjednodušené pre gamepad. Všetko tak môžete klikať, otvárať a presúvať čisto myšou. Pričom kameru môžete ovládať šípkami.  Možno niektoré povely sú až prekombinované, je nutné ich potvrdzovať, ale aspoň len tak nevystrelíte hocikam.

Zvuková stránka nerobí hanbu Gear sérii a orchestrálky dopĺňajú veľmi kvalitné a veľmi špecifické zvuky pre túto sériu, kde počujete každý náboj, každý typ nabitia, granáty. Podobne je spracovanie a ozvučenie prestrihových scén na na vysokej úrovni - prakticky rovnakej ako v štandardnej Gears hre.

Celkovo dokázalo štúdio Splash Damage v Gears Tactics veľmi dobre spojiť brutálnu akciu Gears s taktickým štýlom XCOMu. Autori ponúkajú niečo, čo otvára značke nové obzory a rovnako o nové nápady rozširujú aj tento taktický strategický žáner. Pritom neorezávajú z Gears atmosféru a ani brutálnosť a dokonca zachovávajú aj hrateľnosť založenú na skrývaní sa za prekážkami. Veľmi dobre to tu sadlo. Čo ešte mohli doriešiť, je ako variabilita misií, tak aj časť základne, kde je len výpis tímu s jeho manažmentom. Chcelo by to viac. V každom prípade je to príjemný prídavok do Gears série.

Kód na Gears Tactics poskytol Microsoft

napísal saver 27.4.2020
Páči sa mi! (+10)