PRIHLÁS

XCOM: CHIMERA SQUAD

XCOM: CHIMERA SQUAD

8.0

Jednotka rýchleho nasadenia v štýle XCOMU

Recenzia

Ak ste si obľúbili stratégie XCOM od Firaxis, je tu pre vás ďalšia lákavá hra z tohto univerza. Tentoraz však poňatá trochu skromnejšie. Na svoje si prídu predovšetkým priaznivci taktických bojov, ktorí nevyžadujú cestovanie po svete a pokročilý manažment základne. Hoci ani tentoraz netreba podceňovať prípravy na boje, ktoré pokračujú aj po víťazstve ľudí nad mimozemšťanmi vo veľkej vojne.

Uplynulo päť rokov od udalostí v XCOM 2. Ľudia a privandrovalci z vesmíru sa naučili žiť bok po boku a populáciu dopĺňajú hybridy. City 31 má byť ukážkovým mestom, kde všetci nažívajú v zhode a harmónii, ale akosi to tak celkom neplatí. Niekto spriada temné plány, pokúša sa rozvrátiť spoločnosť a narušiť krehké vzťahy medzi rôznorodými obyvateľmi v miestnej komunite. Práve preto je tu Chimera Squad, elitní agenti, ktorí musia  vypátrať pôvodcu zla a zabrániť anarchii.

Chimera dozerá na celé mesto rozdelené na deväť obvodov, kam podľa potreby posiela štvorčlenný tím, aby plnil bojové úlohy a tým aj znižoval úroveň nepokojov. Skupinku si zostavujete ľubovoľne z priebežne pribúdajúcich členov, pričom si nováčikov vždy vyberáte vždy z trojice kandidátov. Sú to ľudia s rôznou bojovou špecializáciou a vopred danou základnou výzbrojou, ale aj mimozemšťania, ktorí majú unikátne schopnosti.

XCOM: Chimera Squad
XCOM: Chimera Squad V hre si užijete predovšetkým taktické boje.
V hre si užijete predovšetkým taktické boje.


XCOM: Chimera Squad Pred misiou si pripravíte štvorčlenný tím. Plus androida ako náhradníka.
Pred misiou si pripravíte štvorčlenný tím. Plus androida ako náhradníka.


XCOM: Chimera Squad Boje sa začínajú prepadom, pred ktorým rozostavíte svojich agentov. Treba si pritom všímať bonusy a postihy.
Boje sa začínajú prepadom, pred ktorým rozostavíte svojich agentov. Treba si pritom všímať bonusy a postihy.





Medzi prvými v akcii je odvážna Godmother vyzbrojená brokovnicou. Vítanou podporou je svojská Terminal s liečivým dronom. Patchwork má pre zmenu útočného drona, ktorý pekne nalietava na nepriateľov z diaľky. Ale je tu aj hadovitý mimozemšťan Torque, ktorý dokáže pritiahnuť svoju obeť jazykom ako chameleón z veľkej vzdialenosti a potom ju hrdúsi v smrteľnom objatí. Alebo pekne presunie spriatelenú postavu z obkľúčenia do svojej blízkosti, či uchmatne rukojemníka priamo pred očami teroristov. Axiom je pre zmenu veľká zelená obluda, ktorá sa hodí najmä na spacifikovanie nepriateľov zblízka. Podobne využijete aj ďalšieho borca so štítom, ktorým narazí do protivníka. A využijete aj psionikov, na ochromenie protivníkov, mentálne útoky alebo vymenenie pozície s ľubovoľnou postavou, ktorá je v dohľade. Všetky tieto aj ďalšie schopnosti sa dajú pekne kombinovať a využívať v bojoch proti presile, ktorej čelíte v každej misii.

Misie sa zobrazujú na makete mesta a každý deň si môžete vybrať len jednu. Tie hlavné sú zamerané na  získanie kľúčových informácií o frakcii, po ktorej idete. Vedú k odhaleniu identity jej lídra a napokon zničeniu celej zločineckej organizácie. Podozrivé sú hneď tri frakcie, ktoré sa líšia svojím presvedčením aj sortimentom jednotiek a schopností. Postupne musíte eliminovať každú z nich. Jedna strana je založená na schopnostiach ľudských psionikov, mimozemskí zberači zas spoliehajú na pokročilé moderné zbrane, hybridi pre zmenu na techniku, androidov, ale aj nepríjemných chrissalidov. To sú tie beštie so štyrmi nohami, ktoré v predošlých častiach hlavne masakrovali civilistov.

Celkovo vám bude sortiment nepriateľov povedomý a nájdete tu veľa druhov osvedčených mimozemšťanov, plus humanoidov s pestrým zameraním a rôznymi schopnosťami. Nekromancer vyvoláva psionických zombíkov,  čistič spaľuje plameňometom, ronin útočí mečmi a sú tu aj iní zdatní protivníci. Situácia sa priebežne stáva dramatickejšou vďaka známym dark eventom, čo sú výhody pre nepriateľskú stranu, ktoré im niekedy sami musíte zvoliť a vybrať z dvoch možností.

Ďalšie misie vám prinesú zisk v podobe doplnkovej výbavy, legendárnych zbraní a troch zdrojov potrebných na nákupy. Je to energia elerium, spravodajstvo a kredity. Okrem toho takto aj znižujete úroveň nepokojov v danom dištrikte. Väčšinou si to pekne vybojujete, ale občas sa objavia aj misie, kde prakticky bez námahy dostanete  nejaké suroviny, ibaže v tom dni už nesplníte žiadnu inú úlohu. Zadania sú vcelku pestré. Musíte sa dostať k nejakému objektu a zariadeniu a včas ho použiť alebo otvoriť. Inokedy treba zachrániť rukojemníka, zneškodniť vybranú postavu, zabrániť nepriateľom aktivovať nejaký prístroj alebo aby utiekli. Často je tam nejaký limit na splnenie hlavného zadania, ale dá sa to vždy pohodlne stihnúť.

Do všetkých obvodov môžete prikupovať zabezpečovacie tímy. Priamo ich neovládate, ale prinášajú suroviny a výhody z danej oblasti. Môžete si vybrať zameranie na financie, bezpečnosť alebo technológiu a vylepšiť to na tretiu úroveň. Takéto zabezpečenie priebežne znižuje úroveň nepokojov, prináša zdroje a výhody v misiách. Navyše sa vám sprístupnia aktivovateľné príkazy, ktoré môžete po uplynutí istého času opakovane používať.  Vďaka tomu na deň stabilizujete situáciu vo vybranom sektore, takže sa nezhoršuje, alebo dokonca okamžite výrazne znížite úroveň nepokojov či celkový nárast anarchie. Vhodným výberom misií a používaním bezpečnostných príkazov dokážete udržať situáciu v meste pod kontrolou bez extrémnych nárastov kriminality. No nie vždy je to ľahké a čím vyššie nepokoje v dištrikte, tým náročnejšia je potom lokálna misia.

Medzi misiami a pred výberom tej nasledujúcej môžete využiť slušné možnosti vašej základne. Nie je taká prepracovaná ako v XCOM 1 a 2, ale aj tak ponúka bohaté možnosti na úpravu agentov aj sprievodné aktivity, ktoré prinášajú ďalšie výhody. Takže v menu nájdete sekciu na vývoj nových technológií, čo môžu byť vylepšené zbrane, brnenia, lekárničky, ale aj vyššia úroveň zabezpečovacích tímov v meste. Vyvinuté novinky, výzbroj a doplnky potom môžete kupovať v sklade. Okrem toho sa príležitostne pozriete na unikátne veci na čiernom trhu. Môžete sa dostať k naozaj jedinečnej výbave. Vďaka optickým a iným doplnkom napríklad postava v boji nabije zbraň bez spotrebovania akčných bodov, má presnejšiu mušku, priebežne sa jej regeneruje zdravie alebo spôsobí nepriateľovi menšie zranenie aj vtedy, keď ho netrafí.

Potom je tu ponuka špeciálnych operácií, ku ktorým treba vždy priradiť agenta a trvajú niekoľko herných dní.  Následne zinkasujete suroviny alebo získate bonus vo forme zníženia úrovne nepokojov či anarchie. V zbrojnici pre agentov upravujete svojich zverencov. Môžete im jednotlivo pridávať doplnky, pozmeniť výzbroj a zafarbenie a predovšetkým vyberáte schopnosti, ktoré získavajú pri zvyšovaní levelov. Na základni ešte nájdete užitočnú tréningovú miestnosť. Slúži na odstránenie jaziev, ktoré agenti niekedy utŕžia v náročných misiách a bez liečenia im zostávajú nejaké postihy. Okrem toho tu uskutočníte aj doplnkový výcvik, ktorý permanentne pridá body zdravia, zlepší mobilitu a schopnosť uhýbania agenta a podobne.

Po úkonoch na základni a výbere misie ešte môžete urobiť posledné úpravy tímu a ide sa do akcie. Skupina je zakrátko transportérom dopravená priamo na kritické miesto. Stretnutie s nepriateľmi je okamžité a nemusíte ich hľadať po mape. Boj sa však vždy začína prepadom a vniknutím cez jeden alebo viac vstupov do miestnosti či areálu. Spravidla sú to nejaké dvere, ale aj okná, ku ktorým sa vaši agenti spustia po lane, prípadne presklená strecha. Tu si treba všímať postihy a bonusy pri prieniku jednotlivými vstupmi. Takže napríklad na danom mieste je viac agresívnych nepriateľov a zvýšená šanca, že hneď spôsobia vašim borcom zranenia. Alebo bude agent, ktorý vstúpi posledný, v úvodnom kole imobilný.

XCOM: Chimera Squad
XCOM: Chimera Squad Medzi vašimi agentmi sú aj mimozemšťania a všetci získavajú levely a nové schopnosti.
Medzi vašimi agentmi sú aj mimozemšťania a všetci získavajú levely a nové schopnosti.


XCOM: Chimera Squad Agenti, ktorí nebojujú v teréne, sa dajú využiť aj na plnenie špeciálnych operácií.
Agenti, ktorí nebojujú v teréne, sa dajú využiť aj na plnenie špeciálnych operácií.


XCOM: Chimera Squad Mnohých nepriateľov už dobre poznáte.
Mnohých nepriateľov už dobre poznáte.





Na druhej strane máte pri prepadnutí taktické výhody, takže napríklad pred vami stoja prekvapení nepriatelia so zníženou odolnosťou, alebo agenti majú v úvode zvýšenú schopnosť uhýbania, či sa im automaticky zapne hliadkovací overwatch režim. Takže výber vstupov pri prepadnutí a prerozdelenie agentov je prvým dôležitým krokom pri plnení misie. Niektoré vchody je však možné využiť len vtedy, ak má nejaký agent špecifické vybavenie, výbušninu, kartu alebo iný prostriedok, ktorým si otvorí.

Nasleduje streľba, prípadne liečenie, keď vaši agenti konečne vtrhnú dnu. Zameriate a zraníte prvé ciele podľa vášho výberu a potom sa členovia tímu pekne rozložia v priestore. Platia podobné pravidlá ako v predošlých XCOM hrách. Postupuje sa v ťahovom režime, každá postava môže vykonať v jednom kole dve akcie  - pohyb, útok, použitie nejakej schopnosti. Pomáha krytie za objektmi. Ciele si môžete prepínať a vidíte ich pritom pekne zblízka aj s percentuálne vyjadrenou šancou na úspešný zásah. Za zmienku stoja útoky zblízka - ak totiž dorazíte protivníka tak, že k nemu pribehnete a ovalíte ho pažbou alebo úderom, je vyradený z boja a počítaný ako zajatec. A za zajatcov môžete po misii získať určitú hodnotu spravodajstva. Za oslobodených civilistov (keď prejdete tesne k nim) síce nič také nedostanete, ale ak zahynú pri boji, môže sa zvýšiť nespokojnosť obyvateľov v meste. 

Skonať môžu aj vaši agenti, ale nemusíte sa báť, že o nich prídete. Vyradeného stačí včas stabilizovať iným agentom a už je v bezpečí. Dokonca bude fit a k dispozícii hneď v ďalšej misii, ale zrejme s utŕženými jazvami, takže je vhodné šupnúť ho na rehabilitáciu do tréningovej miestnosti. Každá misia má jednu až tri fázy, v každej začínate prepadom a napokon finišujete evakuáciou tímu. Ak je nejaký agent vyradený z boja, v nasledujúcej fáze ho nahradí android, ktorého ste priradili k tímu. Mapy nie sú veľmi veľké, spravidla sú v každej fáze jedna - dve miestnosti alebo uličky, ale plne to postačuje. Objekty v okolí sa dajú zničiť a môžu aj vybuchnúť a zraniť postavy v ich blízkosti. Napríklad v exteriéroch sú to tak ako v predošlých XCOM hrách autá, ktoré po poškodení vybuchnú v nasledujúcom kole.

Na štandardnej obťažnosti sú boje dobre vyvážené a zvládnete ich bez väčších problémov. Misie alebo ich jednotlivé fázy sa dajú pri zlyhaní reštartovať. Celkovo to aj napriek ťahovému režimu prebieha rýchlo, priestory sú primerané, prestrelky dostatočne taktické a dynamické. Pre nováčikov je tu jednoduchý príbehový mód a ak chcete naopak náročnejšiu výzvu, zvolíte si režim expert alebo impossible. Plus si môžete odfajknúť Ironman režim, zvýšenú anarchiu, upraviť úroveň automatického liečenia medzi bojmi. Takže je to naozaj hra pre každého bez ohľadu na výkonnosť hráča.

XCOM: Chimera Squad
XCOM: Chimera Squad Patchwork má drona, ktorým dokáže útočiť aj hackovať obranné veže a androidov.
Patchwork má drona, ktorým dokáže útočiť aj hackovať obranné veže a androidov.


XCOM: Chimera Squad Treba myslieť aj na zabezpečenie obvodov mesta.
Treba myslieť aj na zabezpečenie obvodov mesta.


XCOM: Chimera Squad Nepriatelia sú silní, ale teraz to pekne schytajú.
Nepriatelia sú silní, ale teraz to pekne schytajú.




Grafika od čias štyri roky starého XCOMU 2 veľmi nepokročila, čo síce prospieva menej výkonným PC, ale predsa len by to už chcelo nejaký modernejší vizuál. Na druhej strane je všetko dostatočne prehľadné, terén si môžete pohodlne otáčať a scény s postavami zväčšenými na celú obrazovku sú stále pôsobivé. A aj efektne rozmetané telá po smrteľnom zásahu. Doplnkové animácie a dialógy v komiksovom štýle dostatočne plnia svoj účel, ale vyzerajú trochu stroho a nijako zvlášť nezapôsobia. No aspoň sú plne nadabované a audio stránka je na úrovni.

Spočiatku sa to môže javiť tak, že máte pred sebou iba orezaný XCOM s obmedzenými možnosťami, kde len idete z jedného boja do druhého. Ale aj keď hra nemá taký široký záber a možnosti ako prvé dve XCOM stratégie, rozhodne to nie je rýchlo kvasený produkt, ktorý sa chce len priživiť na úspechu svojich predchodcov. Chimera Squad prináša vylepšené taktické boje, ktoré tu hrajú prím, ale pekne to dopĺňa manažment agentúry a spravovanie mesta, kde musíte vhodne zvoliť ďalšie kroky, aby ste všetko ustáli. Výsledkom je dynamická stratégia s taktickými prvkami v boji aj mimo neho a s decentným príbehom, ktorý vás privedie do finále po bezmála dvadsiatich hodinách. A to je na 20-eurovú hru, v promo akcii dokonca len za desiatku, naozaj pekná a pre fanúšikov XCOMU priam neodolateľné ponuka. Alebo ak chcete, chutné predjedlo krátko pred príchodom Gears Tactics.


napísal uni 23.4.2020
Páči sa mi! (+1)
VIDEÁ Z HRY
8.0
Vo svete
7.8
Používatelia
7.0
Ohodnotiť
XCOM: CHIMERA SQUAD
+ prepadnutia a vylepšené taktické boje
+ doplňujúci manažment agentúry a správa mesta
+ dynamická hrateľnosť s voliteľnou náročnosťou
+ deštruktívne prostredie
- nie každý uvíta zjednodušený herný systém
- neveľmi pútavý príbeh
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 2.4 GHz Quad Core, 4 GB RAM, 1 GB GeForce 650, OS Win 7 64-bit


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Firaxis Games / 2K Games
Štýl: Stratégia / Ťahová
Dátum vydania: 24. apríl 2020
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #123


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Youtube (0)
Znova já rád sa Vás opýtam či mi viete poradiť či ...
| Twitch (0)
Zdravím, vedeli by ste mi poradiť či suby sú aj pr...
| Aká hra vám chýba na niektore ... (3)
Aké hry by ste chceli vidieť na niektorej platform...
| Učet (1)
Zdravím chcel by som požiadať o zrušenie a vymazan...
| Tip na zlepšenie stránky (3)
Mám jeden nápad na zlepšenie komentároch na Sector...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk