MAID OF SKER

MAID OF SKER

6.5

Necháte sa zlákať temnými legendami Walesu?

V posledných rokoch je horor obľúbeným žánrom na poli počítačových hier. Na rozdiel od knižných a filmových spracovaní totiž ponúkajú ďalší rozmer a interaktivitu. Väčšinou máme tú česť báť sa v pohľade z vlastných očí. Po úspešnej Amnesii, titule SOMA a ďalších iných obľúbených žánrovkách prichádza na scénu pokus, ktorý ide na to trochu inak. Titul Maid of Sker sa rozhodol spájať horor s náročnejšou hernou náplňou.

Ocitáte sa v roku 1898 v odľahlom hoteli vo Walese. Vydavateľstvo Wales Interactive sa spolieha na legendy, ktoré priamo poznajú zo svojho okolia. Príbeh je inšpirovaný legendou o Elisabeth Williamsovej. Ako je známe, od prázdnych ubytovacích zariadení nemôžete čakať žiadne prívetivé správanie, trojchodové menu, ani kapučínko na slnečnej terase s bazénom. Naopak, privíta vás zaprášený telefón, pavučiny kam sa len pozriete a v neposlednom rade slepé bytosti, ktoré počujú každý jeden váš krok a čo je horšie – chcú vás zabiť! A to ste na tom ešte dobre, pretože niektorí skončili v otroctve a vystavovali sa mučeniu a inému trápeniu.

Tu sa dostávame k prvému problému. Maid of Sker je survival horor. Vašou úlohou je nielen báť sa, ale najmä prežiť. Vzhľadom na neadekvátny systém ukladania pozícií to nie je len o nepríjemnom pocite, ale doslova o frustrácií. Hru si horko-ťažko užijete, keď budete stále umierať a nespočetné množstvo minút opakovať stále znova a znova. Hry majú byť rozumne náročné, ale nie, aby hráč ako hlupák opakoval stále to isté dookola.

Maid of Sker
Maid of Sker Poriadna idylka, aspoň sa tak zdá
Poriadna idylka, aspoň sa tak zdá

Maid of Sker Takto sme si predstavovali peklo
Takto sme si predstavovali peklo

Maid of Sker Kto zapálil tie sviečky, je nám záhadou
Kto zapálil tie sviečky, je nám záhadou

Ukladanie pozícií je možné len v miestnostiach s gramofónom. Ten sa síce v hre nachádza pomerne často, ale napriek tomu to je značne nepohodlné. Úlohou hráča je vyhýbať sa nepriateľom, keď je to nutné, tak si zapchať rukami nos a ústa a nedýchať. Hrateľnosť je zameraná na prácu so zvukmi. Môžete využívať zvonkohru na odlákanie nepriateľa a preplaziť sa tichými krokmi poza jeho chrbát. Keďže nemáte žiadnu zbraň, musíte sa spoľahnúť len na trpezlivosť. Neskôr sa vám do rúk dostanú nejaké vymoženosti, ktorými spôsobíte bolesť hlavy protivníkom. Ale lekárničky a náplne do „zbrane“ sú tu vzácne. Umelá inteligencia je na slušnej úrovni, to až na takej, že vás to bude hnevať. Budete musieť byť čo najtichší.

Opatrne budete vykračovať po hernej ploche – zbierať mapy, čítať denníky a počúvať gramofónové nahrávky. Odhaľovať tajomstvá hotela a jednotlivých jeho častí je zábavou. Takisto odhaľovať rôzne tajné miestnosti či zákutia je lákavé a vlastne aj nevyhnutné. Čo je však smutné, časom sa budete snažiť hru prejsť tak, ako si to autori neželajú. Bez strachu, atmosféry – namiesto pomalého kradmého pohybu budete utekať pred protivníkom a skúšať nespočetne pokusov dostať sa tam, kam treba.

Báť sa budete, to je pravda, ale aj tak je hlavným partnerom frustrácia a častá nechuť pokračovať v hraní. Sem-tam budete musieť zapojiť aj logiku pri menších hádankách, prípadne rozmýšľať, kde sa môže nachádzať kľúč či časť skladačky. Spojiť survival a horor nie je zlým nápadom – lenže je to v tomto spracovaní často kontraproduktívne. Vzhľadom na ťaživú atmosféru zaprášeného hotela, prekrásnych, ale tmavých scenérií, tu nebudete chcieť tráviť čas tak dlho – dolieha to na psychiku hráča a to riadne.

Čo sa naopak podarilo na jednotku je grafické spracovanie. Pohľad na záhradu hotela, prípadne príležitostné osvetlenie scény si budete vyslovene vychutnávať. Autori sa vyhrali a vzhľadom na žáner a rozpočet spravili čo bolo v ich silách. Občas je to poznať na výkone, ale nie je to nič tragické. Jemne kríva animácia, ale nie nejako tragicky. Priam výborne je na tom zvuková stránka a soundtrack ako taký. Takto sa buduje atmosféra! Škoda len tej rutinnej hernej náplne. Túžba pokračovať ďalej tu však existuje. Dozvedieť sa niečo o dáme, ktorá s vami komunikuje cez telefón. Podarí sa vám ju zachrániť, alebo zlyháte? Môžeme prezradiť, že hra obsahuje viacero príbehových koncov, takže variantov je tu viacero.

Maid of Sker mohol dopadnúť rovnako dobre ako The Shining (Žiarenie) od Stephena Kinga – opustený hotel, paranormálne javy, možné šialenstvo a odhalenie záhady. Ľudský mozog je plný záhad a možno aj to, čo vidíte očami postavy, sú len preludy. Alebo nie? Ak máte radi výzvu a horor, určite titul odporúčam. Od vývojárov sme toho priveľa nečakali, ale dobré referencie na scenáristov sľubovali čosi viac – škoda že sa to úplne nepodarilo.

Maid of Sker
Maid of Sker Klaun v škatuli nesmie chýbať
Klaun v škatuli nesmie chýbať