AGE OF EMPIRES III: DEFINITIVE EDITION

AGE OF EMPIRES III: DEFINITIVE EDITION

8.5

Návrat do nového sveta, objavy a modernizácia

Stratégií je pomerne málo, dobrých stratégií ešte menej. Preto je tu stále priestor na vydávanie nových edícií starších osvedčených RTS. Preto je tu aj Age of Empires III: Definitive Edition. A, samozrejme, má to byť aj návnada pred vydaním premiérovej štvrtej časti. Každopádne, vynovenú trojku vítame s otvorenou náručou aj očakávaniami, ktoré vyplývajú aj z daných sľubov, čo všetko ponúkne a vylepšuje.

Hrateľnosť zodpovedá tomu, čo poskytla pôvodná hra Age of Empires III, ktorá priniesla do série výraznejšie novinky. I keď nie všetkým hráčom sadli. Stále je to predovšetkým o výstavbe osídlenia pomocou robotníkov, ktorí  musia zabezpečiť jedlo, drevo a rôzne suroviny, za ktoré potom staviate a najímate armádu. Tentoraz ale nemusia nič nosiť do centra, sýpok a skladov. Pritom postupne prechádzate vývojom s prechodom do ďalších období. Už sa však nemusíte spoliehať len na to, čo si vydolujete v okolí. Veľkou pomocou sú zásielky z domovského mesta, ktoré je síce mimo hracej plochy a mapy, ale na základe vašich skúseností, bodov a výberu kariet vám môže posielať rôzne suroviny a jednotky a okamžite si osvojíte niektoré technológie.

Okrem toho sú v teréne predurčené plochy na obchodné stanice, ktoré vám generujú vybrané zdroje. Vidíte tam putovať vozy a po vylepšení vlaky uháňajúce po koľajniciach. Jedným zo spôsobov výhry je aj dominancia na trhu prostredníctvom týchto staníc. Ďalej môžete obsadzovať neutrálne tábory, ktoré vám pridajú unikátne jednotky. Takmer na každom kroku sú malé výzvy s bonusovými odmenami, kde treba pobiť šelmy či skupinku banditov, aby ste z voza alebo táboriska získali trochu mincí alebo oslobodili pár osadníkov či skautov. A na bojisku si okrem bežných jednotiek všimnete aj pár unikátnych jednotlivcov so zaujímavými, ale nie priveľmi silnými schopnosťami. Môže to byť náčelník, veľký bojovník alebo skaut a takáto postava permanentne neumiera a po čase sa priamo v teréne samovoľne oživí.

Age of Empires III: Definitive Edition
Age of Empires III: Definitive Edition Hra ponúka sériu ťažení z celého sveta.
Hra ponúka sériu ťažení z celého sveta.

Age of Empires III: Definitive Edition Môj AI spojenec hromadí armádu, ktorú nevie dostať cez vodu. Ale nepriatelia na druhom brehu sú tiež neschopní.
Môj AI spojenec hromadí armádu, ktorú nevie dostať cez vodu. Ale nepriatelia na druhom brehu sú tiež neschopní.

Age of Empires III: Definitive Edition Indiáni to majú bez obliehacích zbraní náročnejšie.
Indiáni to majú bez obliehacích zbraní náročnejšie.

Ponuka hry je skutočne bohatá. Zahrňuje prídavky The Warchiefs a The Asian Dynasties aj celkom nový obsah, ktorý doteraz nikde publikovaný nebol. Už len v príbehových kampaniach strávite dlhé hodiny. Či už sa vydáte po stopách rodiny Blackovcov,  ktorí vás zavedú medzi maltézskych rytierov aj indiánov pri kolonizovaní nového sveta, alebo spoznáte osudy japonskej, čínskej a indickej dynastie.

Ďalší režim ponúka celkom nové historické bitky. Prvá sa odohráva v roku 1516 v Alžírsku, kde vás čaká korzárska obrana pred Španielmi. Musíte tam splniť hneď niekoľko primárnych a prípadne aj doplnkových úloh. Nasledujúce bitky sa odomknú po víťazstve v tých predošlých.

V režime šarvátky bojujete na mape pre dvoch až ôsmich hráčov, ktorú si vyberiete z bohatej ponuky. Zvolíte si niektorý zo šestnástich národov, vrátane nových Švédov a Inkov, a postavíte sa proti umelej inteligencii, prípadne s AI spojencami v tíme.  Parametre hry sa dajú detailne nastaviť a aj sortiment kariet domovského mesta, ktoré je pre každú frakciu iné a navyše nadobúda permanentné levely.  Na výber je režim nadvlády a deathmatch, môže to byť free for all. A s možnosťou nahrávania hry.

Multiplayer sme si v novinárskej verzii nemali s kým vyskúšať, každopádne má podobnú ponuku ako šarvátka s tým, že sa postavíte proti živým súperom. Okrem režimu pozorovateľa, ktorý len sleduje hru, za zmienku stojí možnosť vytvorenia klanu, ako aj pridanie sa  do klanu iných hráčov. Nechýbajú štatistiky s výhrami, prehrami a dosiahnutou úrovňou.

Novinkou v menu je The Art of War, čo je vlastne zbierka tutoriálov. Naučia vás loviť, využívať poklady, bojovať na zemi aj na mori. Každá výuková misia je podľa dosiahnutého času ocenená zlatou, striebornou alebo bronzovou medailou a predchádza jej inštruktážne video. Napokon je tu sada nástrojov, kam patrí editor máp, mody, príručka s prehľadom jednotiek a budov a doplnky, ktoré môžete využívať.

Obsahuju je teda v hre habadej a rozhodne uspokojí. Avšak tvorcami vyzdvihovaná, údajne vylepšená umelá inteligencia je v skutočnosti najväčšou slabinou hry. AI je naozaj chabá a vidíte to na každom kroku. Je síce pekné, že sa označené jednotky automaticky zoraďujú do formácie, ibaže inak sa správajú hlúpo. Prispôsobenie tempa pomalším jednotkám na jednej strane zabraňuje tomu, aby zostali delá nechránené niekde na pol ceste. Na druhej strane, keď už vydáte hromadný povel na útok a aj jazda sa hýbe spomalene ako z Matrixu, pôsobí to neprirodzene. V tomto momente by jednotky mali vyraziť do útoku svojím obvyklým tempom, aby zaskočili nepriateľa, no stále sa adaptujú na najväčšieho slimáka v skupine. Preto neraz musíte naklikať osobitne jednotlivé druhy vojsk, čo je dosť otravné.

Všimnete si aj chaotické útoky protivníkov na vaše pozície. Vyrážajú bezhlavo, nepremyslene, spravidla to skúšajú vždy na tých istých miestach, kde ich potom môžete znovu očakávať. V misiách sa chvíľami niekde zaseknú kvôli nedotiahnutému pathfindingu. Inokedy sa len pasívne pozerajú, ako im ničíte budovu, ktorú síce majú na dohľad, ale je viac ako desať krokov od nich. Obzvlášť to bije do očí v ťaženiach a historických scenároch s pripravenými situáciami, kde sa AI viditeľne drží nastavenej schémy a na niektoré vaše kroky nevie rozumne reagovať.

Civilistov, ktorí sa pokojne premávajú popri nepriateľských budovách, sme videli aj v pôvodnej hre a stále majú na háku, že ich ostreľujú lukostrelci a veže. Žiadny pud sebazáchovy. Lode na morskej hladine sa neraz pohybujú kŕčovito, najmä v úžinách. Keď ich nasmerujete viac na daný cieľ, vzájomne si prekážajú a nevedia sa rozumne rozložiť. V režime šarvátky AI vôbec nebuduje osožné obchodné stanice, zvyčajne nevyužíva možnosť transportu loďou, takže ak vás delí vodný tok bez brodu, je dosť možné, že nepriatelia nikdy nevstúpia na vašu pevninu.

Celá taktika AI je založená len na rýchlej produkcii surovín a jednotiek, ktoré potom v určitých intervaloch bezhlavo posiela ničiť vaše sídlo. Ak jej doprajete viac času, môže vás zaskočiť svojou silou, ale inak je veľmi predvídateľná a schematická. Pri výbere vyššej obťažnosti sa skrátka len zvýši intenzita útokov, ktorým potom ťažšie odolávate. Na novej extrémnej náročnosti sa postup AI nemení, len agresivita nepriateľa je nastavená na maximum a nedá vám vydýchnuť. Tu musím spomenúť perličku - v režime free for all na extrémnej obťažnosti AI protivníci konali už vo chvíli, keď sa ešte len nahrávala mapa. Kým som sa vôbec dostal do hry, už mali súperi nahrané body a na obrazovke mi svietil odkaz, že som porazený, lebo som prišiel o svoje sídlo.

Age of Empires III: Definitive Edition
Age of Empires III: Definitive Edition Každý národ, vrátane nových Inkov,  má svoje domovské mesto, odkiaľ prichádza podpora.
Každý národ, vrátane nových Inkov, má svoje domovské mesto, odkiaľ prichádza podpora.

Age of Empires III: Definitive Edition Historické bitky sú zaujímavé a postupne sa odomykajú.
Historické bitky sú zaujímavé a postupne sa odomykajú.

Age of Empires III: Definitive Edition Je tu príjemný vylepšený vizuál, až na rušivé drobnosti.
Je tu príjemný vylepšený vizuál, až na rušivé drobnosti.

Iné veci sa však podarili a hráči ich ocenia. Okrem už spomínaných súčastí je plusom príjemné užívateľské rozhranie, pričom si môžete vybrať hneď z troch  možností (default, klasická a definitívna verzia), na základe čoho sú potom rozložené ikony, minimapa a ďalšie súčasti  na ploche obrazovky. UI sa dá potom ďalej prispôsobovať v menu,  kde si napríklad zmenšíte HUD, aby zaberal menšiu plochu.

Grafické vylepšenia sú zjavné, svojím vzhľadom sa Definitive Edition vyrovná súčasným moderným RTS.  Jednotky a objekty majú jemné detaily, i keď po priblížení je to už trochu horšie. Terén si môžete pohodlne otáčať. 4K rozlíšenie, vylepšené osvetlenie, tieňovanie, animácie deštrukcií budov, kvalitnejší zvuk aj hudba odlíšená podľa frakcií, to všetko prispieva k tomu, že hra pôsobí sviežo a štýlovo. Len nápisy v teréne, ktoré svietia po úmrtí špeciálnych postáv, pôsobia ako päsť na oko.

Age of Empires III: Definitive Edition je rozhodne zaujímavé oživenie tretej hry z populárnej RTS série. Stojí za kúpu, pretože obsahuje vylepšený doterajší obsah a pridaný celkom nový. Potešia historické misie, podpora modov, audiovizuálne úpravy aj dva nové národy, hoci Inkovia sú skôr slabšou rasou, s ktorou je to vo vynovenom multiplayeri náročnejšie. Cena je rozumná a ak už máte na Steame predošlú kompletnú edíciu AOE III, dostanete Definitive Edition s dodatočnou zľavou 25%, takže aj toto upgradovanie sa oplatí. Jedinou výraznejšou slabinou je umelá inteligencia, ktorá napriek vyzdvihovanej rekonštrukcii za veľa nestojí a je rušivým elementom v inak stále pôsobivej historickej RTS.

napísal uni 14.10.2020
Páči sa mi! (+4)
8.5