PRIHLÁS

DIRT 5

DIRT 5

Exotická jazda po celom svete

Codemasters si prechádzajú komplikovaným obdobím. Nie zlým, ale komplikovaným. Získavajú nové licencie (napríklad WRC), preberajú nové tímy (napríklad Slightly Mad), rebrandujú staré tímy, no a do toho všetkého majú ešte svoju tradičnú hernú produkciu. Mohlo by sa zdať, že je toho naraz veľa a minimálne z pohľadu hráča sa toho aj deje naozaj veľa, pričom je v tom aj trochu chaos. Na výsledky týchto interných procesov si ešte budeme musieť počkať, no dovtedy sa rozhodne neflákajú a už 9. októbra nám prinesú pokračovanie série DiRT.

My sme mali pomerne exkluzívnu možnosť nielen zavolať si s Codemasters a vyzvedať o ich plánoch s DiRT 5, ale hlavne sme dostali k dispozícii demo a dnes vám môžeme prezradiť, ako sa to s hrou zatiaľ rysuje. Demo je z ranej verzie a veľa vecí je v ňom ešte nedotiahnutých, no štyri trate a pekná ponuka rôznych áut je dosť na to, aby sme si už o hre mohli vytvoriť obraz. S touto hrou nás totiž čaká veľa zmien aj noviniek a dokonca je na nej vidno aj to, že na nej pracuje iný tím. Asi nemá zmysel dlhšie chodiť okolo horúcej kaše, tak rovno prezradím, že viac ako nový DiRT je toto skôr nový MotorStorm, keďže je toto hra od bývalého Evolution. Je to iné, nie je to však zlé.

Prvý raz sa v DiRTe napríklad dočkáme príbehu. V ňom sa z vás stane nádejný pretekár, ktorého si pod svoje krídla vezme AJ, ktorého v hre stvárni Troy Baker. Dokonca dostanete aj rivala, ktorý vám ide po krku a toho zase stvárni Nolan North. Príbeh v hre sa bude posúvať ďalej aj prostredníctvom podcastov, ktoré sú jej súčasťou a sú tvorené reálnym kanálom Donut Media. Ponúkajú tutoriály a pridávajú aj naratívny kontext. Snáď to teda nebude také klišé ako príbeh v niektorých Need for Speed hrách, ale hru to naopak spestrí.


Z príbehu sme však nevideli nič. Rovnako nám demo nepredviedlo nič z kampane, no autori sa o nej dosť rozkecali. V kariére si budete raziť vlastnú cestu nielen eventmi, ktorých sa zúčastníte (a bude ich tu naozaj dosť), ale aj sponzormi. Medzi sponzormi sú aj reálne značky (napríklad Pepsi) a dávajú vám úlohy/ciele. Tie sú ako dlhodobé, tak aj krátkodobé. Je pritom len na vás, ktorým sponzorom sa upíšete. Vplyv na hru a vašu reputáciu môže mať aj to, ak budete sponzorov často meniť. Čím lepšiu reputáciu budete mať, tým viac možností customizácie od sponzorov budete mať k dispozícii, v kariére získavate peniaze, odomykáte si ďalšie eventy, až nakoniec máte dostatok zdrojov na to, aby ste sa dostali do finále.

Nielen kariéra, ale celá hra ponúkne 7 tried vozidiel, pričom v niektorých triedach bude aj viac kategórií. Typickým príkladom je rally trieda, kde nájdete klasiky, ikony 90. rokov, ale aj moderné rally autá. Nechýba tak Mustang Fastback, RS200, Lancer Evo VI, Polo GTI R5, 208 WRX alebo 911RGT. Každé z nich reprezentuje inú triedu, každé je ikona. Ariel Nomad Tactical zas reprezentuje Superlite triedu, Laffite X-Road je zástupcom Cross raid, Jimco Class 1 Hammerhead je zas parádna bugina, v Rock Bouncer sérii si zajazdíte vo WS Auto Racing Mudclaw, Jupiter Hawk 410 je 900 koňová beštia na šprinty, no a nájdete tu aj Formula Offroad sériu.

Ponuka áut tak bude pekne pestrá a my sme mali to šťastie vyskúšať si 4 triedy s niekoľkými autami, pričom výsledný dojem z nich je rôzny. Rovnako sme vyskúšali štvoricu lokalít, pričom v hre ich bude 10 a sú to nielen nové, ale aj exotické a zaujímavé lokality: Roosevelt Island v USA, Arizona v USA, Čína, Nórsko, Brazília, Grécko, Kapské Mesto, Taliansko, Nepál a Maroko, ktoré by malo byť najnáročnejšie. Každé z týchto prostredí navyše ponúkne nielen svojský vizuál, ale aj vlastné podmienky, terén a tým pádom aj zážitok z jazdenia. V deme sme mali Arizonu, Čínu, Nórsko a Rio v Brazílii, no a tieto slová môžeme potvrdiť. Dokonca má každé z prostredí aj vlastné výstrelky počasia, ktoré to ešte viac spestrujú.

Dynamické počasie a denná doba na rôznych tratiach je veľkou novinkou hry, pričom sme si to zatiaľ mohli vyskúšať len čiastočne. Autori ale v rozhovore prezradili, že sú ich plány naozaj smelé. Mláky narastajú, keď sa spustí silný lejak, no a naopak schnú, keď vyjde slnko. Podobne sa správa aj sneh. Nie je to tu len kozmetický prvok, ale naozaj to ovplyvňuje hrateľnosť. V deme to nebolo úplne dynamické, keďže boli preteky obmedzené malým počtom kôl. Napríklad to schnutie nebola šanca vyskúšať, naopak lejak sme si naozaj užili. Taktiež aj zotmenie skombinované so snehovou fujavicou nás poriadne potrápilo. No v tom krátkom čase sa väčšia miera dynamiky prezentuje len ťažko. Aj tak boli ale niektoré pasáže naozaj parádne a hre to pekne pridáva na atmosfére. V niečom to dokonca trochu pripomína Storm Island, moju najobľúbenejšiu Forza Horizon expanziu.

DiRT 5 sa dosť odkláňa od DiRT Rally a výrazne sa prikláňa k arkáde. Nie je to až také prehnané ako Showdown, zároveň to je zábavnejšie ako DiRT 4. Naozaj sa jazdenie veľmi podobá MotorStormu aj s tým, že je to celé založené na efektnej jazde plech na plech v blate a snehu, kde je obrazovka neustále plná rôznych efektov, či je to blato, prach rovno vo vašich očiach, prípadne aj blesky alebo dážď. Bohužiaľ to nedosahuje úroveň DiIRT 2, jednoznačne najlepšej hry v sérii. Fanúšikov si to však určite nájdete a snáď sa v rámci disciplín dočkáme aj niečoho, čo viac pripomenie klasické rýchlostné skúšky.

Na trati je 12 áut, trate sú navrhnuté zaujímavo a hlavne Rio ma osobne veľmi prekvapilo svojou vertikalitou. Demo trať tam nie je len dlhá a často plná blata, ale je tam aj obrovské prevýšenie, kedy sa so svojim Superlite-om šplháte do kopca a snažíte sa zákruty tak rezať šmykom, aby ste v nich stratili čo najmenej. V deme ma práve táto trať oslovila asi najviac, aj keď ani Nórsko a Čína neboli zlé. Nórsko má práve v noci skvelú atmosféru, Čína je zase veľmi variabilná.


Naopak Arizona v deme ponúkla len šprint v tej 900 koňovej oblude a to je neskonalá nuda. Ja mám rád ešte aj kvalitné NASCAR hry a toto je tiež len jednoduchý ovál, kde sa neustále točí doľava, ale to jazdenie je nuda, s ovládaním neustále bojujete, auto má prakticky len jeden prevod a taký krútiaci moment, že všetok výkon využívate na to, aby ste sa zahrabali v prachu ešte hlbšie. Jednoducho mi to jazdenie v tomto režime neprišlo natoľko zaujímavé a hlavne zábavné, aby som mu venoval ďalší čas a prenikol doň hlbšie. A dúfam, že sa mu v kampani plnej hry bude dať čo najviac vyhnúť.

Autori sami priznávajú, že veľa vecí ešte nie je dokončených a veľa vecí nie je doladených. Aj keď tu už teraz niečo je, nemusí to reprezentovať finálnu kvalitu. Jedna z týchto vecí je aj umelá inteligencia, ktorú ešte budú ďalej tweakovať a naozaj to potrebuje. Ona je totiž jedným z dôvodov, prečo je náročné si šprinty užiť. Robí jazdecké chyby, jazdí pomerne prirodzene a nie po koľajniciach, no je až prehnane agresívna. V rally aute to vyrovnáte, v šprinte vôbec. Musia sa ešte pohrať s tým, aby to zápolenie a boje o metre boli zaujímavé, nie zbytočne frustrujúce.

Demo je naozaj pomerne rýchle a veľa ostatného obsahu sme si vyskúšať nemohli, preto sme autorov doslova zasypávali otázkami. Kariéra ponúkne zaujímavú novinku a to možnosť hrať ju v lokálnej kooperácii. Bohužiaľ autori pracujú len na lokálnej kooperácii v splitscreene, ktorý je síce super, ale pre kampaň by predsa len aj ten online dobre fungoval. Nebude chýbať online multiplayer, no o ňom zatiaľ máme len málo informácií. Vieme napríklad to, že síce ponúkne crossgen hranie (teda napríklad Xbox One a Xbox Series X hráči môžu hrať spolu), ale neponúkne crossplatfom hranie, čo je škoda, lebo toto by sa postupne naozaj malo stávať štandardom. Autori však túto odpoveď naformulovali dosť netradične a ak bude po tejto funkcii dopyt, možno príde niekedy neskôr.

Taktiež sme vyzvedali o platformách, kde sme sa dozvedeli, že autori najskôr nepoznali hardvér nových konzol a až neskôr im začali prispôsobovať obsah. Práve nové konzoly dosť ovplyvnili obsah a ak by neprišli, asi by nepridali do hry splitscreen. Istým spôsobom tak z ich príchodu ťažia aj ostatné platformy. Čo sa týka rozdielu medzi generáciami, obe ponúknu rovnaký obsah, akurát bude rozdiel v technickej kvalite. No a taktiež sme sa pýtali na VR podporu, kde ju však tentoraz neplánujú. Opäť to ale možno zvážia, ak by bol záujem o podporu tejto funkcie. Celkovo sa ďalším funkciám budú venovať budúci mesiac. Nevieme, čo medzi nimi bude, no vieme aspoň to, že to nebude editor tratí, ktorý vôbec neplánujú. Nemohol som si na záver odpustiť otázku ohľadne pretekárskych volantov v hre. Autori na ich podpore pracujú a pred vydaním dajú zoznam podporovaných modelov. Čiastočná podpora bola už v deme, ale nie je to optimalizované a ani dokončené, napríklad absentuje Force Feedback.

Rovnako nie je dokončená vizuálna stránka a na optimalizácii treba ešte zapracovať. Nemám práve najnovší a najvýkonnejší PC, ale zahral som si na ultra s tým, že sa mi grafika GTX 1080 flákala na 50% výkonu, RAMky to tiež nežerie veľa. Akurát je vidno, že už hre nestačí štvorjadro (aj keď s vysokým taktom) a bude vyžadovať minimálne šesťjadro na ideálny chod. Takto mi totiž framerate lietal od 30 do 60fps, čo je obrovský rozptyl. Samozrejme sa to odvíja od množstva efektov a aj áut na obrazovke. Vizuálnu kvalitu na ultra si viete pozrieť na okolitých obrázkoch a vo videu vyššie, rozhodne to nie je zlé. Veľmi slušný je zvuk s peknou priestorovou podporou, čo pomáha dobrému dojmu z jazdenia.

DiRT 5 sa nám rysuje veľmi slušne, aj keď možno inak, ako fanúšikovia počiatkov série čakajú. Je tu množstvo iných inšpirácií a vidno, že na hre pracuje MotorStorm tím. Zároveň je v ňom aj veľa mladej krvi, čo na hre badať tiež. Ich cieľom je priniesť hru, ktorá bude prístupná, ale nezabudne na hĺbku. Nemá to byť simulátor, ale zábavná arkáda a presne tak sa v deme aj jazdilo. Snáď ho autori zverejnia pre všetkých, aby ste si ho mohli aj sami vyskúšať.


napísal matus_ace 22.6.2020
Páči sa mi! (+3)
DIRT 5


PC
PS4
Xbox One
Xbox Series X|S
PS5
Stadia

Vývoj: Codemasters / Codemasters
Štýl: Racing
Dátum vydania: 6. november 2020
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #126


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Pomoc pri kúpe 4k monitora (6)
Seruste, v skratke: Chcem si kúpiť 4k monitor no z...
| Vodné chladenie (1)
Mám otázku akú dlhú životnosť má vodné chladenie, ...
| Playstation 4 hráči (0)
Ahojte, kúpil som si playstation 4 práve a zháňam ...
| Chyba (1)
Zdravím vás nepatrí to k hre. Neviete mi poradiť z...
| Mafia: definitive edition ps4 (2)
Ahojte. Prosím Vás, potreboval by som poradiť....
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk