PROJECT CARS 3

PROJECT CARS 3

6.5

Celkom iné preteky aké by ste si želali

Dobrá hra so zlým názvom? To bola otázka, ktorú som si kládol po zhliadnutí prvých videí a prečítaní prvých informácií o Project Cars 3. Podľa názvu by ste čakali pokračovanie série okruhových simulátorov Project Cars 1 a 2. To ste však na zlej adrese. Hra je pokračovaním stále okruhovej, ale už arkádovej série Shift, od rovnakých vývojárov, ktorá je predchodcom Project Cars. Tak teda vyberte si vzhľad vášho virtuálneho jazdca, národnosť a pripútajte sa. Štartujeme!

Project Cars 3 je viac arkádou ako simulátorom, ale snaží sa ponúknuť aj určitú výzvu. Jazdný model je pomerne subjektívna záležitosť, mne osobne sa aj vďaka slušnej spätnej odozve na volante pozdával. Treba si však zvyknúť na to, že väčšina áut sa bude veľmi rada pretáčať a šmýkať. Dá sa to však dosť jednoducho zachytiť a nehrozí vám, že by ste vyleteli v každej druhej zákrute. Taktiež nebudete musieť stráviť dlhé minúty a hodiny nastavovaním auta, hoci táto možnosť tu v určitej miere stále prítomná je.

Väčšou výzvou bude jazda bez asistentov a hlavne v daždi/snehu. Pri tvrdom brzdení môžete zablokovať kolesá, nerovnosti a agresívne prejazdy cez obrubník vás vedia nepríjemne rozhodiť a už spomínané pretáčavé šmyky bude tiež o niečo ťažšie zachytiť. Najťažšia a najzaujímavejšia bude jazda v daždi a snehu. Funguje tu totiž podobný systém ako v Project Cars 2. Trať síce navlhne okamžite, ale tvoriace sa mláky a aj prípadné vysychanie ideálnej stopy je spravené na arkádu veľmi dobre a dokáže vás pri vypnutých asistentoch potrápiť. A jazda na snehu bude ešte o niečo náročnejšia.

Project Cars 3
Project Cars 3 Vzhľad vášho jazdca si môžete kedykoľvek upraviť.
Vzhľad vášho jazdca si môžete kedykoľvek upraviť.

Project Cars 3 HUD ukazuje všetko potrebné a dá sa aj kompletne vypnúť.
HUD ukazuje všetko potrebné a dá sa aj kompletne vypnúť.

Project Cars 3 Hra vám pri prejazde zákrutami takto pomôže.
Hra vám pri prejazde zákrutami takto pomôže.

Pretekať budete už tradične v kariére a online pretekoch. V rámci kariéry zabudnite na tréningy, kvalifikácie, opotrebenie pneumatík, spotrebu paliva, dokonca aj poriadny model poškodenia, nič z toho tu nie je. Kariéru začnete v najslabšej kategórii cestných áut Road D, a postupne sa budete prepracúvať podľa abecedy (E, C, B, A) až k hyperautám a závodným GT špeciálom. Každá kategória obsahuje spolu 16 pretekárskych aktivít rozdelených po 4 (3 aktivity a 1 šampionát).

Pretekárske aktivity sú rôzne. Klasická súťaž, rýchle kolo, priemerný čas z troch kôl a Breakout mód, v ktorom budete zrážať tabuľky pre dosiahnutie čo najvyššieho skóre. V šampionáte sú čisto len preteky, dvoje a viac. Pri každej z aktivít budete mať aj tri úlohy na splnenie. Pri pretekoch sú viaceré druhy zadaní, napríklad vyhrať, zajazdiť najrýchlejšie kolo, predbehnúť určitý počet súperov atď. Pri rýchlom kole a priemernom čase sú to zas tri časové hranice, ktoré by ste mali prekonať a v Breakout je to skóre. Šampionáty majú tiež svoje vlastné úlohy, napríklad vyhrať preteky, skončiť na pódiu, získať určitý počet bodov atď.

Plnenie týchto „trojičiek“ úloh je hlavný spôsob na odomykanie ďalších kategórií a získavanie skúseností. Tak si tiež zvýšite level a odomknete nové autá. V každom leveli je 10 samostatných úrovní a za ich prekonanie získate kredity. Čím vyšší level máte, tým viac kreditov za úroveň dostanete. Za tie si potom kúpite autá, ale môžete ich využiť aj na odomknutie ďalších kategórií pretekov v prípade, ak sa vám nedarí plniť úlohy. Množstvo kreditov je však pomerne malé a kým sa dostanete k väčšiemu počtu áut, nejaký čas to potrvá. Možno by ste preto čakali, že si budete môcť pomôcť mikrotransakciami, tie tu však nie sú.

Čo sa týka áut a tratí, množstvo obsahu je rovnakého ako v predchádzajúcich hrách. Nájdete tu však aj pár noviniek. Z tratí spomeniem aspoň dve fiktívne mestské trate v Havane a Šanghaji a z áut technicky aj vzhľadovo mimoriadne zaujímavý Lotus Evija. Autori však obsah nielen skopírovali a pridali, ale aj ubrali. Chýbajú mi tu hlavne moje obľúbené trate v Le Mans a Spa.

Podobne ako v sérii Shift, aj tu si viete autá vylepšovať a upravovať. Vylepšenia vám pridajú na výkone a tiež vám sprístupnia rôzne nastavenia auta. Štatistiky však nie sú veľmi detailné a hra vám neprezradí presnú maximálnu rýchlosť alebo zrýchlenie, pričom to je niečo, čo v Shift bolo prítomné. Je tu aj obdoba nitra, tzv. hybridný boost, ktorý aktivujete držaním tlačidla a dobíja sa pri brzdení.

Vizuálne úpravy mohli byť aj lepšie. Sú tu celkom dobré tímové polepy, sami si však veľmi detailný polep nespravíte, logá (skutočné aj fiktívne) si môžete umiestniť len na dopredu zvolené miesta a v určených veľkostiach. Máte však k dispozícii celkom peknú ponuku pneumatík aj diskov. Opäť je tu však niečo, v čom hra zaostáva za Shift sériou. Bodykity nemajú vizuálne spracovanie, predchodca pritom mal aj 3 rôzne druhy pre niektoré autá. Ale áno, môžete si vybrať z viacerých druhov evidenčných tabuliek a upraviť aj ich text. Paráda, nie?

Project Cars 3
Project Cars 3 Ponuka áut je pestrá.
Ponuka áut je pestrá.

Project Cars 3 Jazda na snehu je výzvou.
Jazda na snehu je výzvou.

Project Cars 3 Súboj šeliem.
Súboj šeliem.

A teraz prichádzajú na rad tie väčšie negatíva. Audiovizuálne spracovanie aj technický stav sú za očakávaniami. V mnohých oblastiach Project Cars 3 zaostáva za obomi predchodcami. Kým pri hraní prvých dvoch častí som si neraz hovoril „Wau, krása, paráda“, v PC3 boli len dva také „wau“ efekty. Prvý po tom ako som si hru dal na maximálne nastavenia a druhý pri daždi. Hra pôsobí skoro ako mobilná verzia, ktorá dostala upgrade na PC. A optimalizácia tiež nie je najlepšia, hlavne v daždi klesá snímkovanie aj o 10-20 fps (hrané na i7 8700k, GTX 1070). Za určitých okolností (trať, čas, počasie) však hra vie ponúknuť celkom pekný vizuál.

Zvuky áut tiež nie sú najlepšie. Niektoré znejú fajn, iné ani nie. Napríklad spomínaný Lotus Evija nemá v podstate nijaký zvuk, keďže je to elektrické auto. Pri viacerých autách je však počuť zvláštne vŕzganie a hrkanie, takmer ako keby ste riadili starú „kraksňu“, ktorá sa v najbližšej zákrute má rozpadnúť. Hudba v hre je dobrá.....keď je vypnutá. Zapnite si radšej niečo vlastné.

Vrásky na čele vám bude robiť aj nevyvážená obťažnosť a hlúpy penalizačný systém. AI si viete nastaviť v peknom rozsahu, navyše nielen ich rýchlosť, ale aj agresivitu. Súperi sa vedia brániť, útočiť a nevyhýbajú sa ani kontaktom. Niekedy ich však zdoláte úplne pohodlne na najvyššom nastavení, inokedy sa vytrápite aj pri nižšom. To isté platí aj pre časy, ktoré máte jazdiť v rámci módu rýchleho kola a priemerného času.

Project Cars 3
Project Cars 3 Užijete si aj pohľad z interiéru.
Užijete si aj pohľad z interiéru.

Project Cars 3 Autá môžete pekne vylepšiť.
Autá môžete pekne vylepšiť.

Project Cars 3 Kariéra vám vydrží dlho.
Kariéra vám vydrží dlho.

Hlavný problém penalizácií je ten, že sa aplikujú okamžite a spôsobom vyslovene hlúpym. Hra vám, v tom lepšom prípade, len „vypne“ plyn, prípadne trochu pribrzdí, v tom horšom doslova zatiahne ručnú brzdu. Asi si viete predstaviť, ako to dopadne. Okrem toho vás však aj „znehmotní“ a AI tak prejde rovno cez vás. Takým duchom však ostanete ešte aj nejaký čas po tom, čo trvanie penalizácie uplynie a môžete pridávať, naďalej tak strácate pozície, keďže AI ide rýchlejšie a prechádza cez vás.

Ak by vás niektoré spomínané veci nútili uvažovať o spáchaní virtuálnej samovraždy, môžete to v plnej rýchlosti poslať do bariéry. Praskne vám čelné sklo a pravdepodobne aj odpadne nárazník. Model poškodenia je veľmi slabý a len vizuálny.

Možno sa to nezdá, ale mal som pomerne veľký problém toto všetko vyjadriť jedným číslom. Ako pokračovanie série Project Cars tento kúsok neobstojí a niektorí by možno radi videli aj 5 a menej bodov. Hra sama osebe však až taká zlá nie je. Sú to celkom dobré arkádové preteky, ktoré ponúknu aj slušnú výzvu, ak budete chcieť. Hra však určite ešte potrebuje ďalšie vylepšenia a opravy niektorých vecí a je preto dobré počkať, kým s tým autori prídu a zároveň aj klesne cena.

napísal AdamXMX 28.8.2020
6.5
7.0